Тренінгові заняття "Профілактика адаптації п`ятикласників до нових умов навчання"

Про матеріал

Метою програми є надання психологічної підтримки і допомоги учням в процесі адаптації до навчання в середній ланці школи; сприяння позитивному входженню в нові умови основної школи, розвиток емпатії та комунікабельності дітей; комфортного психологічного клімату у колективі; ство­рення сприятливих, комфортних умов для навчання та виховання учнів 5-го класу.

Перегляд файлу

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-132906.jpg

Склала: практичний психолог

Петрівського Першого НВК

Язаджи Тетяна Іллівна

 

 

 

2018р.

 

 

             В охороні психічного здоров'я дітей важлива роль належить адаптації до нових умов середовища. Одним із кризових періодів є перші місяці навчання у 5-му класі.  Проблема переходу молодших школярів до середньої школи досить глибока. Вона полягає у переході дітей до іншої школи, де п’ятикласники - наймолодші школярі, яким доводиться засвоювати закони нової школи. Учні 5-х класів зустрічаються з багатьма проблемами:

- різні вчителі, до яких діти ще не пристосувались, до того ж вчителі не вивчили ще дітей;

- Різноманітність і якісне ускладнення вимог, що висуваються до школяра різними вчителями;

- збільшилась кількість навчальних предметів і уроків;

- нової якості у п'ятикласників набувають стосунки з однолітками, спілкування стає для учнів надзвичайно важливою і особистісно значимою;

- може змінитися склад класу;

- можливе впровадження кабінетної системи;

- перехід з початкової школи у середню співпадає зі своєрідною віковою кризою - початком переходу від дитинства, що є досить стабільним періодом розвитку, до молодшого підліткового віку; у цей період діти можуть стати невпізнанними: тривога, боязкість чи, навпаки, розв’язність, надмірна метушливість, збудження охоплюють їх, може знизитись працездатність, вони можуть стати забудькуватими, неорганізованими, іноді порушуються сон, апетит;

- різкі зміни умов навчання, різноманітні та більш ускладнені вимоги;

- зміна позиції «старшого» у початковій школі на статус «найменшого» у середній;

- учні можуть відчувати самотність, тому що улюбленої першої вчительки немає поруч, а класному керівникові часто не вистачає часу приділяти їм увагу в тій же мірі.

На ряду з цими проблемами, можуть з'явитися труднощі в навчанні, неадекватна поведінка, конфлікти з однолітками, підвищитися шкільна та особистісна тривожність тощо. Подолання дезадаптованості має бути спрямоване на усунення причин, що її викликають. Головна мета цього періоду допомогти дітям пристосуватися до нового режиму роботи, зосередитись на навчанні.

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Система роботи практичного психолога з адаптації п'ятикласників до умов середньої школи містить такі етапи:

  1.                Профілактична робота: розвиток адаптаційних можливостей і психологічної стійкості.
  2.                Діагностична робота: контроль за процесом адаптації.
  3.                Консультування вчителів та батьків за результатами дослідження.
  4.                Корекційна робота.
  5.                Повторне діагностування.

Перший етап визначає ефективність усієї системи роботи практичного психолога з адаптації п'ятикласників до умов середньої школи та є системотворчим. Для досягнення успіху в навчальній діяльності п'ятикласнику необхідно вміти долати труднощі, доводити розпочате до кінця, ставити мету, за власною ініціативою перевіряти зроблене, знаходити свої помилки та виправляти їх. П'ятикласники з низькою самооцінкою, з нерозвиненими навичками емоційної саморегуляції, з невмінням долати труднощі та досягати успіху почуваються невпевнено, неспроможні долати важкі життєві ситуації та шкільні труднощі без негативних наслідків для особистісного розвитку та свого здоров'я. Психологічна стійкість характеризує п'ятикласника як суб'єкта навчальної діяльності та власного життя.

Метою  програми є  надання психологічної підтримки і допомоги учням в процесі адаптації до навчання в середній ланці школи; сприяння позитивному входженню в нові умови основної школи, розвиток емпатії та комунікабельності дітей; комфортного психологічного клімату у колективі; ство­рення сприятливих, комфортних умов для навчання та виховання учнів 5-го класу.

 

Програма вирішує такі завдання:

  •    формування психологічної культури п'ятикласників, уміння розвивати і використовувати внутрішні ресурси для розв'язання життєвих проблем;
  •    формування позитивної самооцінки;
  •    сприяння згуртованості класу та взаєморозумінню один до одного;
  •    сприяння формуванню впевненості учнів в тому, що вони готові навчатися в середній ланці школи;
  •    сформувати уміння, навички та позитивну мотивацію до навчання в середній ланці;
  •    сформувати навички взаємодії з іншими людьми;
  •    розвиток емоційної саморегуляції;
  •    розвиток соціально-комунікативних умінь в учнів;
  •    зниження рівня тривожності та страху;
  •    формування вміння долати труднощі, досягати успіху.

 

 

Обгрунтування необхідності програми

       Постійною є проблема адаптації учнів при переході з початкової в середню ланку школи. Незважаючи на те, що учні вже звикли до школи, вимог вчителя, до однокласників, проблема адаптації існує. Вони знову адаптуються до нових соціальних умов . У них з'являється новий класний керівник, вчителі - предметники, нові предмети. Кожен вчитель висуває свої вимоги. Цей вік - початок підліткового періоду, коли відбуваються ще й фізіологічні зміни в організмі у дітей, що теж накладає свій відбиток. У зв'язку з цим доцільно почати проводити підготовчу роботу до переходу в п'ятий клас вже у четвертому класі і продовжувати в п'ятому.
        Тренінгові заняття для учнів 5- х класів націлені на допомогу учням в адаптації до навчання у п'ятому класі. Їх може проводити як шкільний психолог, так і класний керівник, який працює з учнями даного класу. Це своєрідна можливість попередження тих проблем, з  якими можуть зустрітися учні на початку навчання в 5-му класі.

          З метою подолання тривожності п'ятикласників, негативних емоцій, які супроводжують перехід у п'ятий клас, слід проводити подібного роду заняття. Досвід показує, що учні, які пройшли курс таких занять, набагато швидше адаптуються до навчання.

        Тренінгові заняття розраховані на 5 клас  ,  15-20 учнів . Заняття мають ігровий, цікавий характер, що допоможе учням швидше ввійти в їх ритм, із задоволенням включатися в діяльність.

 

Методи та форми роботи:

  • Iгри на розвиток комунікативних якостей.
  • Художня діяльність, тематичне малювання
  • Роботу з правилами
  • Групова робота дітей
  • Етюди на відображення окремих рис характеру або почуттів
  • Притчі, бесіди з елементами морально - етичного виховання.

 

 

СТРУКТУРА ЗАНЯТЬ

    На профілактичних заняттях із адаптації п'ятикласників до умов середньої школи використовуємо групову форму роботи. З точки зору психологічних результатів, вона є найефективнішою, дозволяє застосовувати психотехніки, спрямовані на згуртування та організаційний розвиток класного колективу.

Профілактична  програма складається  з 5  занять, які проводяться протягом вересня - жовтня місяця.

Тривалість тренінгових занять: 1 заняття на тиждень, тривалістю – з  1год  до 1год 30хв.

Категорія учасників: Учні 5- х класів.

Склад групи : 15-20 учнів.

Очікувані результати:

- Підвищення рівня адаптації до навчання у середній ланці школи.

- Підвищення мотивації до навчання у школі.

- Підвищення рівня  згуртованості класу та взаєморозумінню один одного.

- Підвищення  психологічної культури п'ятикласників.

- Розвиток комунікативних навичок.

- Підвищення  вміння долати труднощі, досягати успіху.

- Підвищення  впевненості учнів в тому, що вони готові навчатися в середній ланці школи.

- Зниження рівня тривожності та страхів, стабілізація емоційного стану.

- Розвиток емоційно-позитивного ставлення до школи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ПРОГРАМИ

Тема заняття

Короткий змiст

час проведення

1

Заняття 1 «Що таке 5-й клас»

 

Тривалість заняття:

1 год. 15 хв.

  1. Вправа «Знайомство»
  2. Вправа «Квітка» (прийняття правил групи)
  3. Вправа «Продовж фразу»
  4. Бесіда «Шкільний шлях»
  5. Вправа «Віртуальна подорож»
  6. Вправа «Мої цілі в п’ятому класі»
  7. Вправа «Усмішка»

10 хв.

15 хв.

 

15 хв.

5 хв.

10 хв.

 

15 хв.

 

5 хв.

2

Заняття 2 «Один за всіх, та всі за одного»

 

Тривалість заняття:

1 год. 25 хв.

  1. Вправа «Привітання»
  2. Вправа «Мої очікування»
  3. Вправа «Правила групи»
  4. Вправа «Які ми схожі»
  5. Вправа «Плутаниця»
  6. Вправа «Візьми серветку»
  7. Вправа «Дерево»
  8. Вправа «Мій колектив»
  9. Вправа «Притча»
  10. Вправа «Мої очікування»

3 хв.

10 хв.

2 хв.

12 хв.

15 хв.

8  хв.

8 хв.

15 хв.

7  хв.

5 хв.

3

Заняття 3 «Толерантність»

 

Тривалість заняття:

 1 год.

  1. Вправа «Знайомство»
  2. Вправа «Правила групи»
  3. Вправа «Казка»
  4. Пояснення вчителя, щодо теми заняття
  5. Вправа «Австралійський дощ»
  6. Вправа «Квітка толерантності»
  7. Вправа «Відчуй дружню підтримку»
  8. Вправа «Чарівне озеро»
  9. Бесіда – висновок заняття
  10. Вправа «Клубок»

10 хв.

2 хв.

7 хв.

12 хв.

 

3 хв.

 

7 хв.

 

5 хв.

 

6 хв.

3 хв.

5 хв.

4

Заняття 4 «Наші вчителі»

 

Тривалість заняття:

1 год.

  1. Вправа «Привітання»
  2. Вправа «Мої очікування»
  3. Вправа «Правила групи»
  4. Вправа «Навчальні предмети»
  5. Вправа «Наші вчителі»
  6. Вправа «Справжній вчитель – це…»
  7. Вправа «Людина»
  8. Вправа «Які вони , наші вчителі?»
  9. Вправа «Мої очікування»
  10. Вправа «Усмішка»

3 хв.

7 хв.

2 хв.

3 хв.

 

10 хв.

10 хв.

 

7 хв.

8 хв.

 

5 хв.

5 хв.

5

Заняття 5 «Вперед до успіху»

 

Тривалість заняття:

 1 год. 30 хв.

  1. Вправа «Привітання»
  2. Вправа «Мої очікування»
  3. Вправа «Правила групи»
  4. Вправа «Продовж речення»
  5. Вправа – казка «Колючка»
  6. Розповідь «Східна мудрість»
  7. Вправа «Наші труднощі»
  8. Вправа «Мислимо позитивно»
  9. Вправа «Складові успіху»
  10. Вправа «Вогник»
  11. Підсумок всіх занять
  12. Вправа «Мої очікування»
  13. Заключна слово

5 хв.

7 хв.

2 хв.

7 хв.

12 хв.

3 хв.

 

15 хв.

10 хв.

 

14 хв. 

2 хв.

5 хв.

5 хв.

3 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Необхідне обладнання до занять

 

  1. Ноутбук, проектор, відеопрезентація, релаксаційна музика.
  2. Папір А4, ручки .
  3. Ватман, олівці кольорові, фломастери. 
  4. М’яка іграшка.
  5. Квітка (окремо пелюстки, окремо серединка).
  6. Малюнки: сходинки з цифрами (1-11), квітка на лузі, річка, квіти, яблуки, метелики, дерево,  галявина, сонечко, кораблики.
  7. Клубок з нитками.
  8. Паперові серветки.
  9. Картки: пори року, назви предметів, імена та прізвища по батькові   вчителів, геометричні фігури.
  10.  Скринька з люстерком, скринька.
  11. Свічка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перелік використаної літератури

  1. Все про адаптацію (спецвипуск)// Психолог. – 2004. - №25-26.
  2. Методичні рекомендації. Психологічні особливості адаптації дітей в перехідний період із початкової ланки навчання в середню. – Рівне, 1998.
  3. Психологічні аспекти адаптаційного періоду дітей 5 класу / Упоряди. Л.В. Підлипна. – Івано-Франківськ: ОІППО, 2005.
  4. Психологічні аспекти організації адаптаційного періоду під час переходу з початкової ланки навчання до середньої. – Миколаїв: МОІППО, 2005.
  5. Як подолати шкільну неуспішність (спецвипуск) // Психолог. – 2006. - № 41.
  6. Казакова Е.И. Толерантность – путь к развитию /Казакова Е.И. – СПб: Изд-во Ютас, 2007.-С.24-36.
  7. М.І.Мушкевич Поняття супроводу у сучасній психологічній науці.
  8. http://oblosvita.com/engine/download.php?id=1741
  9. http://dikvik2009.ucoz.net/pahalenko_i_a/programa.doc
  10.        https://naurok.com.ua/?from=library/korekcijno-rozvivalna-programa-mi-patiklasniki-16661.html
  11.        static.klasnaocinka.com.ua/.../psihologichniy_suprovid_p_ya..
  12.        http://blogpsich.blogspot.com/2016/03/blog-post_22.html

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 1 «Що таке 5-й клас»

Мета: познайомити учнів із цілями занять, формою роботи на заняттях; прийняти правила поведінки під час занять; профілактика адаптації п’ятикласників до середньої школи , уміння самостійно проявляти активну участь і співпрацювати з однокласниками; розвивати уявлення про новий соціальний статус п’ятикласника.

Хід заняття

  1. Вправа «Знайомство»

Інструкція: назвіть своє  ім’я,   як би ви хотіли,  щоб вас називали протягом занять  та на першу букву вашого імені скажіть один прикметник , який  вас характеризує. Першим починає психолог.

 

  1. Вправа «Квітка» (прийняття правил)

Обладнання: квітка розрізана (окремо пелюстки, окремо серединка), ручки, скотч.

Інструкція: кожному учню роздаються пелюстки,  де вони пишуть свої правила. Учні підходять до дошки,  де приклеєна серединка,  проговорюють своє правило, яке вони пропонують. Якщо клас згоден з цим правилом,  пелюстка приклеюється до серединки. Так всі по черзі підходять  до дошки і приклеюють свої пелюстки з правилами. (клас може доповнювати, або скоригувати правила) . Таким чином клас приймає правила групи, яких вони будуть дотримуватися протягом всіх занять.

 

  1. Вправа «Продовж фразу»

Обладнання: малюнок сходинок з цифрами (1-11)

Інструкція: На дошці малюнок 11 сходинок . Одна сходинка -  це один рік вашого навчання в школі. В школи ви навчаєтесь вже 5-й рік. Ви закінчили початкову школу, де в минулому році ви були найстарші учні та перешли в старшу школу, де ви найменші учні. Продовжте фразу: «У початковій школі мені найбільше запам’яталося…»,  «В п’ятому класі мені хотілося б …» Усі по колу проговорюють ці фрази  та передають один одному м’ячик.

 

  1. Бесіда «Шкільний шлях»

      Психолог визначає найцікавіші вислови в попередньої вправи «Продовж фразу» та  звертає увагу на те ,  що учні пройшли досить великий шкільний шлях,  наголошує на тому, що попереду їх чекає ще цікавіший шкільний шлях, де вони дізнаються ще багато іншого.  “А який він буде,  залежить тільки від вас , від вашого старання, бажання, зацікавленості. Давайте поговоримо, що у вас було в початковій школі і що нового з’явилося  у вас в шкільному житті  з переходом в п’ятий клас? “

 

  1. Вправа «Віртуальна подорож»

Обладнання: ноутбук, проектор, відеопрезентація.

Інструкція: Психолог показує відеопрезентацію учням , де знайомить їх зі середньою школою (з кабінетами, з вчителями)

 

  1. Вправа «Мої цілі в п’ятому класі»

Обладнання: Ручки та аркуші А3.

Інструкція: Напишіть , будь-ласка , на аркушах  свої три найголовніших бажання або цілі в п’ятому класі, враховуючи свої можливості (Я хочу…) За бажанням учні можуть проговорити свої  цілі. 

 - А зараз подумайте і скажіть,  що ви можете зробити для того,  щоб досягти своїх цілей та бажань .

Обговорення .  Психолог починає говорить перший ,  учні продовжують.

 

  1. Вправа «Усмішка»

Інструкція: візьміться всі за  руки,  поверніться до свого сусіда з одного боку – усміхніться йому, поверніться до свого сусіда з іншого боку – усміхніться і  йому.

  - Гарно,  коли ми усміхаємося  та нам усміхаються. З таким настроєм ми з вами прощаємося та до зустрічі на наступному занятті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 2 «Один за всіх, та всі за одного»

Мета: сприяння  сприятливого  мікроклімату у класі, підвищення соціометричного статусу учнів у класі, розуміння цінності кожної дитини , згуртування колективу, дізнатися ближче про кожного учня.

Хід заняття

  1. Вправа «Привітання»

Інструкція: на рахунок «Три» стоячи  в колі  , показуємо будь-яку кількість пальців на правій  руці (1,2 або 3) , у кого буде однакова кількість пальців привітаються один з одним за руки, так три рази.

 

  1. Вправа «Мої очікування»

Обладнання: малюнок квітки на лузі, метелики,  скотч.

Інструкція: на дошці приклеєна квітка. Учням роздаються  метелики, де вони пишуть свої очікування  , проговорюють їх біля дошки  по черзі, та приклеюють їх на траву біля квітки.

 

  1. Вправа «Правила групи»

Інструкція: клас проговорює правила групи, які вони визначили на першому занятті та дотримуються їх, є порожні пелюстки,  де вони можуть дописати правила та додати.

 

  1. Вправа «Як ми схожі»

Обладнання: Картки «Пори року», ватмани – 4 шт. , кольорові олівці, фломастери.

Інструкція: учні отримують картки з малюнками “Пори року”, кожен витягує собі картку та об’єднуються в групи за картками (весна, літо,осінь,зима).

Задача учнів: якомога більше на ватмані  написати якостей, вчинків,    що об’єднують групу (можна щось намалювати) та презентувати свою групу.

 

  1. Вправа «Плутаниця»

Обладнання: клубок з нитками.

Інструкція: психолог  тримає в руках   клубок з ниткою, кінець залишає у себе та кидає клубок будь-якому учню з класу та закінчує речення «Для мене друг той, що…» ,    учень,  який отримав клубок,  залишає у себе нитку та кидає клубок іншому учню, у якого ще не було  клубка і також проговорює цю фразу. Так поки всі не будуть тримати нитку в руках   (виходить  плутаниця).

           Психолог робить висновок та обговорюється, що клас це як наша плутаниця   одне ціле, один без одного ми не можемо, де повинні бути один за всіх і всі за одного.

           Далі продовжується вправа в зворотному порядку (від кого отримав клубок,  тому і кидаєш ) і продовжують речення «Я хочу,  щоб наш клас став дружнішим, тому що…»    

 

 

  1. Вправа «Візьми серветку»

Обладнання: пачка з серветками.

Інструкція: Психолог по колу передає пачку паперових  серветок  зі словами «На випадок,  якщо знадобиться , візьми ,будь-ласка,  собі трохи серветок». Після того як всі учні взяли серветки , ведучий просить кожного учасника повідомити про себе стільки фактів , скільки серветок взяли.

 

  1. Вправа «Дерево»

Обладнання: Малюнок дерева (великий), олівці, фломастери, різні квіти, кольоровий папір.

Інструкція: Дерево – це наш з вами клас, в якому є учні, що там вчаться, і не просто особистості, а один згуртований колектив . Прикрасити це дерево квітами. Будь-ласка,  прикрасьте на дерево квітами , зробіть    квіти такі, якими ви себе бачите і відчуваєте в класі. Можете щось домалювати.

Обговорення:

 1) Чому ви вибрали (або зробили) ту чи іншу квітку?

2) Чому ви саме це місце обрали на дереві?

3) Відповідає розташування ваших зображень так, як вам хотілося б?

4) Чи були складнощі при виконанні вправи?

Висновок: подивіться на наше дерево, який у нас вийшов колектив, згуртований чи ні, ви задоволені своїм місцем в ньому?

 

  1. Вправа «Мій колектив»

Обладнання: аркуші паперу А4, кольорові олівці, релаксаційна музика.

Хід вправи:

Кожен колектив індивідуальний і неповторний. Бувають колективи  схожі на:

Сипучий пісок. Не так рідко зустрічається на нашому шляху сипучий пісок. Скільки піщинок зібрано разом, і водночас кожна з них сама по собі. Повіє легенький вітерець — віднесе частину піску, що лежить скраю, подалі. Повіє вітер сильніше — рознесе пісок на всі боки, поки хто-небудь не згребе його в купу. Буває так і в колективах. Неначе всі разом, і в той же час кожен сам по собі. Немає зв’язку між людьми. В одному випадку вони не прагнуть піти один одному назустріч. В іншому — не бажають знайти спільних інтересів, спільної мови. Немає тут того авторитетного центру, навколо якого відбувалось би об’єднання, згуртування людей, де кожен відчував би, що він потрібний іншому. А поки «сипучий пісок» не приносить ні радості, ні задоволення тим, хто є в його складі.

М’яка глина. Відомо, що м’яка глина — матеріал, який порівняно легко піддається обробці й з нього можна ліпити різні вироби. У руках майстра, а ним може бути в групі й староста, і просто авторитетний учень, і класний керівник, цей матеріал перетворюється на прекрасний виріб. Але якщо до нього не докласти зусиль, то він може залишитися простим шматком глини. На цій стадії більш помітні зусилля для згуртування колективу, хоча це можуть бути перші кроки. Не все виходить, нема достатнього досвіду взаємодії, взаємодопомоги. Важко досягти якої-небудь мети. Стосунки доброзичливі, проте не скажеш, що діти завжди бувають уважні одне до одного і готові прийти на допомогу. Якщо це й відбувається, то рідко. У групі існують замкнені приятельські угруповання, які мало спілкуються між собою. Справжнього хорошого організатора поки немає. Чи він не може себе проявити, чи просто йому важко, бо нікому його підтримати.

Мерехтливий маяк. У штормовому морі мерехтливий маяк і початківцю, і досвідченому мореплавцеві приносить упевненість, що курс вибраний правильно. Необхідно тільки бути уважним, не втратити маяк з поля зору. Зауважте, маяк не горить постійним світлом, а періодично викидає пучки світла і неначе говорить: «Я тут. Я готовий прийти на допомогу». Колектив, який формується в класі, також подає кожному сигнал: «Так тримати». У такій групі переважає бажання працювати спільно, допомагати один одному, товаришувати. Але бажання — це ще не все. Дружба, взаємодопомога потребують постійного горіння, а не поодиноких, нехай навіть дуже частих, спалахів. Водночас у групі вже є на кого покластися. Проте недостатньо виявляється ініціатива, рідко вносяться пропозиції щодо покращення справ не тільки у себе в класі, але й у школі. Бачимо прояви активності спалахами, та й це не у всіх.

Червоне вітрило. Символ спрямованості вперед, дружньої вірності й обов’язку. Тут живуть і діють за принципом: «Один за всіх — і всі за одного». Дружня прихильність і зацікавлення справами один одного поєднуються з принциповістю і взаємною вимогливістю. Командний склад вітрильника — знаючі та надійні організатори й авторитетні особистості. До них ідуть за порадою, допомогою. У більшості членів екіпажу є почуття гордості за колектив. Усі переживають, коли з кимось трапиться невдача. Група цікавиться тим, як ідуть, справи в паралельних класах, іноді приходять на допомогу, коли їх просять про це. Але хоча група згуртована, вона не завжди готова йти всупереч бурям. Не завжди вистачає мужності визнати свої помилки зразу, але це становище може бути виправлене.

Факел, що палає,— це живе полум’я, матеріалом якого є міцна дружба, єдина воля, взаєморозуміння, ділова співпраця, відповідальність кожного не тільки за себе, а й за інших. Тут яскраво виявляються всі якості колективу, які характерні для червоного вітрила. Але не тільки це. Справжнім колективом можна назвати тільки таку групу, яка не залишається у вузьких рамках. Справжній колектив той, де люди самі бачать, коли вони потрібні, і самі йдуть на допомогу; той, де не залишаються байдужими, якщо іншим погано; той, який веде за собою, освітлюючи, як легендарний Данко, жаром свого палаючого серця дорогу людям.

 Психолог. Намалюйте будь - ласка як ви уявляєте клас,  в якому ви навчаєтесь.

 Отже, хто впізнав свій колектив? Який опис видається вам найбільш влучним? Я думаю, ми переконались у тому, що дружба, взаємодопомога потребують постійного горіння, а не поодиноких, нехай навіть дуже частих, спалахів.(Учасники висловлюють свої думки й обґрунтовують їх.)

 

  1. Вправа «Притча»

Як ви гадаєте, скільки треба мати друзів, аби почуватися щасливим? Одного, двох, чи, може, кілька десятків? Дотепна притча про дружбу від Бориса Крумера відповість на це риторичне питання і допоможе розставити усі крапки над «і».

  Учень прийшов до Вчителя і запитав його:

— Вчителю, скільки друзів повинно бути у людини – один чи багато?

— Все дуже просто, – відповів Учитель, — зірви мені он те червоне яблуко з верхньої гілки.

Учень задер голову і відповів:

— Але воно дуже високо висить, Учителю! Мені не дістати.

— Поклич друга, нехай він допоможе тобі, — відповів Майстер.

Учень покликав іншого учня і став йому на плечі.

— Мені все одно не дістати, Учителю, — промовив засмучений учень.

— У тебе більше немає друзів? — посміхнувся Учитель.

Учень покликав ще приятелів, які крекчучи стали підійматися один одному на плечі та спини, намагаючись побудувати живу піраміду. Але яблуко висіло занадто високо, піраміда розсипалася, і учень так і не зміг зірвати жадане яблуко.

Тоді Вчитель покликав його до себе:

— Ну, ти зрозумів, скільки людині потрібно друзів?

— Зрозумів, учитель, — сказав учень, потираючи забитий бік, — багато — щоб усі разом ми змогли вирішити будь-яку проблему.

— Так, — відповів майстер, засмучено похитуючи головою, — дійсно, потрібно багато друзів. Щоб серед усього цього збіговиська гімнастів знайшовся хоча б один розумний чоловік, який здогадався б принести драбину!

 

  1. Вправа «Мої очікування»

Давайте з вами повернемося до нашої «Квітки очікувань» Візьміть, буль ласка,  свої метелики та якщо ваші очікування виправдалися,  переклейте свій метелик з трави на квіточку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 3 «Толерантність»

Мета: познайомити учнів з поняттям толерантності; виховувати терпимість до інших людей, відчуття поваги один до одного.

Хід заняття:

- Добрий день! Сьогодні ми з вами зібралися для того, щоб ще раз вам нагадати про те, як важливо бути добрими й терпимими один до одного.

 1. Вправа «Знайомство»

Обладнання: малюнок галявини, квіти, сонечко .

У кожного з вас є зараз можливість повідомити нам про себе (учні в руках тримають квітку , яку вони вдома самостійно зробили,   підходять  до дошки,  говорять своє ім’я , три характеристики про себе та клеять квіти на дошку , де знаходиться малюнок квіткової поляни )

 

  1. Вправа «Правила групи»

Інструкція: клас проговорює правила групи, які вони визначили на першому занятті та дотримуються їх, є порожні пелюстки , де вони можуть дописати правила та додати.

  1. Вправа «Казка»

      В деякому царстві,  в деякому государстві жив-був купець. Була в нього багата лавка. Все в ній було: і шовк, і зілля, і страви. Одного разу вирішив купець поплисти  на іншу сторону землі. Зібрав купець найкращих матросів, найміцніший корабель, запасся припасами і поплив. Довго плили , плили та приплили до берега. Пішли матроси на нічліг розміщатися, а купець знайшов лавку, розклав свій товар  по полицях. Стали до нього місцеві жителі приходити, товарами цікавитись. А купець  від всіх ніс крутить: то запах від них поганий,  то одяг у них брудний, манерам не навчені. Покупці  не задоволені від його лавки виходили. Ніхто туди іти не хоче. Призадумався купець, але ж і розоритися недовго. Що робити? Сидів він і сумував біля своєї лавки. Проходив поруч старець. Зупинився і сказав: «Всі люди, що квіти на галявині: красиві і не дуже, запашні і без запаху. Різні вони. Тільки всі вони до сонечка тягнуться.» Сказав старець ці слова та зник.

 

  • Що вам сподобалось, а що не сподобалось у цій казці?
  • Що важливого дізнався купець?

Ось і ми з вами,  як квіти на галявині: усі ми красиві, духмяні та всі різні. Тільки усі ми до сонечка тягнемось.

( психолог клеїть сонечко на дошку)

У нашому районі більше 35 різноманітних сіл. У кожного села є своя рідна мова, свої традиції, обряди, але при цьому у всіх людей є спільне - всі вони бажають жити в мирі, радіти,сміятися, дружити та зустрічатись один з одним.

(надпис на дошці)

Всі люди родилися вільними і рівними. Всі люди наділені розумом і повинні ставитися один до одного по – братерськи.

 

      Недарма у народі кажуть: « Стався до людей так, як хочеш,  щоб до тебе ставилися».Терпимість, розуміння – поняття, які повинні супроводжувати почуття любові. Любові до ближнього, до батьківщини, до матінки – планета Земля, і навіть до самого себе. Як казав український письменник Григорій Сковорода: « Любов починається з любові, якщо я хочу, щоб мене любили, я починаю любити першим.»

Терпимість і доброта – синоніми до слова толерантність, а також: співчуття, чуйність, доброзичливість, увага, розуміння інших людей.(запис на дошці)

Учень:      Не говори про доброту

                   Коли ти нею сам не сяєш,

                  Коли у радощах вітаєш.

                   Забувши про чужу біду.

                   Бо доброта не тільки те

                   Що обіймає тепле слово.

                   В цім почутті така основа,

                   Яка з глибин душі росте.

                   Коли ії не маєш ти,

                   То раниш людяне в людині

                    Немає вищої святині,

                   Ніж чисте сяйво доброти.

  • Як нам хочеться чути тільки добрі, ласкаві слова. Бо жорстокі, черстві глибоко ранять душу, можуть навіки вбити. Народна приказка говорить:

« Слово не горобець, вилетить не піймаєш». Так сталося з однією жінкою.

         Жила в одному селі жінка, дуже гостра на язик. Кожного очорнила, оббрехала. Не минула лиха година  старенького місцевого священика. Коли почула жінка, що священик буде помирати, вирішила піти до нього і попросити прощення. А він каже: « Я на тебе зла не тримаю, нехай тебе Бог простить. Але коли ти вже прийшла, то виконай мою останню волю. Візьми цю подушку, вийди на вулицю,розірви, а пір’я пусти по вітру.»

Дивне прохання. Жінка зробила все, як просив священик. А коли повернулася, то він наказав піти позбирати те пір’я  і принести ту саму подушку. «Але це ж неможливо!» - скрикнула жінка. « Так, це неможливо» , - з сумом відповів священик.

 

- Що хотів пояснити цим проханням священик жінці?

 

Учень:       Кажімо більше ніжних слів

                   Знайомим, друзям і коханим.

                   Нехай комусь тепліше стане

                   Від зливи наших почуттів,

                   Нехай тих слів солодкий мед.

                   Чиюсь гірку загоїть рану

                    (Чи перший біль чи то останній,-

                     Коли б то знали наперед).

                     Комусь всміхаймось ненароком,

                     Те не життя людське жорстоке,

                      Жорстокі в нас слова черстві...

                      Кажімо більше ніжних слів!

 

  1. Вправа « Австралійський дощ»

Інструкція: Станьте в коло. Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ?  Ні ? Тоді   давайте разом послухаємо ,який він. Зараз ви будете передавати мої рухи.

В Австралії піднявся вітер (тре долоні) , починає крапати дощ (клацання пальцями), дощ посилюється (почергове плескання у долоні), а ось град –

Справжня буря (тупіт ногами), але що це? Буря стихає (плескання по стегнах), дощ стихає (плескання долонями), поодинокі краплі падають на землю (клацання пальцями), тихий шелест вітру (потирання долонь), сонечко (руки догори , усмішка)

 

  1. Вправа « Квітка толерантності»

Обладнання: різнокольорові пелюстки, серединка квітки, скотч.

(розподіл учнів на 3 групи по кольорам пелюстків для квітів)

Діти, у мене є квітка, але допоможіть мені зробити ії  красивою, їй потрібні пелюстки, і не прості, а з рисами толерантності.

(діти роблять надписи на пелюстках и прикріплюють їх до квітки)

 

  1. Вправа « Відчуй дружню підтримку»

Станьте усі у коло, опустіть руки, між вами повинна бути відстань у крок, а тепер станьмо всі на одну ногу і стоїмо так, намагаючись втримати рівновагу. Добре, важко було так стояти? А тепер беремо за плечі сусідів, обіймаємося і також стоїмо на одній нозі.

  • Скажіть коли було легше стояти на одній ніжці, в першому чи другому випадку?
  • Що цим можна сказати? Так, правильно,  про підтримку з боку оточуючих. Завдяки якій ми можемо витримати будь - які негаразди та проблеми.

 

  1. Вправа « Чарівне озеро»

Обладнання: скринька із люстерком.

  • Зараз ми будемо передавати один одному скриньку, ви повинні подивитися в середину і щось там побачити, але те,  що ви там побачити , нікому не говоримо, це секрет.

(передають скриньку один одному та мовчки дивляться що в середині)

- Що ви побачили дивлячись у скриньку?

- Там ви побачили найунікальнішу та неповторну людину на світі - самого себе. Ми з’ясували,  що кожна людина  - це унікальна особистість, єдина у своєму роді.

- Як ми повинні відноситись до себе?

- Бережно, з любов’ю, з повагою, дорожити своїм життям та життям оточуючих, приймати себе такими, якими ми є, тобто ставитися  до себе та до інших з терпимістю, з повагою.

     Коли народжується дитина, то бог посилає їй великі й  важливі дари.

Одним із великих дарів є добро. Доро не можна побачити, але його можна відчути. Відчути в добрих  вчинках до природи, словах, обіймах, в очах та усмішці людей. Кожна людина сама вирішує, яким чином дарувати добро. Ніколи не забувайте про людей, які знаходяться  поруч! Віддаючи людям добро, ти отримуєш набагато більше. Твій вогник добра зростатиме та зігріватиме все більше людей, тварин та рослин.

  • Давайте встанемо один проти одного, парами посміхнемось один одному, тому що людина, яка посміхається, добрішає. Хай ваші души завжди залишаються добрими.
  • В пам`ять  про наше сьогоднішнє заняття давайте на метеликах напишемо наші побажання та прикріпимо їх на наші квіти.

 

  1. Вправа « Клубок» ( підсумки заняття)

Обладнання: клубок з нитками.

Інструкція: Кожен учень по черзі (з клубком у руках) говорить те, що йому сподобалось сьогодні на нашому занятті і чому. Останній говорить психолог зі словами вдячності учням за їх активність.

Зараз у вас всіх добрий настрій. Давайте ставитися один до іншого так, як хочемо, щоб до нас ставились. На цьому наше заняття закінчується.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 4 «Наші вчителі»

Мета: Допомогти п’ятикласникам зайняти нову позицію у ставленні до вчителів. Формування уявлення про педагога як про професіонала, який вирішує свої завдання. Формування уявлень про педагогів як про цікаві особистості.

Хід заняття:

 1. Вправа «Привітання»

- Для того, щоб привітатися, пропоную рухами відповісти на мої запитання. Я запитую, ви відповідаєте.

Здрастуйте, учні

З гарним настроєм хто прийшов – махніть,

Хто чує мене, головою кивніть.

Хто бачить мене, прошу оком моргнути,

Хто найвеселіший –- ви всім усміхніться,

Хто ввічливий – сусідові злегка вклоніться.

Похитайте головою вправо-вліво, раз, іще раз.

Хто в колективі працювати любить,

Хто вміє дружити?

Поплещіть, вас я побачить хочу,

Всього, що я знаю, і вас я навчу.

Психолог оголошує тему заняття ,перелічує та записує на дошці питання, на які дітям треба буде відповісти в ході заняття.

  1. Які у нас є предмети та вчителі?
  2. Що спільне у всіх вчителів?
  3. Чим вони відрізняються один від одного?
  4. Що у вас є спільного?

 

  1. Вправа «Мої очікування»

Обладнання: малюнок дерева, квіти, яблука, скотч.

Інструкція: на дошці приклеєно дерево. Учням роздаються  квіти та яблука, де на квітах вони пишуть свої очікування  , проговорюють їх біля дошці по черзі та приклеюють їх на дерево.

 

  1. Вправа «Правила групи»

Інструкція: клас проговорює правила групи, які вони визначили на першому занятті та дотримуються їх, є порожні пелюстки,  де вони можуть дописати правила та додати.

  1. Вправа «Навчальні предмети»

Обладнання: картки з назвами предметів, скотч.

Психолог. Давайте, передусім, згадаємо, які у вас в п’ятому класі з’явилися предмети? Деякі із них вам відомі з початкової школи, а інші з’явилися  тільки тепер, в п’ятому  класі.
Інструкція:  На столі лежать картки з назвами предметів. Психолог запрошує дітей до столу. Дитина бере картку, зачитує класу те, що там написано. Він повинен сказати, чи є такий предмет. Картки з назвами предметів, які є в програмі  п’ятого класу, прикріпляються на дошку. Потім попросити когось із дітей озвучити весь список та перерахувати предмети.

 

  1. Вправа «Наші  вчителі»

Обладнання: картки з іменами вчителів, картки з прізвищами по батькові вчителів.

Психолог. А тепер давайте згадаємо, як звуть наших вчителів. Ви їх всіх запам’ятали?
 Психолог просить дітей розділитися на групу хлопчиків та дівчаток.
 Хлопчики отримують набір карток з іменами. Їх завдання – відібрати картки, на яких написані імена їх вчителів. При цьому психолог попереджає, що треба відібрати стільки карток з однаковими іменами, скільки разів це ім’я зустрічається. Дівчатка отримують картки з по батькові. Перед ними аналогічне завдання. На виконання завдання дається 5 хвилин. По закінченню роботи психолог просить дітей розподілити між собою ті картки., які вони відібрали в якості правильних.

Інструкція: Зараз я називаю предмет,  який є у вас у розкладі. Спочатку піднімає руку хлопчик, у якого на картці написане ім’я вчителя  і називає його. Потім  руку підіймає дівчинка і називає по батькові, і процедура повторюється.

           Після того,  як імена та по батькові всіх вчителів прикріплені до дошки, психолог просить декого з дітей ще раз вголос прочитати предмет та ім’я, по -батькові вчителя який його викладає.

 

  1. Вправа «Справжній вчитель – це…»

Інструкція: Кожному  з вас відомо, що педагог – це назва професії. Кожна професія має певні вимоги до людини: його можливостям, якостям. Так у космонавта повинно бути міцне здоров’я, а у вченого повинен бути розвинутий розум. До професії педагога теж є певні вимоги. Кожен справжній педагог володіє набором професійних якостей. Які це якості? Спробуємо відповісти на це запитання.

        Діти діляться на три групи (за картками : ручка, олівець, гумка),кожна група отримує список якостей ( Списки у всіх одинакові) та пелюстки від квітів, на яких вони пишуть якості справжнього вчителя. Завдання кожної групи – назвати ті якості та записати їх на пелюстках, які повинні обов’язково бути у справжнього вчителя. ( 5 хвилин). Потім група вибирає одного представника. Він виходить до дошки і називає якості,  говорить: вибрали вони його чи ні  і чому. Пелюстки з вибраними якостями прикріплюються  до серединки квітки,  яка вже готова (майбутньої квітки). Психолог просить зачитати список , що вийшов.

 

  1. Вправа «Людина»

Обладнання: папір, олівці.

Інструкція. Кожному з вас роздали папір, візьміть його в руки , без допомоги ножиць  зробить з нього силует людини (рвуть папір) . А зараз у створеному вами силуеті заповніть його таким чином:

1.Що в житті для вас найголовніше? (пишемо на голові )

2.Що я вмію робити? (на руках)

3. Хто мені допомагає, моя опора. (на ногах)

4. Що я люблю? (тулуб)

 

Висновок: Хоча всі п’ятикласники для вчителів, можливо,  і однакові, але кожен - індивідуальність. Отже,  всі ми різні. Кожен зі своїм власним , неповторним світом. Як ми вивчаємо кожного вчителя, так і кожен вчитель вивчає внутрішній світ кожної дитини.

 

  1. Вправа «Які вони, наші вчителі?»

Діти сідають в коло.
 Психолог: У мене в руках пелюстки квітки. Ви бачите – на них щось написано. Це невеличкі інтерв’ю , на які дали відповідь ваші вчителі. Ось на які запитання вони нам відповідали:

  •      Моя улюблена істота…
  •      В дитинстві я мріяв (ла) стати…
  •      Моє захоплення…
  •      Терпіти не можу…
  •      Мій улюблений мультфільм…
  •      Мій день народження…

Пелюстки з інтерв’ю не підписані. Поки що. Але я знаю, де чиї відповіді, і потім вам скажу. А зараз передайте пелюстки по колу, так щоб у кожного в руках була пелюстка. Прочитайте  те, що там написане. Якщо відповіді вам близькі, якщо вам здається, що людина,  яка написала ці слова, схожа на вас душею розпишіться на її листочку.

Діти читають відповіді вчителів і розписуються, якщо вони схожі з їх відповідями , передаючи листочки по колу. Психолог зупиняє процедуру передачі пелюсток , коли всі пелюстки пройшли через всіх дітей і просить кожного по черзі прочитати відповіді на листочку. Потім він називає ім’я вчителя  і приклеює пелюстку  до квітки з якостями вчителів (2 рядок), на якому вже є «серединка» квітки та якості вчителів.

Висновки

Всі учні сидять навколо готової , об’ємної квітки.
 Психолог. Ми з вами побачили, що кожен вчитель обов’язково  володіє тими якостями, які необхідні для його професії. Це ….(перераховує). І в той же час кожен вчитель – унікальна особистість, з своїми інтересами та симпатіями – антипатіями. Як людина, він може бути близьким вам по духу, а може бути незрозумілим. Але пам’ятайте, що у вас завжди є можливість задати йому запитання, щоб краще його зрозуміти. Погляньте на квітку. Ось яке прекрасне суцвіття вас навчає.

  1. Вправа «Мої очікування»

Обладнання: малюнок дерева, квіти, яблука, скотч.

Інструкція: на дошці проклеєно дерево з вашими квітами на яких ви писали ваші очікування на початку заняття . Візьміть , будь-ласка,  свої яблука, та якщо ваші очікування  збулися , заберіть свою квітку та на її місце наклейте яблуко.

 

  1. Вправа «Усмішка»

Інструкція: візьміться всі заруки поверніться до свого сусіда з одного боку – усміхніться йому, поверніться до свого сусіда з іншого боку – усміхніться і  йому, гарно,  коли ми усміхаємося, та нам усміхаються. З таким настроєм ми з вами прощаємося та до зустрічі на наступному занятті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Заняття  5 «Вперед до успіху»

Мета: формування у п’ятикласників уміння долати труднощі, досягати успіху. Навчити дітей позитивно мислити, та з’ясувати складові успіху. Формувати вміння самопрезентації .

 Хід заняття:

  1. Вправа «Привітання»

Інструкція: Учням по колу пропонується  сказати комплімент сусіду  справа.

 

  1. Вправа «Мої очікування»

Обладнання: малюнок річки, кораблики, скотч.

Інструкція: на дошці приклеєно малюнок річки. Учням роздаються  кораблики, де вони пишуть свої очікування , проговорюють їх біля дошки  по черзі, та приклеюють їх на одному березі  річки.

 

  1. Вправа «Правила групи»

Інструкція: клас проговорює правила групи, які вони визначили на першому занятті та дотримуються їх, є порожні пелюстки де вони можуть дописати правила та додати.

 

  1. Вправа  «Продовж речення» 

Обладнання: іграшка.

Інструкція: В руках я тримаю іграшку . Наше з вами завдання закінчити речення «Не хочу хвалитися, але я…»  (стосовно навчання в п’ятому класі), хто отримує від мене іграшку, то і продовжує речення. Так по черзі передаємо іграшку та продовжуємо речення, поки іграшка не повернеться до ведучого.

 

  1. Вправа «Колючка»

Психолог читає казку «Колючка».

Психолог. На великій сонячній галявині біля куща калини росла самотня Колючка. Звісно, вона росла там не одна: навколо було багато квітів і трав, та Колючці здавалося, що на світі вона зовсім самотня, а якщо хтось і росте поряд, то лише одні реп’яхи . Тому колючка ні з ким не дружила.

     Вона часто дивилася на квіти, що росли неподалік: вони так гарно цвіли і були різнокольоровими. До них прилітали пташки, бджоли та метелики. Птахи голосно виспівували, а бджоли і метелики гарно кружляли і танцювали навколо. Колючці теж хотілося мати такі чудові квіточки на своєму тілі, але кущ калини своїм гіллям і листячком затуляв Колючку від Сонячних Променів. А без Сонця вона не могла зацвісти. До того ж їй не вистачало води, бо Струмок, що пробігав уздовж галявини, ніколи не діставав до неї.

       Вона часто дивилась у синє небо і думала: «Ось і небо — велике, чисте і світле, а ось сонце — тепле, ласкаве і ніжне, але вони такі далекі від мене, такі недосяжні.  А я — самотня і не красива, ніколи не мати мені гарних квітів, ніколи не будуть милуватися мною птахи та метелики». Вона думала так щодня і ще більше засмучувалася від самотності, дедалі твердішими ставали її голки.

Але одного дня до Калини прилетів Соловейко, він так гарно співав, а Колючка слухала і зітхала. Соловейко це помітив і поцікавився у Колючки:

  • Чому ти така сумна, чому не радієш життю і постійно зітхаєш?
  • Як же мені не сумувати, я ж завжди одна, я не приваблива. У мене немає друзів. Мої квіточки не можуть розпуститися, бо Калина затуляє мене від Сонця своїм гіллям. До того ж Струмочок жодного разу не завітав до мене, щоб я досхочу змогла напитися води.
  • А хіба ти не просила Калину, щоб вона розсунула своє гілля, і тоді Сонячні Промінчики світитимуть і на тебе?
  • Ні, — відповіла Колючка.
  • А чому? — знову запитав Соловейко.
  • Бо я не товаришую з Калиною і боюся, що вона не виконає мого бажання, — сказала Колючка.
  • Так не можна, треба дружити з іншими і звертатися до них за допомогою. Я давно знаю пані Калину, вона дуже добра і привітна. Думаю, що тобі треба поговорити з нею, — порадив Соловейко Колючці.

Колючка вирішила зробити так, як порадив їй Соловейко. Вона звернулася до Калини:

  • Шановна пані Калино, не могли б ви хоча б на деякий час відводити у сторону своє гілля, щоб Сонячні Промінчики мене зігрівали, і тоді на моєму тілі зацвітуть гарні квіточки. Мені так хочеться бути красивою!

Я щодня залюбки це робитиму. Мені буде дуже приємно, якщо ти зацвітеш, тоді наша галявини стане ще прекраснішою, — відповіла Калина і розсунула своє гілля. Тут-таки Сонячні Промінчики почали світити на Колючку.

  • От бачиш, — сказав Соловейко, — тепер і тебе зігріватиме Сонце. До того ж, у тебе з`явилася   нова подруга — пані Калина. Якщо хочеш, я можу злітати до Струмочка і попросити його, щоб він завітав до тебе і напоїв водою.
  • О, будь ласка, я буду тобі дуже вдячна! Тоді мої квіточки точно зможуть розпуститися, — зраділа Колючка.

     Соловейко полетів до Струмочка, попросив його завітати до Колючки. Той напоїв її водою і пообіцяв: відтепер щодня прибігатиме до неї.

Наступного дня квіточки Колючки стали потроху розпускатись, а вже за два дні вона вся вкрилася чудовими рожевими квітами. Колючка дуже раділа, бо стала такою ж красивою, як і інші квіти. З ранку й до вечора вона милувалася своїм новим вбранням, її гарні квіти стали також помічати і метелики, і бджоли, і птахи, й інші квіти. Метелики і бджоли тепер прилітали до Колючки і весело кружляли біля неї, а птахи радували своїм співом. Часто до неї прилітав і Соловейко, він став її другом. Щодня до Колючки прибігав Струмочок, вона залюбки з ним шепотілась і пила його прозору й чисту воду. А пані Калина щовечора розповідала Колючці дивні історії з життя галявини, бо вона була висока і все навкруги бачила й чула. А коли раптом починалися дощ або злива чи ж повівав сильний вітер. Калина затуляла своїм гіллям Колючку від негоди.

      Так життя Колючки змінилось. У неї з`явилося  багато друзів, які допомагали їй, і з якими було приємно проводити час. Колючка більше не сумувала, у неї почалося нове життя.

Обговорення

  • Як жила Колючка? Що робила?
  • Чи відображалось її внутрішнє життя на стосунках зі світом?
  • Чому Колючка не могла розцвісти? Які труднощі були у неї?
  • Хто допоміг Колючці знайти собі друзів? Як це трапилось?
  • Чи допомогли Колючці друзі?
  • Як змінилося життя Колючки?
  • Чи нагадує вам когось Колючка?
  • Чи були у вас труднощі, коли ви вступили до 5-го класу?
  • Як видолали свої труднощі? Чи зверталися до когось по допомогу?

 

СХІДНА МУДРІСТЬ

«ІСТОРІЯ ПРО РАЙ І ПЕКЛО»

         Одного разу іудейський мудрець попрохав Господа показати йому Рай і Пекло. Господь відвів мудреця у приміщення, де билися, плакали і страждали голодні люди. Посеред кімнати стояв великий казан зі смачною їжею, у людей були ложки, але вони були довші за руку, тому люди не могли потрапити ложкою до рота. «Так, це справжнє пекло!» — сказав мудрець. Далі вони зайшли до іншого приміщення,  Всі люди там були ситі і веселі. Але коли мудрець придивився, то побачив там такий самий казан і такі ж ложки! Що ж робило їхнє життя райським?.. Вони вміли годувати один одного! Люди вміли взаємодіяти між собою, і в цьому їм допомогло вміння спілкуватися. Все залежить від вас, все у ваших руках!

 

  1. Вправа «Наші труднощі»

Обладнання: папір, ручки, скринька.

Інструкція: Візьміть будь ласка кожен по одному листочку та напишіть на ньому,  з якими труднощами ви зіткнулися, коли перейшли до 5 класу. Складіть свої листочки та покладіть їх в скриньку. Зараз я ваші листочки перемішаю. Кожен виходить до скриньки, бере листочок , зачитує, що там написано,  решта учнів та психолог дають пораду, як можна впоратися з труднощами, до кого слід звернутися за допомогою.

 

Психолог. У кожного з нас бувають ситуації, через які ми засмучуємося. Негаразди трапляються і в дорослих, і в дітей. Але не треба надовго засмучуватись і поринати у сумні думки, бо це робить наш настрій поганим і негативно впливає на поточні справи. Інколи ми не можемо змінити ситуацію, але завжди здатні самі обирати, про що та як думати. Позитивне мислення підвищує людині настрій, робить її впевненішою у собі, і тоді вона спроможна подолати будь-які труднощі та знайти вихід із непростих ситуацій. Думки треба обирати, як квіти: лише красиві, ті, які подобаються, від яких приємно жити.

 

  1. Вправа «Мислимо позитивно» (10хв)

Психолог наводить приклади (отримали погану оцінку, посварилися з подругою) та пропонує дітям показати, як можна позитивно мислити у таких ситуаціях. Якщо учням складно виконувати це завдання, психолог допомагає їм.

Психолог. Отже, позитивне мислення дозволяє людині долати труднощі та досягати успіху. Але для цього потрібно не тільки позитивно мислити, а ще дещо.

 

  1. Вправа «Складові успіху» (15хв)

Обладнання: геометричні фігури.

Інструкція: діти об`єднуються  у 3групи за геометричними фігурами. Кожна група має намалювати те, що потрібно, аби досягти успіху. Далі кожна група презентує свої роботи. Наприкінці психолог підводить дітей до висновку, що крім позитивного мислення необхідно вміти приймати рішення та діяти.

 

  1. Вправа «Вогник»

Обладнання: свічка.

Інструкція: візьміться за руки, погляньте на вогник, уявіть у своїх серцях вогник добра, ніжності, любові, уявіть, як він розгорається, його сила переходить у праву руку і вливається у долоню того, хто сидить праворуч, збагачується його любов’ю і рухається далі по колу. Потім любов повертається, збагачена від сердець інших учнів.

 

  1. Підбиття підсумків

Учням пропонують пригадати, що відбувалося на заняттях, й відповісти на запитання:

— Що вас зацікавило і чому?

 

  1. Вправа «Мої очікування»

Інструкція: на дошці приклеєні ваші кораблики на одному березі річки,  якщо ваші очікування збулися протягом наших занять  візьміть свої кораблики та приклейте їх на інший берег річки. 

 

Заключне слово психолога

Психолог повідомляє дітям про закінчення занять, дякує учням за те, що вони старанно відвідували уроки та працювали, пропонує висловити свої думки й почуття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Наші очікування»

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-114635.jpg

 

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-133345.jpg

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-141924.jpg

 

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-114608.jpg

Бесіда «Шкільний шлях»

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-132838.jpg

Вправа «Усмішка»

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-132848.jpg

Вправа «Відчуй дружню підтримку»

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81012-083631.jpg

Вправа «Наші труднощі»

 

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81012-085515.jpg

Вправа «Складові успіху»

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81012-085527.jpg

Вправа «Як ми схожі»

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-132902.jpg

Вправа «Продовж фразу»

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-133152.jpg

Вправа «Мої цілі в п’ятому класі»

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-133122.jpg

Вправа «Серветка»

Вправа «Квітка» (прийняття правил)

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-133841.jpg

 

Вправа «Квітка» (доповнення правил) C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-134221.jpg

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-134930.jpg

Вправа «Справжній вчитель – це…»

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-135401.jpg

Презентація груп

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-135915.jpg

Вправа «Плутаниця»

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-140342.jpg

 

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-141241.jpg

Вправа «Дерево»

C:\Users\Admin\Desktop\фото психология\P81116-141312.jpg

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Гурінова Ольга
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тимощук Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Чубирко Оксана
    Дуже гарна програма. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
11264
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку