У розробці представлені матеріали тренінгових занять для старшокласників «Навчись цінувати свій час». Мета: навчити дітей керувати своїм часом для попередження стресу та хронічної втоми, бути ефективним та успішним у навчанні та знаходити більше часу для захоплень та самовдосконалення.Тренінг містить цікаві вправи, поради, тестування, посилання на відеоматеріал на тему відносно нового поняття - «Тайм-менеджмент». Основні уваги зосереджені на питання набуття необхідних життєвих компетенцій відповідно до концепції «Нової української школи». Розробка тренінгу може бути корисною і для педагогів загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, адже брак часу на реалізаціюсвоїх планів зараз відчуваємайже кожна людина. Цікавим тренінг може бути різним категоріям педагогів для здійснення методичної роботи в закладі загальної середньої або позашкільної освіти. Робота ознайомить з методами планування часу, акцентує увагу на цінність часу, якого завжди і у кожного лише 24 години на добу.
Тема: «Використання основ тайм-менеджменту
у самовдосконаленні та саморозвитку особистості».
Тренінгове заняття
«Навчись цінувати свій час».
Анотація :
У розробці представлені матеріали тренінгу для старшокласників «Навчись цінувати свій час». Тренінг проводиться з метою навчити дітей керувати своїм часом для попередження стресу та хронічної втоми, бути ефективним та успішним у навчанні та знаходити більше часу для захоплень та самовдосконалення.
Тренінг містить цікаві вправи, поради, тестування, посилання на відеоматеріал на тему відносно нового поняття - «Тайм-менеджмент». Основні уваги зосереджені на питання набуття необхідних життєвих компетенцій відповідно до концепції «Нової української школи».
Розробка тренінгу може бути корисною і для педагогів загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, адже брак часу на реалізацію своїх планів зараз відчуває майже кожна людина. Цікавим тренінг може бути будь яким категоріям педагогів для здійснення методичної роботи в закладі загальної середньої або позашкільної освіти. Робота ознайомить з методами планування часу, акцентує увагу на цінність часу, якого завжди і у кожного лише 24 години на добу.
Тема : « Навчись цінувати свій час».
Мета : Навчити дітей керувати своїм часом для попередження стресу та хронічної втоми, бути ефективним та успішним у навчанні та знаходити більше часу для захоплень та самовдосконалення.
Завдання:
Форма проведення: просвітницький тренінг.
Цільова група: старшокласники.
Кількість учасників: 20 – 25 осіб.
Тривалість тренінгу: 1,5 години (90 хвилин)
Приміщення: навчальний кабінет, стільці за кількістю учасників, столи, мультимедійна установка, екран, стіл для тренерів, дошка.
Структура тренінгу
№ з/п |
Зміст |
Час |
Ресурсне забезпечення |
|
Вступні уваги тренера. |
5 хв. |
|
|
Привітання. Знайомство. Подовження речення «для мене час – це….» |
10 хв. |
Стікери та лист ватману |
|
Правила роботи. |
5 хв. |
|
|
Очікування. |
10 хв. |
Намальовані пісочні часи на плакаті. |
|
Перегляд мотиваційного відеоролика за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=WWRlTFrE5kM |
5 хв. |
Мультимедійний екран. |
|
Інформаційне повідомлення: «Тайм-менеджмент – це…» |
3 хв. |
|
|
Етапи тайм менеджменту. (Мозковий штурм). |
5 хв. |
Ватман,маркери. Мультимедійний екран. |
|
Планування – необхідна умова ефективного використання часу. (тестування) |
10 хв. |
|
|
Робота в групах. Карта знань. Калейдоскоп цікавих методик: «Секрети менеджменту». |
7 хв. |
Роздрукований опис методик. |
|
Інформація: «Стратегія планування» або «Матриця Ейзенхауера - працює!». |
10 хв. |
Листок розміру А-4, ручка. |
|
Робота в групах. Вправа: «Бій з хронофагами». |
15 хв. |
Старі журнали, ножиці,клей,ватман |
|
Підсумки роботи. Очікування. |
5 хв. |
|
Зміст роботи
Тренер звертається до учасників: «Сьогодні ми з вами зібралися, щоб зробити один крок до самовдосконалення. Мова піде про цінність нашого часу. Ритми життя постійно прискорюються. Брак часу відучать на собі майже всі люди. Як зробити так об стан: «не знаю за що хапатись», «у мене аврал» перетворився на стан: «я встигаю все»? Емоції людини, яка поспішає і нічого не встигає, як правило, блокують працездатність, впливають на швидку втому людини, ведуть до стресу, нервових зривів, синдрому хронічної втоми.
Напевно багато хто помічав якщо не за собою, то за іншими постійну «перевантаженість», вічний поспіх і тому подібне. У таких «зовсім не успішних» людей завжди немає часу навіть на обід, вони перекушують на ходу, впадають в паніку, відчувають дискомфорт, часто повертаються додому «як вичавлений лимон» з єдиною думкою про сон.
Як навчитись керувати своїм часом та зберегти своє психічне здоров’я ? Давайте спробуємо розібратись.
2. Вправа «Привітання. Знайомство» ( 10 хв.)
Тренер пропонує учасникам по черзі привітатись з присутніми, назвати своє ім’я, та сказати фразу яка розпочинається зі слів:
«Для мене час це …..» У вправі мають висловитися всі учасники.
3. Вправа «Правила роботи групи» (5 хв.)
Учасникам пропонується прийняти правила роботи групи, які записуються на плакаті «Правила роботи групи»
4. Вправа «Очікування» (10 хв.)
Тренер просить написати на листочках (стікерах), чого саме підлітки чекають від тренінгу та озвучують по черзі написане. Після цього аркуші кріпляться на плакаті у верхній частині намальованих великих пісочних часів.
Сучасне життя не зменшує кількість життєвих завдань , які стоять перед нами. Навчання , друзі, родина, хобі…. але на все у нас, як і раніше, лише 24 години на добу.
(Учасникам пропонується переглянути мотиваційний відеоролик «Ценность времени. Время идёт.» за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=WWRlTFrE5kM ). (додаток 2)
6. Інформаційне повідомлення: «Тайм-менеджмент – це…»
Тайм менеджмент (з англ. time managment) — це управління часом або технологія організації часу. Як відомо, час — це обмежений людський ресурс. Плин часу ніяк не можна зупинити, тому залишається тільки використати даний нам час максимально ефективно. Класиками теорії тайм-менеджменту вважаються Ф.У.Тейлор, К.Макхэм, М.Х.Мескон. Нині ця проблема досліджується науковцями та публіцистами з різних країн, і вже запропоновано багато методів управління часу. Найбільш широкого поширення отримали роботи, дослідження та підходи зарубіжних фахівців – Л. Зайверта, Й. Кноблауха, К. Бішофа (Німеччина), П.Дойля, Ст. Кові (США), Б. Санто (Угорщина), Джеймс Коулі (Австралія) та інших. Праці цих авторів слугують так званими енциклопедіями для менеджерів, де описуються певні алгоритми їх ефективної роботи, розкривається поняття самоорганізації та спеціальні стратегії.
Тайм менеджмент — це і є планування і максимально ефективне використання наявного часу. Сама наука управління часом - тайм менеджмент виникла відносно нещодавно: у кінці минулого століття. На сьогодні планування часу стало вже сталою практикою у більшості установ розвинених країн, а також все більше починає впроваджуватися у всі сфери діяльності людини.
Тайм-менеджмент, або управління часом, - це система, спрямована на узгодження своїх дій із часом . (Слайд №2) (додаток 1)
Це наука про те, як спланувати чіткий графік роботи, навчання, відпочинку на день, тиждень, місяць, рік або все життя. У результаті оптимізації час буде ефективнішим. Тайм-менеджмент стосується не лише організації робочого часу, а й обстановки робочого місця, спілкування й багатьох інших чинників, які можуть вплинути на певний час .
Перші ідеї про правила організації часу з’явилися в 60-х роках минулого століття в країнах Заходу у відповідь на прискорення темпів життя. Розвиток бізнесу привів до зростання навантаження на людей.
Багато людей вважає, що правильно використовувати час легко і для цього не потрібно нічому вчитися. Однак існують причини, через які люди замислюються про те, щоб щось змінити у своїх звичках. По-перше, це найчастіше відбувається тоді, коли людина починає розуміти, що їй постійно не вистачає часу. По-друге, тоді, коли людина хоче особистісного росту, коли в неї багато цілей і завдань, які вона хоче реалізувати.
Як ви вважаєте з яких етапів складається тайм-менеджмент?
Після обговорення (Слайд №3) (додаток 1)
8. Планування – необхідна умова ефективного використання часу. (тестування)
Правило 6 – «П» :
Правильне Попереднє Планування Попереджає Погані Показники.
Тест визначення ефективності планування.
Інструкція: Відповідаючи на питання оберіть цифру.
Питання |
Ніколи |
Рідко |
Іноді |
Часто |
Завжди |
Як часто Ви плануєте для того, аби життєві ситуації не виходили з під Вашого контролю? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Чи фіксуєте, записуєте Ви свої щоденні плани?
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Як часто Ви використовуєте гнучкість під час виконання свого плану? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Як часто у Вас виходить повністю виконати усі пункти плану за день? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Як часто Ви плануєте час для націль важливих речей? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Як часто руйнуються Ваші плани на день через випадково виникненні ситуації ? |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Підрахуйте усі отримані відповіді. Результат:
6-10 балів - ефективність відсутня. Вам слід подумати про використання нових методів та інструментів для підвищення ефективності планування.
11-15 балів - ефективності планування робочого та особистого часу нижче середнього. Можливо у Вас є особиста система планування, але вона не в достатній мірі контролює ситуації аби зменшити стрес.
16-20 балів - середній рівень. Ваша система планування працює , але може працювати краще. Зверніть увагу, як Ви розставляєте власні пріоритети і як Ви складаєте план на день.
21-25 балів – рівень вище середнього. Ваша система з планування гарно працює. Підтримуйте її роботу
26-30 балів – Вітаємо Ви чудовий планувальник…. або людина на грані виснаження.
9. Робота в групах «Карта знань».
Калейдоскоп цікавих методик ефективного використання часу: «Секрети менеджменту».
Група учасників тренінгу об’єднуються в мікрогрупи. Їм пропонується ознайомитись з одною з порад опрацювати матеріал та зробити творчу презентацію змісту методики для всіх учасників, знайти переваги методу.
Після ознайомлення з інформацією групи творчо презентують свою інформацію у вигляді невеликого театралізованого виступу.
10. Інформація: Матриця Ейзенхауера - працює! (Слайд 4) (додаток 1)
34 президент США Ейзенхауер придумав свою систему визначення пріоритетів, які справи робити першочергово, яка відома як матриця Ейзенхауера.
Матриця Ейзенхауера - один з методів тайм-менеджменту для визначення пріоритетів справ дня. Виглядає матриця як чотири квадрати, які утворюються при перетині осей "Важливо - Неважливо" по горизонталі і "Терміново - не Терміново" по вертикалі.
Як використовувати цю матрицю? Просто розподіліть туди свої справи (наприклад, справи у відповідності з їх важливістю і терміновістю. З часом це стане зовсім просто, а поки дамо трохи пояснень.
Важливі і термінові справи - ті, які дуже важливі і не терплять зволікання. Без них все порушиться, і зробити їх завтра - буде вже пізно. Ці справи потрібно робити сьогодні, у першу чергу та обов'язково. Приклади важливих і термінових справ: виконання завдання за проектом, термін здачі якої ось-ось настане; позаплановий похід до дантиста, травматолога або іншого фахівця; терміновий телефонний дзвінок клієнту або контрагенту. В теорії квадрат важливих і термінових справ повинен бути порожнім, але на практиці іноді у кожної людини бувають важливі і термінові справи, частина з них породжується лінню, частина - недоліком професіоналізму, а частина - форс-мажорами.
Важливі, але не термінові справи - це те найважливіше, що терміновим стане незабаром. Якщо ви не плануєте цього чекати і влаштовувати собі непотрібну гонку, то зверніть на ці справи найпильнішу увагу. Приклади таких справ: поточна (планова) робота за вашим проектам; планування нових проектів; оцінка отриманих результатів проектів; відвідування спортивного залу для підтримки фізичної форми.
Справи не важливі, але термінові. Як правило, цей квадрат потрапляють справи ніяк не наближають вас до мети, якою б вона не була, це справи, які треба робити, але виключно для того, щоб їх робити. Привітати з днем народження (виявляється, Вася народився саме сьогодні), несподіваний прихід гостей і інші не заплановані, нав'язані зустрічі, від яких не можна відмовитися. Якщо з цього можете делегувати комусь доручити - зробіть це обов'язково.
Не важливі і не термінові справи - це найогидніша категорія справ. Вони не важливі, вони не термінові, але саме їх хочеться робити. Це ваші пожирачі часу - читання глянцевих журналів, комп'ютерні ігри, перегляд телепрограм , «лазити» в Інтернеті, вести пустопорожні балачки з друзями.
Учасникам пропонується розпланувати свій особистий уявний день за матрицею Ейзенхауера.
Тренер розповідає притчу:
Жив собі хлопчик. Він бігав, стрибав та радів життю і завжди поруч ходив його Час. Час був пухленьким, товстеньким з червоними щічками, він був великий, його на все вистачало: і на футбол, і на друзів, і на телевізор… І не було у хлопчика ніяких проблем з Часом, а у Часу з хлопчиком. Коли хлопчик виріс в нього з’явились колеги і так звані Справи. Кожна Справа вимагала трохи Часу. Хлопчик відрізав Час потрошку: то в кіно сходити, то на побачення, то зі знайомим потеревененити, то в черзі постояти, то в клуб сходити…… А Час був завжди поруч і посміхався,… ще е Час. Друзі, колеги приходили до хлопчика зі своїми проблемами, турботами і кожен вимагав шматочок Часу. А ще: то сусід зайшов увечері просто так в гості побалакати, то друг попросив з ним в магазин сходити… А тут е улюблений ТЕТЕКО ( телефон, телевізор, комп’ютер). Споглядав Хлопчик на Час, який сам вбивав поступово, який рвав на шматки, який допомагали вбивати оточуючі: там незручно відмовити, там соромно, там страшно … Настав День, коли Часу не стало… скінчився Час хлопчика, якого колись було достатньо.
«Хронофаги» - фактори, які вбивають час. Хронофаги бувають зовнішні та внутрішні. Внутрішні – це погані звички, зовнішні - це гаджети, люди та непотрібні справи.
Учасники об’єднуються у 3 групи ( навчання, родина, дозвілля). Кожна команда готує колаж про свої «хронофаги». Після завершення презентує.
Всі учасники аналізують по черзі свої очікування, та озвучують яка інформація їм сподобалась та була корисною.
Висновки: аналіз очікуваних та отриманих результатів.
Розглянувши тему: «Вчимося цінувати час», учасники отримають знання та компетенції необхідні для стрімкого темпу життя. Ознайомляться з методиками планування часу, переглянуть ставлення до бездумного марнування часу. Нові знання будуть корисними у подальшому житті.
З досвіду роботи проведення даного заняття у гуртку «Лідер», діти висловлювали думки, що заняття їм було дуже корисним. Також даний тренінг був проведений для педагогів-організаторів і також отримав схвальні відгуки.
Посилання на використані джерела інформації.
Інформація з інтеренет-ресурсів за посиланнями:
http://market.avianua.com/?p=4069
http://time-management-24.blogspot.ru/2015/06/blog-post_2.html
http://www.kalabukha.com.ua/tajm-menedzhment-na-paltsyah/
На завершення слайд № 5 презентації (додаток 1) рекомендую перегляд мотиваційного ролика «Легенда о 1000 шариках» за посиланням :
https://www.youtube.com/watch?v=BEMqgmvSk_8
1