Тренувальні вправи. Числівник

Про матеріал
Мета: поглибити знання про загальне значення числівника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих на попередніх уроках, навчити відрізняти числівники від інших частин мови, ; правильно вживати числівник у мовленні; розвивати навички колективної та самостійної роботи; мовленнєві навички: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови; до дружби.. Тип уроку: нетрадиційний.
Перегляд файлу

 

 

Тема.  Тренувальні вправи

 

Мета: поглибити знання про загальне значення числівника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих на попередніх уроках,  навчити відрізняти числівники від інших частин мови, ; правильно вживати числівник у мовленні; розвивати навички колективної та самостійної роботи; мовленнєві навички: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови; до дружби..

Тип уроку: нетрадиційний.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

Перевіримо емоційну готовність до уроку.

Який у вас настрій? А тепер посміхніться один одному, мені. Стало сонячно.  Побажайте успіху один одному.

ІІ. Мотивація навчання

— Діти, чи любите ви подорожувати?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Слово учителя.

      З хорошим настроєм, бажанням учитися і дізнатися щось нове розпочинаємо наш урок-подорож до країни «Числівник». Сьогодні нам треба виконати багато цікавих завдань. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з натхненням, використовувати знання і навички з попередніх уроків.

                                                       Основний зміст уроку

 

1. Щоб вирушити в подорож, треба сісти в потяг, але для цього потрібні квитки. А оскільки наша подорож майже казкова, то пропуском на потяг будуть ваші правильні відповіді на мої питання:

Бліц-опитування

- Що таке числівник?

- На які групи поділяються числівники за значенням і морфологічними ознаками? (кількісні і порядкові)

- На які розряди поділяються кількісні числівники? (власне кількісні, дробові, збірні, неозначено-кількісні). Наведіть приклади.

- На які групи ділять числівники за будовою? (прості, складні і складені). Наведіть приклади.

- У якому стилі найчастіше вживаються числівники? (науковому, офіційно-діловому стилі)

І станція

Завдання. Розпізнайте і випишіть із прочитаних слів такі частини мови: І ряд – іменники, ІІ ряд – прикметники, ІІІ ряд числівники.

Три, трійка, потроїти, трикілометровий, п’ятірка, п’ять, п’ятиповерховий, один, одиниця, перший, одинокий, подвоїти, два, двійка, двоє, четвертувати, четвертий, чверть, чотири, десяток, десять.

ІІ станція

  Гра «Знайди своє місце»

 Правила гри такаі: учні отримують аркуші паперу, на яких записано «Цілі числа», «Дробові», «Неозначено-кількісні», «Збірні числівники». Також отримують картки на яких записано відповідні за значенням числівники. Завдання учнів, розташувати числівники, відповідно до групи. Тобто цілі числа до цілих числівників і тому подібне. Виграє та група, яка швидко і правильно впорається з завданням.

ІІІ станція

Завдання. Учні отримують фразеологізми, пояснюють їхнє значення, виписують числівники

 

тридцять срібняків

за тридев ‘ять земель

у три погибелі,

у три шиї,

три кити,

в чотири ока,

за два кроки-недалеко

на своїх двох,

сім чудес світу,

одним один,

п ‘яте через десяте,

між двох вогнів

намолоти сім мішків гречаної вовни

 

А наш потяг прибуває до міста Цікавинка

Тут на вас чекає екскурсія у минуле числівника.

          В основі числення в українській мові лежить десяткова система. Лічба ведеться розрядами, кожний вищий розряд включає в себе десять одиниць нижчого розряду. Уся складна система числівників базується на числах першого десятка – від одиниці до дев’яти, та ще на шести числових назвах – нуль, сорок, сто, тисяча, мільйон, мільярд. Назви більйон, трильйон, квадрильйон, квінтильйон – це наукові терміни.

          Систему числівників українська мова успадкувала від давньоруської мови. Так за часів Київської Русі число 10 000 називалося «тьма», 100 000 –   «легіон», 1 000 000 – «леодр», 10 000 000 – «ворон», 100 000 000 – «колода».

- А ми вирушаємо до наступної

ІV станція

Завдання. Знайдіть помилки. Відредагуйте словосполучення.

Дві дівчата, три  кури, два селяни, чотири очі, стотридцять три телята,чотири коней, Микола приніс двоє відер води. У класі знаходиться двадцять три дівчат. Я купив троє книжок. На початку двадцяте століття з’явився український переклад Біблії. Треба поспішати, вже дві години. Музей зачиняється в шість годин. Вони пробігли дві десятих кілометрів. Три брата зустрілися після довгої розлуки.

V  станція

 Учитель читає загадки з числівниками. Учні мають відгадати їх.

Числівники в загадках

Реве від на сто гір, на сто кроків, на сто потоків. (Грім)

Головата, дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога одна. (Капуста)

В одній скрині сімсот козаків. (Мак)

Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)

Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)

Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Комар)

Барилко без обручів, без дна, а в нім два сорти вина. (Яйце)

Сімсот воріт, та один  вхід. (Невід)

Шість ніг,дві голови, один хвіст, четверо очей, два носи. (Вершник на коні)

Два брати, Обидва Кіндрати, через дорогу живуть, один одного не бачать. (Очі)

Стоїть при дорозі на одній нозі,хто її зрушить-плакати мусить. (Кропива)

Бігає Марушка у ста кожушках, як вітер повіє, то й спина замріє. (Курка)

Що це — десять пальців, а нігтів нема? (Рукавиці)

Які два займенники псують шляхи? (Я-МИ)

У трьох водіїв був брат Андрій, а в Андрія братів не було. Чи може таке бути? (Так,бо водії є жінками)

Який годинник показує вірно час лише двічі на добу? (Зламаний)

Як за допомогою п’яти одиниць одержати 100? (111-11=100)Що важче: сто кілограмів пір’я, сто кілограмів заліза чи один центнер зерна?       (Однаково)

Вздовж алеї ростуть 10 дерев. Між ними стоять лавки. Скільки є лавок? (9)

В родині п’ять братів. Кожен з них має сестру. Скільки дітей у цій родині? (6)

 

ІV. Підсумок уроку.

 «Незакінчене речення»

Мені на уроці найбільше сподобалося…

На уроці я дізнався (дізналась) …

 

 

docx
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
4355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку