. Тренувальні вправи на розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та форм того самого слова.

Про матеріал
Конспект уроку для 3 класу, який містить різні форми вивчення матеріалу та презентацію
Перегляд файлу

Українська мова

Тема. Тренувальні вправи на розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та форм того самого слова.

Мета: формувати в учнів вміння розрізняти синоніми, спільнокореневі слова та форми того самого слова, навички каліграфічного письма; збагачувати словниковий запас; розвивати мовленнєві навички, вміння зіставляти, аналізувати, узагальнювати; виховувати працьовитість, любов до рідного краю.

Обладнання: шаблони віночків, роздатковий матеріал, презентація.

 

ХІД УРОКУ

  1. Організація класу до уроку.

             Ось і пролунав дзвінок,                 

             Розпочався вже урок.

             Ви до гостей посміхніться

             І до мене поверніться.

II. Актуалізація опорних знань.

      1. Сідають ті, хто назвав фразеологізм та пояснення до нього.

          Напр., пекти раків –червоніти, розбити глека –посваритися, … .

       Як ви гадаєте, що ми будемо ро­бити на уроці? Для чого це нам?

      2.Оголошення теми й мети уроку

      — Сьогодні ми будемо вчитися розпізнавати синоніми, форми одного й того слова, відрізняти їх  від споріднених.                                                          Слайд 1.

    Складіть девіз уроку.                                                                             Слайд 2.

Гра «Переплутанка»  Бджола мала, а й та працює.

  1. Каліграфічна хвилинка.
  •  Запишіть число,

Класна  робота,

 утворене речення.

          Що знаєте про бджілку? (Відповіді дітей.)

  •  От і ви маєте так сьогодні працювати, щоб отримати відповідну нагороду за свою працю. На партах у вас лежать шаблони віночків. Як і бджілки, які сідають на квіти, щоб зібрати пилок, ви будете отримувати квітку за правильні відповіді і кріпити на свій віночок (можуть одразу лежати на парті

в коробочці). Очікувані результати ви самі побачите в кінці уроку на шаблонах.                                                                                   Слайд 3.

Пізнавальна хвилинка.

  • Пропоную прочитати текст і сказати, що нового довідались про вінок з даної інформації.                                                                                   Слайд 4.  

Вчитель одразу починає роздавати квіти (або наголошує , кому взяти квітку) за кожну відповідь(правильну).

Додаткова інформація вчителя.

       В Україні вінки мали сонячну символіку. Дівчина у вінку асоціювалася з сонцем, котре сходить. Також це символ слави, перемоги, святості, щастя, успіху, могутності, миру, сонця, влади; цнотливості, молодості, дівоцтва. Плетучи віночки, дівчата співали: заплету віночок, заплету шовковий на щастя, на долю, на милого вроду!

У повному українському вінку має бути 12 квіток: деревій, безсмертник, любисток, волошка, ромашка, цвіт вишні і яблуні, ружа, мальва, півонія, хрещатий барвінок. Деревій — символ нескореності, безсмертник — символ безсмертя людської душі, цвіт вишні і яблуні — символ материнської любові.

Є різні види вінків: весільний, вінок кохання, клечальний, чернечий, вінок надії, відданості, розлуки. Вінок кохання мала право плести дівчина від 13 років і до заміжжя. Основу такого вінка складають ромашки — символ юності, доброти і ніжності. А вінок відданості дівчина плела тоді коли розлучалася з хлопцем і дарувала йому на прощання.

      2.Вправа «Мозковий штурм»

        — Які слова називаються спорідненими?

  • Як правильно визначити корінь слова?

(1. Дібрати спільнокореневі слова.

2. Порівняти їх і визначити спільну частину — корінь.)

     — Які слова називаються синонімами?

  • Як визначити закінчення?(Учні отримують квітки)

 

III. Вивчення нового матеріалу

1.Проблемне запитання.

— Чи можна слова кожного рядка назвати спорідненими?(Наочність на дошці)

•Сум, смуток, журба, печаль.

•Сумний, сум, сумно, сумувати, засумувати.

•Сум, суму, сумом.

— Доведіть свою думку.

— Як можна назвати слова кожного рядка? (1 — синоніми, 2 — спільнокореневі, 3 — форма одного слова сум)

Для цього треба пам’ятати ознаки спільнокореневих слів.

2. Самостійна робота .                 Слайд 5.

                          І-в.                                                           ІІ-в.

          Записати слова-синоніми.                       Записати спільнокореневі слова та

                                                                            позначити корінь.

Перевірка (квіти)

 

3. Робота по рядах.                        Слайд 6.

Прочитайте слова, знайдіть зайве. (Вчитель на даному етапі уроку може розповісти

інформацію про ромашку з віночка.)

І ряд – Запишіть перше слово і підберіть до нього усі можливі спільнокореневі слова.

ІІ ряд – Запишіть друге слово і підберіть до нього усі можливі спільнокореневі слова.

 

ІІІ ряд – Запишіть третє слово і підберіть до нього усі можливі спільнокореневі слова.

Перевірка (квіти)

 

4. Робота з текстом.

Вправа 1. — Про що йдеться в тексті?

           Людину праця величає. Для того, щоб краще жити, треба краще

працювати. Ваше навчання теж можна назвати працею. З дитячих років виховуйте в собі працьовитість. Честь і слава працьовитим рукам!

 

  1. Знайдіть в тексті спонукальні речення.

— А яке речення вимовляється з особливим почуттям?

          — Як воно називається? (Окличне)

     — Знайдіть споріднені слова до слова праця та випишіть їх.(Праця, працювати, працьовитість, працьовитим) . Знайди слово, яке відрізняється від слова праця тільки закінченням.

     — Назвіть іншу форму слова праця. (Праця, працею)

              Людину праця величає.

— Як ви розумієте зміст речення?

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Запам’ятайте та запишіть слова у колонки.                            Слайд 7.
  2. Робота з текстом— Прочитати текст.

                                НАЩО ДУБАМ ЛИСТЯ ВЗИМКУ?

           Стоїть ліс у тумані. Гуде потихеньку вгорі. Там у верховітті ходить зима, носить у синій пелені завірюху.

        Тільки дуби, лісові велетні, стоять усю зиму брунатні. Міцнолисті вони. Аж весною роздягнуться, хоч і не мерзнуть. Усі дерева в лісі  густимуть на зимовій стужі голим віттям. А дуби шумітимуть їм про весну.

        Ось нащо дубам листя взимку

— Випишіть в один рядок споріднені слова до слова зима, а в інший — слово зима з різними закінченнями (різні форми цього слова).(Зима, зиму, зимовий. Зима, зиму)

 

  1. Робота над добором споріднених слів.

— Відгадайте загадки, доберіть до слів-відгадок спільнокореневі.

• У кожному місті і селі

Головний я на столі. (Хліб)

• Хто малюнок на вікні

уночі зробив мені? (Мороз)

• Чим більше миється,

Тим меншим стає. (Мило)

(Хліб, хлібець, хлібина, хлібний.

Мороз, морозець, морозний, морозити, заморозити.

Мило, милко, мильце, милити, мильний, намилити, мильниця)

— Утворіть речення зі словом першого рядку.

V. Підсумок уроку.

      Чого навчалися на цьому уроці?

  • Що найбільше запам’яталось?
  • Як розрізняти споріднені слова? Форму слова?

Підбиття підсумків, оцінювання.

 

VI. Домашнє завдання.

До наведених слів добери спільнокореневі. У словах перших двох колонок познач закінчення, основу і корінь.

 

Роздатковий матеріал на урок.

Вправа 1.

1. Спиши. Підкресли слова, споріднені зі словом праця. Знайди слово, яке відрізняється від слова праця тільки закінченням.

           Людину праця величає. Для того, щоб краще жити, треба краще

працювати. Ваше навчання теж можна назвати працею. З дитячих років виховуйте в собі працьовитість. Честь і слава працьовитим рукам!

 

  1. Знайди в тексті спонукальні речення. А яке речення вимовляється з особливим почуттям?

 

Вправа 2.

  1. Прочитай текст.

НАЩО ДУБАМ ЛИСТЯ ВЗИМКУ?

           Стоїть ліс у тумані. Гуде потихеньку вгорі. Там у верховітті ходить зима, носить у синій пелені завірюху.

        Тільки дуби, лісові велетні, стоять усю зиму брунатні. Міцнолисті вони. Аж весною роздягнуться, хоч і не мерзнуть. Усі дерева в лісі  густимуть на зимовій стужі голим віттям. А дуби шумітимуть їм про весну.

        Ось нащо дубам листя взимку.

  1. Випиши в один рядок споріднені слова зима,а в другий –слово зима з різними значеннями.

 

Вправа 3. Д/з.

До наведених слів добери спільнокореневі. У словах перших двох колонок познач закінчення, основу і корінь.

Зерно, …                     зелений, …           ходити, …

береза, …                    добрий, …            писати, …

поле, …                       високий, …          читати, … .

doc
Додано
23 січня 2019
Переглядів
2804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку