Тренувальні вправи з теми "Дієслово: не з дієсловами, часи дієслів"

Про матеріал
Розробка призначена для використання на уроках під час вивчення теми "Дієслово".
Перегляд файлу

Тренувальні  вправи з теми «Дієслово: не з дієсловами, часи дієслова».

7 клас

1.   Запишіть у   дві  колонки дієслова: 1 — що пишуться з  не  окремо; 2  — що  пишуться  з  не   разом.  3–4  дієслова  введіть  у   самостійно  складені речення.

(Не)(до)люблювати,  (не)(до)виробити,  (не)тямитися,  (не)покоїтися,  (не)порахувати,  (не)(до)держувати,  (не)розрахувати,  (не)зчутися,  (не)(до)слухати,  (не)скучати,  (не)волити,  (не)знаходити.

2. Прочитайте і  запишіть уривок із поезії. Розставте пропущені розділові знаки.  На  місці  пропусків  уставте  частку -не-.  Поясніть  правопис.

Приїжджайте  частіше  додому

щоб ...  мучила  совість  потому.

Ні  грошей  ...  привозьте  ні  слави 

будьте  з  рідними  ніжні  й  ласкаві.  

Бо  ...  вічні  ні  батько  ні  мати

завтра  можете  їх  ...  застати.

Щоб  ...  мучила  совість  потому

приїжджайте  частіше  додому.

(М.   Луків )

3.   Перепишіть загадки, розкриваючи дужки. відгадайте їх. Поясніть чер-гування  приголосних  у  дієсловах.

Що  літає:  крил  (не)має,  але  крила  підіймає.  

Є  крила — (не)літаю,  ніг  (не)маю,  а   гуляю,  по  землі  (не)ходжу,  на  небо (не)дивлюся,  зірок  (не)лічу,  весь  час  мовчу.  

Біжать  два  брати,  один одного  (не)доженуть.  (Нар.  творч.)

Відгадки:   вітер,  риба,  велосипед.

4. Позподіліть слова у три колонки: І – минулий час, ІІ – теперішній, ІІІ майбутній. Підкресліть другу від початку слова літеру. За умови правильного розподілу слів розшифрується початок речення: «Хто не знає минулого, той не вартий сучасного і не має майбутнього». Поясніть зміст вислову.

Входив, знає, утворювала, дарує, мовчала, з’єднує, знайшов, уміє, перелазив, читає, гнатиму, оздобив, буду ходити, зловлю, боротимусь, згадаю, побачу.

5.Завдання: прочитати текст, знайти дієслова минулого часу, замінити їх теперішнім, записати.

Відцвіли сади і весняні першоквіти. Затихли солов’їні трелі в садках і перелісках. Та не змарніла краса природи з відходом весни.

Буйною зеленню закучерявились ліси, гаї і парки. Наливаються соком яблука і груші, в лісах уже загорілися рум’янцем принадні плоди суниць, з’явилися перші боровики і лисички.

                                                                                                                    (3 газети)

 

 

 

 

6. Робота біля дошки.

Завдання: від поданих дієслів утворити і записати форми теперішнього часу 2-ї і 3-ї особи однини, позначити закінчення.

Зустрічатися, з’являтися, сміятися, дивитися, летіти, творити.

 

Висновок: в українській мові в дієсловах, що закінчуються на -ш, -шся м’який знак, на відміну від російської мови, не пишеться, а в дієсловах, що закінчуються на -ть, -ться — пишеться.

7. Завдання: 1) виписати дієслова, визначити їх вид і час;
2) зробити синтаксичний розбір п’ятого  речення.
1. У дохристиянські часи писанка виконувала роль оберега.

2. Наші предки вірили у її магічну силу.

3. Глиняні писанки, якими виганяли злі сили, були знайдені в давніх похованнях.

4. В Україні археологи виявили близько двадцяти міст, які були центрами виготовлення цього чудо-витвору.

5. Зберігати звичай писанкарства – наш обов’язок (За О.Воропаєм).

8. Завдання: розподіліть дієслова у колонки відповідно до форм:  І- змін., ІІ - незмін. Підкресліть першу літеру кожного слова і прочитайте ключ; усно визначте час і вид дієслів.

слухаю, ясніти, бавлячись, збирано, любитиму, овіяний, озброївшись, розбити, вірю,оспіваний.                      

docx
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
9332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку