Тренувальні вправи з теми «Дієслово: не з дієсловами, часи дієслова».
7 клас
1. Запишіть у дві колонки дієслова: 1 — що пишуться з не окремо; 2 — що пишуться з не разом. 3–4 дієслова введіть у самостійно складені речення.
(Не)(до)люблювати, (не)(до)виробити, (не)тямитися, (не)покоїтися, (не)порахувати, (не)(до)держувати, (не)розрахувати, (не)зчутися, (не)(до)слухати, (не)скучати, (не)волити, (не)знаходити.
2. Прочитайте і запишіть уривок із поезії. Розставте пропущені розділові знаки. На місці пропусків уставте частку -не-. Поясніть правопис.
Приїжджайте частіше додому
щоб ... мучила совість потому.
Ні грошей ... привозьте ні слави —
будьте з рідними ніжні й ласкаві.
Бо ... вічні ні батько ні мати
завтра можете їх ... застати.
Щоб ... мучила совість потому
приїжджайте частіше додому.
(М. Луків )
3. Перепишіть загадки, розкриваючи дужки. відгадайте їх. Поясніть чер-гування приголосних у дієсловах.
Що літає: крил (не)має, але крила підіймає.
Є крила — (не)літаю, ніг (не)маю, а гуляю, по землі (не)ходжу, на небо (не)дивлюся, зірок (не)лічу, весь час мовчу.
Біжать два брати, один одного (не)доженуть. (Нар. творч.)
Відгадки: вітер, риба, велосипед.
4. Позподіліть слова у три колонки: І – минулий час, ІІ – теперішній, ІІІ майбутній. Підкресліть другу від початку слова літеру. За умови правильного розподілу слів розшифрується початок речення: «Хто не знає минулого, той не вартий сучасного і не має майбутнього». Поясніть зміст вислову.
Входив, знає, утворювала, дарує, мовчала, з’єднує, знайшов, уміє, перелазив, читає, гнатиму, оздобив, буду ходити, зловлю, боротимусь, згадаю, побачу.
5.Завдання: прочитати текст, знайти дієслова минулого часу, замінити їх теперішнім, записати.
Відцвіли сади і весняні першоквіти. Затихли солов’їні трелі в садках і перелісках. Та не змарніла краса природи з відходом весни.
Буйною зеленню закучерявились ліси, гаї і парки. Наливаються соком яблука і груші, в лісах уже загорілися рум’янцем принадні плоди суниць, з’явилися перші боровики і лисички.
(3 газети)
6. Робота біля дошки.
Завдання: від поданих дієслів утворити і записати форми теперішнього часу 2-ї і 3-ї особи однини, позначити закінчення.
Зустрічатися, з’являтися, сміятися, дивитися, летіти, творити.
Висновок: в українській мові в дієсловах, що закінчуються на -ш, -шся м’який знак, на відміну від російської мови, не пишеться, а в дієсловах, що закінчуються на -ть, -ться — пишеться.
7. Завдання: 1) виписати дієслова, визначити їх вид і час;
2) зробити синтаксичний розбір п’ятого речення.
1. У дохристиянські часи писанка виконувала роль оберега.
2. Наші предки вірили у її магічну силу.
3. Глиняні писанки, якими виганяли злі сили, були знайдені в давніх похованнях.
4. В Україні археологи виявили близько двадцяти міст, які були центрами виготовлення цього чудо-витвору.
5. Зберігати звичай писанкарства – наш обов’язок (За О.Воропаєм).
8. Завдання: розподіліть дієслова у колонки відповідно до форм: І- змін., ІІ - незмін. Підкресліть першу літеру кожного слова і прочитайте ключ; усно визначте час і вид дієслів.
слухаю, ясніти, бавлячись, збирано, любитиму, овіяний, озброївшись, розбити, вірю,оспіваний.