Мета: узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про дієслово, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль; формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу, прививати учням сталий інтерес до навчання,виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство.
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого
Форма уроку: брейн-ринг
Обладнання: епіграф уроку, вислови, сигнальні картки, картки із завданнями
Епіграф:
Ну, що б, здавалося, слова...
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
Т.Шевченко
ХІД УРОКУ
І. Організаційно-вступна частина уроку.
Вступне слово вчителя:
- Цивілізоване суспільство не може існувати без мови – найважливішого засобу спілкування, засобу вираження думки і передачі досвіду сучасникам і нащадкам.
Не можна ходити по землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою... Людина завжди має пам’ятати, звідки вона родом, де її коріння, глибоко знати історію свого народу, його мову.
Знання мови народу, серед якого ти живеш, - ознака культурної освіченої людини, знання рідної мови – священний обов’язок кожного.
Мова... Слово... Здавна люди розуміли велику їхню силу, тісний генетичний зв’язок з людиною. Недаремно ж і Тарас Шевченко писав:
Ну, що б, здавалося, слова...
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
Його слова стануть епіграфом нашого уроку. Адже рідне слово відкриває красу світу, змушує захоплюватися, дивуватися, милуватися. Воно викликає різні емоції, будить фантазію, розвиває уяву.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Зробили до знань ми ще один крок.
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
-Давайте привітаємося з гостями, що завітали до нас на урок. Цей урок – підготовка до написання контрольної роботи. Крім того, що ми повторимо усе, що знаємо про дієслово, ще й матимемо змогу переконатися у багатстві нашої мови, різноманітності її відтінків, станемо своєрідними майстрами слова. Хочу, щоб сьогодні ви були впевнені в собі і задоволені собою. А людина лише тоді може бути впевнена в собі, коли досягає певних успіхів, коли говорить: «Мені це вдалося». Тож бажаю вам сьогодні на уроці розкрити свої здібності, нехай вам все вдається.
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Дорогі учні, як ви вважаєте, які завдання стоять перед нами на сьогоднішньому уроці? Визначитися вам допоможуть ключові слова:
Поглибити (знання про дієслово як частину мови).
Формувати (уміння розпізнавати дієслово у реченнях).
Визначити (вид, спосіб, час … дієслів)
Розвивати (творчі здібності, спостережливість, пам’ять).
IV. Узагальнення та систематизація вивченого(проведення брейн-рингу).
Слово вчителя.
Сьогоднішній наш урок ми проведемо у формі брейн-рингу. Змагання складатиметься із 4 етапів, протягом яких вам будуть запропоновані різні завдання і запитання з теми :»Дієслово як частина мови», розв’язуючи які ви не просто отримаєте певну кількість балів, а й закріпите ваші знання з цієї теми.
Оцінюватимуть ваші відповіді комісія, у складі __________________________________________________________
Інструктаж з проведення брейн-рингу.
І етап «ВІЗИТКА»
Учні представляють назву команди, девіз, емблему + домашнє завдання казка про дієслово (20 балів)
ІІ етап «Теоритичні заморочки» (1 правильна відповідь 1 бал)
Питання І команді
1. Що називається дієсловом?
2. З якою частиною мови найчастіше зв’язане дієслово ( З іменником)
3. Як змінюються дієслова? (За числами, родами і особами).
4. Яку дію виражає дійсний спосіб? (
5. У якому способі дієслово не має категорії часу й особи? (Наказовий)
6. Які є форми дієслова? (неозначена, дієприкметник, дієприслівник).
7. Який спосіб виражає наказ? (Наказовий)
8. Що означають дієслова на –СЯ, -СЬ ? ( Дія спрямована на виконавця)
9. Дієслово іти у 3-й особі однини чоловічого роду минулого часу. (Ішов.)
10. Наказовий спосіб дієслова стоїть у 2-й особі однини. (Стій.)
11. Неозначена форма дієслову оволодіють. (Оволодіти.).
12. Не з дієсловами пишеться… (окремо, крім слів, які без не не вживаються та префікс недо-)
Питання ІІ команді
1. Яким членом речення найчастіше є дієслово? (Присудком)
2. Як називається початкова форма дієслова (неозначена форма дієслова, інфінітив: що робити?)
3. Які дієслова належать до доконаного виду?
4. Як ми розрізняємо І та ІІ дієвідміни?
5. Які дієслова називаються особовими? (які змінюються за особами).
6. Дієслова можуть означати завершену і незавершену дію. Залежно від цього вони поділяються на дієслова..(доконаного та недоконаного виду).
7. Наказовий спосіб дієслова підійти в 2-й особі однини. (Підійди.)
8. Дієслово грати у 3-й особі однини теперішнього часу. (Грає.)
9. Дієслово принести у 3-й особі множини минулого часу. (Принесли.)
10. Дієслово працювати у 3-й особі однини чоловічого роду минулого часу. (Працював.)
11. Чи збігається вимова й написання буквосполучень -ться, -шся?(ні)
12. В якому часі визначається рід дієслова? (в минулому)
ІІІ етап
1. «Спіймай дієслово»(15) 1б
Знайте всі, як два по два,
Що образливі слова
І на вулиці, і вдома
Вибухають, наче бомба,
Б’ють в лице шпаркіше вітру,
Ще й забруднюють повітря,
Заважають їсти, спати...
То навіщо ж їх казати?
А слова ласкаві, щирі
З плеч знімають смутку гирі,
Добрі усмішки дарують,
Пестять, міць дають, лікують,
Розганяють чорні хмари...
Їх вживайте – ви ж не скнари!
Е.Саталкіна
2. Доповніть прислів’я дієсловами. 0,5бала
A) Якби знав, де впадеш, то...( б соломки підстелив)
Б) Коли б кізка не скакала, то і ніжку...(не зламала)
B) Книга вчить, як на світі...(жить)
Г) Як дбаєш, так і...(маєш)
Д) Хочеш їсти калачі,...(не сиди на печі)
Е) Було б бажання, а розум...(знайдеться)
3.»Найспритніший»
Описати лише за допомогою дієслів день у школі. Хто найбільше підбере дієслів(учні по черзі називають дієслова)
4. Завдання: знайдіть речення, в якому НЕ з дієсловом пишеться разом.(0,5 б)
1.(Не)радуйся чужому лихові.
2.(Не)будь упертим, а будь одвертим.
3. Під лежачий камінь вода (не)тече.
4. Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов (не)добачають.
5.(Не)помиляється той, хто нічого (не)робить.
5. Гра «Одним словом» 0,5 б
Замінити фразеологізми одним дієсловом.
Пекти раків – (червоніти)
Накивати п’ятами –(тікати)
Пасти задніх –(відставати)
Як води в рот набрати – (мовчати)
Взяти гору –(перемогти)
Водити за носа – (обманювати)
6. “Способи дієслів” (сигнальні картки) 1 б
Осипається, сказала б, працюйте, звіряє, нехай скаже, бриніла б, ріжте, агітуйте, падає, трудиться,дістань, остерегла б, аналізуй, катає, якби заплакала, організуй,
7.Спіймай помилку. 1 б
Серед дієслів І дієвідміни зловіть дієслово ІІ дієвідміни.
Писати, малювати, відповідати, читати, танцювати, любити, слухати, поважати, крутити.
8. Антоніми. 2 б
Вписати у клітинки антоніми до дієслів(картки)
Полагодити, закінчував, збільшив, згадала, лаяли, продала, загубили.
IV. Конскурс капітанів
1. Назвіть два дієслова, які в другій особі однини вимовляються однаково, але належать до різних класів і дієвідмін (будеш-будиш)
2. Пригадайте дієслово, яке вживається в єдиному способі – наказовому. (Стривайте, стривай).
Результати змагання. Оголошення кількості балів і переможців.
V. Підсумки уроку.
Українська мова – безмежний океан слів. Сьогодні ми повторили тільки незначну його частину - дієслова.
Я думаю, що з сьогоднішнього уроку ви повинні зрозуміти: слово має велику силу, бо воно – «крила ластівки, вона їх не відчуває, але без них не може злетіти» (Ю.Мушкетик).
Тому вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть,
Як стягів красу пречудову,
Як рідного неба блакить!
В.Сосюра
VІ. Оцінювання (найактивнішим членам команд виставляються оцінки).
VІІ.
Домашнє завдання.
Підготуватись до контрольної роботи за темою «Дієслово»