Українська мова. 7 клас. Тема уроку « Дієслова І і ІІ дієвідмін»
Мета: поглибити знання учнів про дієслова, ознайомити із дієвідмінами; розвивати творчі вміння семикласників правильно використовувати дієслова І і ІІ дієвідмін у текстах; виховувати цікавість до творчої спадщини Т.Г.Шевченка.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок .
Обладнання: мультимедійна дошка, книги «Кобзар».
«Поезія його [ Т.Г.Шевченка] розлита повсюдно, вона в наших краєвидах і в наших піснях,
у глибинних, найзаповітніших помислах кожного,
чий дух здатен pозвиватись».
Олесь Гончаp
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Оголошення епіграфа.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Робота з картками.
Відновити вірш, записати дієслова, визначити їх морфологічні ознаки.
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями ……..,
Плугатарі з плугами ……..,
……… ідучи дівчата,
А матері вечерять ……..
Сем'я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька …….
Дочка вечерять подає,
А мати хоче ……,
Так соловейко не дає.
……. мати коло хати
Маленьких діточок своїх;
Сама …… коло їх.
……. все, тілько дівчата
Та соловейко не затих..
Самоперевірка правильності вставлених слів за текстом у « Кобзарі».
ІV. Зіставлення нових знань із базовими.
Лінгвістичне дослідження.
Утворити від дієслів, які вставили у вірш « Садок вишневий коло хати» , дієслова теперішнього часу ІІІ особи множини, записати у зошити, виділити закінчення.
Робота з підручником. Прочитати правило поділу дієслів на дієвідміни. Визначити дієвідміни у виписаних дієсловах.
V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу в процесі практичної роботи.
Пошуково-вибіркова робота у парах.
Прочитати поезію Т.Шевченка (на вибір). Виписати дієслова, які вжиті у формі теперішнього часу. Визначити дієвідміну .
Дослідження-відновлення. На дошці спроектовано поезію.
… Світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють.
Сади рясні похилились,
Тополі по волі
Стоять собі, мов сторожа,
Розмовляють з полем.
І все то те, вся країна,
Повита красою,
Зеленіє, вмивається
Дрібною росою,
Споконвіку вмивається,
Сонце зустрічає...
І нема тому почину,
І краю немає!
Установити відповідність між основами дієслів та їх закінченнями у 3-ій особі множини теперішнього часу. Усно вказати дієвідміну
А –ять 1 пала..
Б –ать 2 зустріча..
В –уть 3 ві..
Г –ють 4 мрі..
5 зелені…
6 хил..
7 сто…
8 розмовля…
9 вмива…
10 нема…
VІ. Розподільний самодиктант.
Пригадати поезію Т.Шевченка, яку вчили напам’ять, записати із неї у два стовпчики дієслова І і ІІ дієвідмін.
VІІ. Систематизація й узагальнення знань.
Мовна гра « Коректор». Виправити у твердженнях помилки.
VІІІ. Підсумок уроку.
ІХ. Домашнє завдання.
Дібрати і записати з поетичних творів Т.Шевченка уривки, у яких зображено красу рідного краю. Підкреслити дієслова і визначити їх дієвідміни.