Матеріали до уроків з теми "Прикметник"

Про матеріал
Тренувальні вправи систематизують знання учнів з теми «ПРИКМЕТНИК», допоможуть при використанні його під час виконання різних завдань, вправ, заповнення таблиць, написання творчих робіт, розвитку мовлення, творчої уяви школярів. Логічні й графічні завдання мають розвивальний характер. Матеріал укладено відповідно до оновленої програми з української мови та нового Українського правопису.
Перегляд файлу

Ірина ГАРУК, вчитель української мови та літератури Подільського ліцею

 

C:\Users\One\Desktop\images.png 

 

ПРИКМЕТНИК

Тренувальні вправи

для 6 класу

 

 

 

 

 

 

 

 Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Вправа 1. Порівняй обидва тексти. Чим вони відрізняються? Зроби висновки про необхідність вживання прикметників у мовленні. Випиши прикметники з другого тексту разом зі словами, до яких вони відносяться.

1) З моря вставала зоря. Вона простелила перед чайками  козаків килим. Сонце затопило  кольором хмарки. Весело глянули ті хмарки у море, як у люстро. І не можна було пізнати  тепер, де море, а де небо.

Щодалі хвиля більшала. Та козаків хвилі не турбували.  Не первина їм у море ходити. Вони запалили люльки та завели пісню про Сагайдачного.

2) З моря вставала рожева зоря. Вона простелила перед козацькими чайками  рожевий, гаптований сріблом килим. Золоте сонце затопило  рожевим кольором білі хмарки. Весело глянули ті хмарки у блакитне море, як у люстро. І не можна було пізнати  тепер, де море, а де небо.

Щодалі хвиля більшала. Та козаки були до хвилі байдужі.  Не первина їм у море ходити. Вони запалили люльки та завели пісню про Сагайдачного.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Утвори й запиши словосполучення з наведеним у дужках прикметником. Поясни, від чого залежить рід, число, відмінок прикметників.

Ріка, поле, степ, лани (широкий)

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 3. Випиши прикметники, які характеризують козаків. Зверху над словом напиши питання. За описом  сучасників, вони були здебільшого зросту середнього, плечисті, ставні, міцні, дужі, з лиця повновиді, округлі й від літньої степової спеки смагляві. З довгими вусами на верхній губі, з розкішним оселедцем або чуприною на тім’ї, у смушевій гостроверхій шапці на голові, вічно з люлькою в зубах.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4. Підкресли члени речення. Яким членом речення є прикметник?

Козаки – горді сини вільних степів.  Вони сміливі, витривалі, вольові.

Вправа 5. Прочитай строфу із вірша «Козацтво – слава України». Випиши прикметники. Визнач їх рід, число, відмінок.

Сини твоєї Батьківщини,

В них сила духу непоборна!

Козацтво – слава України,

Це гордість наша всенародна!

    Я.Мельник

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

https://shlyahta.com.ua/wp-content/uploads/630_360_1548171571-710.jpg

 

 

 Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні

Вправа 1. Із опрацьованого тексту випиши в три колонки прикметники, у яких ознака: а) могла бути виражена у більшій чи меншій мірі; б) ознака виражалась би за відношенням до інших предметів; в) ознака виражалась би за приналежністю чого-небудь особі або тварині.


Степом коні, мов вітер, летять.

Їхні очі від щастя горять.

І земля вся від руху гуде.

Своє військо отаман веде.

Козаки, козаки, козаки,

Полюбили свій край навіки.

Козаки, козаки, козаки!

Руки сильні тримають клинки.

Козаки, козаки, козаки –

Мужні хлопці, відважні, стійкі.

Їхня слава не вмре – буде жити.

Вони вміють Вітчизні служити.

Шаблі гострі на сонці блищать,

Скачуть хлопці за волю вмирать.

За життя, за Вітчизну ідуть

І в бою свою славу знайдуть.

Скрізь широкі безмежні поля.

Козаків тут священна земля.

Мчить отаман на білім коні –

Не здолати нас ворогу. Ні!


 

Прикметники виражають:

ознаку у більшій чи меншій мірі

ознаку за відношенням до інших предметів

приналежність чого-небудь особі або тварині

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 2. Прочитай текст. Доповни його прикметниками та визнач їх групи за значенням.

 

 Наш народ має _______________________ минуле, овіяне у піснях, легендах, переказах. До числа тих, хто відстоював свободу_______________________ нації, належали _______________________ козаки. Вони  були_______________________, _______________________, _______________________  і хоробро боролися з турками, татарами, польською шляхтою. Усім відомі імена Івана Богуна, Богдана Хмельницького, Максима Залізняка та багатьох інших захисників.

Вправа 3. Відгадай загадки. Визнач групи прикметників за значенням.

1) Червоний колір, винний смак, кам’яне серце. У кого так? 2) Вовк залізний, хвіст конопляний. 3) Круглий, як куля; зелений, як трава; червоний, як кров; солодкий, як мед. 4). Що у світі наймиліше? 5) Довгий, зелений, добрий, солоний, смачний і сирий. Хто це такий?

Вправа 4. Словосполучення «іменник + іменник» заміни на словосполучення «прикметник + іменник». Визнач розряд за значенням утворених прикметників.

Покрівля із соломи –   _____________________________________________________ ,

хвіст лисиці –   _____________________________________________________ ,

шия жирафа –    _____________________________________________________ ,

молоко з-під корови –  _____________________________________________________ ,

хустка для мами –  _____________________________________________________ ,

квітка із запахом –  _____________________________________________________ ,

дівчина із вродою –  _____________________________________________________ ,

опади з атмосфери –  _____________________________________________________ , 

курси для підготовки – _____________________________________________________ ,

автомати для гри –  _____________________________________________________ ,

вуха осла –   _____________________________________________________ ,

іграшка для Івана –   _____________________________________________________.

 

Вправа 5. Від поданих іменників утвори присвійні прикметники. Запиши їх за алфавітом, постав наголос.

 


Сестра –  _______________________  Тітка –  _______________________

Прокіп –  _______________________  Тетяна –  _______________________

Алла –  _______________________ Невістка – _______________________

Дядько –  _______________________  Василь –  _______________________

Мати –  _______________________  Індик –  _______________________

Собака –  _______________________  Лисиця  _______________________


 


 Перехід прикметників з однієї групи в іншу

Вправа 1. Випиши з поданих прислів’їв прикметники. Визнач їх розряд за значенням.

 

1) Україна – козацька мати. 2) Щирий козак ззаду не нападає. 3) Хліб та вода – то козацька їда. 3) Сміливий наскок — половина порятунку. 4) Не пив води дунайської, не їв каші козацької. 5) Сміливого й чорти бояться. 6)Не той сильний, що камінь верже, а той, що серце в собі держе. 7)Місяць – козаче сонце. 8) Козацька люлька добра думка. 9) Кінь, шаблюка, вітер в полі і ніхто не здолає козацької волі! 10) Козак – душа не вередлива, в пеклі не мерзне, в ополонці не пріє. 11) Добрий козак баче, де отаман скаче.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Підкресли прикметники, визнач їх розряд за значенням. Чи можуть перейти в інший розряд ці прикметники?

Батькова хата — це те, що завжди згадується, сниться, що ніколи не забувається і гріє теплом спогадів. Традиційна українська хата — воістину колиска нашого народу. В інтер’єрі хати, у всій організації внутрішнього її простору відбиваються багаточисленні українські народні традиції, символи, життєві правила, звичаї та обряди (З журналу).

 

Вправа 3.  Підкресли словосполучення, в яких відносні чи присвійні прикметники мають значення якісних. Свій вибір обґрунтуй.

Крижане серце, гаряча вода, пшеничне поле, каштанове волосся, куряча пам’ять, персикова блузка, золотий характер, заячий хвіст, ведмежий слух.

 

Вправа 4. Пригадай та запиши декілька фразеологізмів з присвійними прикметниками, що вживаються в переносному значенні. Поясни їх зміст і склади з ними речення.

Зразок: крокодилячі сльозиудаване, нещире співчуття кому-небудь з приводу чого-небудь. Досі його й не чути було, і стріляв мовчки, і рубав мовчки, а тут раптом заговорив, заплакав над Ганною крокодилячими слізьми (О.Гончар).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Визнач, до якої групи за значенням належать прикметники. З 2-3 парами словосполучень склади речення і запиши їх.

Золотий ланцюжок – золоті руки, скляні вікна – скляний погляд, сливовий джем – сливовий колір, срібний сон – срібний ніж, сталевий пристрій – сталеві нерви.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вправа 6. Прочитай  речення.  Знайди  прикметники, з’ясуй, до  якого  розряду  за  значенням  вони  належать.  Поясни   уживання 

великої літери  в  прикметниках.

1) Доречне   слово – то  золоте  яблучко у  срібній  оправі.  2) Українська писанка – як  дитяча  пісенька,  як  бабусина  казка,  як  матусина  ласка. 3) Із  березового  гаю  сіроманці  вибігають. 4)  Ти  заповіт  дідусів  пам’ятай,  куди  б  не  закидала  тебе  доля,  а  мовурідну  ти  не  забувай. 5)  «Які  в  тебе  квіти  гарні», – придивляється  мати  до  рукавів  Мар'яниної  сорочки.

Вправа 7. Розгадай ребус. Уведи відгаданий прикметник  у речення так, щоб він відносився до різних  груп за значенням.

Начало формыКонец формы

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси

_______________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

 

 

 

 Ступені порівняння якісних прикметників, творення їх

Вправа 1. Прочитай речення. Встав пропущені літери. Випиши з тексту якісні прикметники. Які прикметники виражають ознаку у більшій чи найбільшій мірі?

 На с…лі сотникова хата була чи не найкраща. У світлиці стояли липові ослони, усі в дорогих туре...ьких кил…мах. У кутку була божниця, уквітчана пол…овими квітами. Посер…дині й ближче до вікна стояв в…ликий стіл, застелений важкою в…льветовою скат…ртиною. Біля нього м…тушилися молодиці в парчевих очіпках та чорних дорогих запасках. Через двері була м…нша світлиця. На стінах в…сіла коза…ька зброя і цілий ряд люльок. У малій світлиці були ще й н…зенькі турецькі канапи й такі ж н…зенькі столики (За М. Лазорським).

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Утвори і запиши просту і складену форми вищого і найвищого ступенів порівняння від прикметників.

Глибокий – ____________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

Гарний – ______________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

Коштовний  – ________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

 

Вправа 3. Прочитай прислів’я, поясни їх зміст. Назви прикметники, визнач їхні ступені порівняння.

  1. Людина міцніша за кремінь і слабша за муху.
  2. Найкраще зерно ховається на дно.
  3. З усіх скарбів найбільш цінним є молодість.
  4. Чужий хліб легший, але свій більш ситний.
  5. Солодший за все плід праці.
  6. З усієї рідні мати найрідніша.

 

Вправа 4. З наведених прикметників випиши ті, що не утворюють ступенів порівняння. Свій вибір аргументуй.

Старезний, зеленавий, старуватий, маленький, охайний, свіжий, прекрасний, крутий, рідкуватий, дрібнесенький, талановитий, пахучий, видний, синій, милий, здоровенний, кривий.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Виправ помилки в поданих фор­мах ступенів порівняння прикметників. Запишіть словосполучення з правильними формами.

Більш цікавіший фільм, найбільш відоміший телеканал, менш зручніший диван, самий кращий друг, більш безпечніший спосіб, сама легка професія, сама рідніша людина, найвеликіший будинок, найменш найяскравіша квітка, сама цікава книга.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 6. Виконай тестові завдання.

 

  1. Утворювати ступені порівняння можна від усіх прикметників рядка
  •       Гарний, далекий, салатовий, грубий
  •       Злий, квадратний, білий, сумний
  •       Хворий, юний, веселий, темний
  •       Світлий, тривалий, старий, жвавий
  1. Правильно утворені ступені порівняння всіх прикметників у рядку
  •       Самий низький, кращий, глибший, найбільш вдалий
  •       Вищий, більш теплий, щонайменший, надважливіший
  •       Щонайякісніший, найбільш прогресивний, салатовіший, дужчий
  •       Рідніший, більш обережний, найбільш зручний, найменш активний

 

Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення

І. Виконай роботу над помилками, допущеними у творі.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 1. Утвори від поданих прикметників вищий і найвищий ступені порівняння. Зверни увагу: деякі прикметники утворюють ступені порівняння від прикметників з іншим коренем.

Приклад: Широкий – ширший, найширший, більш широкий, менш широкий.

Довгий – ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________

Хороший – ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________

Корисний – ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________

Великий – ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Перепиши, від поданих у дужках прикметників утвори вищий або найвищий ступені порівняння.

  Добре ім'я (дороге) за великі багатства, а доброзичливість (цінна) за срібло та золото.  Для того,  хто деревце посадив, земля стає і (близька), і (рідна). Твій ранок, земле, усе (ясний), усе (гарячий )розмах твій.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

При утворенні прикметників вищого ступеня порівняння прикметників відбувається чергування:  [г],  [ж], [з] + –ш–  = [жч]; [с] + –ш–  = [шч]

Вправа 4.  Утвори ступені порівняння від поданих прикметників:

Вузький – ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________

Дужий – ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________

Важкий – ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________

Тяжкий – ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________

Близький – ______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Розгадай ребус. Утвори просту і складену форму вищого і найвищого ступенів порівняння від прикметника-розгадки.

Начало формыКонец формы

ребуси

ребуси
ребуси 

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси

_________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 Прикметники твердої й м’якої груп. Відмінювання прикметників

Вправа 1. Запиши прикметники твердої і м’якої груп у дві колонки.

Лапатий, блідий, синій, високий, сонний, крайній, княжий, справжній, водний, сторонній, художній, дружний (одностайний), дружній (приязний), коштовний, правильний.

Тверда група

М’яка група

 

 

 

 

 

 

 

 

 

За умови правильного виконання завдання з третьої букви кожного слова ти зможеш прочитати прислів’я.

__________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Віднови текст, вписавши відмінкові закінчення прикметників, вкажи відмінок кожного з них.

УКРАЇНСЬКА ПІСНЯ

Українськ___  пісня! Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чист___  , прозор____  дитинство, свою горд____  юність, своє бажання бути красив______  і ніжн______, сильн_______  і хоробр_______. Який митець не був натхненн______  її багатющ_______   мелодіями, безмежн_______  широтою і красою її барв, її чарівн________  силою, що викликає в душі людськ______  найскладніш_____,  найтонш_____,  найглиб­ш_____ почуття, думки і прагнення всього, що є кращ______  в людині!.. (За О.Довженком).

 

Вправа 3. Користуючись тлумачним словником, поясни значення слів старий і давній. Склади з ними речення. Провідміняй ці прикметники в однині й множині.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Н. ___________________________________ ________________________________________

Р. ___________________________________ ________________________________________

Д. ___________________________________ ________________________________________

З. ___________________________________ ________________________________________

О. ___________________________________ ________________________________________

М.  ___________________________________ ________________________________________

 

Н. ___________________________________ ________________________________________

Р. ___________________________________ ________________________________________

Д. ___________________________________ ________________________________________

З. ___________________________________ ________________________________________

О. ___________________________________ ________________________________________

М.  ___________________________________ ________________________________________

Вправа 4. Трансформуй подані словосполучення за зразком і запиши у називному, родовому та місцевому відмінках однини. Визнач головне і залежне слово.

Зразок: колір сонця – сонячний колір, сонячного кольору, (на) сонячному кольорі.

Тепло літа – __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

Смак яблука – ________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

Любов без меж – _____________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

Зорі ночі – __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

Квіти бузку – _________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

Твори Шевченка – ___________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

 

 

 Перехід прикметників в іменники

 

 

Прикметники можуть переходити в іменники. При цьому вони втрачають власні ознаки і набувають значення назв осіб або предметів. У реченні такі слова виконують роль підмета або додатка.

Вправа 1. Прочитай речення. Знайди прикметники, які набули значення назв осіб. Визнач їх синтаксичну роль.

C:\Users\One\Desktop\Mova_249.png1) Було велике товариство: шість чи сім старих паній.., військовий з генерального штабу (М. Коцюбинський). 2) Вночі хлопець не міг заснути. Чергова по коридору кілька разів напувала його холодною водою (І.Сенченко). 3) Надвечір, коли бабуня зібралася й пішла до якоїсь своєї знайомої, я залишився сам (Л.Смілянський). 4) По тилах ішла чистка за чисткою. У піхоту забрали кухарів, писарів, їздових, старшин (О.Гончар). 5) Вона знала сама одного німого, який часто до них приходив (Н.Кобринська). 6) Пішли вони втрьох до фельдфебеля. Той зараз же повів їх до ротного (Панас Мирний).

Вправа 2. Наведи приклади географічних назв, що походять від прикметників. При потребі скористайся мапою України. Уведи 5-6 географічних назв у речення.

Зразок: місто Рівне. Місто Рівне є значним осередком культури держави — тут працюють театри, філармонія, зал камерної та органної музики, низка музеїв, палаців і будинків культури, кінотеатрів, численні бібліотеки; у місті є декілька парків та зоопарк (Вікіпедія).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 3. Чи є у твоєму класі (школі) учні, які мають прізвище прикметникового походження? Запиши 8-10 прізвищ. Склади з 3-4 прізвищами прикметникового походження речення.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4. Утвори речення, вживаючи подані слова так, щоб в одному випадку вони були прикметниками, а в іншому – іменниками. Визнач їх синтаксичну роль.

Зразок: На тонких стеблах крапельки студені минулого дощу.. горять (М.Рильський). Проценко щось замолов про давнє, таке хороше та так швидко минуле (Панас Мирний).

Пернаті, операційна, пальне, шампанське, учительська, майбутнє. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 Творення прикметників (практично)

Вправа 1. Прочитай текст. Випиши прикметники, познач їх суфікси та префікси, з’ясуй, якого значення вони їм надають.

У РІДНОМУ КРАЇ

Одна Батьківщина, і двох не буває, Місця, де родилися, завжди святі. Хто рідну оселю свою забуває, Той долі не знайде в житті.

У рідному краї і серце співає, Лелеки здалека нам весни несуть. У рідному краї і небо безкрає, Потоки, потоки, мов струни, течуть.

Тут мамина пісня лунає і нині, Її підхопили поля і гаї.  Її вечорами по всій Україні Співають в садах солов’ї.

І я припадаю до неї устами, І серцем вбираю, мов спраглий води.  Без рідної мови, без пісні, Без мами збідніє, збідніє земля назавжди. (М. Бакая)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Від поданих слів утвори прикметники префіксальним способом. Виділи твірні основи та префікси.

Мудрий, широкий, міський, дніпровський, водний, вітряний, надійний, значний, народний, гуманний, справжній.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 3. Від поданих слів утвори прикметники суфіксальним способом. Виділи твірні основи та суфікси.

Україна, Львів, Харків, вчитель, ліс, поле, село, місто, Десна, наука, школа, клас, батько, дід, сестра, Київ.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4. Від поданих словосполучень та пар слів способом складання утвори прикметники.

Два кольори, три поверхи, чотири яруси, багато слів, хліб і булка, ремонт вагонів, український та англійський, світлий синій, яскравий червоний, білий сніжний, сніг білий.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Прочитай уривок з повісті М.Гоголя «Тарас Бульба». Встав пропущені літери. Усно визнач спосіб творення виділених прикметників. Підкресли прикметник найвищого ступеня порівняння. Як він утворився?

 Увеч___рі весь степ зовсім мінявся. Він поволі т___мянів і ставав темно-зеленим. По блакитнуватому, темному небу, наче в___летенс___им пензлем, намальовані були ш___рокі смуги з рожевого золота. Зрідка біліли клаптиками ле___кі й прозорі хмарки. Найсвіжіший, чарівний, як морс___кі хвилі, віт___рець тихо гойдався на в___рхівках трави і ледве торкався щік. Уся музика, що звучала вдень, стихала й замінялася іншою.

Вправа 6. Розгадай ребуси. Добери твірні слова до прикметників-відгадок. Визнач їх спосіб творення.

ребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребуси

________________________________________

ребусиребусиребусиребуси

ребуси5  = Е

________________________________________

________________________________________

 

 

Написання прикметників із суфіксами: -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -цьк-, -зьк-)

Вправа 1. Познач суфікси у словах. Склади з ними словосполучення. В якому стилі мовлення використовуються подані прикметники?

Яснесенький, дрібненький, чорнісінький, тонюсінький, маленький, ріднесенький.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Слова баский, різкий, плоский, в’язкий, боязкий пишуться без м’якого знака, бо суфікс у них –к(ий), а попередні приголосні з, с належать до кореня слова.

Вправа 2. Підбери 5-6 прикметників з суфіксами –еньк–, –есеньк–, –ісіньк–, –усіньк– (–юсіньк–) на означення кольору та розміру. Склади з ними речення й запиши їх.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 3. До наведених прикметників добери антоніми. Із 3-4 словосполученнями склади речення.

Легеньке завдання – _____________________, молодшенька сестра –_____________________, теплесенький вітерець – _____________________, коротенький день – _____________________, чужісінька сторона – _____________________, швиденький автомобіль – _____________________, величенький синок – _____________________, темненький колір – _____________________.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4.Спиши, вставляючи пропущені суфікси  -цьк- або -ськ-. Поясни написання прикметників.

1) Ми народилися в муках, щоб родити, синами обезсмертити свій рід, щоб квітував на диво всьому світу коза…ий геніальний родовід! 2) Я для тебе горів, україн…кий народе, тільки, мабуть, не дуже яскраво горів. 3) Упаду я зорею, мій вічний народе, на трагічний і довгий Чума…кий шлях. 4) І бачиш ти із канів…ого схилу, як новий день над світом устає.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 5.   Від   назв   міст   утвори   прикметники   за допомогою суфікса

–ськ(ий) та запиши їх у три колонки:

-цьк(ий)

-зьк(ий)

-ськ(ий)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Одеса, Луцьк, Кіровоград, Париж, Прага, Вінниця, Чернівці, Суми, Острог, Запоріжжя, Овруч, Київ, Миколаїв, Рига, Тлумач, Корсунь.

 

 

 

Букви е, о, и в прикметникових суфіксах

-ев-(-єв-), -ов-(-йов-, -ьов-), -ин-,-ін-,-ичн-.

Вправа 1. Прочитай слова, познач суфікси. Поміркуй, чи залежить уживання й написання суфіксів –ов–, –ев– від кінцевого приголосного твірної основи.

Ліс – лісовий, загадка – загадковий, казка – казковий, малина - малиновий.

Життя – життєвий, алюміній – алюмінієвий, травень – травневий.

 Овоч – овочевий, рожа – рожевий, груша – грушевий.

 

Суфікс  -ев-(ий)  уживаємо  в  прикметниках,  що  мають  перед  цим суфіксом  букву на позначення  м’якого  або шиплячого  приголосного  і в яких наголос  падає  переважно  на  основу  слова:  березневий,  грушевий,  овочевий.

Суфікс  -ов-(ий)  уживаємо  в  прикметниках,  що  мають  перед  цим суфіксом  букву на позначення  твердого  приголосного: службовий, вітровий, паперовий. 

Вправа 2. Постав наголос у прикметниках, виділи суфікси. Поміркуй, чи залежить уживання й написання суфіксів –ов–, –ев– від кінцевого приголосного твірної основи та наголосу.

Біржовий,  речовий,  грошовий,  дощовий; нульовий,  стильовий; бойовий,  гайовий,  крайовий.

 

Суфікс  -ов-(ий)  пишемо  у  прикметниках,  що  мають  перед  ним  букви  на позначення  шиплячих  (ж,  ч,  ш,  шч),  м’яких  приголосних  або  й, причому наголос  у  них  падає на  закінчення:  речовИй,  бойовИй.

Вправа 3. Утвори від іменників прикметники, виділи суфікси та поясни їх правопис.

Березень -  ________________________,   гроші -  ________________________, Алюміній -               ________________________,                            ситець -               ________________________, Стиль -               ________________________,                            дощ -               ________________________, Казка -               ________________________,                            палац -               ________________________.

Вправа 4. Запишіть словосполучення, вставляючи пропущені літери. З кількох усно склади речення.

Взутт___ва крамниця, глядач___ва зала, груш___вий компот, дій___ва особа, травн___ва ніч, помаранч___ва хустина, житт___ва стежина, чутт___вий фільм, овоч___ве рагу, пошт___ве відділення, папер___вий змій.

Вправа 5.   Від кожної пари слів утвори словосполучення «іменник + прикметник» і запиши. Підкресли прикметники, в яких відбулося чергування.

Брат Наталки, пара лебедів, гніздо лелеки, кування зозулі, мед бджоли, звук голуба, сім’я качки, дзьоб орла, отрута змії, спів солов’я, зошит Зої, порада сестри,  життя птахів.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 6. Утвори від поданих іменників прикметники із суфіксами –ічн–або –ичн–. Агроном, фізика, математика, факт, клімат, фізіологія, симпатія, мелодія, катастрофа, класика, академія, археологія, ідилія, органіка, епос, архаїка, мозаїка, прозаїка.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 7. Розгадай ребус. Утвори прикметник з одним із вивчених суфіксів. Поясни написання.

Начало формыКонец формы

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси


ребуси 1  = Т

 

 

 

Написання НЕ з прикметниками

 

Вправа 1. Ознайомся з правилами написання НЕ з прикметниками, доповни власними прикладами.

  • НЕ  з прикметниками пишемо разом, якщо вони разом означають єдине поняття: небалакучий,  невдалий,  невеселий, невчений,  недобрий, ______________________________________________________________________
  • НЕ з прикметниками пишемо разом, якщо вони без НЕ не вживаються: невпи́нний, невсипу́щий,  нега́йний,  нена́висний,  непохи́тний,  __________________________________________________________________
  • НЕ з прикметниками пишемо окремо, якщо є протиставлення зі сполучником а: Не сивий мудрий, а старий. ___________________________________________________________________________________

Вправа 2. Прочитай речення. Випиши прикметники з НЕ, поясни їх написання.

1) Іде козак  смутний, невеселий, Ледве несуть ноги. Може, дівчина не любить За те, що убогий? (Т.Шевченко). 2) Неголосно перемовляючись, спідлоба дивилися козаки на непроханих гостей (З. Тулуб). 3) Очі її були при цьому не веселі, а сумні-сумні…(В.Нестайко) 4) Дружби нашої святої єдність нездоланну не порушити нікому ні тепер, ні потім (І.Гончаренко). 5) Горе та ще й велике горе добрим батькам із негідними синами (І. Волошин). 6) Отак вона меж чужими в світі Вік недовгий доживала (Т.Шевченко).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 3. Розподіли прикметники у три стовпчики: 1) які без НЕ не вживаються; 2) які з НЕ означають одне поняття; 3) які мають протиставлення.

Не/безпечний, не/бідний, не/бувалий, не/вблаганний, не/вгамовний, не/вдалий, не/вдалий, не/великий, а малий, не/гайний, не/втішний, не/веселий, а сумний, не/гарячий, а холодний, не/дбалий, не/дорогий, не/дорогий, а дешевий.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 4. Встанови відповідність: до наведених слів добери прикметники-синоніми. З’єднай їх стрілочками.

Загрозливий

Невигідний

Збитковий

Незабутній

Безмежний

Невиправний

Безнадійний

Невтомний

Зрадливий

незвичайний

Наполегливий

Невірний

Особливий

Невимірний

Пам'ятний

Небезпечний

Вправа 5. Розв’яжи  кросворд «НЕ з прикметниками»

 

 

 

 

 

1

 

П

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

  1. Який не може повторитися.
  2. Нетямущий, недосвідчений, наївний.
  3. Якого не можна побачити, невидимий.
  4. Який не квапиться.
  5. Який приносить певну користь.
  6. Якого не можна здолати, знищити.
  7. Стійкий, якого не можна похитнути.
  8. Жорстокий, який не знає пощади.
  9. Який здійснюється, відбувається одразу.
  10.                     З низьким рівнем культури.

 

Написання  -Н- і -НН- у прикметниках

Вправа 1. Прочитай вірш. Визнач його тему. Випиши прикметники. Визнач їх спосіб творення.

Бунчук

Триметрова чорна паля

 Зверху кулю мідну мала,

 А під нею – кінський хвіст

 Та ще кілька довгих кіс,

Ця військовая святиня –

Перемоги берегиня.

Ніс її в бою бунчужний,

Щоб козачий стан був дружний:

Де бунчук – там кошовий

Кіш веде на правий бій.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Утвори прикметники з допомогою суфікса –Н– від іменників старовина, туман, сила, родина, честь, кінь, ціна. Зроби висновок про написання –Н– і –НН–  у прикметниках

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 3. Утвори прикметники, що означають збільшену міру ознаки або неможливість дії. Постав наголос в утворених прикметниках. Зроби висновок про написання суфікса –ЕНН–, –АНН–, –ЯНН–.

Здоровий, страшний, глибокий, не можна  полічити, не можна вблагати.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4. Утвори прикметники з допомогою суфіксів –ІН–, –ЇН–, –ИН– від слів змія, журавель, чайка, качка, орел. Зроби висновок про написання цих суфіксів.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Розгадай ребус. Від слів-відгадок утвори прикметники з суфіксом –Н–. Поясни їх написання.

Начало формыКонец формы

 

ребуси

ребусиребуси

 

ребуси

ребуси

 

 

 

 

 

 

 

Начало формыКонец формы

ребуси

ребуси 1  = Ч

 

 

 

 

 

 

 

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси

 

ребуси

ребуси

 

 

 

 Написання складних прикметників разом і через дефіс

 

Вправа 1. Ознайомся з правилами написання складних  прикметників, доповни власними прикладами.

Пишемо разом складні прикметники:

  • утворені  від  складних  іменників,  які  пишуть разом: агрокультурний (агрокультура), лісостеповий (лісостеп), чорноземний (чорнозем), самохідний (самохід),   __________________________________________________________________________________
  • утворені  з  іменника та узгодженого з ним прикметника: високоврожайний (високий врожай), загальноосвітній (загальна освіта), ________________________________________________________________________
  • утворені  з  дієслова  і  залежного  від  нього  іменника: волелюбний, деревообробний, машинобудівний, сміттєочисний, сталерозливний, ___________________________________________________________________________________
  • перший  компонент  яких  утворений  від прислівника,  а  другий    від  прикметника: важкорозчинний, тонкомірний, малочутливий _______________________________________________________________

Пишемо через дефіс складні прикметники:

  • утворені  від  складних  іменників,  що  їх  також пишуть  із дефісом:  монголо-татарський    (монголо-татари), націонал-патріотичний (націонал-патріот), Івано-франківський (Івано-Франківськ)____________________________________________________________________
  • основи  яких  називають  незалежні  поняття: військово-спортивний,  мовно-літературний, киснево-водневий, культурно-технічний ______________________________________________________________________
  • перша  основа   яких  закінчується  на  -ико, (-іко): історико-культурний, механіко-математичний, хіміко-бактеріологічний,  ___________________________________________________________________________________
  • основи  яких  означають  якість  із додатковим відтінком,  відтінки  кольорів  або  поєднання  кількох  кольорів  в  одному предметі: блакитно-синій, гіркувато-солоний, кисло-солодкий, але жовтогарячий  _______________________________________________________________
  • основи  яких  називають  проміжні  сторони світу: південно-західний _______________________________________________________________________

 

Вправа 2. Прочитай речення. Випиши складні прикметники, поясни їх правопис.

1) Собака Шарко весь чорний, ноги ж унизу білі, ніби взуті у фетрові сап’янці, а над очима — сніжно/білі великі кружальця, що нагадують скельця окулярів (М. Магера). 2) Я закінчив церковно/парафіальну школу (Б. Антоненко-Давидович). 3) Навесні, коли з купин витикаються світло/зелені гривки молоденької осоки, сторож мисливської бази Мартин Скряга бере корзину й чимчикує до болота (І. Шпиталь). 4) Панував тоді в нашому славному золото/верхому Києві князь Володимир (А. Лотоцький). 5) Ліс був такий гарний, навіть зимою не здавався смутним, бо проміж чорноліссям було там чимало й сосон, а вони завжди веселять око тим вічно/зеленим убранням! (Олена Пчілка).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 3. Розподіли прикметники у два стовпчики: 1) які пишуться разом; 2) які пишуться через дефіс.

Світло/червоний, дво/мовний, північно/західний, навчально/виховний, червоно/гарячий, кисло/солодкий, біло/корий, військово/спортивний, десяти/поверховий, дерево/обробний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 4. Віднови та запиши складні прикметники, що означають проміжні сторони світу, а також інші географічні назви. Пояснити їх правопис.

Південь, схід; південь, захід; Західна Європа; північ, захід; Середня Азія; Східна Україна; південь, схід; Західна Україна.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 Написання прізвищ прикметникової форми

Вправа 1. Прочитай текст. Визнач його основну думку. З’ясуй стилістичну належність висловлювання. Підкресли прізвища прикметникової форми, два з них провідміняй.

Оскільки назви населених пунктів (особливо сіл) повторюються, а до того ж мають по кілька близьких варіантів найменування, установити точно, від назви якого саме населеного пункту утворене прізвище, буває важко, а то й неможливо: Заболотний— село Заболоть у Волинській і Житомирській областях, Заболото у Волинській і Львівській, За-болоття у Волинській, Закарпатській, Львівській, Рівненській, Чернігівській областях.

Завадський — від Завада, Завадів, Завадівка. Цих назв населених пунктів є в Україні — 23, у Польщі, Словаччині (походять від слова завада— перешкода на дорозі).

Прізвище Коцюбинський могло походити від назв сіл Коцюбинці й Коцюбинчики; Вербицький — від назв сіл Верба, Верби, Вербичі.

Отже, установити щось точно без додаткових відомостей про конкретну родину важко, навіть якщо це прізвище Варшавський або Білостоцький, бо, крім загальновідомих міст з такими назвами, існують ще села й хутори в Польщі та в Україні (А. Коваль).

Н.  ___________________________________ ________________________________________

Р. ___________________________________ ________________________________________

Д. ___________________________________ ________________________________________

З. ___________________________________ ________________________________________

О. ___________________________________ ________________________________________

М.  ___________________________________ ________________________________________

 

 

Відповідно до нового правопису прикметникові закінчення російських прізвищ передаються так: закінчення -ой передаємо через -ий: Донськúй, Крутúй, Луговськúй, Трубецькúй, але Толстóй.

Вправа 2. Встав пропущені літери в прізвища та поясни їх правопис.

Крут___ков, Озер___в, Єл___заров, Федот___в, Л___рмонтов, Р___лєєв, Б___лий,  Острóвс___кий, Ч___ч___ков, Єс___нін, М___ндел___єв, Турген___в, Гр___боєдов, Ковал___ова, Мурав___ов, Рум’янц___в, Захар___їн.

 

Вправа 3. Подані російські прізвища запиши українською мовою. Які буквосполученная відповідатимуть російському ё [йо]?

Соловьёв _________________________ Воробьёва _________________________

Бугаёв _________________________ Муравьёв _________________________

Окаёмова _________________________ Плёнкин _________________________

Бурёнкин _________________________ Семёнкин _________________________

Артёмкин _________________________ Королёв _________________________

Новосёлов _________________________ Семёркин _________________________

Тёркин _________________________ Алфёрова _________________________

 

Вправа 4. Записати прізвища за алфавітом. Пояснити вживання м’якого знака та апострофа.

 

Третьяков, Рум’янцев, Ананьїн, Ільюшин, Прокоф’єв, Юр’єв, Афанасьєв, Водоп’янов, Арсеньєв, Мар’їн, Дьяконов, Аляб’єв, Ареф’єв, Захар’їн, Григор’єв.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Спиши речення, розкривши дужки. Поясни написання прізвищ

1) Всім відомий такий тонкий і глибокий співець природи, як Пр(і, и)шв(і, и)н. (М. Рильський) 2) Шевченко з нетерпінням чекав приїзду Щепк(и,і)на (О. Іваненко). 3) М(і,и)чур(і,и)н сидів задумливий і байдужий до вітань (О. Довженко). 4) Прізвище Кушн(і,и)р походить від загальної назви кушнір, що відома у всіх мовах східних слов’ян. У «Словарі української мови» Б. Гр(і,и)ченка слово зафіксоване в значенні людина, яка вичинює овечі шкури. (І. Єфименко) 5) Серед співробітників редакції були Щедр(і,и)н, Сл(є,е)пцов, (Є, Е)л(і,и)с(є,е)єв, тут з’явився і молодий Писар(є,е)в. (О. Іваненко)

Готуємось до контрольної роботи

 

Виконай тестові завдання

  1. Повнозначна частина мови, яка виражає ознаку або властивість предмета, називається:

а) іменником; б) прикметником; в) числівником; г) займенником.

  1. Запиши п'ять прикладів прикметників.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Виділи рядок, у якому всі слова — прикметники.

а) Хортиця, величний, далекий, пам’ятний;

б) хоробрий, молод, красен, красень;

в) мужній, сміливий, малиновий, гетьманський;

г)великий, влучний, безстрашний, люлька.

  1. Запишіть п'ять якісних прикметників.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Познач рядок, у якому всі слова – відносні при­кметники.

а) мужній, козацький, батьківський, курінний;

б) запорозький, полтавський, гетьманський, вічний;

в) дерев'яний, ясний, кошовий, татарський;

г) гордий, столітній, широкий, могучий.

  1. Запишіть п'ять присвійних прикметників.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Виділи речення, в якому прикметник виступає при­судком.

а) Козацька потилиця панам ляхам не хилиться.

б) Звичаї запорожців для багатьох дивні.

в) Нема на світі кращих хлопців над козацьких добровольців.

г) Степ та воля – козацька доля.

  1. Склади і запиши речення, у якому прикметник виступав би означенням.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Які ступені порівняння мають прикметники?

а) Простий і складний;

б) вищий і найвищий;

в) якісний і відносний;

г) повний і короткий.

  1.                     Утвори ступені порівняння від прикметників сміливий, мужній.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1.                     Провідміняй словосполучення з прикметниками козацька слава, Запорозька Січ.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

1

3

5

7

9

А

 

 

 

 

 

Б

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 8
Оцінки та відгуки
  1. Стадник Наталія Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Соколова Ольга Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Федорюк Ірена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Криницька Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Довганик Ірина Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Ворушило София
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Кравченко Ольга
    Творчі та оригінальні, різні за рівнем складності завдання, ви молодець.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Бабашкіна Олена
    Дякую! Завдання цікаві. Дуже допомогли.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 5 відгуків
docx
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
26928
Оцінка розробки
5.0 (8 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку