Ірина ГАРУК, вчитель української мови та літератури Подільського ліцею
УРОКИ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ
у 6 класі
(Частина 1)
Урок мовленнєвого розвитку № 1. Види мовленнєвої діяльності (повторення й поглиблення вивченого). Загальне уявлення про ситуацію спілкування та її складники: адресат мовлення (той, хто говорить або пише), адресант мовлення (той, до кого спрямоване мовлення), тема та основна думка висловлення, мета й місце спілкування (практично)
Вправа 1. Прочитай прислів’я. Усно поясни зміст одного з них.
Адресат мовлення – той, кому адресують мовлення.
Адресант мовлення – той, хто висловлюється.
Вправа 2. Змоделюй та розіграй з товаришем ситуацію спілкування, уявивши, що ви на екскурсії на острові Хортиця, розповідь екскурсовода про найзнаменитіший острів на Дніпрі вас вразила, зачарувала. Адже тут колись процвітала Запорізька Січ, а сьогодні – це точна копія козацького поселення.
Вправа 3. Допиши визначення:
Тема висловлювання – це _____________________________________________________
______________________________________________________________________________________
Основна думка висловлювання – це _________________________________________
______________________________________________________________________________________
Вправа 4. Визнач тему і основну думку висловлювання.
Місто Кам’янець-Подільський хоч не є обласним центром, проте зберегло дух середньовіччя і займає третє місце після Києва та Львова за кількістю пам’яток старовини і культури. Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець» є одним із найстаріших на території України. Загальна площа заповідника сягає 121 га та налічує майже 200 пам’яток архітектури. До творення неповторного архітектурного обличчя міста у різні періоди історії доклали майстерності своїх рук архітектори й скульптори з Італії, Нідерландів, Вірменії, Польщі, Франції, Туреччини. Кам’янець-Подільський вражає вдалим поєднанням потужних оборонних мурів міста, Старого замку XII-XVIII століть та високих стрімких скель каньйону річки Смотрич. Не менш привабливий для любителів фортифікації і комплекс укріплень Нового замку, збудований у XVII сторіччі, що є єдиним збереженим зразком такого типу споруд нідерландської школи. (З Інтернету)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Урок мовленнєвого розвитку № 2. Повторення вивченого про типи мовлення. Читання текстів (уривків), що належать до різних типів мовлення. Навчальне читання мовчки
Вправа 1. Визнач тип мовлення поданих уривків.
Опис – висловлювання про певні ознаки, властивості предмета, особи чи явища шляхом перелічування його істотних ознак.
Розповідь – повідомлення про певні події, що відбуваються в часі.
Роздум - висловлювання про причини якостей, ознак, подій.
Вправа 2. Прочитай текст. Визнач його тему та головну думку. До якого типу мовлення належить поданий текст. Добери до нього заголовок.
Потрапили якось козаки в турецьку неволю. А з бранцями любила розмовляти дочка паші Гульнара. Мати Гульнари була українка Оксана, яка в полоні потурчилась. Та вона розповідала дочці, що Україна – золотий край, там золота воля. Вирішила Гульнара звільнити козаків і втекти з ними на Україну. Вкрала дівчина ключі від темниці й випустила козаків. Та брати її з собою козаки не захотіли. Бо вона їм чужа. Подалася Гульнара за козаками. Перепливла з ними море. У степу козаки розбрелися. А дівчині не було куди йти. Померла вона з туги. На могилі виросли маленькі сині квіточки. Звуться вони шавлія. А ще їх називають Гульнарині сльози.
Вправа 3. Прочитай текст. До якого типу мовлення він належить? Доведи.
Як часто ми чуємо вислови: «козацька відвага», «козацька мужність», «козацька демократія», «козацькі закони»… Чому?
Горді сини вільних степів, безмежно сміливі, витривалі, вольові, вірні в дружбі і безпощадні до ворогів, зі своїми цікавими, оригінальними звичаями. Скажімо, коли обирали (зверніть увагу: обирали!) старшину, то змушували обраних схилити голову і кидали в них груддям землі, щоб не кичилися перед рядовим козацтвом. Славилися ці горді лицарі глибоким патріотизмом і безмежною вірністю вірі християнській. Можна було всю шкіру козака порізати на паси, можна було розтяти груди і вирвати серце (згадаймо пісню про Морозенка), можна було посадити на палю, як славного Гордія Чурая, але не можна було зробити козака рабом.
Отже, були козаки справжніми воїнами.
Вправа 4. Прочитай текст. Чи вдалося авторові вас зацікавити? Відповідь обґрунтуй.
У КАМ'ЯНІЙ ТЕМНИЦІ
У кам’яному льоху було темно, хоч в око стрель. Сюди кинули вороги Андрія Закривидорогу. Після аркана в козака боліла шия, від ударів – голова.
Навпомацки Андрій обміряв свою темницю. Десять кроків уздовж, дев’ять – у ширину. Висота? Вона, певно, сягала двох Андрієвих зростів. Стеля йшла дугою, власне, це було склепіння. Дугу цю Андрій промацав біля стін. Двері були обковані залізом. Вікон козак не намацав, та й навіщо вони потрібні під землею, ті вікна?
Не раз доводилося Андрієві сидіти в темницях. Він почав пригадувати будову підземних камер. Часто їх обладнували так, що склепіння ловило всі звуки внизу, вони передавались у сусідню кімнату. В цій сусідній кімнаті під стелею був ряд тонких ялинових, укритих лаком дощечок. Вони передавали кожен звук, шепіт і схлип. Кати сиділи й слухали. Звуки проходили, повітря – ні.
Закривидорога ходив темницею та прислухався до своїх кроків. Вони лунали то тихіше, то голосніше. Подумалося, що тихшими звуки можуть бути напроти отієї діри, що веде в сусідню кімнату…
Козак вибрав місце, де звук був найтихіший. Зупинився, підстрибнув, ухопився руками за виступ каменя…
Коли наступного дня стражники відчинили кімнату й увійшли туди зі смолоскипами, вони нікого там не побачили (За С. Тельнюком, 193 сл.)
ІІ. Виконай завдання до тексту:
ІІІ. Виконай тестові завдання до тексту.
А) опукле перекриття, що з’єднує стіни, підпори будівель;
Б) підземна темниця; В) в’язниця, побудована з глиняних цеглин.
А) сторож; Б) вартовий; В) тюремник.
А) від побиття; Б) від ангіни; В) від аркана.
А) два Андрієвих зрости; Б) 2 метри; В) дев'ять метрів.
А) розповідь і роздум; Б) розповідь і опис; В) роздум і опис.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Урок мовленнєвого розвитку № 3. Складання й розігрування діалогу етикетного характеру відповідно до запропонованої ситуації спілкування етикетного характеру (вітання, знайомство й представлення, пропозиція допомоги людині, що опинилася в скрутній ситуації).
Сучасна людина, яка прагне бути успішною, має уміти спілкуватися з рідними, друзями, колегами чи партнерами. Щоб досягти успіху в спілкуванні, необхідно дотримуватися мовного етикету, знати й використовувати доцільні етикетні формули відповідно до різних ситуацій спілкування, віку та статусу співрозмовника. Потрібно навчитись коректно та переконливо вести діалог, чітко висловлювати свої думки, поважати права й думки співрозмовників, розуміти почуття й мотиви співрозмовника. А яким, на твою думку, має бути діалог?
Вправа 1. Закінчи речення:
Мовлення буває ______________________ та _____________________________. Коли ми говоримо або слухаємо, то використовуємо _________________________ форму мовлення. Висловлювання кожного учасника діалогу називаємо ______________________________________. Умови, за яких відбувається спілкування, називають _______________________________________________________.
Вправа 2. У якій ситуації ти використаєш такі етикетні слова: будь ласка, порадьте, дякую, скажіть, будьте ласкаві, вибачте, що турбую вас, щиро вдячний за пораду.
Вправа 3. Прочитай діалог. Чи можна назвати його діалогом етикетного характеру?
– Юначе, підкажіть, будь-ласка, як доїхати до обласної лікарні.
– Я можу провести Вас до тролейбусної зупинки, якщо хочете.
– Дякую, Ви дуже люб’язні.
– Ви, мабуть, уперше в нашому місті?
– Ні, але була тут дуже давно й погано орієнтуюся.
– Вам подобається місто?
– Не дуже. Багато шуму та зайвої метушні.
– Невже й будівлі на цій вулиці не подобаються?
– Будівлі дуже подобаються. Особливо старовинні.
– Так, сучасні будинки одноманітні, серед них небагато цікавого. А ось і потрібна Вам зупинка. Їхати треба п’ятим маршрутом, лікарня якраз на кінцевій зупинці.
– Щиро вдячна Вам! З Вами було приємно поговорити. До побачення!
– Бажаю успіху!
Вправа 4. Склади сценку «Зустріч». У діалозі повинні бути такі тематичні групи формулювання мовного етикету: вітання, знайомство й представлення, пропозиція допомоги людині, що опинилася в скрутній ситуації.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
УРОК № 7
Урок мовленнєвого розвитку № 4. Повторення відомостей про стилі мовлення. Поняття про офіційно-діловий стиль. Ділові папери. Оголошення для розміщення на шкільному веб-сайті
Вправа 1. Підкресли мовні звороти, властиві лише офіційно-діловому стилю. Свій вибір обґрунтуй.
Набрати чинності; національний хіт-парад; діяти на засадах; довести до відома; офшорна зона; у відповідь на ваш лист; визнати такими, що втратили чинність; штучний голодомор; актуальність теми дослідження; накласти стягнення; порядок денний; силовий тиск на виборців; строк чинності; вступити в права; у відповідь на; відповідно до.
Вправа 2. Відредагуй речення відповідно до офіційно-ділового стилю мовлення й запиши їх.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Уважно прочитай пам’ятку «Як оформляти оголошення». Дотримуючись основних вимог цієї пам’ятки, склади оголошення для розміщення на шкільному веб-сайті про якусь святкову подію, що відбуватиметься у вашому класі чи ліцеї.
1) назву виду документа;
2) текст оголошення, що містить:
• календарну дату й час;
• місце проведення заходу;
• зміст повідомлення;
• умови входу (вільний чи платний);
• організатора (від чийого імені складено оголошення).
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Урок мовленнєвого розвитку № 5. Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації, пов’язаної з обміном думками, життєвим досвідом учнів щодо безпеки спілкування телефоном та в мережі Інтернет
Вправа 1. Прочитай висловлювання французького письменника Стендаля. Поясни його зміст.
Вправа 2. Прочитай діалог. Визнач його тему.
– Привіт, Марусю! Куди ти поспішаєш?
– Привіт, Світлано! Я йду на зустріч з одним хлопчиком, з яким познайомилась в інтернеті.
– Марусю, так не можна робити!
– Чого?
– Та це ж зовсім незнайома людина. Ти ж не знаєш, хто сидить по той бік монітору. Можливо, це заманив тебе у пастку злочинець.
– Ой, як страшно! Я навіть не додумалась. Тоді я нікуди не піду.
– Правильно. Ти хоч свою домашню адресу не повідомляла або якісь інші особисті дані?
– Ні, слава богу. Ми розмовляли телефоном. Тому я й повірила.
– Треба знати певні правила спілкування телефоном і в інтернеті із незнайомцями. Нікому не можна довіряти та необхідно дбати про свою безпеку. В режимі онлайн так багато шахраїв та злочинців.
– Спасибі тобі, подружко. Може пройдемося?
– Підемо!
Вправа 3. Склади пам’ятку «Правила спілкування телефоном і в інтернеті».
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Склади діалог на тему «Безпечне спілкування в соцмережах».
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Урок мовленнєвого розвитку № 6. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму
Вправа 1. Пригадай, що таке роздум. З яких частин він складається? Прочитай текст-роздум. Визнач його тип мовлення, тему й основну думку. Визнач тезу (твердження) роздуму. Які аргументи наводить автор для її доведення? Яким висновком завершується текст?
ЧОМУ ПОТРІБНО ЗНАТИ ІСТОРІЮ
Як відомо, історія не любить слова «якби». Але порушимо це правило й спробуємо уявити, що могло б статися з нашим народом, якби не було Запорозької Січі. Очевидно, тоді зовсім не було б України, українського народу, так само, як і багатьох племен і народів на землі. Їх знищили б вороги, розтоптала б жорстока дійсність.
Наш народ існує тому, що його оборонили й відстояли мужні лицарі Запорожжя. Наперекір усім обставинам вони вибороли нам право жити на своїй землі й бути українцями.
І як буває прикро, коли ми захоплюємось воєнним мистецтвом римських легіонерів, але не маємо уявлення про ратну майстерність запорожців. Знаємо про подвиги Ганнібала і не знаємо про звитягу Самійла Кішки, Петра Сагайдачного чи Івана Сірка. Захоплюємося мужністю спартанців біля Фермопіл і не чули нічого про подвиг козаків під Берестечком…
Історією потрібно не лише цікавитися, її потрібно досконало знати, бо історія – не просто минуле народу, це – його жива душа. Ось чому той, хто не знає історії, ніколи не зрозуміє свого народу (З кн. «З голосу нашої Кліо»; 165 слів).
Довідка.
Ганнібал – полководець карфагенського війська (ІІІ ст.. до н.е.).
Самійло Кішка – український гетьман (ХVІ ст.)
Петро Сагайдачний – український гетьман (ХVІІ ст.)
Іван Сірко – кошовий отаман Запорозької Січі (ХVІІ ст.)
Фермопіли – грецьке місто, що уславилося героїчною обороною від перських загарбників (480 р. до н.е.).
Берестечко – місто, біля якого відбулася битва в найтрагічніший момент визвольної війни проти шляхетської Польщі (червень 1651 р.)
Вправа 2. Виконай завдання до тексту.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Урок мовленнєвого розвитку № 7. Повторення вивченого про текст, його основні ознаки, особливості будови тексту, використання мовних засобів зв’язку між його частинами. Основні джерела матеріалу для твору (практично)
Прочитай текст. Які основні ознаки тексту? Яка будова тексту?
ТРАДИЦІЙНА ЗБРОЯ УКРАЇНЦІВ
«…Не годен ти синів християнських під собою мати! Твого війська не боїмося, землею й водою будемо битися з тобою!» – це рядки з відомого листа запорожців турецькому султану. На довгі роки це послання стало справжньою секретною зброєю проти ворожої загрози. Лист живив дух і підтримував волю наших предків у нелегкій боротьбі із завойовниками за право жити вільним життям. «Сильний тілом може перемогти десяток ворогів, а сильний духом – тисячі», – стверджує народне прислів’я.
Історія написання листа довго залишалася загадковою. У питанні походження цього документа науковці не могли дійти згоди. Одні вважали, що кошовий Запорозької Січі справді надіслав такий лист султану. Інші стверджували, що текст має літературне походження, його створив якийсь писарчук задля звеселення козаків.
Лише на початку минулого століття історики дійшли остаточного висновку: послання запорожців є літературним твором початку ХVІІ ст. По-перше, оригінального тексту не віднайдено, а численні копії мають різних адресатів. В одній із них названо Ахмета ІІІ, в іншій – Ахмета ІV, ще в якихось – інші імена. Підписи під копіями також різні: «Іван Сірко», «отаман Захарченко», «низові козаки»... По-друге, дипломатичне листування козаків із очільниками інших країн ніколи не порушувало тогочасного етикету.
Хоч славнозвісному листові майже 400 років, він має велику популярність. Це засвідчує невмирущість традиційної української зброї – іскрометного гумору. (За В. Горобцем, Т. Чухлібом, 200 слів).
Виконай завдання за змістом тексту:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прочитай пам’ятку. Що слід враховувати при складанні твору-роздуму?
Пам’ятка
Склади простий план власного висловлювання на тему “Який вчинок можна вважати героїчним”.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Підбери і систематизуй робочі матеріали для складання твору.
Урок мовленнєвого розвитку № 8. Складний план прослуханого або прочитаного тексту; простий план власного висловлення
Вправа 1. Прочитай текст.
КОЗАЦЬКІ ПРІЗВИЩА
На Запорозькій Січі був цікавий звичай. Новачок, котрий вступав у Січове товариство, мав поміняти своє прізвище на козацьке прізвисько. Добираючи його новому побратимові, козаки любили пожартувати, незлостиво покепкувати з товариша. Тому багатьох нагородили такими кумедними прізвиськами, як Затуливітер, Неїжборщ, Непийвода, Недайкаша, Паливода, Загнибіда, Скачистрибайло.
Були серед запорожців четверо друзів: Пильнослух, Багатоказайло, Всечитака та Перомпишенко. Чому козаки наділили їх такими прізвиськами? Тому що кожен був неперевершений у чомусь одному.
Пильнослух мав гострий і витончений слух: чув те, що на другому березі моря говорилося пошепки. Говорити він не любив, а писати не вмів. Всечитака легко читав будь-який текст, записаний будь-якою мовою. Але людей він слухав неуважно, а балакав неохоче. Багатоказайло вирізнявся красномовством, умів переконувати, але на читання не мав терпіння, а писати йому було лінь. Перомпишенко мав чіткий і красивий почерк, але слова з нього й обценьками не витягнеш, а слухаючи людей, він засинав.
Якось Пильнослух, замріявшись, упав у глибочезну яму. Друзі кинулися його рятувати. Так усі четверо опинилися в Порталі часу, через який неждано-негадано потрапили… у ХХІ століття.
Прийнявши козаків за біженців із гарячих точок, наші сучасники оселили їх у санаторії й забезпечили всім необхідним. Перомпишенкові й Всечитаці видали один на двох мобільний телефон, Пильнослухові — ноутбук, Багатоказайлові — айпад… (За О.Глазовою)
Виконай завдання до тексту:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Орієнтовний план
І. Звичай у козаків міняти прізвище на прізвисько.
ІІ. Прізвиська козаків.
ІІІ. Подорож козаків через Портал часу.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Урок мовленнєвого розвитку № 9. Будова елементарного роздуму. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму
Будова тексту-роздуму:
Вправа 1. Прочитай текст.
Чому чайку називають татарською птицею
Коли на село напали татари, люди поховалися на острівцях поміж непролазним болотом. Із села їх не було видно, тому що болото заросло височенним очеретом. Татари й припустити не могли, що там можна сховатися. Вони вважали, що мешканці села назавжди покинули домівки та повтікали, перебралися кудись далеко.
Тут увагу ворогів привернули чайки, які кружляли над болотом, непокоїлися, голосно кричали. Через цей гамір татари зрозуміли, що люди переховуються саме там. Вороги почали шукати шлях через болото. Утікачів урятувало те, що нападникам не вдалося знайти стежки.
Через кілька днів татари відступили. А врятовані люди відтоді прозвали чайок татарськими птицями за те, що тi виказали їхню схованку.
Кажуть, що не любили чайок i козаки. Коли запорожці пливли морем на своїх човнах, то намагалися напасти на турецькі галери зненацька. Чайки скупчувалися над козацькими човнами й тим самим попереджали турків про можливий напад.
Ось як пояснює народ, за що чайку називають татарською птицею.
Вправа 2. Визнач тему й основну думку тексту. Доведи, що цей текст є роздумом.
Вправа 3. Склади план до тексту. Порівняй його із поданим нижче.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Орієнтовний план
1. Люди сховалися на непролазному болоті.
2. Над схованкою кружляли чайки.
3. Утікачів урятувало те, що татари не знайшли стежки.
4. Як урятовані люди прозвали чайок.
5. За що не любили чайок козаки.
6. Народне пояснення назви птаха.
Вправа 4. Прочитай текст удруге. Докладно перекажи прочитане.
Урок мовленнєвого розвитку № 11. Письмовий твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі
Вправа 1. Прочитай тексти. Чи можна назвати дітей, про яких написано у текстах, героями?
Про 12-річного Андрія Жовтонога Україна дізналася у грудні 2010 року. Цей хлопчик не роздумуючи стрибнув у колодязь за молодшим братиком, який провалився туди за відсутності люка. Аби маленький братик не замерз, Андрій взяв його собі на плечі. Маленький герой провів у крижаній воді, яка сягала йому плечей, аж 7 годин, поки їх не знайшли батьки та міліція. Весь цей час хлопчик розповідав братику казки, аби той не плакав.
Подія, що сталася 15 березня 2005 року в Харківській області, сколихнула весь світ. Маленька 5-річна Настя Овчар врятувала від вогню свою 2-річну сестру, при цьому дістала 80% глибоких опіків тяжкого ступеня. З такими травмами в Україні важко залишитися в живих. Завдяки тому, що про її подвиг дізналася вся країна, багато кинулися на допомогу. Грошей вистачило на операцію в престижній американській клініці в Бостоні.
Вправа 2. Напиши твір-роздум «Який вчинок можна назвати героїчним»
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Уроки мовленнєвого розвитку № 12-13. Письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення
У ЗИМІВНИКУ
На обрії був ліс, і туди хлопці спрямували коней. Якраз заходило сонце. Обоє оглядалися на всі боки, шукали, де б їм переночувати.
Знайшли невеличку, оточену ліщиною галявину. Позлазили з коней, нарубали шаблями гілок. Незабаром весело загорівся вогонь.
Хлопці й не почули, як до них підійшов старий чоловік. Він поклав рушницю, сів до вогню й почав гріти руки.
Старий запросив хлопців до себе в зимівник. Вони забрали свої статки, узяли коней за вуздечки й пішли за ним.
Аж ось вони стали перед високою огорожею. Старий відчинив ворота, подорожні зайшли у двір. Недалеко від воріт стояла хатина, біля неї клуня, до якої завели коней. Старий заніс їм оберемок сіна. Потім відчинив хатчину і запросив туди гостей. Він засвітив воскову свічку.
Хата була зовсім проста. Піч, лежанка, лава, стіл, полиця – усе з простих дощок. Над столом – образ Богородиці. Довкола нього повішана в порядку зброя: шабля, пістолі, дві турецькі рушниці. Видно, що старий колись козакував.
Хазяїн розвів у печі вогонь і став подорожніх пригощати чим хата багата. Поклав велику паляницю, приніс із погреба глечик меду.
У хаті стало гаряче. Старий козак розказував, як ходив на турка, як побував у тяжкій неволі, як вдалося йому втекти. Хлопці розпитували дорогу до Січі. Адже йшли вони на Запоріжжя (За А.Чайковським; 201 сл.)
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________