Ірина ГАРУК, вчитель української мови та літератури Подільського ліцею
МОРФОЛОГІЯ
Тренувальні вправи
для 6 класу
Повторення вивченого про самостійні частини мови в попередніх класах. Загальна характеристика частин мови. Граматична помилка, умовне позначення її (практично)
Вправа 1. Розгадай ребуси. Запиши назви частин мови. Пригадай, на які питання вони відповідають, на що вказують. Які частини мови є службовими?
1. ________________________________ 2. ________________________________
3. ________________________________ 4. ________________________________
5. ________________________________ 6. ________________________________
7. ________________________________ 8. ________________________________
9. ________________________________ 10. ________________________________
Вправа 2. Прочитай вірш Д.Білоуса. Визнач його тему. Випиши з тексту самостійні частини мови.
Якщо з українською мовою Все, як пишеться у ній, вимовляється,
В тебе, друже, не все гаразд, Все, як пісня, у ній звучить.
Не вважай її примусовою, Дорожи українською мовою,
Полюби, як весною ряст, Рідна мова − основа життя.
Примусова тим, хто цурається, Хіба мати була примусовою?
А хто любить, той легко вчить. Непутящим буває дитя.
Іменник: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прикметник:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дієслово:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Займенник: ______________________________________________________________________
Прислівник:_____________________________________________________________________
Вправа 4. Утвори від слів справжній, пізнати, радість, біда, поміч, утіха різні частини мови, визнач їх. Уведи 4—5 слів у речення на тему дружби.
Зразок: друг (ім.) – дружний (прикм.) – дружно (присл.) – дружити (дієсл.)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Граматична помилка – порушення у творенні слів, їх відмінкових форм, у побудові словосполучень і речень
Вправа 5. Запиши речення, виправивши граматичні помилки.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Вправа 1. Прочитай вірш. Випиши іменники, в одну колонку – назви істот, в другу – неістот.
Ми вчимо частини мови. Всі їх треба добре знати, Щоб здобути знань основи, І щоб грамотно писати. Перша з них – іменник, друже, Всі його в нас люблять дуже, Бо все – все він називає – Від землі до коровая. Мама, мир і Україна, Сонце, небо, світ, людина. Звуки, букви, слово, мова – Все – частина ця чудова! Хто? Сестричка, ненька, батько, Пташка, білочка, зайчатко. Що? Земля, ріка, діброва, Книжка, зошит, ручка, школа. Вивчи цю частину мови.
Істоти |
Неістоти |
|
|
Вправа 2. Прочитай текст. Випиши з першого й останнього абзаців іменники. Постав до них запитання. Визнач синтаксичну роль. Знайди власні назви. Пояснити їх правопис.
ЗВІДКИ ДО НАС ПРИЙШОВ ТРИЗУБ?
19 лютого 1992 року Верховна Рада України прийняла постанову «Про Державний Герб України». Цією постановою був затверджений малий герб нашої держави — золотого кольору тризуб на синьому щиті.
Тризуб є найдавнішим серед знаків, що використовується і сьогодні. Цей знак зустрічався на кам’яній застібці часів Трипільської культури (5—3 тис. років до н. е.), яку було знайдено біля дніпровського острова Шанця. Зображення тризуба з’являються у першому столітті нашої ери на монетах, наприклад, на грошових знаках боспорських царів.
Багато дослідників схиляються до думки, що тризуб веде походження з грецької культури. Узагалі, існує понад сорок версій, що пояснюють походження тризуба…
Своє відродження тризуб знайшов у малому гербі нашої держави. Тризуб як складова частина входить і до проекту Великого Герба держави (За енциклопедією «Що? Як? Чому?»).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Із поданих іменників випиши лише власні назви. Поясни правопис виписаних слів. Обґрунтуй свій вибір.
Газета, добро, Україна, біль, Карпати, дерево, школа, Леся Українка, Державний гімн України, газета “Наше слово”, Київ, поезія “Сон”, Президент України, сузір’я Велика Ведмедиця.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Запиши іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині. У кожному іменнику підкресли першу літеру. З цих літер прочитаєш народне прислів’я.
Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 5. Розгадай ребуси. Визнач загальне значення та морфологічні ознаки іменників-відгадок.
ві3ло ________________________, ві3на _________________________,
3зуб ________________________, 3буна _________________________.
Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні (повторення й поглиблення)
Вправа 1. Доповни ряди іменників – загальних назв іменниками – власними назвами.
Місто _____________________________________________________________________________
Ім’я та прізвище _________________________________________________________________
Кличка ____________________________________________________________________________
Річка ______________________________________________________________________________
Гора _______________________________________________________________________________
Газета ____________________________________________________________________________
Фільм _____________________________________________________________________________
Свято _____________________________________________________________________________
Вправа 2. Запиши власні назви, розкривши дужки. Поясни вживання великої літери.
(М,м)айдан (Н,н)езалежності, (О,о)повідання (М,м)орозенко, (Б,б)айка (В,в)овк та ягня, журнал (С,с)оняшник, (Я,я)рослав( М,м)удрий, (Ш,ш)евченківська премія, (Ж,ж)урнал (В,в)сесвіт, (В,в)улиця (Х,х)рещатик, (Б,б)ульвар (Ш,ш)евченка
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Знайди у кожному рядку «зайве» слово. Підкресли його.
Вправа 4. Розподіли подані іменники у дві колонки: конкретні назви та абстрактні назви.
Доброта, хлопець, орел, пенал, олівець, грам, сміливість, будинок, відмінок, мужність, геройство, двері, біганина, портфель, чесність, фломастер, байт, ключ, молодість, клімат, метр, вольт, біль, радість, біг, скромність, річка.
Конкретні назви |
Абстрактні назви |
Виражають поняття, в яких передається все те, що сприймається безпосередньо органами чуття:
|
Назви узагальнених понять - якостей, властивостей, дій, процесів: |
Вправа 5. Прочитай текст. Випиши 6 іменників, визнач морфологічні ознаки: істота, неістота; власна чи загальна назва; конретна чи абстрактна назва; рід, число, відмінок.
Місто Харків стоїть при злитті річок Харкова, Лопані та Уди. У джерелах перша згадка про Харків припадає на 1655 рік...
За переказом, козак на ім'я Харко заснував хутір. Поселенці вели вперту боротьбу з нападниками-татарами. Одного разу впав на полі бою й Харко. Пограбований хутір запустів. Але згодом на цьому місці знову з'явилися люди.
Новий хутір зберіг стару назву. Люди не забули імені першого поселенця козака Харка
(І. Вихованець).
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Велика буква та лапки у власних назвах
Вправа 1. Прочитай текст. Добери заголовок. Визнач тему й основну думку тексту. Випиши іменники – власні назви. Поясни їх написання.
На одному з островів Дніпра козаки стали кошем. І з того часу почалась Запорізька Січ. Цей острів оточували Дніпро, річка Конка і Великий Луг — невилазне болото.
На Січі були свої школи. Тут навчалися хлопчики — сироти і привезені багатими батьками діти для навчання грамоти і військового мистецтва. Січові школярі мали свій громадський устрій, спільні шкільні кошти (За М. Драгомановим, Д. Яворницьким).
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Пригадай, коли іменники – власні назви пишемо у лапках. Продовж рядки слів з цією орфограмою.
Шахта «Глибока», товариство «Наука», видавництво «Ранок», фірма «Фортуна»________________________________________________________________________
Автобус «Богдан», комбайн «Нива»,___________________________________________
Журнал «Всесвіт», підручник «Історія України», ___________________________
Санаторій «Україна», готель «Турист»,______________________________________
Цукерки «Пташине молоко»,___________________________________________________
Медаль «За бойові заслуги», орден «Мати-героїня», ________________________
______________________________________________________________________________________
Вправа 3. Запиши іменники – власні назви, розкривши дужки.
Пес (Р,р)ябко, галактика (Ч,ч)умацький (Ш,ш)лях, вогонь (П,п)рометея, (К,карпатські гори, (К,к)иївські будинки, річка (С,с)іверський (Д,д)онець, (С,с)получені (Ш,ш)тати (А,а)мерики, (З,запорозька (С,с)іч, (П,п)ечерська (Л,л)авра, (М,м)узейний (П,п)ровулок, (К,конституція України, (Д,д)ень (У,у)чителя, епоха (В,відродження, (П,президент України, (В,в)ерховна (Р,р)ада України, (Р,р)іздво (Х,х)ристове, (П,північний (П,п)олюс.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Прочитай текст. Про яке місто йде мова? Поясни написання іменників – власних назв. Випиши їх.
Це місто зберегло дух середньовіччя. До творення його неповторного архітектурного вигляду у різні періоди доклали майстерності архітектори й скульптори з Італії, Нідерландів, Вірменії, Польщі, Франції, Туреччини та ін. Сьогодні чимало туристів захоплюються вдалим поєднанням міцних оборонних мурів міста, Старого замку (XII–XVIII ст.) та високих стрімких скель каньйону річки Смотрич.
Неабиякий інтерес туристів викликає унікальний Замковий міст, що сполучає Старе місто із Замковим комплексом. До складу фортеці входять одинадцять башт, кожна з яких має свою назву й історію. Так, найвища башта названа Папською тому, що була збудована на кошти, надіслані Папою Римським Юлієм II. Ще її називають Кармелюковою, бо в ній тричі був ув’язнений український народний герой Устим Кармелюк. У Чорній (кутовій) башті знаходиться криниця завглибшки 40 м і діаметром 5 м, видовбана у скелі.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Збірні іменники
Збірні іменники означають сукупність однакових або подібних предметів, які сприймаються як одне ціле.
Вправа 1. Від поданих іменників утвори збірні іменники. З одним збірним іменником склади речення.
Людина – ________________________, птах – ___________________________,
діти – ________________________, листок – ___________________________,
ворон – ________________________, волосина – ___________________________,
гілка – ________________________, колосок – ____________________________.
______________________________________________________________________________________
Вправа 2. Використовуючи суфікси -ств(о), -цтв(-о), -инн(-я ), -ин(-а), -ур(-а), -ат, -ик (а), – ік (а), -ник, -як , утвори збірні іменники від слів птах, козак, картопля, город, апарат, ректор, проблема, символ, терен, вишня.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Випиши збірні іменники (ставлячи їх у початковій формі). Визначити рід кожного. Пояснити, чому збірні іменники не мають форми множини.
Знову осінь, знов у дальній вирій птаство з України відліта… Буйнотрав’я доли заквітчало, перелітним птахом прокричало. Ворони у гіллі – як чорне шмаття ночі… Зжовкне листя вліті, відчахнеться віття. Латаття ніжилось в озерах, хитали ряску карасі.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Утвори збірні іменники з допомогою суфікса –инн(я) від іменників – назв рослин: квасоля, буряк, гарбуз, картопля, кукурудза, морква, мак.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 5. Випиши збірні іменники, поясни їх правопис.
1) Потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, веселим пта____вом оживуть (Т.Шевченко). 2) Ми ще невеличкими грались, малими товаришували; хай те дитяче товари____во повернеться тепер у побратим____во (Панас Мирний). 3) Студен____во, молодь, як годиться, - біля театру, уночі в її впряглися колісницю (М.Рильський). 4) Запорозьке богатирське молоде____во відбилося і в прізвиськах – Підопригора, Двигун, Жила… 5) З різних кінців назліталося юна____во набиратися розуму, слухати правди слова (Панас Мирний). 6) Раз на зелені свята зібралось парубо____во шукати скарба (О.Стороженко).
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 6. Склади твір-мініатюру «У бабусі на городі», використовуючи збірні іменники.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду
Вправа 1. Запиши іменники за родами. Якщо ти правильно виконав завдання, то з перших літер прочитаєш початок прислів’я «… не страшний».
Двір, роман, четвірка, естакада, вікно, учень, живопис, родина, насип, олово, іней, вапно, економіка, діжа, йод, ілюзія, кошеня.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Надпиши над кожним іменником рід. Аргументуй свій вибір.
Жайворонок, перепелиця, тюль, шампунь, муха, посуд, дочка, син, середа, вільха, осика, жаль, кума, невістка, зять, піч, річ, холод, сирота, граб.
Вправа 3. Прочитай, визнач рід іменників. Чи всі подані іменники змінюються за родами? Які з поданих іменників не мають категорії роду? Випиши їх.
Учитель, робітник, лікар, орел вовк, коза, вівця, син, дочка, дитя, ім'я, коліща, маестро, леді, кашне, шахи, ножиці.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Прочитай прислів’я і приказки. Поясни їх повчальний зміст. Визнач рід іменників. Випиши іменники спільного роду. Склади два речення з одним із виписаних іменників так, щоб у першому він належав до чоловічого роду, а в другому — до жіночого
1) Базіка набалака — і в торбу не збереш. 2) Соня та ледацюга — рідні брати. 3) Гуляка гуляв: ні чобіт, ні халяв, а додому прийшов — не знайшов підошов. 4) Вереда сам себе раз на рік любить 5) Білоручки — дармоїди та недоучки. 6) Нероба гірше пияка. 7) З достатків хороших не йдуть в міхоноші . (Нар. творчість).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 5. Заміни подані вирази одним словом – іменником спільного роду.
Людина, що пише лівою рукою – _______________________________________________
Людина, що багато теревенить – ____________________________________________
Той, що плаче без причини – ____________________________________________________
Неуважна людина –______________________________________________________________
Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам – ______________________________________________________________________________________
Людина, в якої не має батьків –________________________________________________
Роботяща, працьовита людина –_____________________________________________
Вправа 6. Відредагуй речення, звертаючи увагу на рід іменників та форми слів, поєднаних з ними. Запиши відредаговані речення.
З високої насипі було дуже добре видно місто. Запис у щоденнику була зроблена абияк. Мій батько народився в далекій Сибірі. Дівчина відчувала страшну біль. Біля двору нас зустрічала собака.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Число іменників (повторення). Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини
Вправа 1. Прочитай текст. Підкресли іменники. Визнач їх число. Чи є серед поданих іменників ті, що вживаються лише в однині, або ті, що вживаються лише в множині?
«Перед Богом нашим всевишнім, перед святою Покровою, перед українським народом і козацьким товариством — ім’ям моїх матері і батька, святою землею нашою клянусь, що готовий віддати всі свої сили і життя, захищаючи споконвічну свободу народу нашого рідного, дідівські вікові порядки та звичаї, незалежну і соборну Україну!» (з клятви Українського козака на вірність Україні).
Вправа 2. Згрупуй подані іменники на дві частини: ті, що вживаються тільки у формі однини; ті, що вживаються тільки у формі множини.
Радощі, врода, пестощі, Київ, пахощі, Дніпро, Карпати, ворота, ножиці, сміливість, граблі, чорнило, окуляри, білило, коноплі , гіпс, сходи, мед, сани, малювання, сіни, ясла.
Вживаються тільки у формі однини |
Вживаються тільки у формі множини |
|
|
Вправа 3. Відгадай загадки. Визнач число іменників-відгадок.
По сінях то так, то сяк, а в хату ніяк. _______________________________________
Книжки читаю, а грамоти не знаю. __________________________________________
Дві дощечки – дві сестри, несуть мене із гори. ______________________________
Пливуть пливушки, позадирали вгору вушки. _______________________________
Вправа 4. Заповни клітинки іменниками, що відповідають поданим нижче визначенням. У виділеному рядку ти прочитаєш назву числа, у якому вони вживаються.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
Вправа 5. Відгадай ребуси. Визнач число іменників-відгадок.
_____________________________________________________________
_______________________________________________________
Відмінки іменників, їх значення. Кличний відмінок. Відмінювання іменників
Вправа 1. Прочитай текст. Підкресли іменники, надпиши над ними питання. Визнач відмінок кожного іменника.
Любов до Батьківщини виявляється в любові до рідного слова. Словом рідним треба дорожити, як честю матері, як совістю. Якщо людина байдужіє до рідної мови, то в її душі вмирає краса рідної землі. Людина стає без роду і племені, котиться перекотиполем у безодню бездуховності. (І. Вихованець)
Вправа 2. Відредагуй текст, постав іменники в потрібному відмінку. Визнач, з якого твору уривок.
Лише вчора Швайка довідався, що Тишкевич слугує двом (господарі) одночасно. І тепер йому стало зрозуміло і те, чому ординці з такою легкістю обминають озброєні ватаги присульських (козаки), і те, чому десятками щезають невідомо куди вільні люди, що поселилися в (плавні). Як, зрештою, і не з’ясовна до сьогодні загибель десятків (відчайдухи), що зголосилися розводити дими тривог на татарському прикордонні.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Випиши виділені іменники. Визнач їх рід, число, відмінок. Постав ці іменники у називному відмінку.
Джу́ра, цюра або чура — так називали в Україні в 16—18 століттях зброєносця, учня у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом з козаками джури ходили в походи, брали участь у боях. Первісно «джура» — перське слово, що означає «товариш», в українську потрапило як запозичення з тюркської.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Знайди у реченнях іменники в кличному відмінку. Яким членом речення вони виступають? Як виділяються звертання на письмі?
1) Бачу руки твої, моя мамо, твою ласку я чую, рідненька. (М. Сингаївський) 2) О земле рідна, знаєш ти свій шлях у бурі, у негоді. (М. Рильський) 3) Видиш, брате мій, товаришу мій, відлітають сірим шнурком журавлі у вирій. (Б. Лепкий)
Вправа 5. Від поданих слів утвори форми кличного відмінка іменників, які вживають у листах з проханням до партнерів, клієнтів, спонсорів, колег.
Пан, пані, добродій, колега, директор, міністр, професор, президент, товариство, учитель, пан міністр, пан президент. Ігор Степанович, Юрій Дмитрович, Валентин Борисович, Валентина Олександрівна, Лідія Дмитрівна, Олександра Юхимівна, глибокоповажний Віталій Ігорович, Валерія Іванівна, Інна Яківна, Євген Вікторович, вельмишановний Євген Степанович, Євгенія Львівна.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Відмінки іменників, їх значення. Кличний відмінок. Відмінювання іменників
Вправа 1. Провідміняй усно подані іменники. Чи однакові відмінкові закінчення мають ці іменники? Зроби висновок, як відмінюються іменники.
Шабля, козак, мужність.
Вправа 2. Розподіли іменники за відмінами.
Земля, меч, край, вірність, вежа, лоша, літо, гетьман, щирість, Україна, мати, булава, ім’я, плем’я, побратим, море, Дніпро, правда, ніч, журба, радість, молодь, степ, товариш.
І |
ІІ |
ІІІ |
ІУ |
|
|
|
|
Вправа 3. Випиши послідовно іменники твердої групи, а потім м’якої. Окраса, мрія, воля, чайка, човен, столиця, товариш, Богдан, джура, плече, доля, кінь, ноша, бажання, корогва, бунчук, прапор.
Тверда група:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
М’яка група:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Прочитай текст, встав пропущені літери. Випиши іменники, постав їх у початковій формі. Визнач відміну і групу кожного іменника.
Історики …важають, що слово «козак» має тюркське походже…ня і означає «вільна людина», а перша згадка про козаків датована 1492 роком.
Коза…во виникло у тя…кий для українського народу період, коли його державність була втрачена, а землі захоплені іноземними державами. Осередком коза…ини стало (З, з)апоріжжя, де численні острови між рукавами (Д, д)ніпра давали козакам бе…пеку, захист і змогу укріпитися. З XVI столт…я чисельність козаків постійно зростала.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 5. Розгадай ребуси. Провідміняй іменники-відгадки. До якої відміни і групи вони відносяться?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Відмінювання іменників І відміни
Вправа 1. Випиши іменники І відміни, виділи в них закінчення.
Традиційно обабіч криниці висаджують калину. Це дерево не тільки прикрашає місце, але й оберігає воду від спеки. З ранньої весни духмяніють тут квіти, гудуть бджоли, витьохкують солов’ї, а восени на рябчастих гілках багровіють пучки соковитих ягід.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Поділи подані іменники на групи.
Мрія, дівчина, матуся, вдача, оселя, сім’я, родина, країна, суша, пісня, калина, мелодія, дитина.
Тверда |
М’яка |
Мішана |
|
|
|
Вправа 3. Провідміняй іменники козаччина, воля, вежа, держави за відмінками. Виділи закінчення. Зроби висновок про закінчення іменників І відміни орудного відмінку.
Н. ___________________________________ ________________________________________
Р. ___________________________________ ________________________________________
Д. ___________________________________ ________________________________________
З. ___________________________________ ________________________________________
О. ___________________________________ ________________________________________
М. ___________________________________ ________________________________________
Кл. ___________________________________ ________________________________________
Н. ___________________________________ ________________________________________
Р. ___________________________________ ________________________________________
Д. ___________________________________ ________________________________________
З. ___________________________________ ________________________________________
О. ___________________________________ ________________________________________
М. ___________________________________ ________________________________________
Кл. ___________________________________ ________________________________________
Вправа 4. Постав іменники І відміни в орудному відмінку. Поясни їх написання.
1) Світанки пливуть над земл_____ (А. Малишко). 2) Байрак під круч_____ шумить (М. Чернявський). 3) Усе небо було вкрите густими хмар_______, неначе чорною ріл______ (І. Нечуй-Левицький). 4) Жито з пшениц______ родить нам поле не для одних нас, на всякого долю! (А. Метлинський). 5) Як мак, душ______ рожевійте, серця піснями вщерть налийте! (П. Тичина). 6) Ніч нерухомо тиш_____ блищить (Є. Маланюк). 7) Під груш______ у дикій моркві до ранку ходять їжаки (Л. Костенко).
Вправа 5. Закінчи прислів’я, уставляючи пропущене слово. Поясни зміст кожного речення. Поміркуй, у якій ситуації вони можуть бути використані? Наведи приклади.
1) Ми з тобою — як риба з… . 2) Сказав «дякую» по спині … . 3) Куди кінь з копитом, туди жаба з …, а рак з … . 4) Хата красна своєю … . 5) Пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає … . 6) Зимою бійся вовка, а літом — … (Нар. творчість).
Довідка: ломакою, водою, клешнею, лапою, людину, господинею, мухи.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 6. Постав іменники у формі кличного відмінка.
Галина, Галя, Галюня, Марина, Маня, Микола, Микольця, Колюня, Ілля, Сава, Лука, Ярема, Дарина, Софія, Меланія, бабуся Гафія, бабуня Ольга, тітонька Ганнуся, сестриця Маруся, добродійка Ганна Семенівна, сусідонька Харитя, пані Орися, пані Зося.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Відмінювання іменників ІІ відміни
Вправа 1. Відгадай загадки. Визнач рід слів-відгадок. Виділи у них закінчення.
1. Народився із землі, зарум’янивсь на вогні. І з’явився на столі до борщу тобі й мені. 2. Летить коник, басує. Полем-долем пустує. Ніхто його не впіймає, і ніхто не загнуздає. 3. Що сходить без насіння? 4. Золоте решето хатинок повне. 5. В дні погожі сонцем грає, на морозі розцвітає. 6. Мене просять і чекають, як прийду, то утікають.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Поділи подані іменники на групи.
Край, козак, полум’я, побратим, велетень, прізвисько, меч, ватажок, степ, поле, захист, характер, полон, дуб, сідло, герой, обрій, серце.
Тверда |
М’яка |
Мішана |
|
|
|
Вправа 3. Випиши іменники другої відміни, з'ясуйте групу,
відмінок, число кожного.
1. Скажи мені, Дніпре, які вітровії все кличуть тебе крізь степи та гаї? (М. Вінграновський). 2. Взимку вітер вовком виє, всіх лякає вітровієм. (І. Січовик). 3. Прибоєм дальніх шумів одлунювало місто. (М. Бажан). 4. Я на тебе дивлюся щовечора, Києве мій, янтарями живими твій килим вечірній розшитий. (Д. Луценко). 5. Вечірнє сонечко гай золотило, Дніпро і поле золотом крило... (Т. Шевченко).
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Утвори від поданих іменників форми давального відмінка-однини з можливими паралельними закінченнями. З΄ясуй, чому деякі іменники не мають паралельних закінчень.
Школяр - __________________________ товариш - ___________________________
насіння - __________________________ вчитель - ___________________________
патріот - __________________________ Андрій - ___________________________
Київ - __________________________ Василь - ___________________________
вікно - __________________________ директор - ___________________________
брат - __________________________ син - ___________________________
батько - __________________________ інженер - ___________________________
Вправа 5. Відгадай ребуси. Слова-розгадки провідміняй.
Н. ___________________________________ ________________________________________
Р. ___________________________________ ________________________________________
Д. ___________________________________ ________________________________________
З. ___________________________________ ________________________________________
О. ___________________________________ ________________________________________
М. ___________________________________ ________________________________________
Кл. ___________________________________ ________________________________________
Н. ___________________________________ ________________________________________
Р. ___________________________________ ________________________________________
Д. ___________________________________ ________________________________________
З. ___________________________________ ________________________________________
О. ___________________________________ ________________________________________
М. ___________________________________ ________________________________________
Кл. ___________________________________ ________________________________________
Особливості відмінювання іменників чоловічого роду в родовому відмінку. Букви –а (-я), -у (-ю) в закінченнях іменників чоловічого роду ІІ відміни
Вправа 1. Опрацюй таблицю «Уживання закінчень іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку однини». Доповни її власними прикладами.
-а (-я) |
Приклади |
Власні приклади |
Назви істот |
Керівника, коня, учня |
|
Назви конкретних предметів |
Воза, стола, годинника |
|
Назви мір, грошей |
Кілограма, гектара, п’ятака |
|
Назви термінів |
Відмінка, атома, радіуса |
|
Назви населених пунктів |
Парижа, Києва, Лондона |
|
-у (-ю) |
Приклади |
Власні приклади |
Назви речовин, мас, матеріалів |
Цукру, меду, соку, воску |
|
Абстрактні поняття |
Розвитку, прогресу, ритму |
|
Відчуття |
Болю, жалю, гніву
|
|
Явища природи |
Вітру, морозу, дощу |
|
Географічні назви |
Дунаю, Бугу, Уралу
|
|
Установи |
Університету, вокзалу |
|
Вправа 2. Запиши прислів’я та приказки, обравши правильний варіант закінчення у родовому відмінку.
1) Голова без розум___, як ліхтар без свічки. 2) Від теплого слов____ і лід розмерзається. 3) Буває, що й теля вовк___ хапає. 4) Дружні сороки й орл___ заклюють. 5) Ложка дьогт_____ зіпсує ложку мед____. 6) Посеред зими льод____ не випросиш у куми. 7) Дим____ без вогн____ не буває.
Вправа 3. Запиши іменники у дві колонки: у першу ті, що мають закінчення -а (-я) в родовому відмінку однини, в другу — -у (-ю).
Голос, колос, урок, настрій, сум, оптимізм, розвиток, обрій, вечір, очерет, зміст, ґрунт, гурт, гурток, біль, степ, лист, кожух, погляд, відчай, січень, рух, сад, садочок, острів, луг, Кавказ, Урал, вітер, телефон.
-а (-я) |
-у (-ю) |
|
|
Вправа 4. Виконай тестові завдання:
А. бузок, дуб, щавель, звіробій
Б. кобзар, Тернопіль, Олег, хліб
В. Ірак, футбол, університет, тиск
Г. коректор, інтелект, Буг, павільйон
Д. гопак, сад, Дністер, кілограм
А. секція баскетбол.., художнього гуртк.., задум.. твору
Б. високого звук.., стовпчик барометр.., запашного бузк..
В. номери концерт.., білого мармур.., держави Ліван..
Г. наслідки землетрус.., сучасного метрополітен.., хвилі Дінц..
Д. атмосферного тиск.., сектор.. цирку, літературного музе..
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
Відмінювання іменників ІІІ та ІV відмін
Вправа 1. Прочитай текст, випиши іменники ІІІ відміни. Вкажи їх відмінок.
1) Від її юного образу, чистого й одухотвореного материнством, віє такою радістю, що вся кімната світиться і сяє, і все, що є в домі, виглядає якось святково (О. Довженко). 2) Благословенна ти в віках... Печаль і радість наша, пісне, Що мужність будиш у серцях, Коли над краєм хмара висне (М. Рильський). 3) Гарячі звуки незабутніх днів, Коли за волю, честь людську і право Ішли бійці невтомні і хоробрі (М. Рильський). 4) Стій і дивись, парубче, як ці кучматі дуби зачаровано зупинились перед полянкою! І хто зупинив цю горду парубочу міць?.. Оця єдина берізка! (М. Стельмах)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Від основ поданих прикметників утвори і запиши іменники ІІІ відміни. До якої тематичної групи належать записані іменники? Утворені іменники постав в орудному відмінку. Поясни, чому у них не відбувається подовження приголосних.
Хоробрий - ___________________________, порядний - ______________________________,
сміливий - ___________________________, гордий - __________________________________,
чесний - ___________________________, гостинний - ________________________________
Вправа 3. Спиши речення. Іменники ІІІ відміни, що в дужках, постав у потрібному відмінку, виділи закінчення. Поясни орфограми.
1) Яких тільки пісень не переспівала вона з моєю (матір) (М. Стельмах). 2) І сяють (радість) обличчя (Д. Луценко). 3) І була в нас гостинність і хлібом, і (сіль) багата (А. Малишко). 4) Над (пам’ять) простягнуто мости (М. Рильський).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Провідміняй іменники кошеня, плем’я, ім’я, лоша за відмінками. Які зміни відбуваються у будові цих іменників, поясни їх.
Н. ___________________________________ ________________________________________
Р. ___________________________________ ________________________________________
Д. ___________________________________ ________________________________________
З. ___________________________________ ________________________________________
О. ___________________________________ ________________________________________
М. ___________________________________ ________________________________________
Кл. ___________________________________ ________________________________________
Н. ___________________________________ ________________________________________
Р. ___________________________________ ________________________________________
Д. ___________________________________ ________________________________________
З. ___________________________________ ________________________________________
О. ___________________________________ ________________________________________
М. ___________________________________ ________________________________________
Кл. ___________________________________ ________________________________________
Вправа 4. Розгадай кросворд «Як називаються малята цих птахів і тварин?». Заповнивши правильно кросворд, дізнаєшся, до якої відміни відносяться ці іменники.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників
Вправа 1. Прочитай речення. Визнач відмінок виділених іменників. Спробуй провідміняти ці іменники. Чи змінили вони свою форму? Зроби висновок про особливості незмінюваних іменників.
1) Шимпанзе бувають двох видів: звичайний шимпанзе і карликовий (З наук.-попул. літ.). 2) В бюро перепусток сива жінка перевірила їхні документи (В. Кучер). 3) Кольрабі найкраще споживати сирою як салат. Також її тушкують, фарширують, смажать і додають у суп (Із журн.). 4) Граціозною групою застигли на острівку рожевокрилі фламінго (Олесь Гончар).
Вправа 2. Утвори словосполучення, дібравши до поданих іменників прикметники. Значення іншомовних слів з’ясуй за допомогою словника.
________________________ болеро; ________________________ кюре; ________________________ ватерполо; ________________________Боржомі; ________________________ ему; ________________________Гобі; ________________________ Капрі; ________________________Палермо; ________________________ Сухумі; ________________________мосьє;
_______________________ жалюзі; ________________________мадам; ________________________морзе; ________________________сироко; ________________________конфеті; ________________________івасі; ________________________ кабаре; ________________________шосе.
Вправа 3. Запиши іменники-відповіді на запитання, додавши до кожного означення. Визнач рід іменників.
1) Яке місто є столицею Грузії? ________________________
2) Як зветься поїздка за кордон? ________________________
3) Як зветься стоянка-майстерня для тепловозів та вагонів?
________________________
4) Як зветься автомобіль для проїзду за плату? ________________________
5) Як називаються окуляри без оправи? ________________________
6) Як зветься перелік страв? ________________________
7)Кольорові нитки для вишивання. ________________________
8) Яка пташка є найменшою? ________________________
9) Як називається національне японське жіноче й чоловіче вбрання?
________________________
10) Яке місто є столицею Японії? ________________________
Вправа 4. Заповни клітини кросворду. Якщо ти правильно розгадаєш кросворд, то у виділених клітинках прочитаєш незмінюваний іменник, що означає невдачу.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
Вправа 5. Розгадай ребуси. Введи слова-відгадки у речення, визнач їх рід і відмінок.
|
|
|
|
|
_________________________________________________________________________________
|
|
_________________________________________________________________________________
Відмінювання іменників, що мають форму лише множини
Вправа 1. Відгадай ребуси. Провідміняй слова-відгадки. Виділи відмінкові закінчення.
|
|
Н. ___________________________________ ________________________________________
Р. ___________________________________ ________________________________________
Д. ___________________________________ ________________________________________
З. ___________________________________ ________________________________________
О. ___________________________________ ________________________________________
М. ___________________________________ ________________________________________
Кл. ___________________________________ ________________________________________
Вправа 2. Подані іменники не мають форми однини. Визнач їх тематичні групи. Поміркуй, чому ці слова вживаються лише в множині. Наведи власні приклади до кожної групи слів.
Вправа 3. Відгадай загадки. Відгадки-іменники, що вживаються лише в множині, – провідміняй за відмінками.
Н. ___________________________________ ________________________________________
Р. ___________________________________ ________________________________________
Д. ___________________________________ ________________________________________
З. ___________________________________ ________________________________________
О. ___________________________________ ________________________________________
М. ___________________________________ ________________________________________
Кл. ___________________________________ ________________________________________
Н. ___________________________________ ________________________________________
Р. ___________________________________ ________________________________________
Д. ___________________________________ ________________________________________
З. ___________________________________ ________________________________________
О. ___________________________________ ________________________________________
М. ___________________________________ ________________________________________
Кл. ___________________________________ ________________________________________
Вправа 4. Виконай тестові завдання.
а) фінанси, висівки, граблі б) стіни, кулі, Альпи в) посиденьки, пустощі, стіни г) шеренга, ватага, ворота, дивізія д) крапля, комашня, зовиця, мушля |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Карпати, Семигори, Афіни |
А) Речовини |
2 |
вершки, парфуми, дріжджі |
Б) Відрізки часу, свят, обрядів |
3 |
канікули, іменини, вечорниці |
В) назви сукупностей предметів |
4 |
гордощі, веселощі, прикрощі |
Г) Назви почуттів, станів |
|
|
Ґ) Географічні назви. |
|
А |
Б |
В |
Г |
Ґ |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Особливості написання іменників у кличному відмінку
Вправа 1. Знайди у реченнях іменники у формі кличного відмінка. Яким членом речення вони виступають? Як виділяються звертання на письмі?
1) Бачу руки твої, моя мамо, твою ласку я чую, рідненька. (М. Сингаївський). 2) О, земле рідна, знаєш ти свій шлях у бурі, у негоді. (М. Рильський). 3) Чуєш, брате мій, товаришу мій, відлітають сірим шнурком журавлі у вирій. (Б. Лепкий)
Вправа 2. Запиши іменники в кличному відмінку й поясни уживання закінчень.
Хлопець, дочка, мандрівник, інженер, професор, корова, синиця, мрія, тато. Ілля. Юрко. Олеся. Любов. Петро, математик, громадянин, фермер, футболіст, Артем, Марина, Стефанія, Богдан, Маргарита, Надія, Андрій, Соломія, Сергій, Василь, татусь, кондуктор, українець, козак, дівчина, водій, Дніпро, пан, душа, чародій, казкар, земля, мисливець, корабель.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Подані іменники постав у формі кличного відмінка.
Галина Петрівна, Галя, Ганна Сергіївна, Ганя, Софія Федотівна, Соня, мама, матуся, сестра, молодиця, вулиця, робітниця, круча, листоноша, мрія, Микола, Миколка, Ілля, Лука, Євгенія Романівна, Женя, Тетяна Тимофіївна, Ярослава Мирославівна, Юлія Борисівна.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Згідно нового правопису іменник Ігор, що позначає назву чоловічого імені, належить до м’якої групи, тому відмінюється таким чином:
Н. Íгор Р. Íгор-я Д. Íгор-еві (-ю) Зн. Íгор-я
О. Íгор-ем М. Íгор-еві (-ю) Кл. Íгор-ю
Вправа 4. Запиши форми кличного відмінка від іменників — назв родичів.
1. Тітка, тітонька, тіточка _____________________________________________
2. Племінник, племінниця _____________________________________________
3. Похресник, похресниця _____________________________________________
4. Кузина, кузен, кузиночка _____________________________________________
5. Сват, сваха, свашка _____________________________________________
6. Зять, невістка _____________________________________________
7. Кум, кума, кумася _____________________________________________
8. Мати, матуся, мамуся _____________________________________________
Вправа 5. Знайди і виправ помилки. Поясни, у чому вони полягають.
1. Шановний учень, здайте контрольну роботу. 2. Пан водій, зупиніть таксі. 3. Друг, поділися цукерками. 4. Я люблю тебе, моя країна. 5. Дорогі мої Валерій та Андрій, вітаю вас зі святом. 6. Алло, бабуся!
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Написання й відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ, імен по батькові
Вправа 1. Прочитай текст, підкресли власні назви – прізвища та імена. Два із них провідміняй.
Україна славиться не лише найгарнішими у світі дівчатами, а й — найсильнішими чоловіками. Вони — сучасні богатирі, які вразили світ та прославили Україну.
Світовий бокс неможливо уявити без братів Кличків! Старший — Віталій на професійному боксерському рингу поступився своїм суперниками лише двічі. Не здає позицій і молодший брат. Зірка Володимира засяяла після перемоги на Олімпійських іграх в Атланті. Після цього на нього посипалися титули чемпіона світу за версіями міжнародних організацій з боксу.
Олександр Усик став всесвітньо відомим боксером на лондонських Олімпійських Іграх у 2012 році. Світ його запам’ятав не лише, як видатного боксера, а й чудового танцівника, що станцював гопак на олімпійському ринзі.
Василь Ломаченко — найтитулованіший український боксер. Міжнародна асоціація AIBA визнала Ломаченка найбільш технічним боксером і вручила йому Кубок Вела Баркера. Його вручають найкращому спортсменові незалежно від вагової категорії.
Н. ___________________________________ ________________________________________
Р. ___________________________________ ________________________________________
Д. ___________________________________ ________________________________________
З. ___________________________________ ________________________________________
О. ___________________________________ ________________________________________
М. ___________________________________ ________________________________________
Кл. ___________________________________ ________________________________________
Вправа 2. До поданих імен добери чоловічі й жіночі імена по батькові. Запиши їх. Познач суфікси.
Анатолій, Андрій, Гордій, Герасим, Захар, Іларій, Лук’ян, Микола, Кость, Яків, Кузьма, Василь, Юліан, Орест, Віталій.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Постав на місці крапок потрібні суфікси. Аргументуй свій вибір.
Батьківщина — це твоє рідне слово. Бережи і вивчай мову українську. Це мова великого народу. Українською мовою написані безсмертні твори Івана Петров…… Котляревського, Тараса Григор…… Шевченка, Івана Яков…… Франка, Ольги Юліан…… Кобилянської, Олександра Євдоким…… Корнійчука, Максима Тадей…… Рильського, Миколи Платон…… Бажана, Івана Кіндрат…… Микитенка, Михайла Панас…… Стельмаха, Олеся Терентій…… Гончара. Українська мова живе у прекрасних піснях твого народу (М. Стельмахович).
Вправа 4. Вказані імена по батькові постав у формі кличного відмінка. Два з них уведи до самостійно складених речень у ролі звертання.
Федір Павлович, Оксана Мелентіївна, Тарас Олександрович, Михайло Миколайович, Зоряна Вікентіївна, Лідія Святополківна, Володимир Самійлович, Надія Себастіянівна, Ольга Іполитівна, Ївга Андріївна, Євгенія Леопольдівна, Аристарх Захарович.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 5. Подані в дужках імена по батькові постав у формі потрібного відмінка.
Запросити Борислав____ Леонтійович____ та Ірин____ Кіндратівн____; передати Богомил____ Веніамінівн____ та Полікарп____ Костянтинович____; підтримати Єлизавет____ Лаврентіївн____ та Владислав____ Ігорівн____; запропонувати Дарин____ Феодосіївн____ та Павл____ Пантелеймонович____; запитати Світозар____ Володимирович____ і Зо____ Гордіївн____; з’ясувати у Зореслав____ Фотіївн____ та Віктор____ Віталійович____; зустрітись із Алін____ Сигизмундівн____ і Сергі____ Анастасійович____; викликати Мирослав____ Аполінаріївн____ та Феофан____ Лазарович____.
Не з іменниками
Вправа 1. Прочитай речення, випиши слова з не. Поясни їх написання, ознайомившись з таблицею «Не з іменниками».
1) Не витримав монастирської неволі Теодосій і задумав будь-що втекти звідси (А. Хижняк). 2) Слова його складалися так, що в них звучала давня його нелюбов до кореспондентів (Л. Первомайський). 3) Лише той ненависті не знає, Хто цілий вік нікого не любив (Леся Українка). 4) Кругом неправда і неволя, Народ замучений мовчить (Т. Шевченко). 5) Згода, діти, будує, а незгода руйнує, - повчала нас мати (П. Козланюк)
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Запиши синоніми з не до слів:
Загроза ____________________________, вигадка ____________________________,
лихо ____________________________, ворог ____________________________,
підозра ____________________________, тривога ____________________________,
вагання ____________________________, злість ____________________________,
горе ____________________________, обман ____________________________.
Вправа 3. Запиши прислів’я і приказки, розкривши дужки. Поясни їх зміст.
1) (Не)звання дає знання, а навпаки. 2) (Не)смерть страшна, а (не)дуга. 3) У (не)роби завжди неврожай. 4) То (не)козак, що боїться собак. 5) Не так лінь, як (не)охота. 6) Не ходи поночі, не шукай (не)мочі. 7) Щастя і (не)щастя на однім коні їздять. 8) На тобі, (не)боже, що мені не гоже. 9) Слово (не)стріла, а глибше ранить. 10) (Не)земля родить, а руки. 11) (Не)краса прикрашає, а розум (Нар. творчість).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Запиши загадки, розкриваючи дужки. Доведи правильність виконаного завдання.
1) Круглий, та (не) місяць; зелений, та (не) діброва; з хвостом, та (не) миша. 2) Кинув (не) палку, піймав (не) галку; скубу (не) пір’я, їм (не) м’ясо. 3) Сам чорен, та (не) ворон; є роги, та (не) бик; шість ніг без копит. 4) Солоне, а (не) сіль; біжить, а (не) річка; блищить, а (не) золото (Нар. творчість).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 5. Розгадай кросворд. Якщо ти правильно вписав слова, у виділеній колонці прочитаєш початок прислів’я: «... вирішує, а людина сама творить свою долю». Запиши його.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Букви е, и, і в суфіксах -ечок, -ечк, -ичок, -ичк, -інн(я), -ення(я), -н(я), -инн(я),-ив(о), -ев(о)
Вправа 1. Упиши на місці пропуску пропущені літери: и, е (є), і (ї).
Рушн…чок, вогн…ще, племінн…чок, побо…ще, скарбн…чка, стеж…ка, мереж…во, плет…во, мар…во, печ…во, міш…чок, круж…чок, вел…ч, дал…на, картопл…ння, гарбуз…ння, гор…ння, ход…ння, люб…тель, запорож…ць, зайч…ня, вовч…ня, зайч…к, добр…во, лел…во, жит…чко, вузл…чок, сон…чко.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Утвори від поданих слів іменники з відтінком у значенні. Визнач суфікси, за допомогою яких вони утворені. Поясни їх правопис.
Рука ____________________________ Замок ____________________________
Мішок ____________________________ Вухо ____________________________
Вишня ____________________________ Стежка ____________________________
Лисиця ____________________________ Чайка ____________________________
Хліб ____________________________ Дощ ____________________________
Ключ ____________________________ Стіл ____________________________
Дочка ____________________________ Батько ___________________________
Вправа 3. Спиши речення, вставивши пропущені літери. Поясни написання голосних у суфіксах.
1) Човн…чок пливе, Іванка везе. 2) Хоч сороч…чка одна, та білесенька щодня. 3) Як маєш поклонитись лаптю, то ліпше поклонись черев…чку. 4) Не так чоловік рознесе міш…чком, як жінка слов…чком. 5) Регочи, горщ…чок, доки не луснув! 6) Назвався грибом, то лізь у кош…чок! 7) Як борщ…чок і капустка, то вже хата не пустка! 8) Від яз…чка болить гірше, як від нож…чка. 9) Хвалені груш…чки скоро гниють. 10) Як у зошиті дурн…чки, в щоденнику один…чки (Народна творчість).
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 5. Утвори від дієслів іменники за допомогою суфікса ив(о). склади з утвореними іменниками речення і запиши їх.
Голити __________________________ Мерехтіти ____________________________
Миготіти __________________________ Розуміти ___________________________
Тремтіти __________________________ Шарудіти ____________________________
Клекотіти _________________________ Гудіти ____________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 6. Розгадай ребуси. Поясни написання слів-розгадок.
__________________________________________ |
____________________________________________ |
|||||||||
_______________________________________________ |
Правопис складних іменників (повторення й поглиблення)
Вправа 1. Запропоновані слова запиши у дві колонки: 1 - слова, що пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс.
(Мікро)процесор, (теле)шоу, (купівля)продаж, (чисто)тіл, (шести)денка, (авіа)лайнер, (диско)тека, (авто)стоп, (прем'єр)міністр, (радіо)вузол, (яхт)клуб, (школа)інтернат, (сіно)в'язалка.
|
|
Вправа 2. Розкриваючи дужки, випиши слова, які пишуться разом.
Художник(режисер), (біо)логія, кіно(театр), Десна(ріка), перекоти(поле), диван(ліжко), (міні)спідниця, (віце)прем’єр, бізнес(проєкт).
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. Спиши слова, знявши риску.
Лісо/сплав, зірви/голова, рута/м’ята, п’яти/денка, фото/зйомка, генерал/лейтенант, напів/темрява, стоп/кран, Зайчик/Побігайчик, екс/президент, міні/зошит, мікро/автобус, лікар/терапевт, норд/вест
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. До слова, яке написано у виділеній колонці, добери складні іменники, що пишуться разом або через дефіс. Вони повинні починатися на початкову літеру рядка.
С |
|
в |
|
я |
|
т |
|
в |
|
е |
|
ч |
|
і |
|
р |
|
Вправа 5. Виконай тестові завдання з одним варіантом відповіді.
А пів/години, пів/ніч, пів/огірка, біо/ритм
Б полу/станок, пів/куля, пів/острів, полу/мисок
В напів/автомат, напів/тьма, пів/місяць, пів/ящика
А полу/драбок, пів/книги, пів/острів, пів/фінал
Б екс/чемпіон, художник/ілюстратор, срібло/золото
Б людина/творець, пів/куля, двохсот/річчя
А Сергій уже встиг прочитати пів книги.
Б Олександр Довженко - справжній митець, всебічно освічена особистість, людина-творець.
В Зажаріли голівки горицвіту, загула бджола.
А авто-, аудіо-, макро-, мега-
Б віце-, міні-, міді-, екс-
В альфа-, полу-, напів-
А сполучний о
Б сполучний е
В сполучний є
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
А |
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|