Тренувальні вправи.Прийменник.7 кл.
1) Випишіть речення з похідними прийменниками. Визначте, від яких частин мови вони утворені. Доберіть до похідних прийменників синоніми (непохідні або похідні).
Світанок нас застав коло невеликого сільця. (П. Вернигора) Літак вже набрав чималу висоту і тепер летить, роблячи велике коло над аеродромом. (В. Собко) Напередодні всю ніч падав сніг. (О. Донченко) Напередодні шлюбу з’їхалися в аул сусіди допомагати готуватися до весілля. (З. Тулуб) Протягом зими снігу майже не було. (О. Гончар) Десь із протягом заскрипіли ліниві ворота. (Г. Хоткевич) Червоні круги літали перед його очима та розпливалися. (М. Коцюбинський) Мов ті валькірії, круг неї танцюють, граються дівчата. (Т. Шевченко)
2) Прочитайте й спишіть текст. З’ясуйте, які з поданих прийменників належать до непохідних, а які — до похідних.
Посеред лісової галявини росли дуби-велетні. В тіні, попід густим зеленим шатром, було прохолодно і спокійно. Сонце майже не пробивалося з-поміж гілля дерев. Лише подекуди на тлі майже суцільної тіні лежали світлі мазки його променів. А вгорі, прогулюючись по верхівках крон дубів, шелестів листям вітер.
(Із журналу)
3) Випишіть спочатку речення з непохідними прийменниками, а потім — із похідними. Укажіть, від яких частин мови утворені похідні прийменники, визначте спосіб їх творення.
У понеділок рано виринуло блискуче сонце з-поза рожевих хмаринок. (І. Франко) На толоці вівчар в брилі на сопілку грає. Цвіти, цвіти, барвіночку, з весни до зими. (Із тв. Л. Глібова) Незважаючи на спеку й духоту, косарі співали косарських пісень. (І. Нечуй-Левицький)
4) Спишіть речення. Замість крапок доберіть із довідки відповідні прийменники.
Усі учні, … кількох, виконали завдання вчителя. Сьогоднішній день, … учорашнього, ясний і погожий. …похолоданням школярі вирішили обклеїти вікна. Будь завжди уважним і чуйним … своїх друзів. … добро твори також добро.
Довідка: у відповідь на, за винятком, на відміну від, у зв’язку з, по відношенню до.
5) Спишіть речення, визначте похідні й непохідні прийменники.
Це були гамазеї, де переховувався недоторканий запас зерна на випадок неврожаю чи якогось стихійного лиха. (О. Донченко) На чолі полку мчить Тарас. (О. Довженко) Ми йшли в напрямку лісу. (О. Копиленко) Всі, за винятком Бойчука, здивовано дивились на свого шкіпера. (М. Трублаїні) Передбачаються опади у вигляді дощу й мокрого снігу. (З газети) Про зустріч домовились під час обіду. (О. Кобилянська)
6.Записати речення, підкреслити прийменники, визначити їх вид за будовою та з яким відмінком вживається. Пояснити орфограми.
Під режимом харчування розуміють чіткий розподіл окремих вживань
їжі протягом доби.Здоровим школярам слід їсти чотири рази на добу з інтервалом у чотири години. Під час їжі будь зосередженим, добре пережовуй їжу. Не слід їсти в проміжках між їжею, бо від цього порушується робота залоз органів травлення, знижується апетит
7.Переписати, розкривши дужки та вставивши букви. Пояснити написання прийменників.
Кожного року міл...ни людей набувають різних захворюван... ч...р...з курі...я. Та (не)зважаючи(на) це, інші люди починають палити. (У,в) кожної людини досвід першого знайомства (з, із) тютюном свій. Під(час) першої
спроби запалити можливі кашель, спазм (у, в) горлі, загальне
...будження або гал...мування і навіть втрата свідомості. Ступінь прояву цих ознак залежить (від,од) особливостей організму.
8.Прочитайте художній текст на лінгвістичну тему, підкресліть прийменники разом із формами іменників чи займенників, з якими вони вживаються. Продовжіть розповідь про сполучення прийменників із родовим відмінком. Урахуйте, що найчастіше вони використовуються у функціях: напрямку, дії, місця, мети, причини, відсутності чогось.
Давнім і новим прийменникам притаманна постійна звичка - стояти при іменниках. Прийменники є вірними помічниками іменника в багатьох граматичних справах. До того ж вони поєднуються не з іменниками взагалі, а з певними іменниковими формами. Найбільше полюбляють прийменники сполучатися з родовим відмінком. За кількістю прийменників родовий випередив усі відмінки. Понад сто п'ятдесят прийменників забажали поєднуватися з ним.
9. Спишіть пари слів. Складіть із ними речення про те, як впливають шкідливі звички на організм дитини. Поясніть написання прийменників із частинами мови та способи, за допомогою яких розрізняють прийменники від префіксів. Напам’ять – на пам’ять, убік – у бік, в останнє – в останнє.
10.Вибери із поданих у дужках потрібний прийменник. Обґрунтуй свій
вибір. Підготуй розповідь про варіанти прийменників у, з, над, від.
Щорічно никотин вбиває (у, в) світі понад ста двадцяти тисяч людей. Курця (із, з, зі) стажем легко впізнати за помітним огрубінням голосу, пожовтінням зубів, неприємним запахом (із, з, зі) рота, жовтуватим кольором шкіри і зморшками на обличчі, нездоровим виглядом волосся. Оберігайте себе(від, од) шкідливих звичок (Над, наді) світом нависла страшна загроза – СНІД!