СИТУАТИВНІ ВПРАВИ ДЛЯ УЧНІВ 6 КЛАСУ
Структурні частини діалогу – репліки – характеризу
ються стислістю й простотою синтаксичної
будови, вони тісно пов’язані за змістом, а весь діалог
зумовлений ситуацією спілкування.
(Г.Городилова, О.Хмара).
*До поданих етикетних формул доберіть із довідки синонімічні. Складіть і розіграйте попарно діалог «У магазині» (або «У транспорті»). Використайте утворені синонімічні ряди.
Спасибі, будь ласка, прощавайте, вибачте.
ДОВІДКА. Дякую (дуже вдячний); прошу; бувайте (до побачення, до зустрічі, на все добре, бувайте здорові, ходіть здорові, з Богом); перепрошую (прошу вибачити, даруйте).
* Складіть і розіграйте діалог між класним керівником і працівником Національного музею Тараса Шевченка про зміст і порядок проведення екскурсії для шестикласників. Використайте подані в рамці вислови.
Добрий день! Прошу, запросіть до телефону… З вами говорить… У мене прохання… Чи не можна замовити оглядову екскурсію? Більшість учнів відвідає музей уперше. Заздалегідь визначити зміст. Екскурсія триватиме… Оглянути експозицію. Ставити питання. Вивчали твори. Знають напам’ять. Знайомі з поезіями. Викликає велике зацікавлення. Бажано на кінець тижня. О котрій початок? Узгодити з розкладом уроків. Яким транспортом зручно дістатися? Вдячний за розмову. До зустрічі.
|
* Складіть і розіграйте діалог між батьком школяра і класним керівником, який повідомляє по телефону дату проведення батьківських зборів. Використайте подані в рамці вислови.
Добрий вечір! Вибачте за турботу. Запросіть, будь ласка, до телефону… Прошу зачекати. Передаю трубку. Я телефоную у такій справі… Прошу взяти участь. Порядок денний. Розглядатимемо питання. Режим школяра. Література для самостійного читання. Робота зі словниками. Не буду зловживати вашим часом. Вдячний за розмову. |
* Складіть і розіграйте діалог між шестикласником, який прихворів, тому не знає домашнього завдання, та його однокласником. Використайте подані в рамці вислови.
Добрий вечір! Вибачте, чи можна запросити… Пробач, ти зараз не зайнятий? Я телефоную в такій справі… Завжди радий тебе чути. Прошу допомогти мені… Розраховую на взаємну допомогу. Заздрю твоїй відповідальності. Записи слід робити вчасно. Вдячний за інформацію. Телефонуй, якщо буде потрібна допомога. Радий допомогти. Отож домовились.
|
* Складіть і розіграйте діалог між тренером ДСШ та матір’ю одного з юних спортсменів про підготовку сина до спортивних змагань, що невдовзі відбудуться. Використайте подані в рамці вислови.
Добридень! Чи не можна запросити до розмови… Радий знайомству. Багато про вас чула. Успіхи у спорті. Загартування характеру. Вміння розподілити час. Дякую за виховання сина. Необхідно допомогти. Суворий режим дня. Щоденні тренування. Фізичні навантаження. Поєднувати із шкільним навчанням. Спортивний розряд. Підтримка родини. Підтримувати зв’язок. Вдячний за розуміння. Чекатиму на дзвінок. |
* Складіть і розіграйте діалог (телефонна розмова) між школярем і працівником поштового відділення, який просить передати батькам, що з орендованої скриньки необхідно забрати передплачені ними журнали, що надійшли протягом останнього місяця.
МОВНА ЗМІСТОВА ЛІНІЯ
СЛОВОТВІР
*Складіть та розіграйте діалог між товаришами. Один із них через участь у спортивних змаганнях не встигає зустріти на вокзалі бабусю, яка приїздить до міста вперше. Він просить зробити це свого товариша. Той переживає, чи впізнає людину, якої ніколи не бачив. У репліках діалогу використайте подані в рамці словосполучення.
Сивоволоса жінка, щиросерда посмішка, правомірне хвилювання, трирічна розлука, одинадцятирічний онук, багатолюдні міські вулиці, десятиповерховий будинок. |
* Складіть і розіграйте діалог між школярами. Тема спілкування – душевні якості людини, з якою хотілося б дружити, та людини, спілкування з якою краще уникати. У репліках діалогу використайте подані в рамці слова.
Працелюб, добродій, золотослов, любомудр. Добропорядний, доброзичливий, правдомовний, милосердний. Пустоцвіт, відчайдух, лоботряс, лицемір, дурносміх, пройдисвіт, здіймиголова. |
ЧЕРГУВАННЯ ПРИГОЛОСНИХ ПРИ ТВОРЕННІ ПРИКМЕТНИКІВ ТА ІМЕННИКІВ
*Складіть і розіграйте діалог між п’ятикласником та керівником шкільного історичного гуртка. Хлопчик хоче записатися до гуртка і обгрунтовує своє рішення тим, що захоплюється історією України. У репліках діалогу використайте подані в рамці словосполучення.
Козацька слава, Запорозька Січ, українська волелюбність, відважне козацтво, вірне товариство, турецький султан, ворожі набіги, вояцька мужність, славне молодецтво. |
* Складіть і розіграйте діалог (телефонна розмова) між режисером кіностудії на матір’ю учня, який успішно пройшов кінопроби і затверджений на роль джури козацького полковника у багатосерійному історичному кінофільмі. У репліках використайте 5-8 самостійно дібраних прикметників, при творенні яких відбулося чергування приголосних (наприклад: Запорожжя – запорозький)
*Складіть і розіграйте діалог між школярем і екскурсоводом Державного музею етнографії та народного побуту. Хлопчик цікавиться назвами давніх ремесел і представників народних промислів, а також попитом на їхні вироби в наші дні. Екскурсовод пояснює, що цінність їхньої творчості передовсім у тому, що вона засвідчує смак і самобутність народу. У репліках діалогу використайте подані в рамці слова.
Ковальство, золотарство, гончарство, ткацтво, гутництво (виготовлення скла і виробів з нього), стельмаство (виготовлення транспортних засобів – возів і саней). |
КЛИЧНИЙ ВІДМІНОК
* Cкладіть і розіграйте діалог між школярем та вчителькою. Хлопчик цікавиться, чи припустимо в ролі звертання вживати іменники у формі не кличного, а називного відмінка та радиться щодо змісту вітальної листівки. Вчителька допомагає йому скласти текст привітання вчителям до шкільного свята.
НЕЗМІНЮВАНІ ІМЕННИКИ
* Складіть і розіграйте діалог (телефонна розмова) між школяркою та працівником Бюро знахідок метрополітену. Дівчинка, їдучи метро, забула у вагоні портфель з нотами. У репліках діалогу використайте подані в рамці іменники.
Бюро, метро, таксі, портмоне, кашне, сольфеджіо, соло, піаніно.
|
*Складіть і розіграйте діалог між журналістом і туристом-іноземцем. Журналіст хоче узяти інтерв’ю про враження від візиту до України. У репліках діалогу використайте деякі з поданих у рамці незмінюваних іменників. Недосконало знаючи українську мову, іноземець інколи помиляється, змінюючи такі іменники. Як вихована людина, журналіст не виправляє його, проте сам уживає такі іменники правильно.
Інтерв’ю, бюро, метро, таксі, кафе, бістро, хобі, рандеву, візаві.
|
*Складіть і розіграйте діалог між працівником Центру побутового обслуговування та відвідувачем, який приніс до хімчистки речі. Подані в рамці словосполучення в репліках діалогу використайте у формі непрямих відмінків.
Хутряне манто, шкіряне пальто, пухове боа, халат-кімоно, зелене галіфе.
|
*. Складіть і розіграйте діалог між відвідувачем кав’ярні або бістро, який робить замовлення, та офіціантом, який пропонує та розхвалює найсмачніші з-поміж вказаних у меню страви. У репліки діалогу введіть деякі з поданих у рамці словосполучень.
Вода боржомі, картопля фрі, м’ясо фрикасе, салат олів’є, кава глясе, напій капучино, сік манго, тістечко безе, кремове суфле, морозиво ескімо.
|
ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕН ПО БАТЬКОВІ
* Складіть і розіграйте полілог між директором школи Леонтієм Ігоровичем, шестикласником Андрієм та його батьком Семеном Миколайовичем. Зустріч і знайомство відбуваються у міському парку недільного дня.
*Складіть і розіграйте діалог між школярем, який прийшов привітати зі святом свою першу вчительку Олену Миколаївну, та її сестрою-близнюком, яку він помилково прийняв за вчительку. Познайомившись із хлопчиком, сестра вчительки Тетяна Миколаївна розповідає, що вчителька поїхала до Львова відвідати свою маму Галину Семенівну та запрошує його у гості найближчого недільного дня. Хлопчик просить телефоном передати Олені Миколаївні вітання від директора школи Леонтія Ігоровича та завуча Сергія Анатолійовича.
ПРИКМЕТНИКИ-СИНОНІМИ
* Повертаючись з екскурсії містом, школярі вирішили сфотографуватися всім класом. Виникла суперечка щодо місця, де варто це зробити. Складіть і розіграйте полілог між трьома-чотирма учасниками екскурсії. Кожен пропонує певне місце (біля входу до музею, на тлі старовинного будинку, біля пам’ятника, біля входу до парку чи стадіону, біля розложистого дерева тощо). У репліках використайте деякі з поданих у рамці прикметників-синонімів.
Гарний, красивий, чудовий, прекрасний. Старовинний, давній, древній. Популярний, відомий, широкознаний. Густий, розложистий, крислатий.
|
СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИКМЕТНИКІВ
*Складіть і розіграйте діалог між продавцем квіткового магазину та школярем, який хоче придбати букет квітів для матері (бабусі, сестри) до дня її народження. У репліках діалогу використайте деякі з поданих у рамці виразів.
Гвоздики урочистіші; жоржини більш традиційні; троянди ароматніші; фіалки скромніші, але миліші серцю; гербери більш вишукані. |
* Складіть і розіграйте діалог між двома однокласницями, одна з яких показує іншій весільні фотографії старшої сестри, а та, в свою чергу, розповідає про весілля своєї сусідки. Використайте форми вищого та найвищого ступенів порівняння прикметників молодий, гарний, стрункий, симпатичний, тривалий.
ВІДМІНЮВАННЯ КІЛЬКІСНИХ ЧИСЛІВНИКІВ
* Складіть і розіграйте діалог між шестикласником і продавцем магазину канцелярського приладдя. Хлопець цікавиться цінами на кулькові ручки, олівці й календарики, які хоче подарувати на свято своїм родичам. У репліках уживайте числівники на позначення кількості предметів та їхніх цін, а також кількості людей.
* Складіть і розіграйте діалог між однокласниками, які прийшли до книгарні, щоб порахувати, скільки коштуватимуть шкільні тлумачні та фразеологічні словники для всього класу, а також географічні атласи для свого й двох паралельних класів (у яких відповідно 22, 40 і 35 осіб). У репліках уживайте числівники на позначення кількості книжок, а також їхніх цін.
* Складіть і розіграйте діалог між бабусею та онукою, які роздивляються родинний альбом фотографій. Бабуся розповідає про своїх батьків, сестер, братів, друзів, указуючи, якого вони були віку на час фотографування, зіставляючи вік старших і молодших. Онука розпитує, скільки дітей мав кожен із родичів, якою була різниця у їхньому віці. У репліках діалогу використайте кількісні числівники в непрямих відмінках.
ВІДМІНЮВАННЯ ЧИСЛІВНИКІВ НА ПОЗНАЧЕННЯ ДАТ І ЧАСУ
* Складіть і розіграйте діалог (телефонну розмову) між працівником театральної каси та гостем Києва (Львова, Одеси). Приїжджий хоче замовити квитки на прем’єру в драматичному або музичному театрі. У репліках використайте деякі з поданих у рамці висловів.
Хотів би придбати квиток на виставу від двадцять першого до двадцять п’ятого квітня; квитки є лише на двадцять сьоме квітня; на жаль, я від’їжджаю двадцять шостого; до двадцять третього квитки продано; є квитки на ранок двадцять шостого; квитки привезуть у готель до двадцять другого квітня.
|
* Складіть і розіграйте діалог (телефонну розмову) між школяркою та її старшою сестрою, які мають сьогодні ввечері відвідати прем’єру в Національній опері (драматичному театрі, дитячому музичному театрі, театрі оперети або театрі ляльок). Дівчата домовляються про зустріч біля театру, говорять про тривалість вистави (до котрої триває перше відділення, коли закінчується антракт). У репліках використайте якнайбільше порядкових числівників.
МОВЛЕННЄВА ЗМІСТОВА ЛІНІЯ
* Використавши деякі з поданих у рамці слів і словосполучень, складіть і попарно розіграйте діалоги про сучасні помешкання:
між шестикласницями, одна з яких побувала в гостях у вчительки, та розповідає про побачене в її домі;
Кабінет, письмовий стіл, комп’ютер, принтер, настільна лампа, торшер, письмове приладдя, стелаж, словники, довідники, багатотомні видання, портрети, фотографії, гардини, вазони (кашпо) з квітами, пухнастий килим, затишок, зручність. |
між учнем, який разом із батьками побував у гостях в улюбленого актора, та його товаришем;
Однокімнатна (двокімнатна, трикімнатна) квартира, вікна виходять на південь (північ, схід, захід), п’ятиповерховий (шістнадцятиповерховий, двадцятиповерховий) будинок, консьєрж, ліфт, коридор, передпокій, афіша, реклама, фотопроби, вітальня, їдальня, спальня, кухня, ванна кімната, туалет, гардеробна, паркет, шпалери, усі вигоди. |
між ученицею, яка допомагала переїжджати у нове помешкання своїй бабусі, та її вчителькою;
М’які меблі, диван, крісла з оксамитовою оббивкою, крісло-ліжко, ширма, шафа для книг, сервант, комод, трюмо, грамофон, альбоми фотографій, вишиті картини, обідній стіл, журнальний столик, фарфоровий посуд, кришталева ваза, скатертина й серветки, вишивка ришельє, плюшеві портьєри, абажур, бра. |
З підручника «Рідна мова» для учнів 6 класу / О.П.Глазова, Ю.Б.Кузнецов.
– К.: Зодіак-ЕКО, 2006.