Тема. Розвиток мовлення.Твір-опис природи за картиною
Мета. Узагальнити та систематизувати знання про типи мовлення (зокрема опис); формувати вміння описувати природу за картиною, виражати до неї своє відношення; розвивати творчу уяву, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи рідного краю.
Тип уроку. Розвиток усного та писемного мовлення.
Обладнання. Репродукція картини Л.Микити "Морське око", малюнки учнів,
репродукції картин художників України.
Міжпредметні зв’язки. Образотворче мистецтво, українська література.
ХІД УРОКУ
Такий осінній спокій...
Душа сама тремтить -
В одвічності високій
Схопити б щастя мить.
І. Шмулига.
І.Організація класу до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
Учитель. Сьогоднішній наш урок буде трохи незвичайним. Ви поринете у світ природи, яка має магічний вплив на людські почуття. Тому на березі зошита пропоную графічно зобразити свій настрій на початку уроку.
веселий нейтральний сумний
Звідки у природи така сила чарувати людей? Чому від її краси ми можемо годинами стояти в милуванні та захваті?
Природа і людина... Скільки існує людство, стільки й намагається передати через мистецтво чарівну і неповторну її красу. Саме природи надихає поетів та художників створювати світові шедеври.
Сьогодні ви не просто учні, а учні-художники, учні-мандрівники, бо здійсните подорож у незвіданий світ природи. Кожен із вас передасть своє враження від картини нашої землячки, художниці Любові Борисівни Микити "Морське око".
Повідомлення учня-гуртківця образотворчої студії "Боржавська фантазія".
Любов Борисівна – член Національної спілки художників України. З 1986 року керує студією образотворчого мистецтва "Боржавська фантазія" Іршавського Будинку дитячої творчості ( зараз міський центр позашкільної освіти) .
Перед широким колом поціновувачів її роботи з’являються починаючи з 1998 року. Живописні краєвиди художниці приваблюють ліризмом, поетичною одухотвореністю. На її полотнах – милі серцю мотиви рідної землі. Літо та осінь – улюблені пори року художниці. Милують око величні синьо-зелені гори, які обіймають затишні долини... Ясними жовтогарячими тонами наповнені осінні пейзажі, тиша і спокій відчуваються в природі, яка готується до зимового сну. Художниця поетизує стан природи, її картинам притаманні затишність та теплота, прагнення до передачі ледь вловимих переходів від одного стану до іншого.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми.
Учитель. Ваш твір-опис природи повинен бути написаний у художньому стилі.
Учитель. Вдома ви повинні були підготувати малюнки, поезії та описи осінньої природи. Пропоную показати їх, зачитати описи та поезії. (Відповіді учнів)
Перегляд репродукцій картин художників України у супроводі ліричних рядків поетів Іршавщини І.Петровція зі збірки "Жовтень - осені свічадо" та І.Шмулиги "Прощання з літом"
Прощаються з серпнем сади солов’їні -
Мовчать солов’ї та дзвенять їх пісні.
Вже сонце зайшло, а у хмарах проміння
Застрягло, зоставшись в минулому дні.
І.Петровцій
Хто сказав, що осінь Осінь - це христини,
Смуток навіває, Осінь - наше свято.
Що блакитну просинь Хоч своїм промінням
Хмара огортає? Сонце нас не вабить,
Ні, нема причини Та пора осіння
Смутку шлях давати. Хлібороба славить.
І.Шмулига
IV. Підготовка до написання твору-опису за картиною "Морське око".
1. Словниково-стилістична робота. Складання тематичного словничка "Природа восени".
Доповніть поданий лексичний рядок:
дерева: зажурені... (жовтогарячі, осінні...);
гори: синьо-зелені.... ( високі, лісисті...);
земля: дрімотна....( сонна, рідна...):
небо: блакитно-ніжне... (чисте, безхмарне...);
озеро: чарівливе... (спокійне, тихе...)
2. Опорний словничок:
Темно-синє, жовтогаряче, дзеркальна вода, незвичайний вечір(ранок), перлина, острівець, пагорби, смереки, тополі, клени, екологічна стежка, милуватися.
3. Доберіть спільнокореневі слова: осінь, гора.
Учитель. Нещодавно ми здійснили екскурсію мальовничими куточками Закарпаття. Які місця вам найбільше сподобалися, запам’яталися? (Відповіді учнів) Серед ваших відповідей згадувалось озеро Синевир. Саме його зобразила на своєму полотні Л. Микита, яке назвала "Морське око". Мандруючи екологічною стежкою, від екскурсовода ви почули, чому Синевир називають саме так.
4. Бесіда за питаннями:
5. Складання плану твору-опису, добір епіграфу.
1. Осінній ранок (вечір).
2. Озеро та його береги.
3. Багряний схід (захід) сонця.
4. Мої роздуми над картиною.
6. Робота над пам’яткою "Як писати твір".
1. Глибоко і послідовно розкривайте тему, висловлюючи власні думки.
2. Стежте за мовленнєвим та граматичним оформленням.
3. Дотримуйтесь абзаців.
7. 1-2 учнів усно описують картину.
8. Обрамлення твору.
Учитель: Ми з вами знайомі з таким художнім прийомом, як обрамлення. Пропоную за бажанням скористатися таким зразком:
Стояв осінній ранок, сонячний і прозорий, небо було синє і далеке.
.....
Було сонце, був ранок, був новий день. Безмежна і невимовна радість від спілкування з природою трепетала в грудях.
9. Емоційний стан учнів після споглядання картини.
На початку уроку ви графічно зобразили свій настрій, а зараз порівняйте його з настроєм в кінці уроку.
10. Самостійна робота учнів над чернетками.
Учитель: Беремо до рук ручки-пензлики і починаємо творити за допомогою слів-фарб свій твір.
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
1. Написати твір-опис природи у зошит.
2. Поміркуйте: що б ви хотіли запитати у художниці Л.Микити?