Тема: Третя ознака рівності трикутників
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь.
Тема: Третя ознака рівності трикутників
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент (1-2 хв)
Привітання. Перевірка присутності.
ІІ. Перевірка домашнього завдання (2-3 хв)
Перевіряю наявність виконаного домашнього завдання. З’ясовую, які завдання викликали в учнів труднощі та відповідаю на запитання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. (3-4 хв)
Фронтальне опитування
1. Які фігури називають рівними?
(Рівними називають фігури, які можна сумістити рухом (накладанням).)
2. Сформулюйте першу ознаку рівності трикутників.
(Якщо дві сторони і кут між ними одного трикутника дорівнюють відповідно двом сторонам і куту між ними другого трикутника, то такі трикутники рівні.)
3. Сформулюйте другу ознаку рівності трикутників.
(Якщо сторона і прилеглі до неї кути одного трикутника дорівнюють відповідно стороні й прилеглим до неї кутам другого трикутника, то такі трикутники рівні.)
4. Чи можуть сторони трикутника бути довільними відрізками?
(Ні. У трикутнику одна сторона повинна бути меншою від суми двох інших сторін)
5. Скільки трикутників із заданими довжинами трьох сторін можна побудувати? Якими між собою будуть побудовані трикутники і чому?
(Таких трикутників можна побудувати безліч. Між собою вони будуть рівними, бо, по-перше: їх можна сумістити рухом, і по-друге: їхні відповідні сторони рівні.)
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (2 хв)
Сьогодні ми з вами розглянемо і доведемо третю ознаку рівності трикутників – за трьома сторонами, а також будемо вчитися застосовувати третю ознаку рівності трикутників для розв’язування задач.
Тема нашого уроку: Третя ознака рівності трикутників.
V. Пояснення нового матеріалу. (15-20 хв)
Теорема 14 (третя ознака рівності трикутників): Якщо три сторони одного трикутника дорівнюють відповідно трьом сторонам другого трикутника, то такі трикутники рівні.
Доведення:
Нехай у трикутників АВС і А1В1С1 АВ = А1В1, АС = А1С1 і ВС = В1С1 (мал. 2). Доведемо, що ∆АВС = ∆А1В1С1.
Прикладемо трикутник А1В1С1 до трикутника АВС так, щоб вершина А1 сумістилася з А, В1 – з В, а С1 і С виявилися по різні боки від прямої АВ. Тоді ∆ А1В1С1 займе положення ∆АВС2. Провівши відрізок СС2, одержимо рівнобедрені трикутники САС2 і СВС2, бо АС = АС2 і ВС = ВС2. У цих трикутників кути при основах рівні: АСС2 = АС2С, ВСС2 = ВС2С. Отже, рівні також кути АСВ і АС2В. Тому за двома сторонами і кутом між ними ∆АВС = ∆АВС2.
За побудовою ∆АВС2 = ∆А1В1С1. Таким чином, ∆АВС = ∆А1В1С1, що і треба було довести.
На ознаки рівності трикутників згодом доведеться посилатися досить часто. Щоб не сплутати, яку з них названо першою, яку другою, а яку третьою їх краще розрізняти за змістом, говорити про ознаку рівності трикутників:
В усіх трьох ознаках рівність трикутників випливає з рівності трьох пар відповідних елементів. І це не випадково: як правило, трикутник можна задати (побудувати) саме за трьома елементами, але не довільними, а такими, що визначають єдиний трикутник. Наприклад, трикутник можна однозначно задати довжинами трьох його сторін. Однак, наприклад, градусні міри трьох кутів не задають трикутник однозначно.
Трикутник визначається (задається) однозначно:
VI. Закріплення нового матеріалу. (10-15 хв)
Виконайте усно
№ 419
∆АВС = ∆КРТ. Знайдіть периметр трикутника КРТ, якщо:
а) кожна сторона ∆АВС дорівнює 5 см;
б) АВ = ВС = 3 дм, АС = 4 дм.
(а. Р∆АВС = 5 + 5 + 5 = 15 (см). Оскільки ∆АВС = ∆КРТ, то і їх периметри рівні. Отже, Р∆КРТ = 15 см;
б. Оскільки трикутники АВС і КРТ рівні, то їх відповідні сторони також рівні. Отже, Р∆КРТ = 3 + 3 + 4 = 10 (см).)
Робота біля дошки і в зошитах
1. Точки B i D лежать по різні боки від прямої АС (мал. 3). Відомо, що АВ = AD і ВС = СD. Довести, що В = D.
Малюнок 3
(Доведення:
У трикутниках АВС і ADC АВ = AD, BC = CD за умовою, сторона АС – спільна. Отже, ∆АВС = ∆ADC за третьою ознакою рівності трикутників.
З рівності ∆АВС = ∆ADC, за означенням рівних трикутників випливає рівність кутів В і D.)
№ 425
Прикладаючи два різні трикутники з кутами 30° і 70°рівними сторонами, можна утворити кілька різних чотирикутників. Зобразіть їх на малюнку, визначте кути утворених чотирикутників
1) Нехай в ∆АВС АВС = 70°, АСВ = 30°, а в ∆ВDC DBC = 30°,
DCB = 70°. Знайдемо кути чотирикутника.
А = D = 180° - (70° + 30°) = 80° (як кути ∆АВС й ∆ВDC).
ABD = ABD + CBD, ABD = 30° + 70° = 100°,
ACD = ACB + DCD, ACD = 30° + 70° = 100°.
Відповідь: 100°, 100°, 80°, 80°.
VII. Підсумок уроку. (2-3 хв)
1. Сформулюйте третю ознаку рівності трикутників (Якщо три сторони одного трикутника дорівнюють відповідно трьом сторонам другого трикутника, то такі трикутники рівні).
2. Сформулюйте першу і другу ознаки рівності трикутників.(І - якщо дві сторони і кут між ними одного трикутника дорівнюються відповідно двом сторонам і куту між ними другого трикутника, то такі трикутники рівні. ІІ - якщо сторона і прилеглі до неї кути одного трикутника дорівнюються відповідно стороні й прилеглим до неї кутам другого трикутника, то такі трикутники рівні).
VIII. Повідомлення домашнього завдання. (1-2 хв)
IX. Оцінювання і мотивація. (1-2 хв)
Виставляю оцінки і мотивую учнів.
1