Мета презентації: ознайомити учнів з народною казкою як жанром фольклору, з'ясувати тематику та різновиди казок; дізнатися про особливості будови; розвивати творчу уяву, логічне мислення, робити висновки; виховувати почуття любові, пошани до народної творчості; прищеплювати кращі людські якості.
Групи казок за змістом 1. За змістом казки поділяються на кілька різновидів. Казки про тварин генетично найдавніші. Головними їх героями виступають звірі. З часом казки втрачають міфологічний і магічний сенс і набувають повчально-виховного характеру. Ці казки розвивають логічне мислення, пам'ять, виховують моральні почуття тощо. (Запишіть 2-3 назви казок про тварин)
Групи казок за змістом 2. Фантастичні казки первісно мали магічне призначення, яке з часом воно утратилося; в них органічно поєднується міфічне, фантастичне і героїчне начало. Провідні мотиви: змієборство, добування і використання чудодійних предметів (цілюща вода, жар-птиця, меч, шапка-невидимка, чоботи-самоходи). Герої фантастичних казок, як правило, наділені надзвичайною силою, здібностями, винахідливістю, які допомагають їм подолати усі випробування на шляху до мети. (Запишіть 2-3 назви фантастичних казок)
3. У побутових казках переважають мотиви з повсякденного життя. Героями їх виступають бідний селянин, кмітливий наймит чи солдат, бурлака, вередлива жінка тощо. Часто у цих казках зустрічаються персоніфіковані образи — Доля, Щастя, Горе, Правда, Кривда. Казкові образи і мотиви широко використовуються у художній літературі, музиці та малярстві. (Запишіть 2-3 назви побутових казок ) Групи казок за змістом
Характерні особливості 1. В основі казки — захоплива розповідь про вигадані події і явища, які сприймаються і переживаються як реальні. Казки відомі з найдавніших часів у всіх народів світу. Споріднені з іншими фольклорно-епічними жанрами — сказаннями, сагами, легендами, переказами, епічними піснями, — казки не пов'язані безпосередньо з міфологічними уявленнями, а також історичними особами і подіями. 2. Для них характерні традиційність структури і композиційних елементів (зачини, кінцівки та ін.), контрастне групування дійових осіб, відсутність розгорнутих описів природи і побуту. Сюжет казки багатоепізодний, з драматичним розвитком подій, зосередженням дії на героєві і щасливим закінченням.
3. Казка відзначається «замкнутим часом» і завершеністю, перемогою добра над злом. Функціональна палітра казки надзвичайно розмаїта: її естетичні функції доповнюються і переплітаються з пізнавальними, морально-етичними, соціально-виховними, розважальними та ін. У казок народів світу багато спільного, що пояснюється подібністю культурно-історичних умов їх життя. Водночас казки відзначаються національними особливостями, відображають спосіб життя народу, його працю і побут, природні умови, а також індивідуальні риси виконавця-оповідача (казкаря). Тому казки, як правило, побутують у багатьох варіантах.
* * ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ 1. ІЦо таке казка як жанр усної народної творчості? 2. Назвіть характерні ознаки казки. 3. Поясніть виникнення казок про тварин. 4. Якими постають головні герої в чарівних казках? Як підкреслюється їхня незвичайність? 5. Про що йдеться в соціально-побутових казках? Чим відрізняються ці герої від героїв чарівних казок?