Тема. Навчання грамоти. Робота з дитячою книжкою. Українська народна
казка «Котик та півник».
Трудове навчання. Півник. Аплікація з паперу (за шаблоном)
Мета:
навчання грамоти: вчити дітей відповідати на запитання повним реченням,
відтворювати зміст казки; закріпити уявлення про будову книжки;
збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усне зв'язне мовлення,
уміння слухати; виховувати доброзичливе ставлення до товаришів;
трудове навчання: вчити дітей користуватися шаблонами; відпрацьовувати
навички правильного вирізання деталей аплікації; розвивати уяву,
естетичний смак, фантазію; виховувати старанність, охайність; викликати
бажання допомогти казковим персонажам.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: інтегрований урок-казка.
Обладнання: книжка з текстом української народної казки «Котик та півник»,
кольоровий папір, ножиці, клей, пензлик, клейонка, ганчірка, шаблони,
зразки виконаної роботи, олівець, запис пісні Півника з вистави «Котик та півник».
План уроку
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Робота з дитячою книжкою. Українська народна казка «Котик та півник».
IV. Ознайомлення з темою та метою уроку.
V. Повторення правил техніки безпеки з інструментами та економного користування матеріалами (клеєм, папером).
VI. Обговорення етапів виконання аплікації.
VII. Послідовне виготовлення аплікації вчителем.
VIII. Практична діяльність учнів. Робота в групах. Виконання аплікації.
IX. Підбиття підсумків роботи.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Перевірка готовності учнів до уроку. Вправа «Миттєво перевірте».
Учитель перевертає пісщаний годинник. Школярі перевіряють, чи все у них готове для аплікації.
2. Привітання.
Учитель.
- Діти! На уроці-казці вас вітаю.
Гарного настрою всім нам бажаю.
П. Мотивація навчальної діяльності
Учитель.
- Казок чимало є на світі.
Веселих, добрих і сумних.
Хіба ми можемо прожити
Скажіть, хоч день, хоч два без них? (Ні)
Насправді, без казок усім важко: і малим, і дорослим. Справедливо помічено,
що той, хто вірить у казки - щасливий. Казка - це глибока і мудра книга життя.
А до якої казки потрапимо ми? Послухайте цю пісеньку.
Звучить пісенька Півника з української народної казки. Школярі називають казку «Котик та півник».
III. Робота з дитячою книжкою. Українська народна казка «Котик та півник».
1. Розгляд книжки з текстом української народної казки «Котик та півник».
Учитель показує книжку з текстом казки .
Учитель.
- Розглянемо книгу. Починаємо з обкладинки.
- Що написано па ній? (Назва книжки — «Котик та півник».)
Книжку розглядають посторінково. Діти ознайомлюються з ілюстраціями; пригадують казкових героїв; добирають відповідні інтонації до голосів Котика , Півника , Лисички .Колективне відтворення змісту казки.
Учитель.
- Пригадаємо сюжет казки.
Один учень починає розказувати, другий продовжує, вчитель зупиняє дітей, коли вони розповідатимуть про зустріч Півника з Лисицею.
Учитель.
- Як ви гадаєте, чому Півник не послухав Котика та вийшов до Лиски ? Погоджуюся з вами. Його підманили зерном (захотів їсти );Півнику було сумно самому. Чому? (Хочеться поговорити з кимось, погратися)
- Хто знає чим закінчилась дана зустріч? Що потрібно робити , щоб з нами не сталось так , як з Півником?
-Пригадаємо правила поведінки з незнайомцями .
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Учитель.
- Чи хочете ви погратися з Півником ? У яку гру? (н-д.: «Хустинку» тощо)
- Про що можна поговорити з цим казковим персонажем? (Учні діляться своїми думками.)
- Давайте виготовимо Півника з паперу і спробуємо «вдихнути в нього життя»: зробимо рухоме крильце !
- Як ви гадаєте, чи однаковими будуть ваші вироби? Обґрунтуйте відповідь. (Різними, тому що різним був настрій у виконавця роботи, його уява, здібності.)
Учитель демонструє інші варіанти роботи.
Кожна група обирає зразки роботи , шаблони.
V. Повторення правил безпеки під час роботи з інструментами та економного користування матеріалами (клеєм, папером).
• Тримати ножиці закритими на парті.
• Передавати інструмент кільцями до товариша.
• Не гратися ножицями.
• Не брати клей до рота.
• Економмо використовувати клей і папір.
• Підтримувати порядок на робочому місці на всіх етапах уроку.
Фізкультхвилинка
Засиділись в царстві казки.
Встали дружно. Без підказки
Лінь, як пил, струхнули з себе.
Пострибати ще нам треба. Раз-два-три -чотири-п 'ять. Починаймо присідать.
Нахилилися ще раз.
Досить! До роботи, клас! Дружно сіли. Стало тихо. Півнику не буде лиха. Він співає, він сміється, бо вже другом нам зветься.
VI. Обговорення етапів виконання аплікації
1. Розповідь учителя про значення шаблону та роботу з ним: розмістити шаблон на папері, обвести олівцем, вирізати.
2. Бесіда про можливі дрібні елементи .
- Що може прикрасити Півника ?
Учитель звертає увагу школярів на зразки виконаної роботи.
3. Вирізання дрібних елементів.
4. Розміщення основної деталі на аркуші паперу та дрібних елементів на основній деталі.
5. Приклеювання елементів.
6. Створення закінченої композиції.
(Із метою розвитку творчих здібностей учитель використовує записи дитячих пісень або пісень із мультфільмів за власним вибором)
VII. Послідовне виготовлення аплікації вчителем.
VIII. Практична діяльність учнів. Робота в групах. Виконання аплікації
Клас заздалегідь об'єднаний у групи по 4 учні в кожній. Під час виконання
аплікації діти перевіряють один одного, чи правильно розміщені дрібні елементи на основній деталі. Остаточний контроль здійснює вчитель. Бажано, щоб Півники були у всіх учнів різними! Закінчена композиція являє собою лист паперу, на якому приклеєні 4 роботи дітей груп.
IX. Підбиття підсумків роботи
Створення виставки аплікацій «Мій казковий друг».
Захист композицій представником кожної групи.
Учитель.
- Якби Півник подивився на себе в дзеркало, сподобався б йому його теперішній вигляд? Чи захоче Півник із вами дружити? Чи цікаво цьому персонажу серед нас? Чому ви так думаєте? Подаруємо Півнику пісню про дружбу. Учні виконують пісню .
...