Трудове навчання, як засіб формування проєктно-технологічного мислення учнів в умовах НУШ

Про матеріал
На мою думку саме вислів давнього-китайського філософа та педагога Конфуція найкраще висвітлює прийоми та методи роботи вчителя на уроці з метою підвищення якості знань учнів. І саме тому працюючи над проблемним питанням «Формування проектно-технологічного мислення в учнів», намагаюся постійно знаходитись у пошуках нових активних форм навчання. Гіпотеза дослідження полягає в тому, що засвоєння учнями навчальних матеріалів буде ефективнішим та якіснішим, якщо навчальний процес буде здійснюватися за методикою формування технологічних знань і вмінь із застосуванням інтерактивних та проєктних технологій.
Перегляд файлу

1

 

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ХАРКІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ № 8»
ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

 

 

 

Трудове навчання, як засіб формування проєктно-технологічного мислення учнів в умовах НУШ

 

 

 

 

Бабійчук О.Й, вчитель трудового навчання, спеціаліст першої

категорії. 

 

 

 

 

 

                                         м. Харків

                                                  Вступ

 

                                                                               «Те, що я чую, я забуваю.

                                                                          Те, що я бачу, я пам’ятаю.

                                                                           Те, що я роблю, я розумію.»

                                                                                                             Конфуцій.

       На мою думку саме вислів давнього-китайського філософа та педагога Конфуція найкраще висвітлює прийоми та методи роботи вчителя на уроці з метою підвищення якості знань учнів. І саме тому працюючи над проблемним питанням «Формування проектно-технологічного мислення в учнів», намагаюся  постійно знаходитись у пошуках нових активних форм навчання.                                                                                       

      Гіпотеза дослідження полягає в тому, що засвоєння учнями навчальних матеріалів буде ефективнішим та якіснішим,  якщо навчальний процес буде здійснюватися за методикою формування технологічних знань і вмінь із застосуванням інтерактивних та проєктних технологій.                                                

 

1. Уроки трудового навчання як основа гармонійного розвитку особистості.              

                                                          

                                                             « Праця повинна переростати у красу.»

                                                                                                           М.Рильський.

 

       Перед сучасним суспільством стоять вимоги до забезпечення гармонійного, всебічного розвитку особистості. Дослідження, проведені лікарями, показали, що практична робота в майстернях на відмінну від аудиторних занять в класі підвищує працездатність учнів, завдяки зміні виду діяльності та позитивно впливає на розвиток практичних вмінь та навичок. Під час занять з трудового навчання фізична діяльність учнів поєднується з розумовою, адже учням доводиться розв’язувати цілий ряд творчих завдань, включаючи такі, як конструювання виробів, виконання навчальних і творчих проектів,  розробка технології їх виготовлення та ін. Основною формою організації навчання в школі був та залишається  урок.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

       І саме в процесі роботи над творчим проєктом, з метою зацікавлення учнів до виконання проєктів, значну роль відіграють різноманітні інтерактивні технології.

       Використання інтерактивних технологій дозволяє розвивати в учнів творче мислення, самостійність, здатність збирати та аналізувати інформацію, тобто використовуючи ці технології навчання на уроках ми забезпечуємо усесторонній розвиток особистості.

      Сучасний урок - це урок демократичний. Це урок який проводиться не для учнів, а разом з ними. Це урок на якому учні вчаться здобувати знання, де жоден з учнів не боїться висловлювати свою думку і доводити її. Для сучасного уроку характерні варіативність і гнучкість структури уроку, оптимізація форм роботи на уроці, співпраця вчителя та учня.

 

2. Особливості використання проєктних технологій на уроках трудового навчання.        

 

     На сучасних уроках трудового навчання головне місце  займає проєктна технологія. І саме в процесі проектування діти завжди знаходяться в пошуку чогось нового. У творчій обстановці завжди народжуються нові ідеї, задуми. В проєктуванні кожен урок – це дослідження, пошук. Застосування інтерактивних технологій дає змогу підштовхнути учнів до розв’язання проблеми, сам розвиток може бути оригінальним та неочікуваним.                                                                                                    

       З метою підвищення зацікавленості до предмета у своїй діяльності застосовую нестандартні уроки такі, як урок - гра, застосовую ділові та рольові ігри, повязую діяльність дітей з особистим досвідом. Дитина прагне працювати тоді, коли праця приносить їй радість.  Здавалося б, що гра і праця це різні полюси виховання, але в них є багато спільного.

      Інтерактивні форми навчання розвивають комунікативні вміння та навички, допомагають встановленню емоційних контактів між учнями.

Застосовуючи групові форми роботи, переконуюсь, що вони успішно формують у дітей потребу здобувати знання, розвивають інтерес, любов до пізнання, допитливість. Працюючи в групах, учні самостійно стають дослідниками, розв’язують доступні для них питання.

                                  Вправа 1 "Четверте зайве".

      Вправа використовується на етапі визначення теми уроку для розвитку логічного мислення. Завдання: в кожному ряду три слова по певній основі пов'язані між собою за напрямком, а четверте взагалі відрізняється. Потрібно визначити, яке саме слово виявиться зайвим.

 Знайдіть його, відповідь обґрунтуйте.

 1.   ДСП, ДВП, фанера, метал.

 2.   Копіювання, прошивання, припорошування, розкроювання.

 3.   Різання, стругання, бісероплетіння, пиляння.

 4.   Опилювання, зачищення, полірування, виховання.

 5.   Напилок, заготовка, щоденник, верстат. 

 6.   Випалювання, вишивання, шліфування, оздоблення.                     

 7.   Цвях, вишиванка, молоток, плоскогубці.

 8.   Рубанок, пилка, шліфувальний папір, бісер.

 9.   Креслення, проектування, проект, диктант.                                      

 10. Робоче місце, інструменти, обладнання, олівець.

 

                 

Вправа 2  «Визначити інструмент за зображенням»

      Виконання проєктної роботи на уроках трудового навчання складається з наступних етапів: організаційно-підготовчого, конструкторського,  технологічного та заключного. Кожен з цих етапів відповідає за кінцевий результат. Розгляньмо на прикладі конструкторський етап підбору інструментів та матеріалів у вигляді інструкційної картки «Виготовлення номерка для ключів». Правильна послідовність трудових операцій, дозволяє краще орієнтуватися при роботі над проектом. Для більш чіткого розуміння при переході до наступного технологічного етапу, необхідно визначити і записати в останньому стовбці найменування інструментів, які Ви бачите на зображенні. Даний прийом дозволяє учням краще запам'ятати необхідний перелік пристосувань, та підготуватися до подальшого виконання проєктної роботи на стадії практичної реалізації.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     Інструкційна  картка  виготовлення номерка для ключів

Матеріал

листовий алюміній

IMG_8976

Шаблон

IMG_8993

Інструменти та матеріали робочого місця

IMG_8980

Операції

Ескіз

Інструменти та пристосування

1

 

Розмітити економно

заготовку за шаблоном

DSC08784

 

2

Вирізати по контуру. Зачистити гострі кути та нерівності

тиьDSC08803

 

4

Розмітити кернером центр отвору та просвердлити його дрилем

DSC08792DSC08800

 

5

Розмітити контури цифри

DSC08807

 

6

Пробити контур

IMG_8996

 

7

Вирівняти номерок

IMG_8997

 

                                               Висновок

 

        Застосування проєктних методів у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. У загальноосвітній школі в останні роки застосування цих методів й інших засобів стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів.

      Встановлено, що учні мають різні рівні загальноосвітньої підготовки та розвитку технічного мислення, інтереси та творчі здібності. Саме тому, діяльність учнів на уроках трудового навчання потрібно організовувати так, щоб навчальний матеріал був цікавим та однаково зрозумілим для всіх учнів. Проаналізувавши та дослідивши  інтерактивні проектні технології у процесі навчання, я дійшов висновку, що саме інтерактивні технології відповідають вимогам висунутим перед сучасним уроком. Ці технології дозволяють зробити навчальний процес інтенсивнішим, підвищити якість сприйняття та розуміння навчального матеріалу.

      Результати мого педагогічного дослідження підтверджують, що інтерактивні технології сприяють підвищенню зацікавленості учнів до уроків трудового навчання, розкривають широкі перспективи активізації і розвитку технічного мислення учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

                              

                           

 

                              Список використаних джерел.

 

  1. Голобородько В.В., Гнедешева В.М. Наукова робота учнів. Програма організації науково-дослідної діяльності учнів- ВГ « Основа» , 2005.
  2. Коберник О.М. Дидактичні основи уроку/ Трудова підготовка в закладах освіти. – 2003.
  3. Коберник О.М. Проектування на уроках трудового навчання / Трудова підготовка в закладах освіти. – 2001
  4. Науково-методичний посібник / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. За ред. О. І. Пометун. — К.: Видавництво А. С. К. , 2004. — 192 с.  ISBN 966-8291-48-4...
  5. Тхоржевський. Д.О. Методика трудового та професійного навчання.                   Київ 2000.
  6. Пехота О.М., Кістенко А.З., Освітні технології:  Навч. – метод посібник. – К иїв , 2003.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 березня 2021
Переглядів
616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку