Основи здоров’я
Урок 17.
Тема: ТУБЕРКУЛЬОЗ І СНІД - ХВОРОБИ, ЩО НАБУЛИ СОЦІАЛЬНОГО ЗНАЧЕННЯ
Мета: формувати уявлення учнів про хвороби, що набули соціального значення; ознайомити зі шляхами зараження туберкульозом і ВІЛ-інфекцією, заходами з профілактики захворювань; розвивати вміння турбуватися про своє здоров'я і здоров'я оточуючих людей; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я.
Обладнання: слайди до теми.
Попередня робота.
□ Дати учням завдання: підготувати і показати приклади позитивної (корисної) і негативної (шкідливої) реклами. (У вигляді будь-чого: листівок, газет, журналів, буклетів, плакатів - за вибором учнів).
□ На дошці записати незакінчені речення.
□ Підготувати слайди до теми.
Ключові поняття: соціально значущі хвороби, туберкульоз, збудники туберкульозу, профілактика туберкульозу, імунітет, СНІД, ВІЛ.
Хід уроку
I. Повторення вивченого.
Вправа «Хвости».
На дошці записано незакінчені речення.
- Прочитайте і продовжте речення.
II. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми поговоримо про хвороби, що набули соціального значення, - це туберкульоз і СНІД.
III. Актуалізація опорних знань.
Учитель з'ясовує в учнів, що вони знають про хвороби, які набули соціального значення, зокрема про туберкульоз і СНІД.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Туберкульоз - інфекційна хвороба, що спричинена мікобактеріями.
Проба Мантпу - це тест, що показує, чи є в організмі туберкульозна інфекція.
Імунітет (з латинської - вільний, захищений) - захисна функція організму проти мікробів і вірусів.
Синдром набутого імунодефіциту, або скорочено СНІД, - тяжке інфекційне захворювання, яке сучасна медицина поки що не спроможна вилікувати. Збудником СНІДу є вірус імунодефіциту людини (ВІЛ).
5. Бесіда про толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей з проведенням словникової роботи.
V . Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 89.
Відповіді на запитання і виконання завдань 1-6.
4. Робота в групах.
Обговорення заходів з профілактики туберкульозу.
- Що слід робити для профілактики туберкульозу?
Учні в групах (по 5-6 осіб) обговорюють заходи з профілактики туберкульозу. Потім представник однієї з груп розповідає. Якщо названо не всі заходи, представники інших груп доповнюють відповідь. (Дотримуватися режиму дня, правил гігієни, чергувати навчання й відпочинок, не перевтомлюватися, загартовуватися, щодня перебувати на свіжому повітрі по 2-3 години, стежити за чистотою в оселі, провітрювати приміщення, повноцінно харчуватися, уникати шкідливих звичок, робити щеплення, проводити пробу Ман-ту, робити флюорографію, вчасно звертатися до лікаря).
5. Колективна робота.
Обговорення правил безпеки щодо захисту від ВІЛ-інфікування.
- Які ви знаєте правила безпеки щодо захисту від ВІЛ- інфікування? (Не брати до рук предмети - шприци, голки, леза, на яких є залишки крові, не гратися ними; уникати контактів із чужою кров’ю; у медичних закладах стежити,
щоб медпрацівники користувалися одноразовими шприцами; не вживати наркотиків тощо).
VI. Підсумок уроку.
1