Мета: розвивати в учнів зацікавленість до вивчення хімії, вміння застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях, сприяти вихованню активної життєвої позиції в навчанні та житті.
В грі беруть участь 6-8 учнів.
1.Турнір включає 6 раундів, тривалість яких з часом зменшується.
2.Під час кожного раунду учасник, який відповів на найменшу кількість запитань,
вибуває з гри.
3. У фіналі беруть участь 2 учні, які набрали найбільшу кількість балів.
4.Звання “Кращий хімік” отримує переможець різних конкурсів.
Ведучий: Важливо, щоб хороший настрій не покидав вас. Отже, починаємо!
1 раунд “Перегони”
1. Наука про речовини та їх перетворення. (Хімія)
2. Гідроген оксид. (Вода)
3. ”Сухий лід”. (Вуглекислий газ)
4. Вода втвердому стані. (Лід)
5. Одиниця кількості речовини. (Моль)
6. Реакція з виділенням тепла і світла. (Горіння)
7. Алотропна видозміна кисню. (Озон)
8. Реакція обміну між сіллю і водою. (Гідроліз)
9. Тип кристалічної гратки в алмазі. (Атомна)
10. Речовина, яку гасять водою, хоч вона не горить. (Вапно)
11. Солі нітратної кислоти. (Нітрати)
12. Існування хімічного елементу у вигляді двох або більшої кількості простих речовин. (Алотропія)
13. Речовини і розплави, які проводять електричний струм. (Електроліти)
14. В побічних підгрупах розміщені...(Метали)
15. Елемент №13. (Алюміній).
16. ”Сік життя”. (Вода)
17. Живе срібло. (Ртуть)
18. Основний компонент повітря. (Азот)
19. Елемент з атомною масою 12. (Карбон)
20. Скіліки атомів в молекулі води? (Три)
21. Флуор, хлор, бром, йод-... (Галогени)
22. Позиливно заряджений йон. (Катіон)
23. ”Чорне золото”. (Нафта)
24. ”Рудий ворог” (Корозія)
2 раунд “Хімічні елементи”
1. Автор сучасного хімічного алфавіту. (Берцеліус)
2. Лантаноїди- близнюки чи родичі? (Родичі)
3. Цар “живої природи” (Карбон)
4. Найпоширеніший метал земної кори. (Алюміній)
5. Найлегший елемент. (Гідроген)
6. Найактивніший елемент. (Флуор)
7. Цар “неживої природи”. (Силіцій)
8. ”Символ міцності”. (Кальцій)
9. Елемент життя і думки. (Фосфор)
10. Елемент, який колись називали “вогняним повітрям”. (Оксиген)
11. Елементи Літій, Натрій, Калій... (Лужні)
12. Елемент, без якого неможлива фотографія. (Аргентум)
13. Елемент №7. (Нітроген)
14. Найпоширеніший елемент Всесвіту. (Гідроген)
15. Готель в Калуші з назвою хімічного елементу. (Меркурій)
16. Елемент з атомною масою 24. (Магній)
17. Валентність Кальцію. (2)
18. Сплав міді і цинку. (Латунь)
19. Найбільш електронегативний елемент. (Флуор)
20. Елемент №11. (Натрій)
21.Місто, в назві якого 60% назви елементу, що його прославив. (Калуш-Калій)
3 раунд “Хімічні реакції”
1.Реакції зі зміною ступенів окислення елементів. (Окисновідновні)
2.Реакція, під час якої виділяється теплота. (Екзотермічна)
3.Речовини, які прискорюють хімічну реакцію. (Каталізатори)
4.Реакція між кислотою і основою. (Нейтралізація)
5.Речовини, які сповільнюють хімічну реакцію. (Інгібітори)
6.Процес взаємодії солі з водою. (Гідроліз)
7.Термічний розклад речовини без доступу повітря. (Піроліз)
8.Руйнування металів під дією навколишнього середовища. (Корозія)
9.Реакція приєднання води. (Гідратація)
10.Реакція приєднання водню. (Гідратація)
11.Добування з відносно простих речовин більш складних. (Синтез)
12.Реакції, що одночасно відбувається в двох протилежних напрямках. (Зворотні)
13.Речовини, що беруть участь в реакції. (Реагенти)
14.Зображення реакції за допомогою формул. (Рівняння)
15.Розклад під дією електричного струму. (Електроліз)
16.Реакції з поглинанням теплоти. (Ендотермічні)
17.Реакції між речовинами різних агрегатних станів. (Гетерогенні)
18.Процес, який відбувається на катоді. (Відновлення)
4 раунд “ Метали”
1.Який метал найлегший? (Літій)
2.Який метал найтугоплавкіший? (Вольфрам)
3.Який метал найпластичніший? (Золото)
4.Який метал найважчий? (Осмій)
5.Який метал має найдовшу назву? (Протактиній)
6.Атоми якого металу входять до складу геиоглобіну? (Ферум)
7.Без якого металу рослини не були б зеленими? (Без Магнію)
8.Крилаті метали. (Алюміній, Титан)
9.Який метал у розплавленому стані може заморозити воду? (Ртуть)
10.Який метал плавиться у руці? (Галій або Цезій)
5 раунд “Дорогоцінний мінерал”
1.Яка масова частка води в грганізмі людини? (65%)
2.Яка вода стає каламутною, коли в неї дихати? (Вапняна)
3.Яка температара води в зимку на дні водойм? (40С)
4. Що таке важка вода? (Сполука Дейтерію з Оксигеном)
5. Що таке окиснена вода? (Гідроген пероксид)
6.З якої води на світлі утворюється соляна кислота? (З хлоридної)
7.В якій горілкі розчиняється золото? (В Царській)?
8.З яких сухих речовин можна добути воду, не спалюючи їх?(З кристалогідратів)
6 раунд
1.Яке молоко не п”ють? (Вапняне)
2. Що таке болотний газ? (Метан)
3.Назвіть хімічний елемент, яким збагачена морська капуста? (Іод)
4.Як називається елементарна частинка, що не має заряду? (Нейтрон)
5.Яку іншу назву мають біологічні каталізатори? (Ферменти)
6.Яку іншу назвау має хімічнонеподільна частинка? (Атом)
7.Яку технічну назву має натрій карбонат? (Сода)
8.Назвіть галоген, сполуки якого заспокійливо впливають на організм людини? (Бром)
9.Назвіть трьохатомний спирт. (Гліцерол)
10.Що таке купоросне масло? (Сульфатна кислота)
11.Як зветься показчик середовища? (Індикатор)
12.Назвіть спирт, який не горить. (Нашатирний)
Ведучий: “ Звичай говорить, що театр починається з вішалки, а кабінет хімії – з правил техніки безпеки”.
1 конкурс “Неуважний лаборант”
Лаборант демонстує досліди, часто порушуючи порядок виконання, неправильно наливає, насипає речовини, закріплює пробірки, визначає запах.
( Хто виявить найбільше помилок у діях лаборанта. Помилки фіксують на картах.)
2 конкурс “ Вгадай, що в чашці”
Перед вчителем на столі-п”ять закритих чашок з різним вмістом – вода, сода, валеріана, печиво ( крохмаль), цукор. Учні повинні вгадати, що саме знаходиться в чашці.
Підсумки.