Тема: Турнір мовознавців
Мета: поглибити знання учнів відомостями про рідну мову;показати її
красу і багатство, розкрити її необхідність у житті
людини;розвивати бажання вивчати українську мову; виховувати
любов і повагу до рідного слова; сприяти розвиткові творчих
здібностей дітей; берегти свою національну культуру.
Вчитель. Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, - наше майбутнє. Рідне слово - невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.
(виходять 6 учнів)
Всі народи мову мають,
Всі пісні свої співають.
Бо хто має мову рідну,
Той багатий, а не бідний!
Ми – українці, – велика родина,
Мова і пісня у нас – солов’їна.
Зріє в садочках червона калина,
Рідна земля для нас всіх – Україна!
До гарного слова нам треба звикати,
Щоб мова була як дзвінке джерело.
Подумай сім раз, перед тим, як сказати,
Щоб слово твоє людям радість несло.
Буду я навчатись мови золотої...
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Мово рідна, слово рідне,
Як тебе забути?
Треба в нашій Україні
Українцем бути!
Ненька вчила говорити,
Співанку співати,
То чи можем слово рідне
Нині забувати?
Тож вивчайте рідну мову
Вже тепер, з маленьких літ.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ!
Пісня «Мова лебедина»
Вчитель. Тож зараз я запрошую юних мовознавців для участі в турнірі.
Команда «Українці»
Команда «Мовознавці»
Девіз нашого змагання:
Хто любить, знає рідну мову , тому вона всміхнеться.
також будуть присутні члени журі, які оцінюватимуть знання. За кожну правильну відповідь 1 бал
Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо турнір знавців рідної мови!
Сьогодні в нас , діти , турнір незвичайний,
Хай буде він для вас повчальний .
Пригадайте найщиріше слово ,
Щоб заграла самоцвітом рідна мова.
І конкурс « Розминка»
«Спробуй казку відгадати…»
Не тримали сина й доні
У своїх вони долонях.
Тож пішов дідусь у ліс,
Деревиночку приніс.
У колисочку поклали,
Бабця нічку колихала,
А на ранок в ній синочок
Та й відкрив розумні очка.
Як же зветься це хлоп’ятко,
Любі хлопчики й дівчатка? («Івасик-Телесик»)
Це маленька горошина
Принесла в родину сина.
Мав таку цей хлопець силу,
Що зміюку підкорила.
Визволив сестру, братів,
Простить зради не схотів,
То ж пішов у світ блукати,
Долі кращої шукати.
Відгадайте без підказки,
Із якої герой казки? («Котигорошко»)
Дівчина, хоч і кривенька,
Роботяща, моторненька,
Як гніздо її спалили,
То з качками полетіла.
Всі ви знаєте цю казку,
То ж назвіть її, будь ласка! («Кривенька качечка»)
У лисички розкошує
Спить у ліжку і жирує.
Цей котюра ну й доскоцький!
А назвав себе… («Пан Коцький»)
Ця брехуха – і рогата,
І баньката й бородата.
Обдурила свого діда,
Принесла в родину біди,
Хату в зайчика украла,
Жити в домі цьому стала.
Добрий рак її прогнав
І зайчика врятував.
Як же звати цю рогату
Вередуху бородату? («Коза-Дереза»)
Він любив пісні співати.
Від звірят усіх тікати.
Скік! Тут був, і вже – нема!
І шукать його – дарма!
Та лисичка його з’їла,
Ба! Таки перехитрила! («Колобок»)
Хто журавлика вітав,
Ще й кашкою пригощав?
Пригадайте-но, будь ласка,
Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель»)
Це який такий бичок,
Не простий – а третячок,
Дуже, дуже він був ловкий,
Упіймав ведмедя, вовка,
Зайчика, а ще – лисичку,
Хоч і сам він невеличкий.
Допоміг і бабі, й діду
Пережити їхні біди. («Солом’яний бичок»)
ІІ конкурс « Скажи без затримки»
Назвати антоніми до названих слів. Тобто протилежні слова наприклад тепло-холодно. У разі затримки - відповідає суперник. Перемагає той, у кого найбільше правильних відповідей.
Сміятися / плакати /, , корисний / шкідливий/, хворіти / видужувати/ , минуле / сучасне або майбутнє /, згадати / забути/, працьовитий / лінивий /, прокинутися / заснути/, вітатися / прощатися /.
ІІІ конкурс « Мовне асорті» .
Дати як можна більше відповідей на запитання.
- Державна мова України / українська/
- Назвіть головні члени речення / підмет та присудок/
- Як називаються літери, що записані у певному порядку / алфавіт/
- Скільки букв в українському алфавіті? (33)
- Скільки голосних в українській мові? (6)
- Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)
- Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
- Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
- Як називається збірник віршів Шевченка?(Кобзар)
- Український народний танець. (Гопак).
- Яка річка тече в роті?(Десна)
- Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
- Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)
- Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
- Який знак ставиться в кінці розповідного речення ( крапка)
- Яка буква не має звука ( м’який знак )
ІV конкурс « Відгадай загадку».
А допоможе нам чарівні кульки. Обираєте кульку, а на ній написаний номер загадки.
1. Що то за пані у білім жупані?
Дружить з рогачами, горщиками, казанами
В роті в неї смакота. Що ж за пані то така? / Піч/.
2. У вінку зеленолистім, у червоному намисті
Видивляється у воду на свою хорошу вроду. / калина/ .
3. В нас однакові ім’я. Відгадай: хто брат, хто я?
Я кажу : «З дерев лечу». Каже брат: « По пошті шлю» / лист/.
4. Біла рілля, чорне насіння, хто вміє - той посіє, хто знає - відгадає. / письмо/
5. Що можна бачити з заплющеними очима? /Сон/.
6 Завжди в роті , а не проковтнеш. / язик, зуби/ .
7. Ходить по городу, великого роду,
Ноги, як лопати, а сліду не знати. / гуси/.
8. Що воно за штука, що день і ніч стука?/серце/.
V. Мовні загадки – шаради.
- Префікс від слова перенести, корінь від слова казати /переказ/ .
- Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка / .квіточка/ .
- Корінь від слова лісок, суфікс від слова зимова, закінчення від слова червоний / лісовий/ .
- Префікс від слова підніс, корінь від слова вода, суфікс від слова грибний, закінчення від слова білий. / підводний/.
Вікторина для залу.
Скільки дзвінких звуків у слові їжджу? 3, [й], [ж], [дж]
Числівник сорок в місцевому відмінку сорока
Скільки складів у слові грамотний? 3, гра-мот-ний
Якого часу дієслово буду будувати? майбутнього
Скільки в українській мові приголосних звуків? 32
VІ конкурс « Прислів’я»
Кожен по черзі з команди говорить по прислів’ю. за кожне 1 бал.
VІІ конкурс « Метаграми»
Коли я з д – росту на гілці,
Коли ж із т – пливу по річці. (Плід - пліт).
З и я плаваю у морі,
З і – ловлю мишей в коморі. (Кит – кіт).
З димаря він вилітає,
Як в печі вогонь палає.
Варт нам д на р змінить –
Стане містом він умить. (Дим – Рим).
Тече собі, хвилюється,
Навколишнім милується,
А р на п змінити –
Почне пекти й варити. (Річка – пічка)
Пісня «Одна калина»
Вчитель. Зараз наше журі підрахує бали, коли вони рахуватимуть ви послухаєте гумореску .
«Кухлик»
Дід приїхав із села,
Ходить по столиці.
Має гроші – не мина
Жодної крамниці.
Попросив він: - Покажіть
Кухлик той, що з краю.
Продавщиця: - Што? Чєво?
Я не панімаю.
- Кухлик, люба, покажіть,
Той, що збоку смужка.
- Да какой же кухлік здєсь,
Єслі ето кружка!
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови:
- В Україні живете
Й не знаєте мови…
Продавщиця теж була
Гостра та бідова.
- У мєня єсть свій язик,
Ні к чєму мне мова.
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід,
Бо така сама біда
В моєї корови:
Має, бідна, язика
– І не знає мови!
Слово журі.
Нагородження переможців.
Заключне слово вчителя.
Вже скінчилось наш турнір
І прощатися пора.
Всім присутнім ми бажаємо
Щастя, миру і добра.