Педагогічна ідея
Психолого-педагогічний супровід дитини під час розвитку навичок письма та корекції почерку в умовах модернізації освітньо-виховного простору нової української школи
Останніми десятиріччями в освітньо-виховній системі сформувалася особлива культура підтримки та допомоги дитини шляхом психолого-педагогічного супроводу, що розглядається як особливий вид допомоги учням у навчанні та забезпечує особистісний розвиток і виховання в умовах освітнього процесу, соціалізацію дитини та самоактуалізацію її особистості.
Сама ідея психолого-педагогічного супроводу як втілення гуманістичного, особистіснозорієнтованого підходу тісно пов'язана з реалізацією права дитини на повноцінний розвиток та якісною модернізацією системи освіти.
Віднедавна у нашій країні відбулися значні зрушення в перебудові характеру і змісту освіти, які особливо помітні в початковій школі. Сталися певні зміни й у навчанні дітей письма. Особливо актуальною є проблема навчання учнів каліграфічно правильному письму, виробленню певних графічних навичок. Забезпечення психолого-педагогічного супроводу дитини під час навчання письма є першочерговим завданням сучасних педагогів.
Ми,вчителі початкових класів, не повинні забувати також і про психоемоційний аспект вирішення цієї проблеми. Багатьом з нас доводилося помічати якийсь взаємозв'язок між стилем написання літер, почерком дитини з її характером. І це не дивно, адже почерк є відмінною рисою кожного з нас, в тому числі і наших учнів.
Почерк – це продукт діяльності нашого мозку. Коли ми вчимося писати, у мозку формується образ літер, а у комплексі з рукою, як з інструментом письма, - письмово-руховий стереотип. Люди, які багато пишуть, доводять свій почерк до автоматизму і здатні писати не лише звично пишучою рукою (правою чи лівою), а й ногою, тримаючи олівець у зубах і навіть із закритими очима. Всі ці вправи потрібні дитині для розвитку обох півкуль головного мозку та їх повноцінній діяльності.
В своїй педагогічній діяльності кожен вчитель стикається з проблемою вироблення в учнів навичок правильного каліграфічного письма. Останнім часом , працюючи над цією темою, я впроваджувала певні форми, методи, вправи для вироблення в учнів графічних навичок. Під час навчання учнів я працюю над розв’язанням питань, що пов’язані головним чином з неоднаковим розумовим розвитком і підготовкою дітей до навчання в школі, різниці в розвитку , пам’яті, уваги, уміння слухати. Опанування письмових навичок не дається дитині одразу. Вона стикається з певними труднощами. Нова українська школа також не обходить увагою цю проблему. На допомогу формам і методам роботи , прийомам і вправам, які допомагають формувати графічні та каліграфічні навички у молодших школярів, що залишились нам у спадок від школи ХХст. прийшли й нові. В своїй практиці я використовую як традиційні, так і інноваційні форми роботи:
- показ вчителем процесу письма і пояснення способів написання букв, складів;
- письмо в повітрі за зразком вчителя (зразки на дошці або індивідуально в зошиті);
- каліграфічні хвилинки, (найкраще написані букви отримують нагороду, це може бути корона чи квіточка, намальована над буквою);
- метод навмисної помилки (учні виправляють невірно написаний той чи інший елемент букви, і прописують її);
- обведення зразка літери - копіювальний прийом (особливо потрібен учням з дуже поганим почерком );
- обов’язкове читання домашнього завдання з української мови самими учнями;
- написання листів один одному ( учень старається написати розбірливо, щоб текст був легким для читання як для себе, так і для свого товариша);
- гра «Піжмурки» (малювання або письмо із зав’язаними очима, дана вправа розвиває не лише графічні навички а й уяву дитини);
- гра «Дзеркало» ( діти пишуть букви, або малюють одразу правою і лівою рукою так щоб зображення були, як відображення в дзеркалі;
- діти пробують писати лівою рукою(а лівші – правою).
Після таких вправ дитина розуміє, що писати звичною правою рукою набагато легше. Ось тут і можна запропонувати попрацювати над розвитком каліграфії. Учням роздаються зразки з каліграфічно написаним текстом і пропонується його скопіювати. При цьому діти не повинні поспішати. Адже поспіх це головний ворог каліграфії. Також потрібно не забувати про дотримання санітарно- гігієнічних норм під час письма, правильно добирати ручку.
Використання таких форм і методів роботи над розвитком графічних та каліграфічних навичок приносить гарні результати. Діти із задоволенням і великою охотою працюють над покращенням своїх графічних та каліграфічних навичок.
Потрібно пам’ятати, що гарний почерк дитини напряму залежить від її емоційного стану. Коли учень має поганий настрій, або чимось роздратований, він стає неуважним, робить багато помилок в письмовій роботі. І навпаки . Психічно врівноважена дитина відрізняється гарною увагою, зібранністю і як правило гарним письмом. Щоб створити у дітей позитивний настрій я використовую такі вправи: «Прогноз погоди», «Який ти зараз?», «Смайл», «Термометр» та інші.
Наприклад - права «Прогноз погоди». Вчитель пропонує дітям визначити прогноз погоди свого душевного стану. Якщо у дитини на душі опади, то вчитель говорить, що після дощику завжди виходить сонечко і буває веселка і все змінюється на краще. Якщо на душі блискавка, то потрібно заспокоїтись, адже блискавка може в когось влучити і зашкодити. Якщо на душі сніжно, то на уроці ми розтопимо всі крижинки своєю добротою. А якщо на душі сонячно, то зігрійте своїм теплом когось, кому зараз зимно.
Доцільно на уроках для зняття стресу у дітей також використовувати прийоми релаксації. Я найчастіше застосовую слухання спокійної музики. В цей час діти кладуть голову на руки і заплющують очі. Після прослуховування пропоную учням розповісти, що вони уявили під час слухання музики.
Письмова діяльність дитини прямо пов’язана з розвитком навичок читання, інтелекту, логічного мислення, всебічним розвитком та сприяє успішній соціалізаціі та самоактуалізаціі особистості. Завдання педагога початкової школи полягає в тому, щоб розвивати в учнів початкових класів графічні та каліграфічні навички для подальшого успішного навчання дітей в середній ланці загальноосвітньої школи.