Тварини наші вірні друзі. Григір Тютюнник "Ласочка"

Про матеріал
Тема: Тварини – наші вірні друзі. Г. Тютюнник «Ласочка». Мета: познайомити учнів з біографією Г. Тютюнника, викликати інтерес до його творчості, ознайомити з оповіданням про життя тварин, вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших», вдосконалювати навички правильного та швидкого читання, розвивати уміння, швидко орієнтуватися в тексті, знаходити в тексті описи, виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.
Перегляд файлу

Тема: Тварини – наші вірні друзі. Г. Тютюнник «Ласочка».

Мета: познайомити учнів з біографією Г. Тютюнника, викликати інтерес до його творчості, ознайомити з оповіданням про життя тварин, вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших», вдосконалювати навички правильного та швидкого читання, розвивати уміння, швидко орієнтуватися в тексті, знаходити в тексті описи, виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.

Обладнання: записи на дошці, малюнки, картки із завданнями для груп, портрет письменника, таблиці.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

                                                 Хід уроку

І.Організація класу.

  1. Привітання

Вітаєм гостей ми приємних і щирих,

Які завітали до нас на читання.

Бажаємо жити в здоровї і мирі.

Усім зичим щастя й достатку.

  1. Вправа «Очікування».
  • Відгадайте загадку:

Неведимка ходить в гаї,

Всі дерева роздягає. (Осінь)

    Кожен із вас у цю пору впіймав листочок. Прислухайтесь до нього. Листок підкаже вам, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. Напишіть свої очікування на ньому і прикріпіть до дерева. Ось таку картину осені створили ваші очікування.

    Отож, урок читання. І, насамперед, вправи на розчитування.

ІІ. Мовленнєва розминка.

      1. Вимова окремих звуків.

а, о, у, (вимовляємо, вдихаючи повітря)

е, и, і, (вимовляємо, видихаючи повітря)

а, о, у, е, и, і,

а, о, у, е, и, і, е, а, о                     вимовляємо звуки на одному диханні

а, о, у, е, и, і, у, о, а, і, и, е

       2.Читання суцільного тексту-загадки.

Відгадування її.

Втемнімлісіпроживає,

Довгийхвістпухнастиймає.

Їйнамісцінесидиться,

Азовутьїї … (лисиця)

        3.Робота над скоромовкою.

Обережний хитрий лис

До нори вечерю ніс.

Біг до дому лісом лис.

Шелестів над лисом ліс.

- Прочитаємо скоромовку повільно, в нормальному темпі, швидко.

Прочитаємо весело, сумно, з питальною інтонацією.

- Ну ось тепер наші губи, язичок, гортань, очі підготовленні до читання.

Отож, продовжуємо наш урок.

 

4.Колективна робота.

 Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

- Що ви знаєте про лисицю? ( Згадати все, що виникає в памяті стосовно цього слова)

Хитра        Народжує маленьких лисенят        Тварина            Живе у лісі

 

                                            

                                               Лисиця

 

 

        Полює вночі і вдень         Має пухнастий хвіст          Хижий звір

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

-  На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо оповідання про лисичку на імя Ласочка. А прізвище письменника, який є автором твору, прочитаєте, пройшовши лабіринт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Г. Тютюнника.

    На 49 років життя доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-го не обминув і Тютюнників – забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина перестав ходити, говорити, навіть сміятися.

    Коли Григору було 6 років, він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його.  Хлопчика забрав до себе жити батьків брат. Під опікою дядька і його дружини почав майбутній письменник свою освіту.

    Почалася війна, знову голод. В автобіографії письменник згадував: « Я їв тоді картопляну завязь, жолуді, пробував конину». В одинадцять років хлопчик пішки пішов додому з Донбасу на Полтавщину, у своє село. Добирався два тижні, довелося від голоду навіть просити милостиню. А вдома хату, в якій жили Тютюнники, зруйнувала бомба, і вони опинилися в чужих людей.

   Потім було навчання у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали сяку-таку одежину і 700 г глевкого хліба в день. Цей хліб допоміг вижити їм з мамою у сорок сьомому році. А потім ще й важка хвороба – туберкульоз легенів. Всі ці випробування тягарем лягли на його зболену душу.

    Починав писати Григір Михайлович російською мовою. А коли прочитав словник Грінченка, з українською мовою більше не розлучався.

    Майже більше половини написаного Григором Тютюнником – про дітей і для дітей, яких він любив по-особливому.

  - Сьогодні ми прочитаємо одне з його оповідань.

V.Опрацювання оповідання Г. Тютюнника «Ласочка».

      1. Словникова робота.

пасовисько                  ожеледь                            рибалити

підзолочений              облизнулося                     вудочці

закортіло                     вудити                              скімлення

прокинувся                  куняв                                засипав

Читання колонок слів «луною» за вчителем, а тоді «буксиром» у парі.

- Прочитайте спочатку усі іменники, а тоді – прикметники і дієслова.

- Які слова спільнокореневі? А які - синоніми? Що ви можете сказати про слова прокинувся, засипав?

- Поясніть закінчення слів ожеледь ( тонкий шар льоду на поверхні землі і на деревах) і скімлення ( протяжне, жалібне звучання)

- Прочитайте тлумачення слів після оповідання. Яке з них ви почули вперше?

 

2. Читання тексту.

3. Стратегія «Дискусія в парах»

- Про кого цей твір?

- Хто така Ласочка?

- Де і коли відбуваються події?

- Яка природа описується?

 

          Фізкультхвилинка

Трава низенька – низенька,

Дерева високі – високі.

Вітер дерева колише – гойдає,

То вправо, то вліво нахиляє,

То вперед, то назад,

То вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають,

А діти тихенько за парти сідають.

 

4. Читання тексту ланцюжком .

5. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.                      

- З ким і як зустрівся Арсен?

- Зачитайте, яким вперше побачив лисеня Арсен. Чому воно сподобалось рибалці? Доведіть рядками з оповідання.

- Прочитайте опис лисеняти.

- Чому рибалка назвав лисеня Ласочкою? Від якого слова утворилася ця кличка? ( Від ласувати, тобто їсти щось смачненьке ).

- Як ви думаєте, чи було лисеня розумною і терплячою твариною? Зачитайте, як лисеня допомагало рибалити .

- Прочитайте опис зими.

6. Читання Незнайком 

7. Гра Продовж далі  

- Я починаю читати речення, а ви дочитуйте його до кінця. 

8. Робота в групах.

    І група: 1. Виберіть слова, що характеризують рибалку Арсена. ( старий     чоловік, спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, веселий, щедрий, турботливий )

2. Складіть малюнок - пазл.

     - Що зображено на малюнку?

3. Складіть загадку про лисицю.

      ІІ група: 1. Виберіть слова, що характеризують Ласочку. ( Розумна, метка, не набридлива, терпелива, спостережлива, здібна, доброзичлива ).

2. Складіть малюнок - пазл.

      - Що на ньому зображено?

3. Складіть загадку про лисицю

        ІІІ група: 1. Встановіть послідовність подій. ( Ранок. Незвичайний гість. Друзі-рибалки. Довга зима. Ласоччина сімя ).

2. Складіть малюнок – пазл. 

       - Підпишіть малюнок словами з тексту.

3. Складіть загадку про лисицю.

    Презентація робіт.

VІ. Підсумок уроку.

- Який твір читали?

- Чому у нього така назва?

- Який цей твір за жанром: оповідання , казка чи науково-популярний твір? Доведіть свою думку.

- Чого навчає нас автор своїм оповіданням?

- Яка основна думка твору? (Вчитися розуміти тварин )

- Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з братами нашими меншими “ і це стане окрасою вашого життя.

- Діти,чи справдились ваші очікування ?

 VІІ. Домашнє завдання.

  1 група. Скласти розповідь за малюнком.

  2 група. Переказувати оповідання.

  3 група. Навчитися виразно читати відповіді на запитання.

  4 група.  Переказувати оповідання від імені рибалки Арсена.

docx
Додано
18 жовтня 2020
Переглядів
319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку