Мета
Ознайомити учнів зі змінами у житті тварин навесні; розширювати та уточнювати знання дітей про тварин; формувати навички спостереження за природними об'єктами.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
розповідають про весняні зміни у житті комах, птахів і звірів;
розпізнають особливості зимування та зустрічі весни деяких звірів, які мешкають на території України.
Обладнання і матеріали
Комп’ютер,доступ до інтернету, інтерактивна дошка.
- Діти, подивіться у віконце. Чи є сьогодні на небі сонечко А давайте зараз ми створимо в нашому класі своє тепле сонечко! Для цього ми повинні стати в коло й міцно взятися за руки. Яке гарне сонечко у нас вийшло! А щоб воно нас зігріло своїм теплом, давайте подивимося один на одного й подаруємо всім свою усмішку та тепло своїх долоньок.
2.Помічник дня.
ІІ. Обмін інформацією.
1.- Чи бачили ви дорогою до школи якісь ознаки весни. Розказати, які саме.(Я бачила біля під’їзду ,на клумбі проросли квіти)
2. Слухання казки «Зайчик і весна»
Був гарний, погожий день. Маленький зайчик сидів під кущиком і дивився на свій старенький кожушок.
— Ой горе мені, — плакав бідолашний, _- сніг розстав, ніде заховатися, скрізь видно мій білий кожушок.
Ласкаве сонечко побачило заплакане зайченя, витерло йому промінчиком слізки і пообіцяло допомогти. Воно звернулося до весни. Уважно вислухала вона сонечко і вирушила на пошуки зайчика. Де проходила, там зеленіла трава, розквітали дерева, щебетали пташки. Усе раділо Весні-чарівниці.
Нещасне зайченятко, яке сиділо під кущиком на купці сірого снігу, раптом із жахом побачило, як останній сніг розтанув, і навколо нього розцвіли проліски. Тремтячий зайчик підвів голову і помітив дівчину незвичайної вроди. Вона була одягнена в шати з прекрасних квітів. Вітер грався її русявим волоссям, а пташки співали для неї найкращих пісень.
Вона простягнула йому гарненький сірий кожушок.
Дякую тобі, Весно! — закричав зайчик. — Тепер ніхто не побачить мене серед кущів!
Одягнувши нового кожушка, щасливий зайчик зник у лісі. А весна- чарівниця помандрувала далі, даруючи всім радість і втіху.
Українська народна казка Полтавщини
Запитання для обговорення:
ІІІ.Оголошення теми уроку.Мотивація навч. д-ті.
1.Музична пальчикова гра «В лісі»
-Ось таким чином ми потрапили з вами до лісу.
2.-Зараз я запрошую вас на вертуальну екскурсію незвичайним весняним лісом.
-Чи може картина здивувати вас? Чим саме?(одночасно не буває всіх пір року)
-Знайдіть на картині ознаки весни.І що переплутам художник.
-А ми продовжуємо подорожувати лісом. Перегляньте відео і запам'ятайте тварин,які нам зустрінуться.
Відео «Веселі звірята»
Підсумуйте: «Яких тварин ви запам'ятали?З приходом весни життя тварин змінюється?».
- Отже,сьогодні ми дізнаємося про зміни, які відбуваються у житті тварин навесні, поговоримо про їх весняні турботи.
3. Читання і обговорення тексту.
ТВАРИНИ НАВЕСНІ
Із початком весни прокидаються комахи, їжаки, борсуки, ведмеді. Повертаються з вирію шпаки, зозулі, ластівки, солов' ї, лелеки. Вони будують гнізда, висиджують і вигодовують пташенят.
Комахи запилюють квіти, які приваблюють їх своїм ароматом. У пошуках нектару комахи проникають усередину квітки, набирають на свої лапки пилок і переносять його на інші квітки. Так відбувається запилення. Після запилення на місті квітки виростає плід.
Запитання для обговорення:
Відео «Як летять птахи»
Гра «Розбуди сплячих звірів»
-Подивіться на картину. Я попросила лісовичка намалювати картину лісу. Чи не здається вам, що вона якась сумна? Чого не вистачає на картині?
-Взимку спали їжак, ведмідь, змія, бджоли. Настала весна, сонечко почало зігрівати землю, стало тепло. Візьміть сонечко і покладіть на картинку. Пора прокидатися всім соням, всім хто спав узимку. Розбудіть їх, голосно скажіть: «Весна прийшла!» «Вставати пора!». Вони не почули, скажіть голосніше. Давайте поплескаєм в долоні, потупаємо ногами. Нарешті, розбудили. А тепер візьміть картки та розмістіть кожну тваринку на своє місце. Чому саме там?(Ведмедика біля дерева, їжачка під пеньок, змію на камінь, а бджола до квітів на дерева.)
-Чому ведмедика біля дерева?
Наприкінці зими у ведмедів з’являються малята .Весною вони з ведмедицею виходять з барлогу.Ведмедиця дуже схудла,тому блукає лісом в пошуках їжі. Може потертися потлатим боком об дерево,залишить багато хутра-ведмеді линяють.
-Їжака під пеньком?
Самки їжаків починають ретельно готувати виводкове гніздо. Місце для його пристрою вони вибирають в самому захищеному і затишному куточку.Зручно під пеньком. На світ з'являється від трьох до семи маленьких їжаченят,яких самка вигодовує молоком.
-Бджілку на квітках?
Комахи запилюють рослини. На вулиці з’явилися великі зеленувато-сині з металевим відтінком мухи. Вони ще не літають, а тільки повзають по стінах будинків і гріються на сонці.
З’явилися павуки. У сонячні теплі дні танцюють комарики в повітрі. Прокинулися метелики, провітрюють і сушать свої крильця. Сніг зійшов з мурашника, і мурашки вилізли погрітися на сонечку. Прокинулися жуки. З’явилися гусениці, вони годуються молодими листочками.
-Змію на камені?
Змії, гадюки щоранку виповзают на сухий пеньок,на камінь погрітися на сонці. Вони ще насилу повзають, адже кров у них застигла на холоді. Зігрівшись, вони оживають і вирушають на полювання за мишами і жабами. Бо і ставок вже ожив. Жаби покинули свої зимові ліжка в мулі, мечуть ікру, виходять на берег.
4.Робота в парах «Весняні турботи звірів»
1. Скласти пазл.
- Чи змінюється життя цих тварин з приходом весни?
-Що ви про це знаєте?
-Зараз дізнаємось як зустрічають весну ці тварини.
Відео «
Підсумуйте: Змінюється колір шерсті в зайців,лисиць і білок,вони линяють. Густа,пухнаста шерсть навесні у звірів стає рідшою. Наприкінці зими та
навесні у багатьох звірів з'являються дитинчата, за якими доглядають
батьки, оберігають їх, вчать ходити та здобувати собі їжу».
7.Створення асоціативного куща. (Користь тварин )
-Чи приносять користь тварини людям?
- Від тварин людина отримує продукт харчування, сировину для промисловості. Тварин використовують як робочу силу, як охоронців, утримують для розваги.
8.Вправа «Крок допомоги»
Ми переконалися, що тварини приносять користь і тому їх потрібно охроняти і правильно поводитись в природі. А пригадати правила поведінки в природі нам допоможе незвичайний кошик. У нього ми складемо мудрі поради. Прошу озвучити їх.
(Складають в кошик малюнки і озвучують поради)
В лісі треба поводитися тихо.
Не беріть в руки пташині яйця і пташенят.
Не вбивайте пташок!
Не забирайте з лісу додому тварин.
Не паліть суху траву,там можуть буди зайченята.
Підгодовуйте тварин.
9.Робота з цеглинками. Гра «Так-зелена,ні – жовта»
- Які б два кольори ви взяли ,щоб намалювати весну? Тому берем для тесту два кольори цеглинок. Кодуємо цеглинки:зелена-так, це буває весною,жовта –ні,такого весною не буває.
*Тварини готують запаси на весну;
* Ростуть, линяють;
* Вирощують потомство;
*Розмножуються;
*Нагулюють жир;
* Відкладають яйця;
* Мечуть ікру;
*Народжують дитинчат;
* Впадають у сплячку;
* Будують гнізда;
*Готуються до перельоту в теплі краї.
-Добре, молодці. Ви гарно засвоїли тему уроку.
11.Вправа «Відкритий мікрофон».
Запропонуйте учням по черзі сказати,
як зустрічає весну одна з тварин(ляльковий театр)
12. «Щоденник вражень»
«Щоденник вражень», письмо для себе.
1.Про що я розповім сьогодні вдома.
2.Щоб було б, якби вишнева гілочка вміла співати? Про що б вона проспівала.
3.Уявіть, що ви - тварина. Про що б ви попросили людей?