РМ Твір- розповідь “Мій родовід” з використанням числівників
Урок розвитку комунікативних умінь і навичок
Обладнання:скринька з побажаннями для учнів, сімейні фотоальбоми, інструктивні картки, шаблони родинного дерево, виставка «Зазирни у сімейний фотоальбом». малюнок "Дерево роду".
Основні поняття: «рідня», «сім`я», «родинне дерево».
Хід уроку
1.Організація класу.
Добрий день, учні. Вітаю Вас всіх на уроці української мови.
Вчитель.
Перед вами ця скринька. Що ,зазвичай, зберігається в скриньках?
(Щось важливе,дорогоцінне...Коштовності.)
Для мене важливим на уроці буде ваш настрій , ваші вміння ,знання.
Тож нехай кожен візьме з цієї скриньки позитив.
Розгорніть, прочитайте вголос.
(кожен учень із скриньки витягує листочки-побажання)
Я бачу на ваших обличчях спокій. І це мене радує,бо ми сьогодні будемо говорити на уроці про те, що є для кожного з нас особливим, дорогим, сокровенним. Про те , що ніякий скарб це замінити не зможе. Ми будемо вести розмову про найдорожче..
Спробуймо відгадати.
На дошці ребус (СЛАЙД)
3.Оголошення теми та мети уроку
Твір-розповідь «Мій родовід» із використанням дат народження членів родини.
4.Основна частина уроку
1.Бесіда
-Чи доводилось вам -коли небудь розповідати про себе і про свою родину?
-Чи виникали у вас труднощі?
- Як ви вважаєте,що нам потрібно повторити ,для того щоб побудувати розповідь?
Ми повторимо про типи мовлення, виконаємо завдання узгодження числівника з іменником.
Але спочатку ми повинні повторити про числівник
2.Метод “Незакінчене речення”
Я ЗНАЮ..
Числівник -це...
За значенням числівники поділяються...
Кількісні числівники означають... Наприклад:
Кількісні числівники поділяються на такі розряди:
Кількісні числівники змінюються ...
Порядкові означають... Наприклад:
Порядкові змінюються...
За будовою числівники поділяються...
Для чого потрібно знати своє генеологічне дерево? Скільки поколінь генеологічного дерева ви знаєте ?
Знаючи своє генеалогічне дерево та походження, можна краще зрозуміти, ким ти є. Дізнатися, від кого перейшли ті чи інші риси характеру, любов до певних видів діяльності, якісь таланти чи вміння та хвороби. Коли знаєш свій рід, з’являється відчуття стабільності та безпеки, яке приходить із усвідомленням того, що ти є частиною чогось більшого.
(Робота в групах)
Завдання 1
-Придумайте назву для своєї групи,використовуючи числівник. Запишіть.
Завдання 2
Записати числівники словами, правильно вживаючи їх.
(кожна група працює з відповідним абзацом)
1.Колись в українців було звичаєве правило, що зобов’язувало кожного знати свій рід до (7) коліна. (1) коліно — я; (2) — батько й мати; в (3) — (2) дідусі і (2) бабусі.
2. В (4) коліні— (4) прадіди й (4) прабабусі; в (5) — (8) прапрадідів і (8) прапрабабусь.
3.У (6) — (16) пращурів, (16) пращурок; у (7) коліні ми нараховуємо (32) пращури і стільки ж пращурок.
4.Отже, на дереві твого роду (32) гілки материнських і (32) — батьківських. Разом — (64). Це число в міфології знаменує Всесвіт.
Завдання 3
Група 1.( Абзац1)
Виписати кількісні і порядкові числівники разом із іменником, до якого відносяться. Пояснити орфограму в поданих числівниках.
(Орфограма М'який знак (У кінці деяких числівників після т ,а також перед закінченням у непрямих відмінках(трьома) пишемо м'який знак )
Орфограма Апостроф )
Група 2.( Абзац 2)
Виписати кількісні і порядкові числівники . Пояснити орфограму, що стосується поданих в абзаці числівників.Записати числівник чотири в орудному відмінку,пояснити орфограму.
Група 3 (Абзац 3)
Виписати кількісні і порядкові числівники . Пояснити орфограму, що стосується поданих в абзаці числівників.
(У числівниках шістнадцять не відбувається спрощення).
Група 4. (Абзац 4)
Виписати числівники. Пояснити написання числівників .Охарактеризувати за будовою.
( Складні числівники пишемо разом: вісімдесят. Складені числівники пишемо окремо: тридцять чотири, три цілі і вісім десятих).
5.Числівниковий дощ
Завдання :Записати дати словами, використовуючи порядкові числівники.
16.11 09.02 19.04 24.07 01.09
11.12 12.08. 14.06 18.01 15.06
6. Коментоване письмо
Прочитати текст про життя відомого українського письменника та вписати пропущені числівники. Зверніть увагу на узгодження числівників з іменниками.
Увага!
Пам'ятаймо : У якому році?
Правильно вимовляємо числівники
одина́дцять
двана́дцять
чотирна́дцять
п`ятдесяти́
вісімдесяти́
шістдесяти́
Тарас Григорович Шевченко народився ... березня ...року у селі Моринцях Звенигородського повіту Київської губернії в закріпаченій селянській родині.
Рано став сиротою-мати померла,коли йому було ..років. Це було у … Батько помер, коли хлопчику було ...років .
Першу збірку поетичних творів видав у ... під назвою ....
...березня ...Тарас Шевченко помер.
7.Словникова робота
Родина – група людей,що складається з чоловіка,жінки,дітей та інших близьких родичів, які проживають разом
Рід – ряд поколінь,що походять від одного предка; усі родичі,рідні;родина,рідня.
Родовід-це історія поколінь певного роду.
Коліно-покоління в родоводі.
Родинне дерево-схематичний родовід певної сім'ї чи родини.
Повторяємо за таблицею про типи мовлення
Тип мовлення |
На яке питання дається відповідь у висловлюванні |
Про що говориться? |
З чого складається основна частина висловлювання? |
Опис |
Яким є предмет чи особа? |
Про ознаки предмета, особи |
Загальне враження, окремі ознаки, деталі |
Роздум |
Чому предмет чи особа такі? |
Про причини предмета, особи |
Теза (думка, яка довозиться), аргументи, висновок |
Розповідь |
Що робить особа чи предмет? |
Про дії та події |
Початок дії, її розвиток і завершення |
-Ознаки тексту-розповіді:
•Йдеться про якийсь епізод, випадок із життя
•До тексту-розповіді можна поставити запитання: хто? що робить? де? коли?
•За змістом тексту-розповіді можна намалювати декілька малюнків.
•Найбільшу роль відіграють дієслова, які передають розгортання подій.
Слово вчителя.
-Повторивши свої знання , ми повертаємося до основної теми нашого уроку, а саме до написання історії свого роду.
Як же написати історію свого роду?
-Родовід має містити дати народжень предків, прізвище,ім'я, по батькові, чим займалися. Де народилися і проживали,з ким одружилися,якісь цікаві факти з біографії.
9.
1. Подумайте, про яку подію (або події) ви будете розповідати, наскільки це цікаво читачам.
2. Сформулюйте тему та головну думку розповіді. Дайте назву своєму твору.
3. Доберіть необхідний для роботи матеріал.
4. Складіть план розповіді та вкажіть у ньому вступ, зав’язку, кульмінацію, розв’язку, закінчення.
5. Подумайте, які мовленнєві засоби потрібно використати, щоб розповідь була цікавою (якщо події смішні – викликати у читачів сміх, якщо хвилюючі – виявити у читачів це почуття).
10.Зразок твору .
Моя сім’я-це мій скарб.
Чому свою сім’ю– я називаю скарбом? А тому, що сім’я для мене найдорожче. А я вважаю себе найщасливішою дівчинкою в цілому світі. Бо це фортеця, яка захищає мене. Це крила батька і матері,які підтримують мене. Це вогник добра,любові,поваги.
Розповідаючи про свою сім'ю, розпочну,напевно, з себе.
Я, Головка Марія Володимирівна,народилася тринадцятого червня дві тисячі десятого року.Навчаюся в Присліпській гімназії. Дуже люблю тварин..Багато читаю про їхнє життя. В мене є домашні улюбленці.Це мої три маленькі котики. Я з радістю доглядаю за ними. Вони виховують у мене почуття відповідальності.
Свого життя не уявляю без маленької непосидючої сестрички.Моя сестра ,Головка Олександра Володимирівна, народилася двадцять дев'ятого квітня дві тисячі вісімнадцятого року. Її улюблене заняття – гратися з нашими котиками.
Мій тато , Головка Володимир Васильович, народився четвертого лютого тисяча дев'ятсот вісімдесятого року в селі Присліп. Закінчив Присліпську середню школу в тисяча дев'ятсот дев'яносто дев'ятому році. Він любить працювати і багато часу приділяє роботі. Мій тато завжди готовий прийти на допомогу,бо він мужній і рішучий чоловік.
Моя мама,Головка Марія Василівна, народилася дев'ятнадцятого лютого тисяча дев'ятсот вісімдесят шостого року в селі Присліп. Моя матуся-велика трудівниця.. Адже вранці вона готує смачні сніданки,дбає про кожного з нас
І ще моя мама -чарівниця! Вона дуже гарно малює. Моя матуся-взірець чесності,порядності,доброти,працелюбства. Я дуже люблю,коли вся наша сім'я збирається разом за столом.У цьому є щось особливе ,святе.
11.Презентування учнями роботи.
Як дерево тримається на корінні, так і кожен рід тримається на найстарших його членах, бо саме вони мають великий життєвий досвід. Традиційно історію роду показують у вигляді Дерева. Коріння - це наші предки . У ньому наше минуле, пам'ять .
Стовбур – дідусі та бабусі.
Міцні гілки – ваші батьки .
Відростки – їхні брати і сестри.
Листочки – це ви, їхні діти.
Ми побачили, як « ведеться рід» від найстарших до найменших – це і є родовід.
Ми також бачимо,що дерево живиться корінням. Тож без минулого немає майбутнього.
6.Домашнє завдання
Написати свій родовід до третього покоління,використовуючи числівники та записуючи їх словами. Для того ,щоб ваша розповідь була цікавою,поспілкуйтеся з батьками,розпитайте їх про конкретні дати,конкретних подій.