Твір-опис приміщення за власними спостереженнями "Хато моя, біла хато..."

Про матеріал
Тип уроку: інтегрований урок розвитку словесної творчості. Основні дидактичні й розвивальні цілі: удосконалення умінь зв’язного мовлення, розвиток умінь ставити запитання, створювати власні описи, роздуми, оцінювати і вдосконалювати власне мовлення; розвиток умінь ціле визначення діяльності, планування її, контролю, рефлексії, умінь працювати у групі і самостійно; вироблення вмінь вести дослідницьку діяльність і нотувати свої результати. Супровідні дидактичні й розвивальні цілі: вироблення умінь сприймати твори літератури, музики, образотворчого мистецтва; удосконалення вмінь знаходити суголосні твори різних видів мистецтва до запропонованої теми, уміння виразно декламувати поезію. Виховні цілі: формування громадянського патріотизму, почуття гордості за свою країну, поваги до її історії і культури, любові до рідного слова.
Перегляд файлу

 

Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень

 

 

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Дарина\мама\PA160104.jpg

 

 

 

 

 

Інтегрований урок

розвитку словесної творчості

 

 

 

 

Тема уроку. Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень у художньому стилі.

Ім’я уроку. Хато моя, біла хато…

Соціокультурна змістова лінія. «Я і національна культура». (Українська народна архітектура.).

Тип уроку: інтегрований урок розвитку словесної творчості.

Основні дидактичні й розвивальні цілі: удосконалення умінь зв’язного мовлення, розвиток умінь ставити запитання, створювати власні описи, роздуми, оцінювати і вдосконалювати власне мовлення; розвиток умінь ціле визначення діяльності, планування її, контролю, рефлексії, умінь працювати у групі і самостійно; вироблення вмінь вести дослідницьку діяльність і нотувати свої результати.

Супровідні дидактичні й розвивальні цілі: вироблення умінь сприймати твори літератури, музики, образотворчого мистецтва; удосконалення вмінь знаходити суголосні твори різних видів мистецтва до запропонованої теми, уміння виразно декламувати поезію.

Виховні цілі: формування громадянського патріотизму, почуття гордості за свою країну, поваги до її історії і культури,  любові до рідного слова.

       Обладнання:  інтер’єр української хати, національне вбрання на учнях, мультимедійні презентації до уроку, відеоролик «Українська хата», аудіозаписи пісень Д. Луценка «Хато моя, біла хато»,   Н. Май «Рідна хата», репродукції картин українських художників, виставка робіт учнів з образотворчого мистецтва, портрет Р. Кириченко, похвальні листи.

       Методи, прийоми і форми роботи: асоціювання, аналіз епіграфа до уроку, проблемне запитання, робота в групі, декламація, «Сенкан», бесіда, «Мікрофон», ігри «Так чи ні», «Спіймай помилку».

Випереджувальні завдання: підготувати міні-проекти «Образ української хати у літературі, мистецтві, етнографії, мовознавстві».

Епіграф уроку:

                           Цей світлий образ рідної оселі,
                                   турботливих батьків блаженні дні,
                                   де я малий, щасливий та веселий,
                                   такий близький і дорогий мені.

                                                              Леся Вознюк

 

 

Перебіг уроку

Мотиваційний етап.

Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку. Перегляд відеоролика «Українська хата».

 

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Дарина\мама\PA160126.jpg       C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Дарина\мама\PA160112.jpg

 

Асоціювання. Що ви відчуваєте, коли чуєте слово хата? Запишіть свої асоціації в зошиті у вигляді схеми чи асоціативного куща.

Цілевизначення і планування.

 Оголошення теми уроку.

Учитель. Споконвіку українська хата була своєрідним храмом, витвореним любов'ю, неперевершеною самобутньою майстерністю. З нею пов'язані найсвятіші спогади і почуття кожної людини. Тому й оспівана хата в піснях, легендах, опоетизована письменниками і художниками. Дійсно, українці завжди з великою повагою ставилися до хати, адже вважали її не лише «дахом над головою», а осередком свого роду, що зберігає давні й прекрасні традиції.
        Сьогодні   на нашому  інтегрованому уроці словесної творчості з назвою «Хато моя, біла хато…»,  ми будемо вчитися усно описувати приміщення  на основі особистих вражень у художньому стилі.

Прочитайте слова сучасної української поетеси Лесі Вознюк, що є епіграфом до нашого уроку. Поясніть їх зміст.

Запишіть у зошит тему та епіграф.

Проблемне запитання. Говорячи про традиційну українську оселю, ми прислухаємося, може і вона нам щось розповість.

Про що розповідає старенька хата? Саме на це запитання ми з вами сьогодні спробуємо дати відповідь у кінці уроку.

На уроці у вас буде змога уявити себе дорослими, та оволодіти різними професіями, а комусь може зробити найголовніший в житті вибір ким бути.

До уроку ви отримали випереджувальні завдання  і, об’єднавшись  у групи, підготували певні завдання. Тож на уроці у нас працюватимуть «народознавці», «мистецтвознавці», «літературознавці» і «мовознавці».

       Для того, щоб виконати якусь роботу, треба усвідомлювати навіщо ми це робимо, чого хочемо досягти. Тому перша ваша професія – філософи. Сформулюйте власні цілі на урок: про що ви хочете дізнатися, над чим попрацювати, що хотіли б обговорити з однокласниками? Я пропоную вам визначити чого ви хочете досягти, з якою метою та намагатися виконати намічене.

Кілька учнів озвучують свої цілі.

Погодження плану роботи з учнями.

Прочитайте план роботи на урок. Чи погоджуєтеся ви з ним? Запропонуйте свої зміни, доповнення.

План роботи

  1. Рідна домівка – улюблений образ у літературі.
  2. Образ української оселі у мистецтві.
  3. Традиційне українське житло.
  4. Особливості опису приміщення.
  5. Підготовка до складання усного твору-опису приміщення на основі особистих вражень.

Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Презентація випереджувального завдання «літературознавців».

Рідна домівка – улюблений образ у літературі.

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Дарина\мама\PA160093.jpg         C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Дарина\мама\PA160092.jpg

          Учитель.  У яких художніх творах, що вивчалися вами, автори  зверталися до образу рідної домівки? (Відповіді учнів.)

         До образу рідної хати зверталась у своїй поезії і наша землячка – поетеса Генічеського району Софія Василенко. Це вірші «Стара вишня біля хати», «Всесвіт хати».

А зараз я пропоную вам стати поетами і скласти поезію – сенкан «Хата».

Хата

Тиха, рідна

Зігріває, оберігає, привітає

Завжди можна знайти спокій.

Любов

  1. Презентація випереджувального завдання «мистецтвознавців». Образ української оселі у мистецтві.          

 Запитання до «мистецтвознавців»

Чи має наша школа своїх майстрів образотворчого мистецтва, чи є вони у нашому класі?(Відповіді учнів.)

    Учитель. Найулюбленішою співачкою і авторкою пісень сьогодення є, мабуть, Наталя Май. В її доробку більше 200 пісень. Багато з них стали всенародними. І однією з таких пісень є «Рідна хата».

Сьогодні на наш урок ми запросили відому співачку нашої школи ученицю  9-Б класу Семилєтову Тетяну, яка зараз для нас виконає цю пісню. Тож будьте вдячними слухачами.

Виконання пісні Н. Май «Рідна Хата». (Квіти для артистки.)

  1. Комп’юперна презентація випереджувального завдання «народознавців».

Традиційне українське житло.

Вікторина. Запитання до учнів класу.

  • Що було головною спорудою у інтер’єрі української хати?
  • Що таке покуть?
  • Де зберігали домашній скарб?
  • Якою була долівка українського житла?
  • Що таке мисник?
  • Чим прикрашали традиційну українську оселю?

Учитель.  Нещодавно деякі учні вашого класу побували на екскурсії  у м. Гола Пристань і відвідали історико-розважальний комплекс «Зелені хутори Таврії». Не у всіх учнів була можливість помандрувати рідною Херсонщиною, тож зараз у вас буде так можливість. Надаємо слова нашому екскурсоводу.

Заочна екскурсія до «Зелених хуторів Таврії».

Учитель. Чим корисна і важлива ця екскурсія для нашого сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів) Дякуємо за цікаву і корисну інформацію. Чи є запитання наших фахівців із народознавства?

Перш ніж розпочати роботу над твором нам потрібно пригадати основні відомості з мовознавства.

Запитання до учнів:

Цієї інформації нам для складання твору опису приміщення недостатньо тож надаємо слово нашим «мовознавцям».

 

  1. Презентація випереджувального завдання «мовознавців».

Особливості опису приміщення.

            Гра «Так чи ні».

  1. Внутрішній вигляд оселі називається екстер’єром. (Ні)
  2. Опис приміщення може бути складений у науковому чи художньому стилях. (Так)
  3. Мета художнього стилю − точність і конкретність. (Ні)
  4. У науковому описі передається ставлення автора до описаного приміщення.  (Ні)
  5. У художніх описах приміщення використовується уособлення. (Так)
  6. У художніх описах слова вживаються тільки в прямому значенні. (Ні)

 

  1. Підготовка до складання усного твору-опису приміщення на основі особистих вражень.

         Учитель. При написанні твору-опису треба якнайуважніше розглянути об'єкт, виявити його характерні деталі та ознаки, продумати, наскільки важливою є кожна з них, визначити своє ставлення до об'єкта й усвідомити при­чину саме такого ставлення (це необхідно для надання опи­сові цілеспрямованості, для того щоб адресат міг зрозуміти і сприйняти мету висловлювання). Після цього необхідно на­мітити послідовність опису, його план (на основі системати­зації зібраних фактів). Так, для опису приміщення послідов­ність має бути такою: розміри приміщення, його освітлення, умеблювання, кольорова гама стін, меблів, декоративне офор­млення стін тощо.

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Дарина\мама\PA160122.jpgC:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Дарина\мама\PA160127.jpg

Складання  орієнтовного плану твору-опису української хати

Учитель. А зараз я хочу, щоб ви на хвилинку уявили себе вчителями (бо це мрія кожного учня) та перевірили чи правильно складено план до нашого майбутнього твору-опису.

Гра «Спіймай помилку».

1. Особисті враження від приміщення. (5)

2. Розмір, форма, освітлення.  

3. Кольори оздоблення інтер’єру.

4. Розташування меблів та речей, наявних у приміщенні.

5. Розташування і призначення приміщення. (1)

 

Укладання слов­ничка та добір мовного матеріалу.

 

Інтер’єр, обмазка, розпис, різнотрав’я, покуть, піч, стіл, лави, ослінчик, скриня, піл, мисник, долівка.

Свіжовибілений, настінний, рослинний, дерев’яний.

Розташовувати, застеляти, прикрашати,

Попід, уздовж, навпроти, начебто.

 

  • Підберіть синоніми до слів інтер’єр, свіжовибілений, розташовувати.
  • Поясніть лексичне значення слів мисник, покуть, ослінчик.
  • До якого виду лексики належать ці слова? (Власне українські застарілі (історизми) слова)
  • Назвіть орфограми у наведених словах?

 

Рефлексивно-оцінювальний етап.

«Мікрофон». Відповіді на проблемне запитання.

Учитель.  Про що сьогодні вам розповіла старенька українська хата? (Відповіді учнів)

      Традиційна українська хата – це колиска нашого народу, де творилася його сумна і водночас оптимістична доля. Нині їх менше й менше стає на сільських обочинах, бо нестримно перебудовується село. Але й для неї,старенької хатини, має знайтися місце, хай хоч на околиці села, як пам’ятки минулого і як підтвердження нашого сьогоднішнього статку.

  • А які ознаки української хата збереглися нині?
  • Чи траплялися вам сучасні будинки або квартири, оздоблені у українському національному стилі?
  • Щоб ви хотіли взяти зі старої української хати у свою домівку?

 

Хто б що не говорив, Вітчизни без рідної хати не було й не буде. Як образно говориться в пісні, батьківщина починається з рідного порога, а отже – з батьківської домівки. Діти, любіть свою Батьківщину, свою рідну неньку. Вона вас зростила. Знайте та шануйте нашу історію, бо в народу, який не знає свого минулого, немає майбутнього.

 

Домашнє завдання. Скласти усний твір-опис приміщення «Про що розповідає старенька українська хата?»

 

Рефлексія.

  • Чи сподобався вам сьогоднішній урок? Чим саме?
  • Чи вдалося досягти запланованих цілей?
  • Чого ви навчилися?

 

Оцінювання навчальної діяльності.

Оцініть роботу своїх однокласників, оформивши похвальні листи.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 січня 2020
Переглядів
2136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку