Тема: Твір-опис зовнішності людини в художньому стилі за власними
спостереженнями
Мета: ознайомити учнів із особливостями опису зовнішності людини;
навчити їх через зовнішність розкривати внутрішній світ людини,
її характер і настрій, знаходити неповторне в образі конкретної
особистості і описувати свої спостереження;
розвивати зв’язне мовлення учнів, увагу, уяву;
формувати уміння описувати портрет у художньому стилі;
виховувати любов до українського слова, почуття прекрасного,
людяність, доброту
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник «Рідна мова» 7 клас,
таблиці, картки
Люди – прекрасні
В. Симоненко
Ти знаєш, що ти – людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні
В. Симоненко
Хід уроку
-
Оголошення теми і мети уроку
Вступне слово вчителя
-
Ми живемо в суспільстві, серед людей. І кожна людина, що нас оточує, є неповторною, своєрідною і водночас прекрасною. Одна людина відрізняється від іншої не тільки зовнішністю, але й своїм внутрішнім світом, властивими тільки їй одній вдачею, характером, смаком. Дивні й неповторні і ми самі. В обличчях людей ми іноді можемо помітити схожі, вже знайомі нам риси, але не побачимо облич в усьому однакових.
Зовнішність – візитка людини. Через неї ми робимо висновок про певні особливості характеру, звички, уподобання. Часто у зовнішніх рисах знаходить своє відображення внутрішній світ людини.
-
Мотивація навчальної діяльності учнів
-
На уроці ми ознайомимося з особливостями опису зовнішності людини, навчимося описувати портрет, у зовнішніх рисах вбачати особливості внутрішнього світу описуваного.
-
Актуалізація опорних знань
1.Бесіда
-
Які стилі і типи мовлення ви знаєте?
-
Як називаються описи природи, приміщення, зовнішності? (Пейзаж, інтер’єр, портрет)
-
Назвіть засоби, якими користується для зображення зовнішності людини художник? ( Фарби, тінь, кольори…)
-
За допомогою чого створює портрет людини письменник? (Слів)
-
Для чого опис зовнішності вводиться в художній твір? (Щоб уявити людину, якою вона є)
-
Як ви думаєте, чи можемо за описом зовнішності людини визначити її професію, настрій?
-
У яких творах української чи світової літератури ви зустрічали описи зовнішності персонажів?
2. Літературна вікторина «Впізнай героя»
-
Один із їздців, мужчина вже в літах, був у рицарськім строю, в зброї, з мечем і топором, з шоломом на голові і з списом, прип’ятим до кінського сідла. З-під шолома спливало довге і густе, сивіюче вже волосся на його плечі. Навіть густі сумерки, що хмаркою лежали на горах і величезними клубами котилися з ярів і дебрів чимраз вище на верхи, не могли на його лиці закрити виразу глибокого невдоволення, гніву і якоїсь сліпої завзятості, що розливався по ньому то їдким, прикрим сміхом, то понурою хмарою. ( Опис Тугара Вовка)
-
То була молода, гарна дівчина, одіта в полотняну, шовковими нитками перетикану одежу, з невеличким бобровим ковпаком на голові, що не міг вмістити в собі її багатого, буйного, золотисто-жовтого волосся. Через плечі у неї перевішений був лук з турового рога і сагайдак зо стрілами, її чорні, палкі очі ластівками літали довкола, любуючись рівними, хвилястими контурами верховини і темно-зеленими, ситими барвами лісів та полонин. ( Опис Мирослави)
-
Це був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани. На ногах добрі шкапові чоботи. Миючись, засукав рукави поза лікті і показав жилаві руки з п’ястуками, мов довбеньки. Він на Січі мав славу неабиякого силача. Згинав залізні штаби, а коня підіймав поперед себе, мов барана. ( Опис Семена Непорадного)
-
У нього були сіро-блакитнаві, побризкані росою безсмертники, старі очі. Він ошелешено підкидає вгору брови, потім одгетькує мене вільною рукою і починає сміятись. Він дуже гарно сміється, хапаючись руками за тин, ворота, ріжок хати чи дерево, а коли нема якоїсь підпірки, тоді нею стає його присохлий живіт. В таку хвилину вся його постать перехитується, карлючки вусів одстовбурчуються, з рота вириваються клекіт і «ох, рятуйте мою душу», з одежі осипається дерев’яний пилок, а з очей так бризкають сльози, що хоч горня підставляй під них. ( Опис діда Дем”яна )
-
Вона стояла осторонь від натовпу, що затулив підводу, і, маленька, бліда, дивилася на бороданя широко розплющеними очима. В них не було ні презирства, ні гніву, а лише зляканий подив. Одна її брова, поторкана золотом од ранкового сонця, напружено піднялася вгору і дрібно-дрібно тремтіла. ( Опис вчительки Наталі Миколаївни)
-
З двору наполохано виходить у рам’ї, у розтоптаному взутті глибокоока, ще молода жінка, її погляд шукає землі, а розгонисті брови летять угору. Збоку до неї тулиться босоногий без картузика хлопчак, їхні страдні, виснажені обличчя припали темінню далеких доріг і голоду. Вона зупиняється навпроти мене, потрісканими пальцями поправляє хустку, а в її чорних очах закипають темні сльози… Жінка, схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо, спідлоба дивилось на мене. На його тонкій шиї похитувалась заважка голова, що вершилась збитими хмелястими кучерями. (Опис жінки і хлопчика-жебрака)
-
Хлопці побачили маленьке-маленьке личко, біле, аж крейдяне, і щільно заплющені повіки, що здригалися від сонця, а губенята, не червоні, а синюваті, ожинові, невпинно ворушилися, наче шукали щось. (Опис дівчинки Олі)
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя
-
Багато сучасних роботодавців не беруть на роботу людей, які не мають із собою імідж-карти – документа, в якому зібрані відомості про майбутнього працівника, починаючи з опису його зовнішності.
Ми вирішили створити першу сторінку майбутньої імідж-карти деяких учителів, які працюють у вашому класі. Спробуйте цих учителів упізнати.
Лінгвістична гра «Хто це?»
-
Вона сувора, хоча майже ніколи не підвищує голос. Погляд її блакитно-сірих очей примушує навіть останнього в класі ледаря відкривати підручник і вчити заданий матеріал. Невисока на зріст, із короткою стильною зачіскою. У неї сучасні погляди на життя, дівчаткам надає приклад господарки, будь-який конфлікт переводить у жарт. Модно одягається, розуміється на сучасній техніці. ( Третьякова Л.Ю.)
-
Емоційна, весела, дотепна – такі слова якнайкраще характеризують цю вчительку. Вона середнього зросту, повновида, але швидка в рухах. Одягнена зі смаком, добирає одяг такого кольору, який їй личить. Цікаво й ерудовано розповідає про свій предмет, інколи при розповіді поправляє окуляри. Доповнює її кругловиде обличчя акуратно зачесане каштанового кольору волосся.( Новосвітна Г.О.)
-
Вона тендітна, гарна, могла б бути телеведучою. У неї витончена фігура, модний одяг робить її сучасною. Пряме світле волосся гарно обрамлює її обличчя. Здається, вона наймолодша серед усіх учителів. Її прикрашають добрі сіро-зелені очі й приємна усмішка. Нешвидка хода цієї жінки робить її рухи виваженими і впевненими. Мабуть, усі дівчата прагнуть бути схожими на неї.(Стангрит Т.С.)
-
Учителька середня на зріст, струнка. У неї світле волосся, одягається вона просто, скромно, косметикою не зловживає. Хода в неї легка та впевнена. Вона взірець людини, відданої своїй справі, суворий і справедливий учитель. Педагог не любить, коли не виконують домашнього завдання або погано відповідають на уроці, але ніколи не кричить, не підвищує голосу. Проте навіть її тихе зауваження викликає сором і відчуття провини. Але яка в неї лагідна і весела усмішка, коли вона слухає гарні відповіді учнів на уроках. У цей час вона тихо посміхається і хитає головою, погоджуючись із словами учнів. Іноді учителька розповідає цікаві історії, які вчать нас, як потрібно поводитися у різних життєвих ситуаціях. ( Половко Н.М.)
-
Як ви думаєте, якими можуть бути портрети? Чи тільки в художній літературі вони зустрічаються? ( портрети можуть бути живописні, фотопортрети, літературні)
-
Що в описі зовнішності людини є «відомим»? (Частини обличчя, постава, хода)
-
Що є «новим» ? (Ознаки обличчя, постави, волосся, ходи)
-
Що означає описати зовнішність людини, створити словесний портрет? (Указати «відоме» й «нове»)
-
Чим художній опис відрізняється від ділового? (Художніми засобами й емоційно-забарвленою лексикою )
-
Де використовується діловий опис зовнішності? (При розшуку людини, що загубилась)
-
Порівняйте два описи. Який із них діловий, чому?
-
Та що ж то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці як тернові ягідки, брівоньки як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі пряменький з горбочком, а губоньки як цвіточки розцвітають, і меж ними зубоньки неначе жарнівки, як одна, на ниточці нанизані. Коли було заговорить, то усе так звичайно, розумно, так неначе сопілочка заграє стиха, що тільки б її й слухав; а як усміхнеться та очицями поведе, а сама зачервоніється, так от неначе шовковою хусточкою обітреть смажнії уста. Коси у неї як смоль чорнії та довгі-довгі, аж за коліно.
(Г. Квітка – Основ “яненко)
-
Загубився хлопчик 5-ти літ. Звати Сергій. Одягнутий у спортивний костюм зеленого кольору. Без головного убору. Очі сині, волосся русе. На правій щоці, ближче до підборіддя, невелика родима пляма. Трохи заїкається.
-
Що саме слід брати до уваги описуючи зовнішність? (Поставу, вік, риси обличчя – рот, ніс, очі…)
2. Скласти словесний портрет дівчинки, яка загубилася.
- Що із запропонованого потрібно залишити.
Вона маленька, худенька. Світле, кучеряве волосся. Очі мрійливі, голубі. На ній білі гольфи, голубі босоніжки, сукня в червону клітинку. Вона любить довго спати, їсти морозиво «ескімо». Захоплюється колекціонуванням марок. Любить співати веселі пісні. Над лівою бровою шрам. Дружить із дівчинкою Оленкою. У неї є кицька Мурка.
-
Який головний недолік цього тексту? (Непослідовність опису зовнішності)
-
Запам’ятаймо, опис складається із трьох частин: у першій передається загальне уявлення про зображуваний предмет, у другій – говориться про окремі деталі, у третій – робляться висновки. Тому зручно користуватися таким планом
План
-
Хто ця людина?
-
Її зовнішність:
-
що найперше впадає у вічі?
б) зріст, постава, фігура людини;
в) обличчя, очі, брови, ніс, рот, губи;
г) волосся, зачіска;
д) одяг.
III. Загальне враження (що приваблює у зовнішності людини,
а що ні)
3. Словникова робота
Опис зовнішності дійової особи в літературному творі називається
портретом.
Портрет – це зображення рис обличчя, його виразу, міміки,
жестів, фігури, одягу. Будь-який літературний герой може
постати перед нами як жива людина тільки тоді, коли ми чітко
уявлятимемо його зовнішній вигляд.
4. Робота з підручником: на сторінці 66 вправи 110-ої є матеріал
для опису зовнішності людини.
5. Описати (усно) товариша, бабусю, дідуся, маму, подругу в
художньому стилі.
V. Узагальнення і систематизація матеріалу
Скласти сенкан до слів: очі, волосся, обличчя
VI. Підсумок уроку
- Велику роль під часу опису відіграє усмішка. Один відомий письменник сказав: «Усмішка скаже про людину все. Добра чи зла, розумна чи ні, чи красива – все покаже». Доброзичливе, освічене ніжною усмішкою обличчя завжди прихиляє до себе, піднімає настрій, знімає втому. Мабуть, тому в Америці усмішка є службовим обов’язком. Хто не хоче або не вміє усміхатися, часто втрачає своє робоче місце.
- Кажуть, справжня усмішка йде від серця. Вона прикрашає усіх без винятку, особливо жінок. Відомі художники і скульптори всіх часів та народів роками працювали над тим, щоб передати загадковість і чарівність жіночої посмішки. До цього часу люди завмирають перед картиною Леонардо да Вінчі «Джоконда». Послухайте вірш Миколи Лисянського «Усмішка Джоконди».
Кидали в посмішку цю камінь,
Втикали лезо гострого ножа,
Та все дарма.
Подивиться прекрасними очима
І усміхнеться всім вона.
Із Лувра викрали. І навіть
На Пікассо упала тінь,
Та знов на вернісажі
Її показують усім.
Сміялись флейти, скрипки грали
На всіх сеансах цілий рік –
Так мить усмішки викликали
І дивний погляд з-під повік.
Та змовкло все,
Все притаїлось
На всіх гілках, на всіх кущах,
Коли ця усмішка з’явилась
У Монни Лізи на устах.
Нам зрозуміти б її варто,
Щоб розпізнать у тім вінці
Замученого Леонардо
Із посмішкою на худім лиці.
Лівша, він сам зробив їй раму,
Сам вирізав там вензелі,
Відтоді посмішку цю саму
Розгадують митці Землі.
Джоконда владно й вільно
Через чотири скла
Завжди з усмішкою спокійно
Й магічно дивиться вона.
Сміється флейта,
Плаче скрипка –
Не розлучались ніби більше,
А легендарна ця усмішка
Стає з роками ще ясніша.
Не меркне й не згасає,
Світліш за день, сильніша від пітьми.
Джоконда, мабуть, таємницю знає,
Яку не в силах розгадати ми.
- От і закінчився наш урок розвитку зв’язного мовлення, на якому ми говорили про опис зовнішності людини .
Рефлексія ( інтерактивна вправа «Мікрофон»)
-
Над чим сьогодні ми працювали?
-
Що вдалося, а що не вийшло?
-
Де використовується опис зовнішності людини?
-
Чого слід притримуватися при складанні словесного портрета людини? (Послідовності)
-
Чи можна при описі зовнішності людини розкрити внутрішній світ, характер і настрій.
- Кажуть, що краса проходить, а особиста чарівність залишається. Складовою частиною її є те, про що ми говорили сьогодні на уроці. Тож пам’ятайте про це! Дбайте не тільки про зовнішню красу, але і про свою душу. Нехай вона ніколи не зачерствіє і не збайдужіє.
Оцінювання
VII. Домашнє завдання
-
Скласти опис зовнішності людини в художньому стилі