Твір-опис зовнішності людини в художньому стилі за власними спостереженнями

Про матеріал
- На уроці ми ознайомимося з особливостями опису зовнішності людини, навчимося описувати портрет, у зовнішніх рисах вбачати особливості внутрішнього світу описуваного.
Перегляд файлу

Тема: Твір-опис зовнішності людини в художньому стилі за власними

            спостереженнями

Мета: ознайомити учнів із особливостями опису зовнішності людини;

           навчити їх через  зовнішність розкривати внутрішній світ людини,

           її характер і настрій, знаходити неповторне в образі конкретної

           особистості і описувати свої спостереження;

           розвивати зв’язне мовлення учнів, увагу, уяву;

           формувати уміння описувати портрет у художньому стилі;

           виховувати  любов до українського слова, почуття  прекрасного,

           людяність, доброту

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення

Обладнання: мультимедійна презентація,  підручник «Рідна мова» 7 клас,

             таблиці, картки

 

 

                                                                         Люди – прекрасні

                                                                                        В. Симоненко

                                                                   Ти знаєш, що ти – людина.

                                                                          Ти знаєш про це чи ні?

                                                                          Усмішка твоя – єдина,

                                                                                Мука твоя – єдина,

                                                                                       Очі твої – одні

                                                                                       В. Симоненко

 

                                              

                                          Хід уроку

  1. Оголошення теми і мети уроку

Вступне слово вчителя

  •    Ми живемо в суспільстві, серед людей. І кожна людина, що нас оточує, є неповторною, своєрідною і водночас прекрасною. Одна людина відрізняється від іншої не тільки зовнішністю, але й своїм внутрішнім світом, властивими тільки їй одній вдачею, характером, смаком. Дивні й неповторні і ми самі. В обличчях людей ми іноді можемо помітити схожі, вже знайомі нам риси, але не побачимо облич в усьому однакових.

         Зовнішність – візитка людини. Через неї ми робимо висновок    про певні особливості характеру, звички, уподобання. Часто у зовнішніх рисах знаходить своє відображення внутрішній світ людини.

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів
  • На уроці ми ознайомимося з особливостями опису зовнішності людини, навчимося описувати портрет, у зовнішніх рисах вбачати особливості внутрішнього світу описуваного.
  1. Актуалізація опорних знань

      1.Бесіда

  • Які стилі і типи мовлення ви знаєте?
  • Як  називаються описи природи, приміщення, зовнішності?        (Пейзаж, інтер’єр, портрет)
  • Назвіть засоби, якими користується для зображення зовнішності людини художник? ( Фарби, тінь, кольори…)
  • За допомогою чого створює портрет людини письменник? (Слів)
  • Для чого опис зовнішності вводиться в художній твір? (Щоб уявити людину, якою вона є)
  • Як ви думаєте, чи можемо за описом зовнішності людини                     визначити її професію, настрій?
  • У яких творах української чи світової літератури ви зустрічали описи зовнішності персонажів?

              

 

 

               2. Літературна вікторина «Впізнай героя»

  • Один із їздців, мужчина  вже в літах, був у рицарськім строю, в зброї, з мечем і топором, з шоломом на голові і з списом, прип’ятим до кінського сідла. З-під шолома спливало довге і густе, сивіюче вже волосся на його плечі. Навіть густі сумерки, що хмаркою лежали на горах і величезними клубами котилися з ярів і дебрів чимраз вище на верхи, не могли на його лиці закрити виразу глибокого невдоволення, гніву і якоїсь сліпої завзятості, що розливався по ньому то їдким, прикрим сміхом, то понурою хмарою. ( Опис Тугара Вовка)
  • То була молода, гарна дівчина, одіта в полотняну, шовковими нитками перетикану одежу, з невеличким бобровим ковпаком на голові, що не міг вмістити в собі її багатого, буйного, золотисто-жовтого волосся. Через плечі у неї перевішений був лук з турового рога і сагайдак зо стрілами, її чорні, палкі очі ластівками літали довкола, любуючись рівними, хвилястими контурами верховини і темно-зеленими, ситими барвами лісів та полонин. ( Опис Мирослави)
  • Це був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани. На ногах добрі шкапові чоботи. Миючись, засукав рукави поза лікті і показав жилаві руки з п’ястуками, мов довбеньки. Він на Січі мав славу неабиякого силача. Згинав залізні штаби, а коня підіймав поперед себе, мов барана. ( Опис Семена Непорадного)
  • У нього були сіро-блакитнаві, побризкані росою безсмертники, старі очі. Він ошелешено підкидає вгору брови, потім одгетькує мене вільною рукою і починає сміятись. Він дуже гарно сміється, хапаючись руками за тин, ворота, ріжок хати чи дерево, а коли нема якоїсь підпірки, тоді нею стає його присохлий живіт. В таку хвилину вся його постать перехитується, карлючки вусів одстовбурчуються, з рота вириваються клекіт і «ох, рятуйте мою душу», з одежі осипається дерев’яний пилок, а з очей так бризкають сльози, що хоч горня підставляй під них. ( Опис діда Дем”яна )
  • Вона стояла осторонь від натовпу, що затулив підводу, і, маленька, бліда, дивилася на бороданя широко розплющеними очима. В них не було ні презирства, ні гніву, а лише зляканий подив. Одна її брова, поторкана золотом од ранкового сонця, напружено піднялася вгору і дрібно-дрібно тремтіла. ( Опис вчительки Наталі Миколаївни)
  • З двору наполохано виходить у рам’ї, у розтоптаному взутті глибокоока, ще молода жінка, її погляд шукає землі, а розгонисті брови летять угору. Збоку до неї тулиться босоногий без картузика хлопчак, їхні страдні, виснажені обличчя припали темінню далеких доріг і голоду. Вона зупиняється навпроти мене, потрісканими пальцями поправляє хустку, а в її чорних очах закипають темні сльози… Жінка, схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо, спідлоба дивилось на мене. На його тонкій шиї похитувалась заважка голова, що вершилась збитими хмелястими кучерями. (Опис жінки і хлопчика-жебрака)
  • Хлопці побачили маленьке-маленьке личко, біле, аж крейдяне, і щільно заплющені повіки, що здригалися від сонця, а губенята, не червоні, а синюваті, ожинові, невпинно ворушилися, наче шукали щось. (Опис дівчинки Олі)

           

 

               IV. Вивчення нового матеріалу

                    1. Слово вчителя

  •     Багато сучасних роботодавців не беруть на роботу людей, які не мають із собою імідж-карти – документа, в якому зібрані відомості про майбутнього працівника, починаючи з опису його зовнішності.

     Ми вирішили створити першу сторінку майбутньої імідж-карти деяких учителів, які працюють у вашому класі. Спробуйте цих учителів упізнати.

Лінгвістична гра «Хто це?»

 

  • Вона сувора,  хоча майже ніколи не підвищує голос. Погляд її блакитно-сірих очей примушує навіть останнього в класі ледаря відкривати підручник і вчити заданий матеріал. Невисока на зріст, із короткою стильною зачіскою. У неї сучасні погляди на життя, дівчаткам надає приклад господарки, будь-який конфлікт переводить у жарт. Модно одягається, розуміється на сучасній техніці.  ( Третьякова Л.Ю.)
  • Емоційна, весела, дотепна – такі слова якнайкраще характеризують цю вчительку. Вона середнього зросту, повновида, але швидка в рухах. Одягнена зі смаком, добирає одяг такого кольору, який їй личить. Цікаво й ерудовано розповідає про свій предмет, інколи при розповіді поправляє окуляри. Доповнює її кругловиде обличчя акуратно зачесане каштанового кольору волосся.( Новосвітна Г.О.)
  • Вона тендітна, гарна, могла б бути телеведучою. У неї витончена фігура, модний одяг робить її сучасною. Пряме світле волосся гарно обрамлює її обличчя. Здається, вона наймолодша серед усіх учителів. Її прикрашають добрі сіро-зелені очі й приємна усмішка. Нешвидка хода цієї жінки робить її рухи виваженими і впевненими. Мабуть, усі дівчата прагнуть бути схожими на неї.(Стангрит Т.С.)
  • Учителька середня на зріст, струнка. У неї світле волосся, одягається вона просто, скромно, косметикою не зловживає. Хода в неї легка та впевнена. Вона взірець людини, відданої своїй справі, суворий і справедливий учитель. Педагог не любить, коли не виконують домашнього завдання або погано відповідають на уроці, але ніколи не кричить, не підвищує голосу. Проте навіть її тихе зауваження викликає сором і відчуття провини. Але яка в неї лагідна і весела усмішка, коли вона слухає гарні відповіді учнів на уроках. У цей час вона тихо посміхається і хитає головою, погоджуючись із словами учнів. Іноді учителька розповідає цікаві історії, які вчать нас, як потрібно поводитися у різних життєвих ситуаціях. ( Половко Н.М.)
  • Як ви думаєте, якими можуть бути портрети? Чи тільки в художній літературі вони зустрічаються? ( портрети можуть бути живописні, фотопортрети, літературні)
  • Що в описі зовнішності людини є «відомим»? (Частини обличчя, постава, хода)
  • Що є «новим» ? (Ознаки обличчя, постави,  волосся, ходи)
  • Що означає описати зовнішність людини, створити словесний портрет? (Указати «відоме» й «нове»)
  • Чим художній опис відрізняється від ділового? (Художніми засобами й емоційно-забарвленою лексикою )
  • Де використовується діловий опис зовнішності? (При розшуку людини, що загубилась)
  • Порівняйте два описи. Який із них діловий, чому?
  • Та що ж то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці як тернові ягідки, брівоньки як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі пряменький з горбочком, а губоньки як цвіточки розцвітають, і меж ними зубоньки неначе жарнівки, як одна, на ниточці нанизані. Коли було заговорить, то усе так звичайно, розумно, так неначе сопілочка заграє стиха, що тільки б її й слухав; а як усміхнеться та очицями поведе, а сама зачервоніється, так от неначе шовковою хусточкою обітреть смажнії уста. Коси у неї як смоль чорнії та довгі-довгі, аж за коліно.

(Г. Квітка – Основ яненко)

  • Загубився хлопчик 5-ти літ. Звати Сергій. Одягнутий у спортивний костюм зеленого кольору. Без головного убору. Очі сині, волосся русе. На правій щоці, ближче до підборіддя, невелика родима пляма. Трохи заїкається.
  • Що саме слід брати до уваги описуючи зовнішність? (Поставу, вік, риси обличчя – рот, ніс, очі…)

2. Скласти словесний портрет дівчинки, яка загубилася.

   -  Що із запропонованого потрібно залишити.

      Вона маленька, худенька. Світле, кучеряве волосся. Очі мрійливі, голубі. На ній білі гольфи, голубі босоніжки, сукня в червону клітинку. Вона любить довго спати, їсти морозиво «ескімо». Захоплюється колекціонуванням марок. Любить співати веселі пісні. Над лівою бровою шрам. Дружить із дівчинкою Оленкою. У неї є кицька Мурка.

  • Який головний недолік цього тексту? (Непослідовність опису зовнішності)
  • Запам’ятаймо, опис складається із трьох частин: у першій передається загальне уявлення про зображуваний предмет, у другій – говориться про окремі деталі, у третій – робляться висновки. Тому зручно користуватися таким планом

                                     План

  1. Хто ця людина?
  2. Її зовнішність:
  1. що найперше впадає у вічі?

б) зріст, постава, фігура людини;

в) обличчя, очі, брови, ніс, рот, губи;

г) волосся, зачіска;

д) одяг.

                         III. Загальне враження (що приваблює у зовнішності людини,

                               а що ні)

               3. Словникова робота

                   Опис зовнішності дійової особи в літературному творі називається

                   портретом.

                    Портрет – це зображення рис  обличчя,  його  виразу,  міміки,    

                    жестів,  фігури,  одягу.  Будь-який  літературний  герой  може    

                    постати перед нами як жива людина  тільки  тоді,  коли  ми  чітко  

                    уявлятимемо його зовнішній вигляд.

               4. Робота з підручником: на сторінці 66 вправи 110-ої  є матеріал

                   для опису зовнішності людини.

               5. Описати  (усно)  товариша,  бабусю,  дідуся,  маму,  подругу в

                   художньому стилі.

V. Узагальнення і систематизація матеріалу

      Скласти сенкан до слів: очі, волосся, обличчя

VI. Підсумок уроку

    - Велику роль під часу опису відіграє усмішка. Один відомий письменник сказав:  «Усмішка скаже про людину все. Добра чи зла, розумна чи ні, чи красива – все покаже». Доброзичливе, освічене ніжною усмішкою обличчя завжди прихиляє до себе, піднімає настрій, знімає втому. Мабуть, тому в Америці усмішка є службовим обов’язком. Хто не хоче або не вміє усміхатися, часто втрачає своє робоче місце.

- Кажуть, справжня усмішка йде від серця. Вона прикрашає усіх без винятку, особливо жінок. Відомі художники і скульптори всіх часів та народів роками працювали над тим, щоб передати загадковість і чарівність жіночої посмішки. До цього часу люди завмирають перед картиною Леонардо да Вінчі «Джоконда». Послухайте вірш Миколи Лисянського «Усмішка Джоконди».

Кидали в посмішку цю камінь,

Втикали лезо гострого ножа,

Та все дарма.

Подивиться прекрасними очима

І усміхнеться всім вона.

Із Лувра викрали. І навіть

На Пікассо упала тінь,

Та знов на вернісажі

Її показують усім.

Сміялись флейти, скрипки грали

На всіх сеансах цілий рік –

Так мить усмішки викликали

І дивний погляд з-під повік.

Та змовкло все,

Все притаїлось

На всіх гілках, на всіх кущах,

Коли ця усмішка з’явилась

У Монни Лізи на устах.

Нам зрозуміти б її варто,

Щоб розпізнать у тім вінці

Замученого Леонардо

Із посмішкою на худім лиці.

Лівша, він сам зробив їй раму,

Сам вирізав там вензелі,

Відтоді  посмішку цю саму

Розгадують митці Землі.

Джоконда владно й вільно

Через чотири скла

Завжди з усмішкою спокійно

Й магічно дивиться вона.

Сміється флейта,

Плаче скрипка –

Не розлучались ніби більше,

А легендарна ця усмішка

Стає з роками ще ясніша.

Не меркне й не згасає,

Світліш за день, сильніша від пітьми.

Джоконда, мабуть, таємницю знає,

Яку не в силах розгадати ми.

- От і закінчився наш урок розвитку зв’язного мовлення, на якому ми говорили про опис зовнішності людини .

Рефлексія ( інтерактивна вправа «Мікрофон»)

  • Над чим сьогодні ми працювали?
  • Що вдалося, а  що не вийшло?
  • Де використовується опис зовнішності людини?
  • Чого слід притримуватися при складанні словесного портрета людини? (Послідовності)
  • Чи можна при описі зовнішності людини розкрити внутрішній світ, характер і настрій.

  - Кажуть, що краса проходить, а особиста чарівність залишається. Складовою частиною її є те, про що ми говорили сьогодні на уроці. Тож пам’ятайте про це! Дбайте не тільки про зовнішню красу, але і про свою душу. Нехай вона ніколи не зачерствіє і не збайдужіє.

Оцінювання

VII. Домашнє завдання

  • Скласти опис зовнішності людини в художньому стилі
docx
Додав(-ла)
Кравець Галина
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
31 березня 2020
Переглядів
20963
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку