творча лабораторія.Побудова речень з дієприкметниковими зворотами: синоніміка складних і простих речень з дієприкметниковими зворотами

Про матеріал
Творча лабораторія.Побудова речень з дієприкметниковими зворотами: синоніміка складних і простих речень з дієприкметниковими зворотами.
Перегляд файлу

Побудова речень з дієприкметниковими  зворотами: синоніміка складних і простих речень з дієприкметниковими  зворотами

 

Мета: закріпити знання про дієприкметниковий  зворот, його роль у реченні, формувати практичні вміння виділяти комами дієприкметниковий  зворот, навчитися будувати речення синонімічних конструкцій; розвивати виразне читання речень, складання звязного висловлювання на граматичну тему, робота над орфоепічними нормами.

Хід уроку

І Організаційний момент

Добрий день! Ще один урок

До нас прийшов за розкладом сьогодні.

Отож давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.

ІІ Актуалізація опорних знань

Рідна земле моя!

Ти даєш мені сонце і квіти,

і пісні солов’я, щоб я жив,

                                                    добротою зігрітий

   Д.  Луценко.

1. Давайте знайдемо в епіграфі дієприкметник.
2. Визначити морфологічні ознаки дієприкметника (Одн, ч, р., Н. в., теп.час. док. вид, пас,),усно.

Сьогоднішній урок ми проведемо у творчій лабораторії, де будуть працювати

 юні мовознавці, юні лексикографи, майстри слова, дослідники, а також кмітливі та винахідливі.

Передусім надамо слово Юним майстрам слова, вони вдома готували міні-твори-описи улюбленої пори року з використанням дієприкметників та дієприкметникових зворотів.

(Учні зачитують твори біля дошкиі називають дієприкметники та дієприкметникові звороти)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні ми з вами продовжимо розмову про дієприкметниковий зворот.

Тема нашого уроку «Побудова речень з дієприкметниковими  зворотами: синоніміка складних і простих речень з дієприкметниковими  зворотами». Завдання, яке стоїть перед вами: навчитися будувати речення синонімічних конструкцій, формувати практичні вміння виділяти комами дієприкметникові звороти.

ІV.Узагальнення й систематизація вивченого

А щоб наша творча лабораторія працювала плідно, то давайте пригадаємо поняття,  які вивчили на попередніх уроках у вигляді вправи «Незакінчені речення»

1. Дієприкметник - це…

2. У реченні дієприкметник виступає…

3. Дієприкметниковий зворот – це…

4. Дієприкметниковий зворот на письмі…

 

А тепер давайте виконаємо завдання біля дошки.

Поле, залите таємним молочно-синявим світлом, безшумно розсувалося між нами. ( В.Винниченко)

  1. Зробити синтаксичний розбір речення, пояснити розділові знаки, визначити орфограми у словах.

Перед вами на партах лежать завдання, але вони не прості. Ви повинні будете побудувати речення, перебудувати складні речення у речення з дієприкметниковими зворотами, а прості ускладнити зворотами. Всю цю роботу потрібно виконувати у парах, відповідно до ваших завдань, а в кінці дослідження зробити висновок. А супутником у нас буде підручник & 16 і таблиця.

 

1 пара - мовознавці

З кожної пари речень утворіть одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом, що стоїть після означуваного слова. Утворені речення запишіть, звороти підкресліть. Поясніть уживання розділових знаків.

 

• Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони  розтулені назустріч теплу та світлу.   

• Хмарини розкошують у блакитному небі.Вони  розмлоєні останнім теплом осені.

 • Яблуні посхиляли гілля до землі. Воно  обтяжене запашними плодами.

Відповідь

• Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками, розтуленими  назустріч теплу та світлу.    • Хмарини, розмлоєні останнім теплом осені, розкошують у блакитному небі. • Яблуні посхиляли гілля,  обтяжене запашними плодам, до землі.

  Записані речення прочитайте, дотримуючи правильної інтонації.

Висновок: всі слова, які входять до дієприкметникового звороту, виступають одним членом речення.

  1. пара – юні лексикографи

 Ускладнити речення дієприкметниковим зворотом.

1Мою оселю прикрашають квіти,вирощені руками мами та бабусі…….

2Прожитий з користю день не забудеться.

3Дерева,криті ранніми туманами..…, стоять задумані.

Як змінилися ваші речення? Що принесли звороти у речення? Поспостерігайте над мовою однолітків, чи вживають вони речення з дієприкметниковоми зворотами

Висновок :

Речення стали образнішими, дієприкметники внисли додатковий відтінок. Дієприкметниковий зворот може стояти як перед означуваним словом, так і після нього. Якщо дієприкм. зворот стоїть після означуваного слова – завжди виділяється комю.

У нас було завдання поспостерігати за мовленням однокласників, як часто вони вживають дієприкметникові звороти.Ми зробили висновок, що дієприкметники та дієприкметникові звороти  вживаються рідко у розмовно-побутовому стилі., а  широко вживаються у текстах художнього та публіцистичного стилів. Властивість дієприкметника передавати ознаку предмета за дією є виразним художнім засобом.

  1. пара – майстри слова    

 Прочитайте прислів'я, визначте в кожному дієприкметниковий зворот. Поясніть, чому звороти не виділені комами. Перебудуйте речення так, щоб звороти потрібно було виділити комами. Чи змінився завдяки такій перебудові зміст речень?

1. Насильно розкрита троянда втрачає аромат.

2. Намальовані фарбою квіти живуть найдовше.

     3. І тисяча мудреців не дістане кинутий дурнем у криницю камінь.

 

• У записаних реченнях підкресліть дієприкметникові звороти. Якими членами речення вони є?• Записані речення прочитайте, правильно їх інтонуючи.• Позначте в словах вивчені орфограми

 

Висновок: 

Дієприкметниковий  зворот, який стоїть в середині речення, виділяється з обох боків комою. Вживання дієприкметникових зворотів після означуваного слова посилює його смислове значення.

 

4 пара –винахідливі    

 

 Виділені частини складних речень замініть дієприкметниковими зворотами. Перебудовані речення запишіть, звороти підкресліть. Поясніть уживання розділових знаків.

Зразок: Стрічатиме нас деревце, яке ми посадили в юності.— Стрічатиме нас деревце, посаджене нами в юності.

 

1. Зневажена тобою рідна мова — немов діброва,яку знищив вогонь.

2. Поет стає корінням лісу, який називають народ.

3. В історії є постаті, про які люди забули.

 4. Вірте кожному слову, яке ви від мене почули!

Висновок: Отже, складні речення можна замінити простими реченнями з дієприкметниковими зворотами.

 

Всі пари гарно справилися із завданням, тож давайте трішки відпочинемо  і виконаємо вправу –гру «Світлофор»

Запашні конвалії, доглянуті троянди, цікава повість, прочитана повість, прив’ялі айстри, перелітні птахи, лісові пернаті. українська пісня, потемніле небо, почута пісня, небесна блакить.

 

Колективне виконання вправи: 136

Творче конструювання

 

 

 

 

 

Колективне виконання

Вправа 135

Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою.

По обидва боки Росі стояли круті горби, поперерізувані й перетяті глибокими вузькими ярами. На галявинку вискакує з гущавини сарна і,зачарована чудовим концертом, зупиняється, витяга цікаву мордочку до кривої смуги обрію. Висновок: Якщо одного слова стосується кілька зворотів, то між ними ставлять знаки, як між однорідними членами.

 

V. Підсумок уроку

 

Мікрофон

  1. Яку інформацію, отриману на уроці, ви вважаєте найкращою для себе?

Оцінки.

  • Ось і закінчується наш урок. Наша творча лабораторія добре попрацювала. Хотілося, щоб ваша наснага бажання увібрати в себе більше знань та вмінь збереглися надовго. Гадаю, що наш урок ви запамятаєте і зумієте використати в житті
  • Дякую за урок

 

VІ. Домашнє завдання

 

Повторити&16, виписати 5 речень з укр. .літ. з дієприкметниковими зворотами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=1d71a0edb6302b6a26d6ba4b62db294a&n=33&h=190&w=244

 

 

doc
Додано
12 грудня 2019
Переглядів
2193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку