Конспект уроку з української мови
7 клас
Білецька Валентина Андріївна – учитель української мови та літератури Лиманецького закладу повної загальної середньої освіти Бериславської районної ради Херсонської області.
Тема уроку: Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки у реченнях з дієприкметниковими зворотами
Мета уроку: дати поняття про дієприкметниковий зворот, навчити учнів визначати дієприкметникові звороти у реченнях; формувати вміння правильно виділяти дієприкметникові звороти в реченнях, складати речення з дієприкметниковими зворотами; удосконалювати вміння аналізувати й узагальнювати інформацію, виділяти основне ; розвивати логічне і творче мислення, пам'ять; виховувати такі людські якості як: сумлінність, здатність до переборення труднощів, працелюбність.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
Література:
1. Заболотний В. В. Зошит-тренажер з правопису. Українська мова. 7 кл. /
В. В. Заболотний. – К: Літера ЛТД, 2019. – 64 с.
2. Заболотний В. В. Українська мова: підруч. для 7 кл. загальноосвт. навч. закл.
/ В. В. Заболотний, О. В. Заболотний. – К: Генеза, 2015. – 256 с.
3. Ющук І. П. Практикум з правопису української мови / І. П. Ющук. – К:
Освіта, 2006. – 254 с.
Хід уроку І. Організація класу.
Емоційно-психологічна підготовка учнів до уроку
- Діти, який у вас сьогодні настрій? (учні показують смайлик).
- Що ми візьмемо на урок, щоб досягти успіху?
У – уважність
Р – розуміння
О – організованість
К – кмітливість
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Клоуз-тест (спроєктовано на екран)
1. Дієприкметник – це _______________ ______________ дієслова, що виражає ______________ предмета ____ ______________ і відповідає на питання ________________, ______________, _____________, ________________.
2. Дієприкметники поєднують у собі ознаки __________________ й __________________. 3. _____________________ ознаки: вид:
_______________________/____________________; час:
____________________ і ___________________; здатність приєднувати до себе ________________ слова.
4. ________________ ознаки: змінюються за: а) родами, б) ______________, в) ________________.
5. Дієприкметники узгоджуються з іменником у _____________, _____________,______________.
6. У реченні дієприкметник найчастіше є _______________, рідше – частиною _______________ _____________________.
7. За значенням дієприкметники поділяються на дві групи: ______________ й _________________.
8. __________________ дієприкметники виражають ознаку предмета за дією, яку він сам виконує.
9. ___________________ дієприкметники виражають ознаку предмета за дією, яку виконує над ним інший предмет.
10.У реченні Лист написаний дитячою рукою дієприкметником є слово _________________.
11.За значенням дієприкметник відрізаний є ____________________.
12.За значенням дієприкметник посивілий є ______________________.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Чи достатньо маємо знань, щоб обґрунтувати пунктограми у реченні Тепла ніч, напоєна степовими пахощами, пропливала над Асканією
(О. Гончар).?
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку. (учні самостійно після запису теми уроку визначають мету та завдання).
V. Сприйняття і засвоєння матеріалу уроку.
Завдання для учнів
1. Опрацювавши матеріал підручника (§19, с.68), створіть «розумну карту» «Дієприкметниковий зворот».
2. Переглянувши відео фрагмент (www.youtube.com/ дієприкметниковий зворот. частина 2, /автор Олена Бурмака), доповніть «карту».
3. Дайте відповіді на запитання, зашифровані в QR-кодах
(Що таке дієприкметниковий зворот?) (Як виділяється
дієприкметниковий зворот у
реченні?)
(Випишіть дієприкметниковий зворот
із поданого речення. Свій вибір (Яким членом речення
аргументуйте. Мені ще й досі берег виступає
сниться, залитий сонячним огнем.) дієприкметниковий зворот?)
VI. Формування умінь та навичок. Виконання вправ з підручника Вправи 188, 190, 192.
Вибіркова робота (спроектовано на екран)
Виписати речення, у яких дієприкметникові звороти не відокремлюються комами (розділові знаки пропущено) (1,3,6 р.)
1. У заволоченому хмарами небі не вгледіти жодної зірки (Н. Рибак). 2. Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь (М. Коцюбинський). 3. Над берегом послався невеликий, густо зацвічений білою ромашкою луг (В.
Козаченко). 4. Одягнений у хвою шумить дрімучий темний бір (Н. Забіла). 5.
Причаїлися гори заворожені красою ніколи не бачених степів (О. Гончар). 6. Туристи підійшли до порослої вільхами гори.
Цифровий диктант. Виписати номери речень, у яких розділові знаки поставлені правильно (2,3,5 р.).
1. Сонце натомлене за день лягло спати.
2. Скроплений живлющою росою, росток пробився на безмежжі нив.
3. Ми стежками підемо ясними по залитих весною полях.
4. Дніпро! Ти тихо в день ясний пливеш заглиблений в минуле (О. Олесь).
5. В густому повітрі, насиченому тліном і випарами ґрунту, ясно й чисто горять берези (Є.Гуцало).
6. Сяйвом переповнені, плоди мерехтять, палають, не згасають (Є. Гуцало).
Творча робота.
Допишіть на місці пропусків дієприкметникові звороти.
1. Хлопці підійшли до дверей, ___________________________.
2. У парку, _________________________________, гралися діти.
3. У_________________________________ парку гралися діти.
VII. Закріплення.
Тест-розмальовка
- - червоний – у реченнях розділові знаки поставлені неправильно.
Безмежний степ, укритий
Послухай, як трава росте, напоєна дощами.
VIII. Підсумок. Рефлексія.
1. На початку уроку ми поставили мету. Чи досягли ми бажаного результату?
2. «Незакінчене речення» Сьогодні на уроці я…. -дізнався….
- зрозумів…
- навчився…
- відчув труднощі…
3. Оцінювання роботи учнів (заповнення карток само оцінювання).
IX. Домашнє завдання
Обов’язкове: § 19 Вправа 195.
За бажанням: скласти висловлення про красу природи рідного краю, використовуючи дієприкметникові звороти.