Урок повністю розкриває програмовий матеріал, зміст відповідає поставленій меті і завданням. Структура уроку завершена, містить обов'язкові етапи. Компоненти уроку пов'язані між собою логічною послідовністю і забезпечують дидактичну цілісність матеріалу. Урок-проект результативний, завдяки використанню інноваційних методів дослідження. Проблемна тема вирішується шляхом упровадження елементів проектування та моделювання.
7 клас
Тема: Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченні з дієприкметниковим зворотом.
Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот; навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні, формувати вміння правильно інтонувати та складати речення з дієприкметниковими зворотами і пунктуаційно оформляти їх; розвивати спостережливість, логічне мислення, творчі вміння; виховувати в учнів почуття доброти і доброзичливості.
Знати: загальне значення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; що таке дієприкметниковий зворот; правила вживання розділових знаків у реченнях з дієприкметниковими зворотами.
Вміти: відрізняти дієприкметник від прикметника; знаходить у реченні дієприкметник і дієприкметниковий зворот; правильно ставити розділові знаки при дієприкметниковому звороті; правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами.
Тип уроку: «відкриття» нового знання
Обладнання: С.Я. Єрмоленко. Рідна мова. Підручник для 7 класу загальноосвітніх шкіл, дидактичний матеріал, схема, мультимедійна дошка.
ХІД УРОКУ
Раз добром нагріте серце
вік не прохолоне
Тарас Шевченко
І. Етап орієнтації
Вступне слово вчителя.
Радо вітаю вас усіх на уроці української мови. Діти, сідайте зручненько, прислухайтесь до звуків, що лунають у ваших душах та уявіть, що кожен із нас має свій струмок чистоти. Цей струмок дає нам віру у свої духовні сили, допомагає зробити правильний вибір. Адже кожна хвилина нашого життя – це вибір. (поміркуйте: про який вибір ми з вами говоримо?) Вибір поведінки, вибір вчинку, вибір життєвого шляху. І ця духовна сила буде необхідна нам сьогодні під час уроку, вона допоможе збагатити наші душі добром, наповнить наші серця милосердям, бо ще Тарас Шевченко говорив: «Раз добром нагріте серце вік не прохолоне».
ІІ. Етап цілевизначення.
Гронування.
Зверніть увагу на цей «Віночок добра», прочитайте слова.
(У середину кола вчитель записує слова, які пропонують учні, наприклад: мама, бабуся, добро, серце, милосердя, руки, любов, материнська)
Добре, я рада, що з людиною у вас асоціюються такі хороші слова.
Тепер поєднаємо ці дієприкметники зі словами, які вписані у віночку і усно складемо словосполучення.
Наприклад: обігрітий маминою любов`ю, посивіла бабуся, сповнене любов`ю серце, чаруюча посмішка, задоволений погляд.
Я вам пропоную скласти з двома словосполученнями речення таким чином, щоб дієприкметник виступав означенням. Наприклад, з такими: обігрітий маминою любов`ю, чаруюча посмішка.
Для виконання цього завдання мені потрібні два помічники. (діти записують речення на дошці) У реченнях розділові знаки не ставимо, а залишаємо на кінець уроку як проблемне питання.
Наприклад: Син, обігрітий маминою любов`ю, зростав впевненим у собі.
Чаруюча посмішка матері підняла мені настрій.
В утворених реченнях визначте підмет і присудок, якими частинами мови вони виступають, знайдіть залежні від дієприкметника слова.
У чому різниця щодо дієприкметника в цих реченнях? (у першому реченні є залежні слова від дієприкметника, а у другому немає).
Зверніть увагу, у першому реченні є дієприкметники з залежними словами, що і називається дієприкметниковим зворотом, з яким ми з вами сьогодні і познайомимось.
Отже, метою нашого уроку є вивчення дієприкметникового звороту та виділення його комами на письмі (учні записують тему уроку).
ІІІ. Етап проектування.
Для того, щоб наша робота була злагодженою, я пропоную вам працювати за таким маршрутом:
У кожного з вас на столі лежать картки оцінювання вашої роботи на уроці. Протягом усього уроку ви працюєте і самі собі виставляєте бали. В кінці уроку матимете оцінку за роботу.
ІV. Етап реалізації плану діяльності.
Отже, слідуємо за нашим маршрутом.
Пропоную попрацювати з підручником. Відкрийте 78 сторінку підручника, у § 16 подано матеріал про дієприкметниковий зворот, який пропоную вам опрацювати самостійно.
Метод «Мікрофон»
Тепер скажіть, будь ласка:
І в залежності від того, яке місце займає дієприкметниковий зворот стосовно означуваного слова, залежить виділення його комою на письмі та і інтонацією в усному мовленні.
Коли ж слід відокремлювати дієприкметниковий зворот? (слайд)
Якщо дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом і не має обставинного відтінку і означуване слово – не особовий займенник, зворот не відокремлюється.
Наприклад: Глибоко приховані спогади бентежили Олену.
2. Практичне закріплення вивченого матеріалу.
Діти, я пропоную перевірити ваші знання на практиці. У цьому вам допомагатимуть пам`ятки.
Завдання 1. Запишіть спроектовані на дошку речення у зошити, визначте в них дієприкметниковий зворот. Розставте розділові знаки. Поясніть їх.
Людина, освячена добром, передає тепло усім. Зігріта словом і любов`ю, не охолоне душа людини.
Людина освячена добром передає тепло усім. Зігріта словом і любов`ю не охолоне душа людини. (слайд)
Тепер перевіримо як ви впоралися з цим завданням. Для того, щоб перевірити правильність його виконання мені потрібен незвичайний помічник, а людина, яка добре знається у комп`ютерній справі. Він має розставити розділові знаки за допомогою комп`ютерної мишки прямо у тексті.
Далі, діти, я хочу вам запропонувати трошки змінити вид нашої роботи. Ще перед уроком ви вибрали картки різного кольору. Відповідно до цього займіть свої місця за столами, об`єднавшись у групи, швиденько оберіть собі тимчасових капітанів. І далі працюємо у такому складі.
Робота в групах
Завдання 2. Наше наступне завдання вимагає від вас уваги. Прочитайте речення. Виберіть серед них:
Червоні – речення, в якому дієприкметниковий зворот стоїть після означуваного слова.
Жовті – речення, в якому дієприкметниковий зворот стосується особового займенника.
Сині – речення, в якому дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом і має додатковий обставинний відтінок.
Зелені – речення, в якому дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом і відділений від нього іншими членами речення.
Текст речень спроектовано на дошку. (слайд)
1. Спрямований на досягнення благої мети, я впевнено рухався тільки вперед. 2. Освітлені любов`ю і радістю, аж виблискували материні очі. 3. Взаємність відносин, виражених «золотим правилом моральності», є основою людського духу. 4. Спантеличений ввічливістю дівчини, Василь усміхнувся у відповідь.
І. Взаємність відносин, виражених «золотим правилом моральності», є основою людського духу. ІІ. Спрямований на досягнення благої мети, я впевнено рухався тільки вперед. ІІІ. Спантеличений ввічливістю дівчини, Василь усміхнувся у відповідь. ІV. Освітлені любов`ю і радістю, аж виблискували материні очі.
Завдання 3. Робота в групах. Капітани команди обирають завдання для своєї групи.
Завдання для І групи. Утворіть з кожної пари речень одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом. Поясніть розділові знаки:
А) Земля зарясніла квітами. Її напоїли дощі. (Земля, напоєна дощем, зарясніла квітами. Напоєна дощем, земля зарясніла квітами)
Б) Серце нагрілося теплом. Воно ніколи не прохолоне. (Серце, нагріте теплом, ніколи не прохолоне. Нагріте теплом серце ніколи не прохолоне)
Завдання для ІІ групи. Підібрати залежні слова, утворивши дієприкметникові звороти. Скласти речення із 1-2 зворотами.
Палаючий, освітлений, піддобрений, висловлений.
(Наприклад: палаюче серце, освітлена добротою душа, піддобрений теплим словом, висловлене від щирого серця)
Завдання для ІІІ групи. Підібрати до слів антоніми. Скласти 1-2 речення з дієприкметниками таким чином, щоб утворився дієприкметниковий зворот.
Зло |
добро |
ненавидіти |
любити |
написаний |
стертий |
горе |
щастя |
ламати |
будувати |
лежачий |
стоячий |
ніч |
день |
кривдити |
жаліти |
вивчений |
забутий |
вечір |
ранок |
злитися |
посміхатися |
розгорнутий |
загорнутий |
мир |
війна |
воювати |
миритися |
закритий |
відкритий |
друг |
ворог |
обділити |
поділитися |
загублений |
знайдений |
Завдання для ІV групи. Поясніть значення фразеологічних зворотів. Складіть з ними речення, щоб утворився дієприкметниковий зворот. Поясніть розділові знаки.
Замкнений у собі дуже вродлива людина
втрачений шанс відлюдкуватий, мовчазний
скупаний у любистку невикористані можливості
Закінчується робота в групах. Всі повертаються на свої місця.
V. Контрольно-оцінювальний етап.
1. Закріплення знань
Завдання 4 . Індивідуальна робота
Прочитайте речення, поставте розділові знаки.
Людина наділена співчуттям ніколи не пройде мимо горя. Під лежачий камінь вода не тече. Обличчя матері обвітрене й засмагле стало яснішим. Вишита сорочка нагадувала Надії про її люблячу маму. Хліб зароблений чесною працею був дуже смачним. Стомлена роками бабуся частувала яблучками своїх онуків.
На слайді для перевірки: Людина, наділена співчуттям, ніколи не пройде мимо горя. Під лежачий камінь вода не тече. Обличчя матері, обвітрене й засмагле, стало яснішим. Вишита сорочка нагадувала Надії про її люблячу маму. Хліб, зароблений чесною працею, був дуже смачним. Стомлена роками бабуся частувала яблучками своїх онуків.
Виконали? Проведіть взаємоперевірку. Речення спроектовані на дошці.
А зараз, діти, я вам пропоную повернутися до речень, про які ми говорили ще на початку уроку. Подивіться уважно, чого в них не вистачає (розділових знаків). Хто з вас хоче їх поставити? Поясніть. Всі згодні?
Метод «ПРЕС»
Тепер я хочу вас запитати:
2. Оцінювання і цінування учнів.
Пропоную вам звернути увагу на картки самооцінки роботи на уроці.
Діти, мені дуже сподобалось з вами працювати. Ми не лише розглядали речення з дієприкметниковими зворотами, ми вчилися бути ввічливими, толерантними і добрими, бо добра не вистачає завжди.
Завершити ж наш урок хочу словами:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра
Хай в серці оживає істина стара:
Людина починається з добра!
Дякую всім за співпрацю. До побачення.
Домашнє завдання (слайд)
Високий рівень. Скласти твір-роздум «Що таке добро?», ввівши речення з дієприкметниковими зворотами.
Достатній рівень. Виписати із творів української літератури 5-6 речень з дієприкметниковими зворотами.
Середній рівень. Виконати вправу 139 ст. 79 за підручником С.Я. Єрмоленко. «Рідна мова» для 7 класу .
ДОДАТКИ
Додаток 1
ПАМ`ЯТКА
Додаток 2
УВАГА!!!
Дієприкметниковий зворот не відокремлюється, якщо стоїть перед означуваним словом не має обставинного відтінку і означуване слово –
не особовий займенник.
Додаток 3
Робота в групах.
Завдання для І групи. Утворити з кожної пари речень одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом. Пояснити розділові знаки.
А) Земля зарясніла квітами. Її напоїли дощі.
Б) Серце нагрілося теплом. Воно ніколи не прохолоне.
Робота в групах.
Завдання для ІІ групи. Підібрати залежні слова, утворивши дієприкметникові звороти. Скласти речення із 1-2 зворотами.
Палаючий, освітлений, піддобрений, висловлений.
Робота в групах.
Завдання для ІІІ групи. Підібрати до слів антоніми. Скласти 1-2 речення з утвореними дієприкметниками, щоб утворився дієприкметниковий зворот.
написаний |
стертий |
лежачий |
|
вивчений |
|
розгорнутий |
|
закритий |
|
загублений |
|
Робота в групах.
Завдання для ІV групи.
Поясніть значення фразеологічних зворотів. Складіть з ними (фразеологізмами) речення, щоб утворився дієприкметниковий зворот. Поясніть розділові знаки.
Замкнений у собі дуже вродлива людина
втрачений шанс відлюдкуватий, мовчазний
скупаний у любистку невикористані можливості
Додаток 4
Завдання 4 . Індивідуальна робота
Прочитайте речення, поставте розділові знаки
Людина наділена співчуттям ніколи не пройде мимо горя. Під лежачий камінь вода не тече. Обличчя матері обвітрене й засмагле стало яснішим. Вишита сорочка нагадувала Надії про її люблячу маму. Хліб зароблений чесною працею хліб був дуже смачним. Стомлена роками бабуся частувала яблучками своїх онуків.
Завдання 4 . Індивідуальна робота
Прочитайте речення, поставте розділові знаки
Людина наділена співчуттям ніколи не пройде мимо горя. Під лежачий камінь вода не тече. Обличчя матері обвітрене й засмагле стало яснішим. Вишита сорочка нагадувала Надії про її люблячу маму. Хліб зароблений чесною працею був дуже смачним. Стомлена роками бабуся частувала яблучками своїх онуків.
Завдання 4 . Індивідуальна робота
Прочитайте речення, поставте розділові знаки
Людина наділена співчуттям ніколи не пройде мимо горя. Під лежачий камінь вода не тече. Обличчя матері обвітрене й засмагле стало яснішим. Вишита сорочка нагадувала Надії про її люблячу маму. Хліб зароблений чесною працею був дуже смачним. Стомлена роками бабуся частувала яблучками своїх онуків.
Завдання 4 . Індивідуальна робота
Прочитайте речення, поставте розділові знаки
Людина наділена співчуттям ніколи не пройде мимо горя. Під лежачий камінь вода не тече. Обличчя матері обвітрене й засмагле стало яснішим. Вишита сорочка нагадувала Надії про її люблячу маму. Хліб зароблений чесною працею був дуже смачним. Стомлена роками бабуся частувала яблучками своїх онуків.
Додаток 5
СПОВНЕНИЙ
------------------------
СЯЮЧИЙ
ПОСИВІЛА
------------------------
ОБІГРІТИЙ
ЧАРУЮЧИЙ
------------------------
ЗАДОВОЛЕНИЙ
Завдання 2.
Червоні – виписати з тексту, який спроектовано на мультимедійну дошку речення, в якому дієприкметниковий зворот стоїть після означуваного слова.
Завдання 2.
Жовті – виписати з тексту, який спроектовано на мультимедійну дошку речення, в якому дієприкметниковий зворот стосується особового займенника.
Завдання 2.
Сині – виписати з тексту, який спроектовано на мультимедійну дошку речення, в якому дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом і має додатковий обставинний відтінок.
Завдання 2.
Зелені – виписати з тексту, який спроектовано на мультимедійну дошку речення, в якому дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом і відділений від нього іншими членами речення.