Творчі завдання, спрямовані на формування наскрізних умінь учня-читача Нової української школи.
Новим законом про освіту та державним стандартом початкової освіти разом із фокусом на 10 ключових компетентностях передбачено розвиток наскрізних вмінь. Вони є спільними для всіх компетентностей. Із них 1) читання з розумінням; 2) уміння висловлювати власну думку усно й письмово; 3) критичне та системне мислення; 4) творчість ‒ формуються безпосередньо на заняттях літературного читання, інші – здебільшого через міжпредметні зв’язки та інтегроване навчання.
Формування наскрізних умінь учнів початкових класів відбувається як під час сприймання ними художніх творів (і літературних зокрема), так і в процесі власної літературно-творчої діяльності. Зазначені види діяльності пов’язані між собою: сприймання найкращих зразків літературного мовлення пробуджує яскраві художні образи, викликає емоційні переживання, глибокі почуття і спонукає до активної самостійної творчості. Відповідно до етапів формування наскрізних умінь молодших школярів визначені два блоки у змісті творчих завдань: І – підготовчий та ІІ – основний. Система завдань повною мірою активізує репродуктивну, репродуктивно-творчу та творчу діяльність, оскільки охоплює завдання на посилення впливу художніх творів (літературних, образотворчих, музичних) на учнів, а також завдання, які організовують творчу діяльність на основі прочитаного, на основі життєвих вражень, сприйняття оточуючого світу тощо.
Завдання І блоку: 1. Завдання з розвитку емоційно-чуттєвого сприймання. 2. Завдання з розвитку мовлення. 3. Завдання з розвитку уяви. 4. Завдання з розвитку мислення.
Завдання ІI блоку: 1. Завдання на завершення творчого продукту. 2. Завдання на створення творчого продукту. 3. Завдання на вдосконалення творчого продукту
Творчі завдання . 2 клас. Урок №15 з літературного читання за О. Савченко Колискові пісеньки – перлини української мови О. Кротюк «Ходить сон», колискові пісні «Котику сіренький», «Ой люлі, ой люлі…»
Завдання з розвитку емоційно-чуттєвого сприймання:
Завдання з розвитку слухового сприймання
-Послухайте українську пісеньку у виконанні співачки Ніни Матвієнко, можете приспівувати. /https://www.youtube.com/watch?v=pUyZi0snypc/
-Як ви думаєте, кому і з якою метою співають такі пісні? Як вони називаються?
-Яке почуття, настрій викликає спів? Як співачка передала вам такий настрій?
-Які колисанки вам наспівували ваші матусі? Хто може напам’ять прочитати чи заспівати колисанку?
-Чи виникли у вас нові враження про котика, коли ви прослухали колискову та прочитали текст «Ходить сон»?
Завдання з розвитку образного мовлення
Завдання на активізацію та збагачення словникового запасу:
-Знайдіть у тексті слова, близькі за значенням (синоніми).
-Оберіть слова, які передають характер колисанки:
Колисанка - ( бадьора, лагідна, дзвінка, гучна, ніжна, тиха, повільна, заспокійлива,
ритмічна, зворушлива).
Завдання на оволодіння засобами художньої виразності:
-Якими «перлинками» усної народної творчості ви можете збагатити своє мовлення? Знайдіть у тексті образні вислови.
Завдання з розвитку творчої уяви ( технологія « Входження в картину»)
Дітям пропонується розглянути картину В. Ковальчук «Колискова» на сторінці підручника як подію та відчути її як те, що відбувається тут і зараз. Ніби зробити крок за рамку картини і одночасно – за рамки стереотипів, створених дорослими, до особистого переживання.
Вправа « Перетворення».
« Перетворені» діти розповідають від особи свого об’єкту:
«Я котик…» «Я матуся…»
«Я цуценя…» «Я квітка…»
«Я голуб…» «Я малеча…»
Гра «Наші чарівники».
Вибір чарівника (певного органу чуттів), який допомагає подорожувати картиною: «Я слухаю», «Я відчуваю на дотик», «Я відчуваю на смак».
-Що на картині можна відчути на дотик?
-Які звуки можна почути?
-Що можна «понюхати»?
-Прочитайте колисанку «Ой люлі, ой люлі…» та спробуйте уявити, який сон ви побачите.
Завдання з розвитку мислення
Складання «асоціативного куща» до слова «колисанка»:
Мамина ласка
Світ добра КОЛИСАНКА Оберіг
Любов Здоров’я
Спокій