Творчі завдання з української мови
1.. Замінити виділені слова прикметниками за наведеним зразком.
Журнал для дітей – дитячий журнал.
Синява в небі –
Автобус у селі –
Книжка для записів –
Квітка з шоколаду –
Рослина, яка лікує –
Збори для батьків –
2.Знайдіть присвійний прикметник.
Нічний, товстий, шляхетний, ґазелячий.
Записати присвійний прикметник до «Словникової скриньки».
Ґазелячий – той, що належить ґазелі, козулі родини антилопових.
3. Гра «Хто швидше?»*.
За певний час записати якнайбільше відносних прикметників, що виражають ознаку за відношенням:
Прочитайте текст. Випишіть із нього прикметники: спочатку якісні, потім відносні, і нарешті – присвійні. Розкажіть, за якими ознаками ви поділили прикметники на групи.
Якого кольору сніг?
Білий-білий первосніг
на поля й на луки ліг.
А в садку глибокий,
красунь синьоокий.
На березі ще й сосні –
бірюзовий.
Так чи ні?
Жовто-золотавим
припушило трави.
А під вечір на шибках
сніг рожевий, наче птах,
Мов казкова птиця,
5. Гра «Упіймай прикметник».
Прослухайте українські пісні. Запишіть прикметники, які присутні в текстах цих пісень. Визначте форми прикметників.
та, що тільки сниться (В. Конопелець).
Нова радість стала
Нова радість стала, яка не бувала:
Над вертепом звізда ясна світлом засіяла. (2)
Де Христос родився, з Діви воплотився,
Як чоловік пеленами убого повився. (2)
Ангели співають, «слава» восклицають,
На небесах і на земли мир провозглашають. * (2)
Давид виграває, в гуслі ударяє,
Мелодійно і предивно Бога вихваляє.
І ми теж співаймо, Христа прославляймо, ***
Із Марії рожденного смиренно благаймо: (2)
- Просимо Тя, Царю, небесний Владарю,
Даруй літа щасливії сего дому господарю. (2)
Даруй господарю, його господині,
Даруй літа щасливії нашій ненці Україні. (2)
В мирі проводити, Тобі угодити
І з Тобою в царстві Твоїм на вік віків жити. (2)
6. Самостійна робота.
Запишіть складні прикметники. Що вони означають? Який предмет можуть характеризувати подані прикметники?
Група 1. Білувато-голубий, світло-рудий, ясно-карий, яскраво-зелений, тьмяно-червоний, брудно-жовтий, сіро-свинцевий, молочно-білий, солоно-солодкий, жовтувато-білий.
Група 2. Біло-червоний, світло-блакитний, ясно-каштановий, яскраво-білий, тьмяно-сірий, темно-бурий, брудно-сірий, сіро-голубий, сніжно-білий, гіркувато-солоний, соціально-побутовий.
Група 3. Білувато-блакитний, світло-зелений, ясно-бурштиновий, яскраво-синій, тьмяно-каштановий, темно-вишневий, брудно-червоний, синьо-зелений, мідно-червоний, солоно-кислий, біло-рожевий.
Завдання 2. Самостійна робота.
Запишіть складні прикметники. Що вони означають? Який предмет можуть характеризувати подані прикметники?
Білувато-голубий, світло-рудий, ясно-карий, яскраво-зелений, тьмяно-червоний, брудно-жовтий, сіро-свинцевий, молочно-білий, солоно-солодкий, жовтувато-білий.
Завдання.
Пригадайте, що таке неологізми? У наведених словосполученнях складні прикметники – художні неологізми. Запишіть їх, визначте їхній рід. Що можна назвати художніми неологізмами?
Черство-суворий хліб, буйнокосе літо, вишневокоре слово, новітньо-крилатий танець (А. Малишко).
Небесно-сива мати (С. Йовенко).
Небоока любов, вогневиця-калина
7. Завдання –гра.
Пригадайте, що таке епітети? Підкресліть епітети в наведених словосполученнях. Доберіть до кожного іменника свої епітети (прості чи складні), складні підкресліть
Стокольорова пісня, світловиді пісні, новітньо-крилатий танець, стоустий ручай, пружно-синій вітер, зелено-чиста рута, прозоро-синя грань, ракетно-космічні невдачі, іскрометна любов (З тв. А. Малишка).
8. Складіть невеличкі описи природи за поданим початком, намагаючись зберегти закладений автором настрій.
Сірий туман куриться над землею. Брудні та важкі хмари вислали високе небо. Сонця не видно, сіро, димно, моторошно...
9. Пеньок «Четвертий зайвий».
- Тут пропонується цікава робота.
Випиши зайве слово. (Із кожного стовпчика треба виписати зайве слово).
Сніжна |
Зима |
Малював |
Пухнаста |
Вкривалась |
Співав |
Зелена |
Заметіль |
Сніг |
Ялинка |
Вітер |
Кружляє |
10. Пеньок «Роздумів» (Використовується інтерактивний метод «Стілець правди» (слово може говорити лише той учень, який займає відповідний стілець).
Більше за все Мауглі подобалося ходити з Багірою в темну й теплу лісову хащу й засинати там на цілий задушливий день, а вночі стежити за тим, як Багіра полює. Коли він підріс настільки, що міг все зрозуміти, Багіра пояснила йому, що він ніколи не повинен чіпати людської худоби, оскільки сам був прийнятий до Зграї ціною життя бика.
11. Пеньок «Творчий».