творчі завдання з української мови

Про матеріал
Творчі завдання з української мови раджу використовувати на уроках мови у 5-7 кл. Такі завдання розвивають мислення, зацікавленість, спонукають до творчості.
Перегляд файлу

Творчі завдання з української мови

 

 

1.. Замінити виділені слова прикметниками за наведеним зразком.

  Журнал для дітей – дитячий журнал.

  Синява в небі

  Автобус у селі

  Книжка для записів

  Квітка з шоколаду

  Рослина, яка лікує –

  Збори для батьків –  

2.Знайдіть присвійний прикметник.

 Нічний, товстий, шляхетний, ґазелячий.

Записати присвійний прикметник до «Словникової скриньки».

Ґазелячий – той, що належить ґазелі, козулі родини антилопових.

  • Складіть із прикметниками, які ми сьогодні записали до «Словникової скриньки», речення.

 

3. Гра «Хто швидше?»*.

 За певний час записати якнайбільше відносних прикметників, що виражають ознаку за відношенням:

  1. до предмета чи до явища (підводний човен, вічний вогонь);
  2. до людини або тварини (батьковий заповіт, юнацький запал);
  3. до абстрактного поняття (українська пісня, культурна революція);
  4. до дії (підготовчі курси, ткацький верстат);
  5. до числа (подвійна норма, одиночне плавання).

 

  • 4. Самостійна робота.

Прочитайте текст. Випишіть із нього прикметники: спочатку якісні, потім відносні, і нарешті – присвійні. Розкажіть, за якими ознаками ви поділили прикметники на групи.

   Якого кольору сніг?

   Білий-білий первосніг

   на поля й на луки ліг.

   А в садку глибокий,

   красунь синьоокий.

   На березі ще й сосні –

   бірюзовий.

   Так чи ні?

   Жовто-золотавим

   припушило трави.

   А під вечір на шибках

   сніг рожевий, наче птах,

   Мов казкова птиця,

  

 

 

 

 

5. Гра «Упіймай прикметник».

  Прослухайте українські пісні. Запишіть прикметники, які присутні в текстах цих пісень. Визначте форми прикметників.

 та, що тільки сниться  (В. Конопелець).

Нова радість стала

 

Нова радість стала, яка не бувала:

Над вертепом звізда ясна світлом засіяла. (2)

Де Христос родився, з Діви воплотився,

Як чоловік пеленами убого повився. (2)

Ангели співають, «слава» восклицають,

На небесах і на земли мир провозглашають. * (2)

Давид виграває, в гуслі ударяє,

Мелодійно і предивно Бога вихваляє.

І ми теж співаймо, Христа прославляймо, ***

Із Марії рожденного смиренно благаймо: (2)

- Просимо Тя, Царю, небесний Владарю,

Даруй літа щасливії сего дому господарю. (2)

Даруй господарю, його господині,

Даруй літа щасливії нашій ненці Україні. (2)

В мирі проводити, Тобі угодити

І з Тобою в царстві Твоїм на вік віків жити. (2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.     Самостійна робота.

Запишіть складні прикметники. Що вони означають? Який предмет можуть характеризувати подані прикметники?

 

 Група 1. Білувато-голубий, світло-рудий, ясно-карий, яскраво-зелений, тьмяно-червоний, брудно-жовтий, сіро-свинцевий, молочно-білий, солоно-солодкий, жовтувато-білий.

 Група 2. Біло-червоний, світло-блакитний, ясно-каштановий, яскраво-білий, тьмяно-сірий, темно-бурий, брудно-сірий, сіро-голубий, сніжно-білий, гіркувато-солоний, соціально-побутовий.

 Група 3. Білувато-блакитний, світло-зелений, ясно-бурштиновий, яскраво-синій, тьмяно-каштановий, темно-вишневий, брудно-червоний, синьо-зелений, мідно-червоний, солоно-кислий, біло-рожевий.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2. Самостійна робота.

 

 Запишіть складні прикметники. Що вони означають? Який предмет можуть характеризувати подані прикметники?

 Білувато-голубий, світло-рудий, ясно-карий, яскраво-зелений, тьмяно-червоний, брудно-жовтий, сіро-свинцевий, молочно-білий, солоно-солодкий, жовтувато-білий.

Завдання.

 Пригадайте, що таке неологізми? У наведених словосполученнях складні прикметники – художні неологізми. Запишіть їх, визначте їхній рід. Що можна назвати художніми неологізмами?

 Черство-суворий хліб, буйнокосе літо, вишневокоре слово, новітньо-крилатий танець (А. Малишко).

 Небесно-сива мати (С. Йовенко).

 Небоока любов, вогневиця-калина

7. Завдання –гра.

 Пригадайте, що таке епітети? Підкресліть епітети в наведених словосполученнях. Доберіть до кожного іменника свої епітети (прості чи складні), складні підкресліть

  Стокольорова пісня, світловиді пісні, новітньо-крилатий танець, стоустий ручай, пружно-синій вітер, зелено-чиста рута, прозоро-синя грань, ракетно-космічні невдачі, іскрометна любов (З тв. А. Малишка).

 

 

8. Складіть невеличкі описи природи за поданим початком, намагаючись зберегти закладений автором настрій.

 

 Сірий туман куриться над землею. Брудні та важкі хмари вислали високе небо. Сонця не видно, сіро, димно, моторошно...

 

 

 

 

 

9. Пеньок «Четвертий зайвий».

- Тут пропонується цікава робота.

Випиши зайве слово. (Із кожного стовпчика треба виписати зайве слово).

 

 

Сніжна

Зима

Малював

Пухнаста

Вкривалась

Співав

Зелена

Заметіль

Сніг

Ялинка

Вітер

Кружляє

  • Складіть із цих слів речення. (Ялинка вкрилась снігом).
  • Поширте це речення прикметниками з таблиці. У якому стовпчику
  • вони знаходяться? (Зелена ялинка вкрилась пухнастим снігом).

 

 

10. Пеньок «Роздумів» (Використовується інтерактивний метод «Стілець правди» (слово може говорити лише той учень, який займає відповідний стілець).

  • Прослухайте уривок із твору Р. Кіплінга.

 Більше за все Мауглі подобалося ходити з Багірою в темну й теплу лісову хащу й засинати там на цілий задушливий день, а вночі стежити за тим, як Багіра полює. Коли він підріс настільки, що міг все зрозуміти, Багіра пояснила йому, що він ніколи не повинен чіпати людської худоби, оскільки сам був прийнятий до Зграї ціною життя бика.

  • Усі Джунглі твої, - сказала Багіра, - і ти можеш убивати все, що тільки подужаєш, але заради бика, який тебе викупив, ти не повинен убивати та їсти худоби. Такий закон Джунглів.
    • З якого твору взято цей уривок?
    • Як ви ставитесь до закону Джунглів у сучасному світі?
    • Запишіть у зошитах друзів та недругів Мауглі в алфавітному порядку. Дайте їм характеристику одним словом.
      1. Акела –
      2. Багіра –
      3. Балу –
      4. Мати вовчиця –
      5. Табакі –
      6. Червона Квітка –
      7. Шер-Хан –

 

 

11. Пеньок «Творчий».

  • -Діти, на цьому пеньочку десь загубилися листочки, з яких було складено вірш М. Вінграновського. Деякі листки ми знайшли. Допоможіть нам, записавши замість крапок прикметники, відтворити текст повністю. Варіант, який найбільш співпаде з оригіналом, буде нагороджений листочками. (Робота в парах).
  • Сама собою річка ця тече,
  • Маленька річечка, вузенька, як долоня.
  • Ця річечка – Дніпра тихенька синя доня,
  • Маленька донечка без імені іще.
  •  
  • Вона тече в городі в нас під кленом,
  • І наша хата пахне їй борщем.
  • Цвіте над нею небо здоровенно
  • Солодкими хмаринами з дощем.
  •  
  • Ця річечка тече для клена і для мене,
  • Її й тоді я бачу, коли сплю.
  • Я річечку оцю в городі в нас під кленом
  • Як тата й маму і як мед люблю (М. Вінграновський).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 вересня 2022
Переглядів
564
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку