Творчі завдання з української мови (навчання грамоти) 1 клас

Про матеріал
Розвиток творчих здібностей – це вміння використовувати знання в нестандартних ситуаціях, розвиток психічних процесів. Розвиток творчих здібностей включає і розвиток мислення – вміння узагальнювати, перетворювати знання в гнучкі системи, творчо аналізувати ситуацію.
Перегляд файлу

Творчі завдання з української мови (навчання грамоти) 1 клас

 Методичний посібник

Розвиток творчих здібностей – це вміння використовувати знання в нестандартних ситуаціях, розвиток психічних процесів.

Розвиток творчих здібностей включає і розвиток мислення – вміння узагальнювати, перетворювати знання в гнучкі системи, творчо аналізувати ситуацію.

Розвивати творчість – означає виховувати у дітей інтерес до знань, самостійність у навчанні. Маленький учень добре вчиться лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий. Тому на кожному уроці я ставлю перед собою такі завдання:

- запалити в дитячому серці вогник допитливості;

- збагачувати знання школярів про природу, суспільне життя, трудову діяльність людей;

- розвивати різні види пам'яті;

- розвивати уяву і фантазію;

- розвивати увагу, спостережливість;

- формувати мовленнєві вміння, комунікативно – творчі здібності;

- пробуджувати інтерес до навчання, робити його цікавим, пізнавальним, розвивальним;

- розвивати творче мислення;

- навчити працювати з навчальною і дитячою книгою;

- виховувати національну самосвідомість, духовність.

Щоб сформувати творчі здібності, дитині необхідно якнайбільше вражень про навколишній світ під час виконання різних видів діяльності, який їй подобається найбільше, а потім – в усіх притаманних учням видах діяльності (гра, малювання, конструювання, читання та розігрування сюжетів знайомих  літературних творів, складання віршів, казок, робота з геометричним матеріалом, експериментування тощо).

Формуючи в учнів інтерес до будь – якого з цих видів діяльності, вдається захопити дитину процесом творчості. Серед шляхів розвитку творчих здібностей, пізнавальної активності, самостійності, самореалізації дітей підкреслюється необхідність використання в роботі з учнями початкових класів різноманітних завдань – навчальних, розвивальних, пізнавальних, інтелектуальних, нестандартних, творчих.

Зважаючи на це, вважаю, що: розвитку творчих здібностей сприяють:

- словесні творчі завдання на добір рими, складання початку чи закінчення вірша;

- складання казки за малюнком;

- створення продовження казки, оповідання;

- складання чистомовок;

- використання анаграм, метаграм;

- словесне малювання;

- творчі списування текстів;

- вилучення зайвого;

- скоромовки;

Для розвитку творчих здібностей я використовую:

1. Метод гри.

 Гра, як основна діяльність дитини в молодшому шкільному віці, є постійною її супутницею. Гра для дитини – перша можливість проявити себе, самовиразитись і самоствердитись. В іграх діти не тільки відображають реальне життя, а й перебудовують його. За словами Виготського, «гра дитини – це творче переосмислення пережитих вражень, комбінування їх і побудова з них дійсності, яка відповідає запитам і інтересам самої дитини», тобто гра розглядається як творча діяльність, в якій наочно виступає комбінуюча дія уяви. Тому в своїй роботі використовую розвивальні ігри як засіб навчання і виховання. В добукварний період, на уроках навчання грамоти, використовую ігри:

1) Гра «З яких звуків складається слово?» Основна мета цієї гри – навчити дитину вслухатися в слово, чути звуки, з яких воно складається, і визначати послідовність цих звуків.

2) Гра «Заміни звук». Гра вдосконалює фонематичний слух, розвиває уяву, розумові операції аналізу і синтезу.

3) На уроках використовую навчальні ігри «Розумові розминки».

4) Гра «Чому так трапилось?» Річка вийшла з берегів і затопила навколишнє поле.

5) Гра «Висновок»: Оленка старша за Марійку, а Марійка старша за Миколку. Хто найстарший? Наймолодший?

2. Використовуючи у роботі інтерактивні методи «Займи позицію», «Прес», «Саsе – метод” організовую «ігри»: «Мікрофон», «Акваріум», «Карусель». Методи інтерактивного навчання дають змогу швидко активізувати пошуково - пізнавальну діяльність учнів, максимально розкривають їх таланти.

3. Елементи технології критичного мислення. Коли дитина приходить до школи, відбувається процес її адаптації до тих видів і форм діяльності, в яких їй доведеться брати участь у дорослому житті. І цей процес відбувається за умови комунікативної діяльності. Тому для розвитку мовленнєвих умінь, розвитку творчого мислення використовую такі завдання: «Крісло автора» Учні за бажанням сідають у «крісло автора» і розповідають щось цікаве про своїх рідних, знайомих або епізод зі свого життя, історію про своє ім’я тощо. «Опиши (намалюй) навпаки» Учитель показує сюжетний малюнок, а групи учнів описують його, замінюючи основні предмети, їх ознаки, дії, явища на протилежні.

4. Під час роботи з дітьми керую процесом творчості, спрямовуючи його на активізацію творчої думки. Тому використовую метод мозкового штурму. Метод мозкового штурму використовую тоді, коли діти не мають уявлення про предмет, вони висловлюють свої думки, обґрунтовують, а вже потім роблять висновок. (Магічний трикутник, квадрат. Площа. Вимірювання площі.)

5. Для розвитку творчих здібностей учнів використовую також стратегію комбінаторних дій:

- таблиці – тренажери;

- гра «Утвори слово» (рис – сир);

6. Розвиток творчого мислення неможливий без формування розумових операцій, тому в своїй роботі використовую такий метод розвитку уяви, як «морфологічний аналіз». Мета даного методу полягає в тому, щоб - формувати у дітей уміння давати велику кількість різних категорій відповідей у рамках заданої теми; - створювати умови для оцінки дитиною отриманих ідей; - учити деталізувати найбільш продуктивні. Необхідно заповнити таблицю. Потім можна вибірково взяти деякі ознаки і придумати фантастичну тварину.

7. Метод «Думай про інше» Багато винаходів у нашому житті мають «аналоги» у природі. Літак схожий на птаха, вертоліт – на бабку, підводний човен – на рибу. Щоб винаходити, потрібно бути спостережливим, уміти придумувати на що схожі різні предмети. Розумовий розвиток дитини залежить від того, наскільки вона бере участь у продуктивних видах діяльності. Кожна продуктивна діяльність передбачає вміння планувати, тобто спершу уявляти образ того, що створюється, а потім утілювати його в практичній діяльності. Саме участь у продуктивних видах діяльності я використовую у своїй роботі вже з учнями першого класу. Залучаю дітей до таких видів художньої діяльності:

- зображувальна діяльність (малювання, ліплення, аплікація);

- музична діяльність (сприймання музики, ігри, хороводи);

- художньо – мовленнєва діяльність (слухання казок, розповідей, читання віршів, створення власних творів);

- театралізована діяльність (інсценізація казок).

У класі було проведено конкурс віршів «Моя країна – Україна», конкурс малюнків «Новорічний серпантин», «Здоровим бути – модно», «Зима - чарівниця» та ін. Під час вивчення властивостей лікарських рослин оформлено альбом «Рослини, що мене лікують», де учні проявили свою творчість та фантазію. Усі роботи, що їх готували діти, були оформлені у нестандартній формі. Залучення до творчої діяльності здійснюю і на уроках навчання грамоти. Так під час читання дітьми навіть невеличких текстів пропоную продовжити текст, змінити кінцівку чи зобразити закінчення художніми засобами. Виховувати творчу людину без краси неможливо. Прекрасне вічне джерело духовності, натхнення, творчості. Воно існує поряд з людиною, тому що краса, яка не сприймається, - мертва. І якщо люди втратять здатність відчувати красу, вона ніколи не зможе врятувати світ. Враження шкільного дитинства відкладаються в пам’яті на все життя і впливають на подальший розвиток дитини. В емоційному сприйнятті дитинства зароджуються витоки майбутньої творчої особистості.

Тому залучаючи дітей до творчості, створюючи постійно «ситуацію успіху», поважаючи дитину, ми в змозі виховати творчо працюючу особистість. Система творчих завдань впливає на мислення, мову, уяву, активність дитини. Творчі завдання дозволяють широко спиратися на суб'єктивний досвід дитини і цілком співзвучні з концепцією особистісно - орієнтованого навчання та впровадження нового Держстандарту.

 

ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. НАВЧАННЯ ГРАМОТИ Букварний період

А, У, О, И, М, І, Н.

Ми, он, ну, нам, мама, Інна, Ніна.

В Він, вона, воно, вони, нива, мова, новини, Іван.

Речення для списування:

Іван на ниві. А он Інна і Ніна.

Склади речення:

Л Лан, лин, мала, мало, луна, воли, вила, млин, лимон, малина, Алла, Ніла, Ліна

Записати відгадки до загадок.

1. Крутиться, вертиться, а берега держиться. (Млин)

2. Мию, мию без жалю, мию там, де брудно; цю роботу я люблю, та від неї худну. (Мило) .

Самодиктант.

К Мак, сік, коло, коса, каса, кіно, ліки, кава, клас, квас, вінок, вікно, колос, кусок, кусав, носив, кавун, наука, кіоск, осика, окуні, миска, сумка, лавка, високо, молоко, колиска, Клава, Калина, Микола, Оксана, коник, вовк.

Творче завдання.

 З поданих слів утвори слова:

А) вун, ка; ло, мо, ко;

Б) но, кі; на, ка ,ли;

В) ла, Ми, ко; Ок, на, са.

Замінити слова за зразком.

 а ) сосна – сосни;

б ) слова – слово;

липа - … ;

маки - … ;

осика -… ;

кавуни - …

Диктанти.

1.На городі ростуть огірки, помідори, гарбузи.

 Галинка вибирала огірки. А мама засолила на зиму.

2.У саду поспів виноград. Зробимо із нього сік.

3.До вікна прилетіли голуби. Ігор годував голубів.

Скоромовки.

1. На горі дуби, під дубами гриби.

2. Галка сіла на палку. Палка вдарила галку

docx
Додано
8 січня 2022
Переглядів
960
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку