Тема. Узагальнення й систематизація знань з теми «Дієслово». Підсумковий урок. Сім чудес Дніпропетровщини. 7 клас
Мета: узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про дієслово як самостійну частину мови; вдосконалювати навички знаходити дієслова у тексті, визначати їх граматичні ознаки і синтаксичну роль, підвищувати культуру усного і писемного мовлення; розвивати навики аналізу, аналітичного мислення, вміння робити висновки; виховувати патріотичні почуття, гордість за свою Батьківщину, за свій рідний край.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Форма проведення: урок – подорож
Цілі уроку.
Діти знатимуть: загальне значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль
Діти вмітимуть: знаходити дієслова серед запропонованого матеріалу, визначати їх граматичні ознаки; правильно записувати дієслова відповідно вивчених орфограм та аргументувати їх.
Обладнання: Підручник, дидактичний матеріал, роздавальний матеріал;
Міжпредметні зв'язки: географія, література, історія.
«Уся яскравість мовлення у дієслові,
адже дієслово – це дійова сила характеру»
Ю. Бондарєв
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети та цілей уроку
1. Вступне слово вчителя.
Ми закінчили вивчати тему «Дієслово» з великого розділу мовознавчої науки «Морфологія».
Сьогодні урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх граматичні ознаки, правильно використовувати дієслова в мовленні.
Гадаю, під час сьогоднішньої роботи ви не загубитеся в часі, не спіткнетеся через дієвідміну, впораєтеся з видом, для вас не стане перешкодою спосіб. І взагалі, робота з дією буде корисною і цікавою. І ви з нею справитеся легко.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Сьогодні наш урок пройде у вигляді подорожі до найцікавіших місць нашого краю. Наша мандрівка попрямує до семи чудес Дніпропетровщини. Давайте здійснимо подорож по цим місцям разом з дієсловом. Нашим путівником буде магічне число сім. Сім нот, сім днів тижня, сім кольорів веселки, сім чудес світу… і клас, у якому ви зараз навчаєтесь, також сьомий. Отже в путь!
ІV . Актуалізація опорних знань.
Але, щоб взяти участь у подорожі, слід придбати путівки, вартість яких виражається не грішми, а вашими знаннями. З кожної подорожі мандрівники повертаються з приємними враженнями та везуть друзям подарунки. Ви теж маєте змогу привезти гостинець – оцінку за урок.
Оголошую аукціон розпродажу путівок. Виконання домашнього завдання і є підтвердження наявності путівки.
Гра «Так чи ні»
(Учитель читає питання, а діти, якщо погоджуються, то плескають в долоні.)
Дієслово-це самостійна частина мови?
Дієслово відповідає на питання що роблю?
Дієслово має відмінки?
Дієслово має два часи?
Дієслово у реченні є присудком?
Дієслово може бути підметом?
Дієслово має доконаний вид?
Дієслово з часткою не завжди пишеться разом?
Дієслово змінюється з особами?
Дієслово доконаного виду означає завершену дію?
Дієприкметник –це форма дієслова?
Дієслово має три форми. (Ні). Назвіть форми дієслова.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності.
Перша наша зупинка «Творче конструювання». Виконавши завдання, ми дізнаємося перше чудо Дніпропетровщини.
1.Творче конструювання.
Побудувати вислови, дібравши початки з лівої, а продовження з правої колонки. Схарактеризувати вжиті в них форми дієслова.
( Один учень біля дошки розташовує надруковані частини висловів, інші учні працюють в опорних конспектах, з'єднуючи стрілочками необхідні частини висловів.)
--Молодці. Ви добре виконали завдання і зараз дізнаємося про перше чудо Дніпропетровщини.(Вчитель прикріплює на дошку ілюстрацію.)
Козацький хутір Галушківка розташований на території сучасного села Гречане Петриківського району Дніпропетровської області. Це місце, де жителі Дніпропетровщини можуть ознайомитися з традиціями та побутом козаків, взяти участь в майстер-класах із гончарства, покататися на конях, насолодитися мальовничістю природи.
Друга зупинка «Лексичний калейдоскоп». Вам неохідно пояснити фразеологізми одним словом (дієсловом). Визначити вид дієслів.
2. «Лексичний калейдоскоп».
Накивати п`ятами- утекти- ДВ
Набрати в рот води – мовчати – НДВ
Байдики бити – ледарювати НДВ
Обдерти до нитки — обібрати, пограбувати – ДВ
Плутатись під ногами- заважати –НДВ
Вернутися з рушниками — засватати -- ДВ
Пекти раків-червоніти -- НДВ
Задирати ніс- зазнаватися --НДВ
Накивати п'ятами – втекти --ДВ
-До якої форми дієслова належать записані відповіді(дієслова)? (Інфінітив)
Друге чудо –Шолоховський (Токівський) каскадний водоспад – по праву вважається однією з найкрасивіших місцин на Дніпропетровщині. 140-метровий водоспад складається не лише з каскадів, висота яких досягає близько півтора метри, але й з порогів та гранітних купелей, які є його родзинкою. Шолоховський водоспад – «молодший брат» Дніпровських порогів, пам’ятник природи, створений відрогами Українського кристалічного щита ще в мезозойську еру. На цій території був проведений ряд археологічних розкопок, в результаті яких були знайдені сліди стародавніх поселень.
3. Зупинка. Гра « Ерудити»
Записати дієслова першої дієвідміни - у першу колонку та другої дієвідміни – у другу.
Святку…мо, вивча…ш, знаход…ш, ненавид…те, сто...мо, схоч…те, лет…те, колиш…ться, осміл…ться, одяга…ться, захист…мо, пиш…ш, утриму...мося, змін…ться, тьопа…те, перестав…ш.
Ключ: у словах підкреслити другу букву від початку. З цих букв прочитати закінчення вислову давньоримського письменника Публія Теренція: «Якщо двоє роблять те саме,…»
І дієвідміна |
ІІ дієвідміна |
Святкуємо |
Знаходиш |
вивчаєш |
ненавидите |
схочете |
стоїмо |
колишеться |
летите |
одягається |
насмілиться |
пишеш |
захистимо |
утримуємося |
зміниться |
тьопаєте |
переставиш |
Третя пам’ятка-
(Коротка розповідь вчителя)
Завдання. Поставити дієслова у потрібній формі, визначити спосіб дієслів. Пояснити прислів’я. (Усно)
Якщо б ти (мовчати), то (залишатися) б мудрим. (Стримувати) себе у всьому, а найбільше – у словах. Одне погане слово (сказати) – (почути)десять. Слів не (розкидати) – добру славу (мати). Раз (промовчати), де слід, і (відвертати) тисячу бід. І риба б (співати), якби голос (мати).
Якщо б ти мовчав, то залишився б мудрим. Стримуй себе у всьому, а найбільше — у словах. Одне погане слово скажеш — почуєш десять .Слів не розкидатимеш — добру славу матимеш. Раз промовчиш, де слід, і відвернеш тисячу бід. І риба співала би, якби голос мала би.
Четверте чудо –
(Коротка розповідь вчителя)
5. Зупинка «Коректор»
1) У хаті (не сидіти). 2) На землі (вечоріти). 3) Уже (розвиднятися), коли Юхим вернувся зі школи додому.
Теплий весняний дощ покропив землю. Сніг замів дороги. У лісі пахне сосна.. Туман вкрив степ.
П’ята пам’ятка-
(Коротка розповідь вчителя)
6. Зупинка «Перекладач»
Запишіть текст, переклавши його українською мовою. Порівняйте правопис не з дієсловами в російській та українській мовах.
1. Работай так, чтобы твою работу не переделывали другие. Сделал ошибку — не скрывай: тебе помогут исправить ее. 2. Не спеши языком — торопись делом (Пог.). 3. Все купишь, а отца и матери не купишь (Посл.). 4. Шахматисту недоставало времени обдумать свой ход.
Шоста пам’ятка- Костел святого Миколая (Кам'янське)
(Коротка розповідь вчителя)
|
|
|
|
|
1. |
Д |
І |
Й |
С |
Н |
И |
Й |
|
2. |
І |
Н |
Ф |
І |
Н |
І |
Т |
И |
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Є |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
С |
П |
О |
С |
І |
Б |
|
|
|
|
|
|
5. |
Л |
Л |
Є |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
У |
М |
Н |
О |
Ж |
И |
Н |
І |
|
|
|
|
|
7. |
Д |
І |
Є |
В |
І |
Д |
М |
І |
Н |
А |
|
|
|
|
|
8. |
Д |
О |
К |
О |
Н |
А |
Н |
И |
Й |
7. КРОСВОРД
1. Розгадування кросворду.
Д - у якому стані використано дієслово бачу?(дійсний)
І - як ще можна назвати початкову форму дієслова? (інфінітив)
Є - замініть синонімічним слово маю
С - що буває умовним, наказовим і дійсним? (спосіб)
Л - поставте слово лити у форму 3 ос. дн. теп. часу: (ллє)
О - коли рід не визначається? (у множині)
В - що можна визначити, поставивши слово у форму 3 ос. мн. теп. часу? (дієвідміну)
О — до якого виду відноситься слово намалював? (доконаний)
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Вправа «Незакінчене речення»
VІ. Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Скласти розповідь(жарт) на тему «Мій день», використовуючи тільки дієслова минулого часу. (Прокинувся, вмився, поснідав, пішов, запізнився, вибачився, покуняв, повернувся…)