Тема. "Узагальнення й систематизація знань з теми «Дієслово». Підсумковий урок. Сім чудес Дніпропетровщини. "

Про матеріал
Мета: узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про дієслово як самостійну частину мови; вдосконалювати навички знаходити дієслова у тексті, визначати їх граматичні ознаки і синтаксичну роль, підвищувати культуру усного і писемного мовлення; розвивати навики аналізу, аналітичного мислення, вміння робити висновки; виховувати патріотичні почуття, гордість за свою Батьківщину, за свій рідний край.
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення  й систематизація знань з теми «Дієслово».   Підсумковий урок. Сім чудес   Дніпропетровщини. 7 клас

Мета: узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про дієслово як самостійну частину мови; вдосконалювати навички знаходити дієслова у тексті, визначати їх граматичні  ознаки і синтаксичну роль, підвищувати культуру усного і писемного мовлення;   розвивати  навики аналізу, аналітичного мислення, вміння робити висновки; виховувати патріотичні почуття, гордість за свою Батьківщину, за свій рідний край.

Тип уроку: узагальнення і  систематизація знань.

Форма проведення:  урок – подорож

Цілі уроку.

Діти знатимуть: загальне значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль

Діти вмітимуть: знаходити дієслова серед запропонованого матеріалу,  визначати їх граматичні ознаки; правильно записувати дієслова відповідно вивчених орфограм та аргументувати  їх.

Обладнання: Підручник, дидактичний матеріал, роздавальний матеріал;

Міжпредметні зв'язки: географія, література, історія.

«Уся яскравість мовлення у дієслові,

 адже дієслово – це дійова сила характеру»

Ю. Бондарєв

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети та цілей уроку

1. Вступне слово вчителя.

Ми закінчили вивчати тему «Дієслово» з великого розділу мовознавчої науки «Морфологія».

         Сьогодні урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх граматичні ознаки, правильно використовувати дієслова в мовленні.

Гадаю, під час сьогоднішньої роботи ви не загубитеся в часі,   не спіткнетеся через дієвідміну, впораєтеся з видом, для вас не стане перешкодою спосіб. І взагалі, робота з дією буде корисною і цікавою. І ви з нею справитеся легко. 

  • Відкрийте, будь ласка, зошити, запишіть сьогоднішнє число і тему.
  • А епіграфом служитимуть слова Ю. Бондарєва: «Уся яскравість мовлення у дієслові, адже дієслово – це дійова сила характеру». (на дошці)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

 

    Сьогодні наш урок  пройде у вигляді подорожі до найцікавіших місць нашого краю. Наша мандрівка попрямує до семи чудес Дніпропетровщини. Давайте здійснимо подорож по цим місцям разом з дієсловом. Нашим путівником буде магічне число сім. Сім нот, сім днів тижня, сім кольорів веселки, сім чудес світу…  і клас, у якому ви зараз навчаєтесь, також сьомий. Отже в путь!

 ІV . Актуалізація опорних знань.

     Але, щоб взяти участь у подорожі, слід придбати путівки, вартість яких виражається не грішми, а вашими знаннями. З кожної подорожі мандрівники повертаються з приємними враженнями та везуть друзям подарунки. Ви теж маєте змогу привезти гостинець – оцінку за урок.
Оголошую аукціон розпродажу путівок.  Виконання домашнього завдання і є підтвердження  наявності  путівки.  

Гра «Так чи ні»

(Учитель читає питання,  а діти, якщо погоджуються, то плескають в долоні.)

Дієслово-це самостійна частина мови?

Дієслово відповідає  на питання що роблю?

Дієслово має відмінки?

Дієслово має два часи?

Дієслово у реченні є присудком?

Дієслово може бути підметом?

Дієслово має доконаний вид?

Дієслово з часткою не завжди пишеться разом?

Дієслово змінюється з особами?

Дієслово доконаного виду означає завершену дію?

Дієприкметник –це форма дієслова?

Дієслово має три форми. (Ні). Назвіть форми дієслова.

 

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності.

   Перша  наша зупинка «Творче  конструювання». Виконавши завдання, ми дізнаємося перше чудо Дніпропетровщини.

1.Творче конструювання.

Побудувати вислови, дібравши початки з лівої, а продовження з правої колонки. Схарактеризувати вжиті в них форми дієслова.

 

 ( Один учень біля дошки розташовує надруковані частини висловів, інші учні працюють в опорних конспектах, з'єднуючи  стрілочками  необхідні частини висловів.)

--Молодці. Ви добре виконали завдання і зараз дізнаємося про перше чудо Дніпропетровщини.(Вчитель  прикріплює на дошку ілюстрацію.)

Козацький хутір Галушківка розташований на території сучасного села Гречане Петриківського району Дніпропетровської області. Це місце, де жителі Дніпропетровщини можуть ознайомитися з традиціями та побутом козаків, взяти участь в майстер-класах із гончарства, покататися на конях, насолодитися мальовничістю природи.

 Друга зупинка  «Лексичний  калейдоскоп». Вам неохідно пояснити фразеологізми одним словом (дієсловом). Визначити вид дієслів.

2. «Лексичний  калейдоскоп».

Накивати п`ятами-  утекти- ДВ

Набрати в рот води – мовчати – НДВ

Байдики бити – ледарювати  НДВ

 Обдерти до нитки —  обібрати, пограбувати – ДВ

Плутатись під ногами- заважати –НДВ

Вернутися з рушниками — засватати -- ДВ

Пекти раків-червоніти -- НДВ
Задирати ніс- зазнаватися  --НДВ

Накивати п'ятами – втекти --ДВ

-До якої форми дієслова належать записані відповіді(дієслова)?    (Інфінітив)

Друге чудо –Шолоховський (Токівський) каскадний водоспад – по праву вважається однією з найкрасивіших місцин на Дніпропетровщині. 140-метровий водоспад складається не лише з каскадів, висота яких досягає близько півтора метри, але й з порогів та гранітних купелей, які є його родзинкою.  Шолоховський водоспад – «молодший брат» Дніпровських порогів, пам’ятник природи, створений відрогами Українського кристалічного щита ще в мезозойську еру. На цій території був проведений ряд археологічних розкопок, в результаті яких були знайдені сліди стародавніх поселень.

3. Зупинка.  Гра « Ерудити»

Записати дієслова першої дієвідміни  -  у першу колонку та другої дієвідміни – у другу.

Святку…мо, вивча…ш, знаход…ш, ненавид…те, сто...мо, схоч…те, лет…те, колиш…ться, осміл…ться, одяга…ться, захист…мо, пиш…ш, утриму...мося, змін…ться, тьопа…те, перестав…ш.

Ключ: у словах підкреслити другу букву від початку. З цих букв прочитати закінчення вислову давньоримського письменника Публія Теренція: «Якщо двоє роблять те саме,…»

І дієвідміна

ІІ дієвідміна

Святкуємо

Знаходиш

вивчаєш

ненавидите

схочете

стоїмо

колишеться

летите

одягається

насмілиться

пишеш

захистимо

утримуємося

зміниться

тьопаєте

переставиш

 

 

 Третя пам’ятка-

(Коротка розповідь вчителя)

4. Зупинка  «Я – редактор»

Завдання. Поставити дієслова у потрібній формі, визначити спосіб дієслів. Пояснити прислів’я. (Усно)

Якщо б ти (мовчати), то (залишатися) б мудрим. (Стримувати) себе у всьому, а найбільше – у словах. Одне погане слово (сказати) – (почути)десять. Слів не (розкидати) – добру славу (мати). Раз (промовчати), де слід, і (відвертати) тисячу бід. І риба б (співати), якби голос (мати).

Якщо б ти мовчав, то залишився б мудрим. Стримуй себе у всьому, а найбільше — у словах. Одне погане слово скажеш — почуєш десять .Слів не розкидатимеш — добру славу матимеш. Раз промовчиш, де слід, і відвернеш тисячу бід. І риба співала би, якби голос мала би.

  • Як утворюються  дієслова умовного  способу? ( + до форми мин. часу         частки би, б, які пишуться окремо)
  • Які  частки треба використати,  щоб утворити форму  третьої особи наказового способу? (хай, нехай)

Четверте чудо –

       (Коротка розповідь вчителя)

5. Зупинка «Коректор»

  • Спишіть речення, розкрийте дужки, поставивши інфінітив у безособовій формі.

1) У хаті (не сидіти). 2) На землі (вечоріти). 3) Уже (розвиднятися), коли Юхим вернувся зі школи додому.

  • Перебудуйте речення так, щоб у кожному було безособове дієслово. З’ясуйте синтаксичну роль безособових дієслів.

Теплий весняний дощ покропив землю. Сніг замів дороги. У лісі пахне сосна.. Туман вкрив степ.

П’ята  пам’ятка-

(Коротка розповідь вчителя)

6. Зупинка «Перекладач»

Запишіть текст, переклавши його українською мовою. Порівняйте правопис не з дієсловами в російській та українській мовах.

1. Работай так, чтобы твою работу не переделывали другие. Сделал ошибку — не скрывай: тебе помогут исправить ее. 2. Не спеши языком — торопись делом (Пог.). 3. Все купишь, а отца и матери не купишь (Посл.). 4. Шахматисту недоставало времени обдумать свой ход.

Шоста  пам’ятка- Костел святого Миколая (Кам'янське)

(Коротка розповідь вчителя)

 

 

 

 

 

 

1.

Д

І

Й

С

Н

И

Й

 

2.

І

Н

Ф

І

Н

І

Т

И

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Є

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

С

П

О

С

І

Б

 

 

 

 

 

 

5.

Л

Л

Є

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

У

М

Н

О

Ж

И

Н

І

 

 

 

 

 

7.

Д

І

Є

В

І

Д

М

І

Н

А

 

 

 

 

 

8.

Д

О

К

О

Н

А

Н

И

Й

7.  КРОСВОРД

1. Розгадування кросворду.

Д - у якому стані використано дієслово бачу?(дійсний)

І - як ще можна назвати початкову форму дієслова? (інфінітив)

Є - замініть синонімічним слово маю

С - що буває умовним, наказовим і дійсним? (спосіб)

Л - поставте слово лити у форму 3 ос. дн. теп. часу: (ллє)

О - коли рід не визначається? (у множині)

В - що можна визначити, поставивши слово у форму 3 ос. мн. теп. часу? (дієвідміну)

 О — до якого виду відноситься слово намалював? (доконаний)

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

Вправа «Незакінчене речення»

  • Під час уроку я пригадав…
  • Цікавим для мене виявилося…
  • Я добре запам’ятав…

VІ. Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання.

Скласти розповідь(жарт) на тему «Мій день», використовуючи тільки дієслова минулого часу. (Прокинувся, вмився, поснідав, пішов, запізнився, вибачився, покуняв, повернувся…)

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 січня 2022
Переглядів
493
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку