Сучасна українська школа перебуває в процесі інтенсивного розвитку, плідного пошуку, активізації науково педагогічних ініціацій. Школа
покликана стати для учня та вчителя місцем духовного збагачення кожного
з учасників навчально-виховного процесу, де формувалася б громадянська
зрілість, особиста відповідальність за свій внесок у національно-культурне відродження України, у розбудову держави. Велику роль в цьому відіграє патріотичне виховання молодших школярів.
Участь у проекті «Моя родина – мій оберіг» формує творчий підхід до проблеми, сприяє самовираженню та розвитку самостійності, стимулює пізнавальну активність молодших школярів, поглиблює знання та виховує повагу до українських традицій, формує патріотичні почуття у дітей.
Діти , вивчаючи свій родовід, проймаються великою повагою і любов'ю до тих своїх далеких предків, яких навіть ніколи не бачили.
Додаток 5
Тематика навчальних проектів
КЛАС |
Назва проекту, логотип |
Мета та завдання |
Результат |
За змістом |
За кількістю учасників |
За тривалістю
|
2
|
Своя читанка
|
Переробити казки |
Рухома модель книги |
Практичний |
Колективний |
Короткочасний |
2
|
Моя родина – мій оберіг
|
Узагальнити знання про тварин і зрозуміти важливість дружнього ставлення до них |
Родинні дерева, сімейний літопис |
Теоретико-практичний |
Колективний (груповий) |
Довготри-валий
|
3
|
Добро перемагає
|
З’ясувати роль вчинків у спілкуванні учнів |
Плакат. Презентація ситуацій в імітаціях
|
Практич-ний |
Колективний (парний) |
Міні - проект |
3
|
«Я і мої прабабусі і прадідусі».
|
Продовжувати вивчати життєвий шлях найстарших членів родини, |
Презентація, Родинний альбом |
Практичний |
Колективний (груповий |
Середньої тривалості
|
3
|
«Подорожуємо Україною»
|
З’ясувати чим займаються люди в тій чи іншій місцевості |
Альбом областей |
Теоретич-ний |
Колективний (груповий) |
Довготривалий |
4
|
«Я і мій родовід, родинні реліквії»
|
вчитись брати інтерв’ю у дорослих, презентувати сімейні реліквії |
Експозиція родинних реліквій |
Практичний |
Колективний (груповий |
Середньої тривалості
|
Творчий проект на уроці читання
Останнім часом у шкільній термінології з’явилося ще одне нове поняття – «фанфік». Ця назва походить від англійського «fun fiction» – творчість прихильників художньої літератури. Цим терміном позначається літературна творчість, основою для якої є вже написаний твір з використанням ідей, сюжетів або персонажів твору-оригіналу.
У методиці викладання читання використання фанфіку як виду творчої діяльності порівняно нове. Однак все більше вчителів-практиків успішно використовують цей прийом як різновид творчої роботи для розвитку нестандартного мислення, творчих здібностей учнів.
На уроках читання школярам пропонується пофантазувати і написати власне продовження твору або переписати його фінал, або перенести героїв у інші пригоди, або ввести у твір інших героїв, або змінити особу оповідача тощо. Така творча діяльність вимагає від дітей уважного прочитання художнього твору, активізації творчої уяви, фантазії.
Творчий проект «Наша читанка» (Створюємо фанфік)
(Читання, 2 клас)
Мета проекту. Розвивати уміння школярів практично застосовувати набуті знання з читання; залучати другокласників до активного читання; розвивати читацькі вміння і навички; уяву та творчі здібності учнів.
Опис проекту. Другокласникам у кінці навчального року пропонується створити «свою читанку». Для цього учні об’єднуються в групи “Письменники» та «Художники-ілюстратори». «Письменники» мають написати фанфіки на програмові твори. «Художники» – ілюстрації до них. Усі творчі роботи об’єднуються у “Нашу читанку». Презентація «Нашої читанки» відбувається на останньому уроці читання в 2-му класі.
Завдання
«Письменники». Кожному із «письменників» обрати один твір з переліку програмових творів, які вивчалися у 2-му класі, та написати фанфік на цей твір.
«Художники». Кожному із «художників-ілюстраторів» намалювати ілюстрації до певного фанфіку.
Кінцевий продукт: «Наша читанка для 2-го класу».
Опис проекту
Тема проекту: «Моя родина – мій оберіг»
Обґрунтування вибору проблеми:
Сучасна українська школа перебуває в процесі інтенсивного розвитку, плідного пошуку, активізації науково педагогічних ініціацій. Школа
покликана стати для учня та вчителя місцем духовного збагачення кожного
з учасників навчально-виховного процесу, де формувалася б громадянська
зрілість, особиста відповідальність за свій внесок у національно-культурне відродження України, у розбудову держави. Велику роль в цьому відіграє патріотичне виховання молодших школярів.
Участь у проекті «Моя родина – мій оберіг» формує творчий підхід до проблеми, сприяє самовираженню та розвитку самостійності, стимулює пізнавальну активність молодших школярів, поглиблює знання та виховує повагу до українських традицій, формує патріотичні почуття у дітей.
Діти , вивчаючи свій родовід, проймаються великою повагою і любов'ю до тих своїх далеких предків, яких навіть ніколи не бачили.
МЕТА:
• навчальна:
удосконалювати навички роботи в малих та великих групах;
• розвивальна:
• виховна:
ХАРАКТЕРИСТИКА
За кінцевим результатом: теоретико-практичний.
За змістом: навчальний, міжпредметний
За кількістю учасників: колективний (груповий).
За ступенем самостійності: частково-пошуковий.
База реалізації проекту: ЗОШ I - III ст. № 1, 2А клас.
Учасники проекту:
1. Учні 2 А класу.
2. Вчитель початкових класів Каленюк Л.В.
3. Батьки.
Термін реалізації проекту: три місяці.
Прогнозований результат:
1. Підвищення результативності навчання з курсу «Літературне читання» «Основи здоров’я», математики, інформатики та формування різноманітних компетентностей (інформаційних, соціальних, комунікативних).
2. Посилення мотивації до навчально-пізнавальної діяльності з «Основ здоров’я», математики, читання та інформатики.
3. Розвиток креативного мислення учнів.
РЕСУРСИ
Матеріально-технічні: комп'ютери, проектор, мультимедійна дошка, канцтовари.
Інформаційні:
Методично – навчальна література
1. Л.В.Зазуліна. Педагогічні проекти: Науково-методичний посібник, 2006, Хмельницький-Кам'янець-Подільський „Абетка-НОВА".
2. Проектний день у початковій школі. // Початкова школа, 2006, № 5. - с. 28-30;
3. Проектна діяльність учнів на уроках читання. // Початкова школа, 2007, № 1. –
с. 14-17;
4. Метод проектів. // Початкова освіта, 2006, № 16;
5. Енциклопедії.
6. «Світ-дивосвіт України»: Хрестоматія з природознавства: Для молодшого шкільного віку / Упоряд. Н. М. Школа та ін. — К.: Лелека, 2006. —
7. Масенко Л. Т. Українські імена та прізвища. – К.: Знання, 1990. – 48 с. – (Сер. 6 «Духовний світ людини». – №3).
Іпегпет-ресурси.
HYPERLINK "http://www.parta.com.ua/ukr/referats/view/1942/"
http://www.parta.com.ua/ukr/referats/view/1942/
abetka.ukrlife.org/kazki.html
www.kazka.in.ua/ - 8k -uk.wikipedia.org/wiki/Звірі -
http://www.experts.in.ua/inform/smi/detail.php?ID=23701
http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-4EA7AE90E2EC5 Острів знань
Творчі проекти у початковій школі Капля Алла Григорівна,
http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/33932/
Етапи роботи
Етапи роботи |
Зміст |
Діяльність учнів |
Діяльність вчителя |
Підготовчий |
Визначення теми і мети проекту, очікуваного результату. |
Обговорення ідей з учителем, уточнення невідомої інформації. |
Знайомство зі змістом проектного підходу, оцінка можливостей проекту, пошук ресурсів для реалізації проекту. |
Організаційний |
Організаційний момент. Постановка проблеми. Планування роботи, вивчення джерел інформації, розподіл завдань між членами груп. |
Пошук партнерів, формування груп. Аналізують проблему, обговорюють головну ідею майбутнього проекту. |
Визначаю готовність і настрій учнів до роботи, зосереджую увагу учнів на особливості роботи в проекті, допомагаю сформувати групи і знайти партнерів. Формую завдання для самостійної пошукової діяльності, пропоную ідеї. |
Дослідницький |
Проведення досліджень на уроках курсу « Літературне читання» та на годинах спілкування. |
Досліджують питання, збирають інформацію, обговорюють. |
Спостерігаю, раджу, консультую, керую діяльністю. |
Пізнавальний |
Осмислення зібраного матеріалу, обмін інформацією на уроках читання, української мови, математики, на курсах «Літературне читання», «Сходинки до інформатики». |
Аналізують і систематизують інформацію. Обмінюються джерелами. Вивчають способи вирішення проблеми на пізнавальних сайтах. |
Направляю самостійну діяльність учнів, допомагаю відібрати оптимальний варіант розв’язання проблеми. |
Творчий |
Виготовлення особистих і групових проектів ( міні книжок) на уроках трудового навчання образотворчого мистецтва на «Сходинках до інформатики». |
Групова робота по оформленню продукту діяльності. |
Спрямовую роботу по пошуку креативних ідей . |
Підсумковий |
Проектний день – презентація проекту. |
Презентують проект отриманої інформації у інформативних центрах. Демонструють продукт діяльності |
Беру участь у обговоренні презентацій, оцінці продуктів діяльності. |
ОЦІНКА ДІТЬМИ СВОГО СТАВЛЕННЯ ДО ПРОЕКТУ
Робота в групах
- Виберіть, який на вашу думку, ваш проект
- Я вважаю, що наш проект...
Приємний |
|
Неприємний |
|
Одноманітний |
|
Різноманітний |
|
Цікавий |
|
Небажаний |
|
Легкий |
|
Важкий |
|
Потрібний |
|
Складний |
|
Простий |
|
Зрозумілий |
|
Незрозумілий |
|
Захоплюючий |
|
Корисний |
|
Творчий |
|
ОЦІНЮВАННЯ ПРОЕКТІВ. ВЧИТЕЛЬ ПІДВОДИТЬ ПІДСУМКИ
Етапи виконання проекту |
Бали |
1. Дослідницький (збір інформації) |
|
2. Робота в групі |
|
3. Захист проектів |
|
Загальний бал |
Максимальний бал за один етап виконання проекту - 5
ПРОЕКТНИЙ ДЕНЬ
В 2 КЛАСІ
Тема. Родина, мій рід, оберіг
Мета:
• навчальна: формувати уміння презентувати свою роботу, узагальнити знання дітей про права і обв’язки дітей, закріпити уміння розв’язувати вивчені типи задач;удосконалювати навички роботи в малих та великих групах; формувати в учнів товариські відносини, почуття взаємодопомоги, уміння доводити логічну думку до завершення;
• розвивальна: розвивати вміння аналізувати і зіставляти факти та припущення, пам'ять, зв'язне мовлення, , пізнавальний інтерес, розвивати творчу уяву, фантазію, критичне мислення, кмітливість;
• виховна: формувати в дітей соціальну компетентність через глибоке пізнаннясвоєї родини, її коренів. Виховувати повагу довсіх членів родини, продовжувати виховувати почуття патріотизму, любові і поваги до рідних
Методично-дидактичне забезпечення : ілюстрації із зображенням членів родини, «Скринька поганого настрою», плакат із записом теми уроку, дерево очікування, роздаткові завдання, кросворд, плакат «Займи позицію» («За», «Проти», «Не знаю»), запис «імен» — «Знаю», «Умію», «Ціную».
Девіз дня:
«Ми зможемо все – адже ми – родина!»
І. Організаційний момент.
— Будь ласка, позбудьтеся поганого настрою на час проектного дня, звісно якщо у когось така проблема є (час — до 10 с).
Отже, оскільки у нас залишились тільки позитивні емоції, можемо розпочинати.
Пропоную перед початком згадати про «Скриньку поганого настрою». Це — звичайнісінька коробочка, прикріплена до стіни, з надписом «Скринька поганого настрою».
• Напишіть на аркуші паперу свою проблему;
• вкиньте «проблему» у скриньку;
• забудьте про неї на час ;
• поверніть хороший настрій;
• проблеми розв'яжемо індивідуально після уроків.)
Причина поганого настрою записується 2—6 словами за декілька секунд.
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення завдань і мети дня презентації
Що таке сім’я? Як звучить це слово? В ньому є два слова «сім» і «я». Що ж це означає? … Це означає,що діти схожі на своїх батьків. Не дарма часто чуємо народну мудрість: «Яблуко від яблуньки далеко не падає». У кожної яблуньки свої яблучка і сплутати їх неможливо з іншими,як і дітей.
Наше завдання: підвести підсумки проекту, пройтися стежками додаткової літератури, дати відповіді на запитання вікторин та обмінятися
знаннями, набутими самостійним напрацюванням. А наше журі оцінить ваші знання.
- Познайомтеся з центрами нашої роботи.
IV. Етап очікування
— Кожна група, порадьтесь і запишіть на аркуші паперу у вигляді листочка (заготовлений заздалегідь) свої очікування від сьогоднішнього уроку. (Діти записують очікування, а вчитель розвішує їх на дерево.)
V. Робота в центрах
А тепер я прошу вас поглянути на цей малюнок (дерево без коріння). Що ви бачите? Так, сильне, могутнє дерево. Але в нього віднято коріння. А тепер скажіть, що станеться з деревом, коли його зрізати під корінь? Воно зів’яне, всохне. А чому всохне? Що дає дереву коріння? (воду, силу землі). А що ми маємо наувазі, коли говоримо про коріння людини? Невже у людини буває коріння? Наше з вами коріння – це наші батьки, дідусі та бабусі, предки. Вони передають нам мудрість життя, вчать нас усьому, щоб ми могли впевнено крокувати своєю долею.
Наше коріння, наша родина займають важливе місцев нашому житті. А як ви гадаєте з чого починається будь-яка родина, будь-який рід? (з прізвища, імені)
Група 1
Ім'я – це те, що супроводжує людину все її життя та залишається з нею і після смерті. Імена людей – це часточка історії кожного народу. Сучасними дослідженнями встановлено, що вже в кам'яному віці люди мали. Імена – такі, як ми їх знаємо сьогодні, – виникли не одразу: вони пройшли довжелезний шлях становлення, розвитку, змін. За родового ладу імена кожного роду були його власністю і не могли вживатися в інших родах того ж племені. Не могло бути також двох людей з однаковим ім'ям. Якщо імен не вистачало, їх можна було позичити з іншого роду. Після смерті людини, яка мала це позичене ім'я, його слід було повернути сусідам. щоб дати дитині охорону від злих сил та добрі побажання на все життя. Вважалося, що ім'я має велику магічну силу і є частиною людської душі.
Група 2
Традиційно склалося так, що в сучасній Україні повне ім'я людини утворюється з трьох складових частин: прізвища, імені та імені по батькові. Ім'я кожному з нас підібрали батьки. Ім'я по батькові утворене від імені батька, яке, в свою чергу, йому дав його батько – наш дід. Прізвище – родове найменування, яке в нас також, як правило, батьківське, а до батька перейшло від діда, до діда – від прадіда... Хто ж його перший придумав, коли і звідки воно взялось?
Група 3
А зараз тлумачення імен, які маємо ми з вами. Олександр походить з давньогрецької, означає «мужній охоронець», «захисник людей». Анастасія – жіноча форма імені утворилася від чоловічого імені Анастасіус. У перекладі з грецької воно означає «та, що воскрешає». Дмитро. Походить з грецької мови й означає «син Деметри» (грецької богині землеробства та родючості), а Деметра вважалася матір'ю землі. Віктор (Вікторія) – ім'я латинського походження, vincere означає «переможець».
Група 4
Марина – жіноча форма чоловічого імені Марин, Маринус. Ім'я латинського походження, означає «морська» Дарія – жіноча форма чоловічого імені Харіус, запозичене з латини, означає «той, хто володіє, який повеліває».
Анна – жіноче ім'я давньоєврейського походження, що означає «Божа милість» Іван – українська форма давньоєврейського імені Іоанн, означає "Господь милостивий» Андрій – біблійне ім'я грецького походження, означає «мужній, сміливий».
Група 5
Марія – ім'я запозичене з Біблії, означає «перекірлива, уперта». Воно було відоме давно як ім'я матері Ісуса, найпопулярніше ім’я у світі Ольга – запозичене зі скандинавської мови, від імені Хельга, що означає «світла», «освячена». Людмила – старослов'янське ім'я, що означає «мила людям».
Софія – грецьке ім'я, означає «мудрість»
Ім’я – це подарунок, який ми отримуємо від батьків разом із життям. Ми повинні гордо нести його по життю, не цуратися і прославляти своє прізвище. А як ви отримали своє ім’я? (розповіді учнів)
Гра-розминка «Зроби так»
Вчитель дає дітям завдання, діти їх виконують:
Гра «Математичний вузлик»
Перегрупування у групи за кольорами. Кожній групі на парту даються логічні задачі родинного змісту. Група, яка найшвидше впоралась із завданням, сигналізує про це; коли всі команди готові, перевіряються результати.
Задачі
Опрацювання математичних данних
Учні мали попереднє завдання заповнити анкету вдома.
ПІБ учня __________________________
Кількість членів сім’ї (батьки і діти)________
Вік тата _______________________
Вік мами______________________
Вік сестри_____________________
Вік брата _____________________
Вік дідуся ____________________
Вік дідуся_____________________
Вік бабусі_____________________
Вік бабусі_____________________
Спочатку учні аналізують і порівнюють дані з анкет у групах і відповідають на питання :
Діти отримують завдання створити у програмі Microsoft Word текстовий документ за опрою про свою сім’ю, який увійде до складу Класного сімейного літопису.
ПІБ учня
Склад сім’ї :
Мама – (ім’я і по батькові, вік, професія)
Тато -– (ім’я і по батькові, вік, професія)
Сестра – (ім’я, вік, рід занять)
Брат – (ім’я, вік, рід занять)
Дідусь -– (ім’я і по батькові, вік, професія)
Бабуся -– (ім’я і по батькові, вік, професія)
Невеличкий твір «Моя родина»
Гра «Допоможіть прислів'ям»
Учні отримують прислів'я у «розсипаній формі». За допомогою стрілочки необхідно з'єднати праву та ліву половинки, що розрізані вертикальною прямою.
«Без стремління човен не пливе, без коріння гине все живе...» — так співається в пісні. Все живе має коріння — важливу частину живого організму, завдяки якому добуває поживу та потрібні речовини. Ми, люди, маємо теж своє коріння — це наші предки. Завдяки їм ми знаємо минуле нашої держави, зберігаємо їхню мудрість. Нашим пращурам належить велика дослідницька праця, яка закріплювалась і передавалась із покоління в покоління, — прислів'я, приказки, прикмети, легенди.
1 група
Який кущ, така й калина.. |
щоб купити маму |
Мати сильно замахне |
а в матері - серце |
У дитини заболить пальчик,... |
яка мати, така й дитина |
Нема того краму, |
та легенько вдарить |
2 група
Який дуб – такий тин, |
так з матір’ю дітям |
Як під сонцем квітам |
як риба з водою. |
Сестра з сестрою, ... |
коли дитина в славі |
Добре й ненці, |
який батько – такий син |
3 група
Шануй батька й неньку, |
Нема щастя на землі |
Мати однією рукою б’є, |
а другою гладить |
Матері ні купити, |
буде тобі скрізь гладенько |
Без сім’ї |
ні заслужити |
4група |
|
До свого роду |
таке й насіння. |
Яке коріння - |
то й сорочка біленька. |
Сім’я міцна, ... |
хоч через воду. |
Як мати рідненька, |
то горе плаче |
Фізкультхвлиинка
Рано-вранці, як встаю,
Зарядку з татом я роблю. Ходьба
Потім йду допомагати
Я своїй матусі. Нахили тулуба вперед.
Подивлюся вправо, вліво – Повороти тулуба в сторони
Чисто навкруги, красиво
Потім розведу руками – Розводять руками.
Гарний помічник у мами
Розгадування кросворду
— Над якою темою ми сьогодні працюємо? (Родина)
— Отже, слово родина буде ключовим.
1 |
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
о |
|
|
|
||
|
|
3 |
|
д |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
а |
|
|
|
|
|
1) Донька моєї мами - то моя .... (сестра )
2) Найбільше внашій хаті свято, коли приходить з роботи ...(тато)
3) Своїх онуків розуму навчає старенький ...(дідусь)
4) найбільше пестять і голублять своїх дітей... (мами)
5) мені брат, а мамі з татом ...(син)
6) Твою матусю донечкою кличе твоя ...(бабуся)
«Загадки-відгадки»
РТУ
Ніжна, лагідна і мила,
На цей світ нас народила.
Я до неї пригорнуся,
Це ріднесенька… (матуся)
Хто усіх нас захищає,
Матінці допомагає?
З ним нічого не боюсь,
Здогадались? (татусь)
Ще рідня у мене є!
Всім питання задає,
І вертлява, й невеличка,
Моя люба це … (сестричка)
З ним ніколи не сварюся,
Іграшками поділюся.
Буду з ним дружити, грати.
Познайомтесь, це мій … (братик)
Ще голубонька рідненька –
Добра, мила і старенька.
Я ніколи не журюся,
Бо у мене є … (бабуся)
Сивий, мудрий і поважний.
Заклопотаний, відважний.
Всього я в житті навчусь,
Бо зі мною мій … (дідусь)
Найрідніша, наймиліша,
Всіх вона нас пестить, тішить,
Завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте: хто це? (Мама)
Хто нас, діток, міцно любить?
Хто нас ніжно так голубить?
Як ми хворі — цілі ночі
Не стуляє свої очі.
Хто для нас пісень співає,
Хто в негоду забавляє.
Гарні нам дає ляльки
І розказує казки?(Рідна матуся)
Хитрі очі, дві косички.
У веснянках ніс та щічки.
Непосида невеличка називається … (сестричка.)
Сильний, добрий, справедливий, біля нього ми щасливі.
Знає, вміє він багато.
Гордимось, бо це наш … (тато.)
Ніжна, лагідна, рідненька, як голубонька сивенька.
Нам би небо прихилили.
Це … наша мила. (бабуся)
Він чимало літ прожив, на повагу заслужив.
Для матусі він — татусь,
а для мене він — … (дідусь.)
Пестить, ніжить, і голубить розуміє, дуже любить.
Я до неї пригорнуся,
бо вона моя … (матуся).
Вікторина «Знайдіть мене»
У конвертах кожній групі роздаються прикметники та зображення членів родини . Завдання груп — до кожного члена родини дібрати відповідні прикметники.
Прикметники: ніжна, ласкава, привітна, щедра, лагідна, красива, турботлива, сильний,мудрий, розумний, дотепний, кмітливий, ввічливий, поважний, вмілий, надійний, уважна, працьовита, моторна, дбайливий, спокійна, найдорожча.
Гра «Складіть ланцюг»
На парти розкладають конверти, у яких знаходяться розрізні слова.
Завдання — з даних слів утворити логічно пов’язані ланцюжки:
дочка-сестра-мама-бабуся-прабабуся
син-брат-батько-дідусь-прадідусь
Сторінки Конституції України
- Незнання законів не звільняє від відповідальності. Якщо виникає така необхідність, то потрібно звертатися до Конституції України
Дитина має такі права вУкраїні, вони захищаються Конституцією та іншими Законами України.
Щоб детальніше ознайомитись та закріпити знання із запропонованої теми, можна скористатися грою «Шпигунські пристрасті».
Утвореним групам пропонуються певні статті Закону України «Про охорону дитинства». Вона опрацьовуються. При цьому текст статті отримує кожен учасник групи. Після цього учні перегруповуються за кольорами. В результаті у кожної групи на партах знаходяться всі 5 статей. Кожен учень розповідає про свою статтю членам групи, і починається колективне обговорення.
Для 1 групи
Закон України про охорону дитинства. Стаття 3. Частина 1.
Всі діти на території України, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного, етнічного або соціального походження, майнового стану, стану здоров'я та народження дітей і їх батьків (чи осіб, які їх замінюють) або будь-яких інших обставин, мають рівні права і свободи, визначені цим Законом та іншими нормативно-правовими
актами.
Для 2 групи
Закон України про охорону дитинства. Стаття 3. Частина 2
Держава гарантує всім дітям рівний доступ до безоплатної правової допомоги, необхідної для забезпечення захисту їхніх прав, на підставах та в порядку, встановлених законом, що регулює надання безоплатної правової допомоги.
Для 3 групи
Закон України про охорону дитинства. Стаття 6
Кожна дитина має право на життя. Держава гарантує дитині право на охорону здоров'я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя.
Для 4 групи
Закон України про охорону дитинства. Стаття 7. Стаття 8
Кожна дитина з моменту народження має право на ім'я та громадянство.
Батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за створення умов, необхідних для всебічного розвитку дитини, відповідно до законів України.
Для 5 групи
Закон України про охорону дитинства. Стаття 11.
Кожна дитина має право на проживання в сім'ї разом з батьками або в сім'ї одного з них та на піклування батьків.
Батько і мати мають рівні права та обов'язки щодо своїх дітей. Предметом основної турботи та основним обов'язком батьків є забезпечення інтересів своєї дитини.
А чи є у дітей обов’язки?
Читання вірша за ролями
Автор. Вітько-бідак страждає так,
Аж здригує ногами!
Він – за столом,
Він пише твір:
«Я помагаю мамі».
Старанно олівець гризе
Та супить брови грізно,
Але нічого – хоч умри! –
До голови не лізе…
Та ось тихесенько зайшла
В його кімнату мама.
Мама. Вітюнь, будь ласка, в магазин
Сходи за сірниками.
Син. Ідея!
Автор. Вигукнув синок,
А мамі…
Син. Ну й морока!
Сама іди! Я твір пишу –
Роблю важкі уроки.
Автор. І мама вийшла… а Вітько
Швиденько пише в зошит.
Син (пише). «Я в магазин завжди ходжу,
Коли мене попросять…»
Автор. Хвилин за десять мама знов
З’являється у дверях,
Мама. Вітюнь, картопельки начисть,
А я зварю вечерю.
Син. Сама начисть!
Автор. Кричить Вітько.
Та так, що ледь не лопне.
Син. Я твір пишу! Я – зайнятий!
Сама вари картоплю!
Автор. Виходить мама, а синок
Писати знов сідає.
Син (пише). «Я мамі сам варю обід,
Вечерю та сніданок…»
Автор. Радіє син.
Син. Не твір, а люкс!
Оцінка буде гарна!
Автор. І геть не думає про те,
Що він радіє марно.
Мозкова атака.
- У чому виявляється допомога Вітька матусі?
- Яку оцінку ви б поставили Вітькові за твір?
- Якою людиною виросте Вітько?
Що ж означає по-справжньому любити своїх батьків?
Учні:
- Це значить піклуватися про них.
- Не завдавати їм душевного болю.
- Не засмучувати негідною поведінкою.
- Трудитися, щоб полегшити їм життя.
- Називати їх найніжнішими словами.
- Учитися у них любити й поважати людей.
- Усі свої вчинки звіряти з ними.
VI. Відкриття етапу «Очікування». Підбиття підсумків. Рефлексія
Ті учні, які чіпляли на деревце листочки очікування, їх знімають та зачитують. Проводиться узагальнення записаного та співставлення зробленого із записаним.
I. Знаю.
II. Умію.
III. Ціную.
Знаю:
• права і обов’язки дітей;
• що значить моє ім’я;
• ланцюги живлення;
• спосіб життя тварин.
Умію:
• створювати проект
• описувати тварин;
• складати ланцюги живлення;
• користуватись додатковою літературою;
• вислуховувати думку товаришів...
Ціную:
• думку друзів;
• поради одногрупників;
• знання, набуті на уроці;
• час.