Творчий звіт учителя української мови та літератури, іноземної (англійської) мови

Про матеріал

Творчий звіт учителя української мови та літератури, іноземної (англійської) мови Сніжко Ірини Володимирівни

Проблемне питання: Використання ІКТ на уроках як засіб підвищення якості знань учнів, розвиток їх творчих здібностей.

Перегляд файлу

             Творчий звіт учителя української мови та літератури, іноземної (англійської) мови

 

                                                         Сніжко  Ірини Володимирівни

              Я, Сніжко Ірина Володимирівна,  маю вищу освіту, в 2004році закінчила Міжнародний університет «Рівненський економіко- гуманітарний інститут імені С. Дем’янчука».

Здобула кваліфікацію вчителя української мови та літератури, іноземної (англійської) мови.

Почала працювати вчителем  української мови та літератури в Собіщицькій ЗОШ І-ІІІступенів  з 2006 року, а 3 2008 року почала вчити  ще й англійську мову як другу іноземну

За час роботи  проходила професійну  перепідготовку при РОІППО:

2010р.-методика реалізації міні- проекту в рамках уроку української мови.

2015р.- роль інформаційних технологій у процесі вивчення лексики на уроках англійської мови.

Працюю над проблемним питанням: Використання ІКТ на уроках  як засіб підвищення якості знань учнів, розвиток їх творчих здібностей.

Мотивація вибору теми   

   Сьогодні, в  умовах  демократизації  та  європейської  інтеграції  національної  освіти  вчителі  шукають   найкращі  методи  й  засоби  навчання.    Запровадження в навчально-виховний процес шкіл інформаційно-комунікаційних технологій є вимогою часу. У свій час Жуль Верн передбачив: «Настане день, коли наука випередить фантазію». Цей час настав. Аби отримати інформацію, дітям сьогодні не обов’язково сидіти в школі, вони можуть її отримати самостійно в Інтернеті. Тому зараз успіх учнів напряму залежить від якості роботи вчителя, від того, наскільки він здатний вловити дух і потреби часу. Не можна залишатись вчорашніми вчителями завтрашньої школи! Беззаперечно, застосування комп’ютерних технологій напряму відповідає потребам модернізації освіти.

Поняття інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) охоплює не лише комп’ютерні програми, а й усі сучасні засоби комунікації: телебачення, мобільні телефони, Інтернет тощо.

     Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету.

  Ознайомлюючись із  досвідом  сучасних  науковців з  метою пошуку  змін  у  навчанні, які б  дали  якісний  результат  у  показниках  навчальних  досягнень  учнів, почала  використовувати  інформаційно – комунікаційні технології   на  уроках  та у виховній  роботі  з  учнями. Вважаю, що ІКТ, як найбільш ефективний  і  багатофункціональний  засіб, що  інтегрує в  собі в собі могутні розподілені  освітні  ресурси,  може  забезпечити  формування  і  прояв  ключових компетентностей  учня,  насамперед, пізнавальної. Крім того, ІКТ поєднуються на уроках з апробованими, результативними технологіями:інтерактивним навчанням,проектною технологією, проблемним навчанням

 Актуальність і перспективність досвіду:

  • Забезпечує умови для розвитку творчої особистості дитини.
  • Сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти.
  • Сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні.
  • Дозволяє  гарантувати досягнення певного стандарту освіти.
  • Забезпечує особистісно орієнтовану модель навчання.
  • Робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української мови та літератури.

Науково-теоретична  база досвіду:

  • Проблемі когнітивної компетенції школярів присвячені дослідження відомих педагогів та методистів: І.Забродіної, Л.Арістова, Ю.Бабанського, Л.Виготського, І.Якиманської та інших.
  • Серед вітчизняних дослідників: М.Ігнатенко, Л.Мар’яненко, М.Головань, Л.Лісіна.
  • Питання впровадження ІКТ в навчально-виховний процес розглядали М.Жалдак, В. Клочко, Ю. Рамський, М.Головань, Ю. Горшко та інші.

Провідна ідея  досвіду:

          Це формування  когнітивної компетенції  учнів на  основі  оптимізації  специфічних підходів  у  вивченні  української  мови  та літератури та в позаурочній  діяльності через  використання  інформаційно – комунікаційних  технологій.

Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку  самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної  обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Усе це дає можливість покращити якість навчання.  

З огляду на запит часу актуальною є проблема опанування комп’ютера     учнями  та запровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес.    Комп’ютерні технології, увібравши в себе елементи різних методик (особистісно-орієнтованого, розвивального, проектного навчання)  надають кожному учневі, спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й суб’єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві.

Практичне значення досвіду

Полягає в розробці системи оригінальних практичних розробок уроків та позаурочних заходів з використанням  інформаційно-комп’ютерних технологій та інноваційних підходів в організації навчально-виховної діяльності при вивченні  української мови та літератури, англійської мови.

У своїй роботі використовую:


  • Таблиці.
  • Малюнки.
  • Ілюстрації.
  • Схеми.
  • Відеофрагменти.
  • Мультимедійні презентації.

  • Віртуальні екскурсії

Застосовую  в роботі перегляди фільмів або їх фрагментів з прочитаними програмовими текстами, наприклад «Наталка Полтавка», «Енеїда» за І.Котляревським, «Захар Беркут» за І.Я.Франком, «Гуси-лебеді»  за М. Стельмахом та інші. Використовую записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад, про  Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Малковича, Тараса Шевченка  та багатьох інших.

Одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.

Мультимедіа – це комплекс апаратних та програмних засобів, що дозволяють застосовувати комп’ютер з текстом, звуком, графікою, анімацією та відео.

Урок із використанням мультимедійних технологій стає цікавішим для учня, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшує рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці.

У своїй практиці я використовую  наступні типи мультимедійних уроків:

- урок-презентація;

- урок-коментар аудіокниги;

- урок-екранізація роману.

Систематичне використання комп’ютера на уроці, зокрема систем презентацій, сприяє підвищенню якісного рівня використання наочності на уроці, зростанню продуктивності уроку.  

Перспективи  майбутньої  роботи  над  цією  темою:

  • розширити відеотеку (художні фільми за творами, що вивчаються у школі, документальне кіно проблемного характеру, телепередачі-розповіді про письменників тощо)
  • зібрати музичні файли (пісні народні, за словами відомих поетів, класична музика)
  • створити нові презентації до уроків мови та літератури ,
  • активно залучати учнів до проектної роботи на основі мультимедійних технологій.      

Кожний урок іноземної мови повинен бути спрямований  на практичний результат, на досягнення комунікативної компетенції. Застосування  на уроках ІКТ,  дозволяє урізноманітнити процес навчання, представити навчальний матеріал більш наочним та доступним для сприйняття учнями. Будь-яка схема, ілюстрація, анімація, звукозапис, використані при організації навчального процесу, стають не просто прикрасою уроку, а роблять його більш змістовним.

 Застосування ІКТ при вивченні іноземних мов сприяє:

  • Розвитку творчих можливостей та здібностей учнів;
  • Створенню умов для самоосвіти учнів ;
  • Підвищенню рівня застосування наочності на уроці;
  • Підвищенню продуктивності уроку;
  • Встановлення міжпредметних зв’язків;
  • Здобуття реального досвіду міжкультурного спілкування на іноземній мові;
  • Збагаченню знань учнів про історію та культуру країн мови яку вивчають;
  •  Розвитку умінь орієнтуватися у сучасному іншомовному середовищі.

       На уроках англійської мови  впроваджую різні технології навчання. Широко використовую автентичні матеріали. Для зацікавлення вивчення англійської мови намагаюся залучати додаткові цікаві країнознавчі матеріали, в своєму арсеналі маю велику добірку роздаткового матеріалу, граматичних таблиць. Завдяки таким формам підвищується і прагнення в більшій мірі спиратися на свідомість в оволодінні іноземною мовою, розвивати мислення, пам’ять, формувати загальні і специфічні навчальні уміння, наприклад, уміння користатися словником, підручником. 

    Зазвичай я використовую елементи інтерактивного навчання майже на всіх свої уроках. Так при введенні нової лексики практикую метод “Мозкового штурму”. Діти називають по черзі слова, які асоціюються з даною темою, слова записуються на промінчиках сонечка. Технологію «Mind Map» використовую  як на середньому,так і на старшому етапах навчання. Коли лексичний запас учнів достатньо високий,то ефективним є використання такої форми як «Clustering», де коло асоціацій значно ширше. 
       Метод «Мікрофон» використовую при підбитті підсумку уроку чи під час монологічного висловлювання з певної теми. 
      Часто разом з цим методом, для вираження своєї власної думки, як в усній так і в письмовій формі, використовується метод «PRESS» :
Pposition P- I think 
R-reason R- because … 
E – example E – for example …
S- solution Sthats why
      Я часто практикує парну та групову роботу. Це чудова техніка концептуального навчання, творче вирішення проблеми та поліпшення усних мовних навичок. У той же час поліпшуються відносини через довіру та товариськість.
      При вивченні граматики на молодшому етапі особливу роль посідають рольові ігри.
Однією з найбільш успішних в моїй практиці є гра «Naughty Words». Кожен з учнів отримує картки зі словами з яких потрібно скласти речення. Таким чином,кожен може відчути себе на місці підмета,присудка чи другорядних членів речення.

      У своїй діяльності за допомогою комп’ютера й інтерактивного проектора я використовую різноманітні комп’ютерні технології: мультимедійні презентації, електронні таблиці, відео матеріали, Інтернет-ресурси, програмне забезпечення до британських навчальних курсів, електронні словники для молодших класів, інтерактивні посібники з граматики. Їх вид залежить від типу уроку, його мети та структури.
      На уроці введення нового матеріалу незамінним є використання мультимедійних презентацій, інтерактивного проектора й таблиць - найефективніших під час семантизації лексичних одиниць та первинного відпрацювання їх використання.

     На уроках формування навичок і розвитку умінь процес засвоєння знань із застосуванням комп’ютерних технологій  стає цікавішим та ефективнішим, автоматизується вживання граматичних структур в усному мовленні, а також формується граматична правильність мовлення за рахунок багаторазового вживання мовленнєвих структур.

    Ефективним для розвитку мовних та мовленнєвих навичок, зокрема граматичного аспекту говоріння, є використання наочності, відтвореної за допомогою комп’ютера.

     На уроках узагальнення та систематизації знань використання комп’ютерних технологій допомагає структуруванню отриманих знань.

     Електронні тести, вікторини, анімаційні таблиці, малюнки та схеми, відеофільми сприяють підвищенню результативності засвоєння навчального матеріалу, ефективному використанню часу на уроці, мають велику практичну направленість завдяки зв’язку з реальним життям та іншими шкільними предметами.

      З впровадженням нових Держстандартів посилюється значимість принципів індивідуалізації і диференціації навчання, великого значення набуває використання проектної методики та сучасних технологій навчання іноземної мови (у тому числі інформаційних). Тому в своїй роботі я широко використовую метод проектів, і відповідно до програми з англійської мови на заключному уроці кожної теми учням пропонується підготувати проект. Робота над проектом сприяє розвитку критичного і творчого мислення учнів, орієнтує їх на самостійну діяльність.     

      Тема проектів, рівень складності змісту вибирається у відповідності з інтересами і рівнем мовної підготовки дітей. Працювати за проектною методикою починають учні з 5 класу.

 Завдання, яке я ставлю перед собою – прищепити учням жагу до здобуття знань, створити такі умови, щоб процес здобуття знань був для них цікавим, потрібним, комфортним. Головним завданням стає створення ситуації успіху.

      У 2016-2017 навчальному році учні школи брали активну участь у шкільних , районних,  олімпіадах та конкурсах з української мови та літератури. , зокрема у всеукраїнському конкурсі «Соняшник».

     У шкільному етапі предметної олімпіади з української мови та літератури  брали участь  участь учні 8-11 класів.

Були делеговані на районний етап предметної олімпіади з української мови та літератури 

учні 8, 9 класу

8 клас  Федіна  Марія

9 клас  Бабчанік Неля  V місце)

16 листопада я провела районний семінар у 8 класі з української літератури  з використанням ІКТ на тему:  « Іван Малкович. Поезія «Із янголом на плечі».        Глибокі роздуми сучасного поета про те,  якою повинна бути людина.»

                                                                                  «…янголе, не впадь з плеча»

 

У своїй роботі використовую такі методи та прийоми навчання:

     Методи:

Пояснювально- ілюстративний( передаю  учням готову інформацію за допомогою різних засобів навчання);

Репродуктивний (організовую діяльність учнів з відтвореними повідомленнями);

Проблемно- пошуковий (проблема вирішується в ході уроку)

     Прийоми:

«Мозковий штурм»

«Коло думок»

«Асоціативний кущ»

«Мікрофон» (кожен учень  може  сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію). 

«Діаграма  Вена»(використовуємо під час визначення спільних і відмінних рис літературних героїв (Катерина і Ганна Т. Шевченка)

«Проблемні питання»     (наприклад, Гроші – руйнівна чи рушійна сила? І. Карпенка-Карого «Сто тисяч».)

«Сенкан»

«Спіймай помилку»

      2016 рік було оголошено роком англійської мови в Україні. Наша школа також долучилася до цієї події.Тому у цьому навчальному році я розробила проект  та план проведення тижня іноземної мови в школі. Провела загальношкільну  урочисту лінійку з нагоди відкриття тижня, разом з учнями 6 класу випустили стіннівку «Велика Британія», разом з учнями  7-9 класів переглянули презентації про Лондон. У 5 класі провела квест-гру «Весела англійська» Учні всієї школи долучилися до виставки «Англійська мова в повсякденному житті».

    З метою популяризації вивчення іноземних мов, застосовування на практиці отриманих протягом навчального року знань у різних формах діяльності,  у нашій школі   було створено літній мовний табір.»Smile» Мета-підвищити рівень володіння англійською мовою серед учнів  шкіли , зацікавити дітей, започаткувати моду на вивчення іноземних мов .Було укладено графік роботи та розроблено програму роботи  літнього  мовного табору. Діти з великим задоволенням відвідували табір,виконували фізкультхвилинки  ,розповідали . що вміють робити дикі і свійські тварини,побачили визначні місця Великобританії- і все це , безумовно, з використанням ІКТ.  Як результат-випуск стінгазети «Дикі і домашні тварини» та «Свята і традиції Великобританії та України»   . Така   позакласна робота з іноземної мови має загальноосвітнє, виховне та розвиваюче значення. Ця робота не лише поглиблює і розширює знання іноземної мови, але й сприяє також розширенню культурологічного кругозору школярів, розвитку їх творчої активності, естетичного смаку і, як наслідок, підвищує мотивацію до вивчення мови та культури іншої країни.

    Щороку на початку березня в нашій школі відбувається низка заходів, яку традиційно називають Шевченківським тижнем. Учителі мови та літератури готують і проводять тематичні уроки, бесіди, диктанти, літературні години, інформаційні хвилинки, присвячені творчості Тараса Григоровича Шевченка.

    Я з учнями 8 класу цьогоріч  провели лінійку «Вшановуємо Великого Кобзаря» та оформили тематичний куточок «Геній українського народу»

     Працюючи в школі, дійшла  висновку, що використання ІКТ  вносить істотні зміни в діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу. У своїй діяльності прагну робити вивчення мови й літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути  у вічному пошукові – цезначить "шукати енергію слова в енергії душі". Учителю суджено бути пошуковцем, винахідником, а відтак, слід сповна усвідомити сутність змін, які приносить новий час, аби підготувати людину до життя в нинішньому столітті.  Від здатності вчителя дати  гідну відповідь на виклики ХХІ століття залежатимуть долі мільйонів поки що маленьких українців, та й, власне, майбутнє самої України.

 

 

 

 

doc
Додано
14 січня 2019
Переглядів
1664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку