ФРАЗЕОЛОГІЗМИ
Мета: розвивати словниковий запас; виробляти вміння й навички пояснювати значення фразеологізмів і правильно використовувати їх у мовленні, визначати їх синтаксичну роль; виробляти у школярів потребу звертатися до словників; підвищувати рівень мовленнєвої культури учнів.
Тип уроку: урок засідання бізнес-клубу.
Обладнання: узагальнююча таблиця «Походження фразеологізмів», індивідуальні картки із завданням, тлумачні словники, фразеологічний словник.
ХІД УРОКУ
Доброго дня, вельмишановні панни та панове! Рада вітати вас, молоде покоління українських бізнесменів, на засіданні бізнес-клубу, яке оголошую відкритим. Прошу всіх відкрити робочі блокноти, щоб робити в них необхідні записи.
Спочатку дозвольте ознайомити вас із «Пам'яткою бізнесмена-початківця».
Текст пам'ятки
Звичайно, хоча якому-небудь бізнесменові не вдається виконати той чи інший пункт, він однаково зможе досягнути успіху в бізнесі. Та жоден підприємець не здатний плідно працювати, не знаючи рідної мови. Без знання рідної мови неможливо підтримувати контакти, вести облік виконуваної роботи, оформляти документи. Тож давайте повсякчас поглиблювати й удосконалювати знання рідної мови. І сьогоднішнє засідання бізнес-клубу присвятимо лексикології та фразеології.
А мета нашого засідання — розвивати словниковий запас, виробляти уміння й навички пояснювати значення фразеологізмів і правильно використовувати їх у мовленні, розширювати знання з економіки, розвивати монологічне та діалогічне мовлення.
Суть ділової гри полягає в тому, щоб здобути якомога більше балів, які є умовними грошима, за відповіді на питання. Зароблені кошти будуть зберігатися у вас, а після закриття засідання ми визначимо найкращих підприємців. На мою думку, бізнесмен повинен мати великий словниковий запас, а найголовніше — досконало знати економічну лексику. Допоможуть нам краще оволодіти мовою 5 турів бізнес-гри.
«Лексична п'ятихвилинка»
Вам пропонується проблема, а ви повинні запропонувати різноманітні ідеї щодо їх вирішення. Для цього ви ділитесь на групи (4—6 чоловік) та шукаєте разом відповідь.
Попередити хворобу (Запобігти хворобі).
Заключати договір (Укладати договір).
Лід зрушився (Крига скресла).
Кидатися в очі (Впасти в око (очі, вічі)).
Від нічого робити (Знічев'я).
Приймати участь (Брати участь).
Віз (дієслово) — віз (іменник);
мука — мука;
провід — провід;
поганий — гидкий;
талан — талант.
«Аукціон ерудитів»
1. Учням пропонується у групах підготувати 1-2 запитання для проведення усного опитування з поданої теми. Запитання записуються на дошці, на рейтинговій основі визначаються найбільш вдалі.
2. Дайте відповіді на подані питання так, щоб утворилися фразеологічні звороти. Поясніть, що вони означають.
Який може бути апетит;
яким може бути горобець;
якою може бути голова;
якою може бути послуга;
яким може бути птах; я
кою може бути пам'ять.
Довідка: вовчий; стріляний; капустяна; ведмежа; перелітний; куряча.
3. З'ясуйте лексичне значення поданих фразеологізмів, закодованих у малюнках. Яке походження мають ці фразеологізми?
III. Творча робота
Учитель. Увага! Нам трапилася нагода використати щойно відновлені в пам'яті теоретичні знання на практиці. Від фірми «Логос» отримане термінове замовлення на опрацювання матеріалу.
Напишіть гумористичну розповідь, використовуючи фразеологізми, з теми «Моє шкільне життя».
Зважаючи на кількість коштів, можна сказати, що деякі підприємці готові випускати потрібний державі товар. Та кожному поважному бізнесменові необхідно вміти рекламувати свою продукцію. Рекламні оголошення слід складати чітко, влучно, використовуючи слова вивчених груп.
V. Підсумки уроку
Підбиваючи підсумки уроку, сумую бали, оцінюю роботу найактивніших школярів, повідомляю про завершення ділової гри.
VI. Домашнє завдання
Складіть інтерв'ю з однокласником-журналістом за таким питанням: «Покровителем яких наук чи мистецтв бажаєте бути?»