Розвиток мовних здібностей майбутніх медичних працівників на заняттях з української мови (за професійним спрямуванням) (з досвіду роботи)

Про матеріал

Розвиток мовних здібностей майбутніх медичних працівників на заняттях з української мови (за професійним спрямуванням) (з досвіду роботи)

У сучасних умовах, коли громадськість, засоби масової інформації піддають медицину суворій критиці, коли лунають голоси про кризу довіри до медицини, зниження престижу професії, проблеми лікарської етики, взаємостосунків медичного працівника з пацієнтами, з колегами набувають особливої гостроти й актуальності, тому великі вимоги ставляться до підготовки майбутніх медичних спеціалістів у коледжі.

Нам, викладачам, необхідно перейти від заучування готового матеріалу до формування творчого мислення, насамперед самим оволодіти складним мистецтвом педагогічної майстерності. Ми не виховаємо в студентах творчих особистостей, якщо самі не будемо творчими і активними у своєму педагогічному пошуку. Успіх навчання, як відомо, залежить від правильного визначення мети змісту навчання, а також від способів досягнення мети через методи навчання.

Перегляд файлу

Розвиток мовних здібностей майбутніх медичних працівників на заняттях з української мови (за професійним спрямуванням)

(з досвіду роботи)

 

 

Коник Л.П. викладач-методист

   Нікопольського медичного коледжу.

 

У сучасних умовах, коли громадськість, засоби масової інформації піддають медицину суворій критиці, коли лунають голоси про кризу довіри до медицини, зниження престижу професії, проблеми лікарської етики, взаємостосунків медичного працівника з пацієнтами, з колегами набувають особливої гостроти й актуальності, тому великі вимоги ставляться до підготовки майбутніх медичних спеціалістів у коледжі.

Нам, викладачам, необхідно перейти від заучування готового матеріалу до формування творчого  мислення, насамперед самим оволодіти  складним мистецтвом педагогічної майстерності. Ми не виховаємо в студентах творчих особистостей, якщо самі не будемо творчими і активними у своєму педагогічному пошуку. Успіх навчання, як відомо,  залежить від правильного визначення мети змісту навчання, а також від способів  досягнення мети через методи навчання.

Головний критерій вибору методу навчання  - його педагогічна  ефективність, кількість і якість засвоєння знань. Вибір методів залежить від самого педагога. Оскільки універсального методу не існує , викладач самостійно обирає метод навчання.. Чим краще викладач знає свій предмет, володіє педагогічними закономірностями процесу навчання, тим більша ймовірність того, що він обере найбільш ефективний метод навчання.

Під час навчального процесу мають бути створені умови для психологічного комфорту, творчої реалізації можливостей студентів.

Кваліфікований педагог повинен володiти літературною українською мовою, щоб власним прикладом впливати на студентів, постiйно слiдкувати за їх мовленням, звертати увагу на оформлення документiв, письмових та наукових робiт, рефератiв.

При оцiнюваннi письмових робіт   потрібно враховувати  не тiльки змiст роботи, а й мовне оформлення - правильнiсть, логiчнiсть, точнiсть, доречнiсть, виразнiсть мовлення.

Важливе значення для майбутнього медичного працівника має вивчення тем «Культура мови. Культура мови під час дискусії», «Поняття про етику ділового спілкування, її предмет і завдання», «Мовленнєвий етикет», «Правила спілкування під час зустрічей, переговорів, по телефону», адже мiжособистiсне спiлкування -  обов’язковий компонент медичної дiяльностi. У мовленнi, як в дзеркалi, вiдображається культура людини, її душевнi якостi, тому медику треба слiдкувати не тiльки за тим, що вiн говорить, а й як говорить.

Мовна поведiнка медика впливає і на психологiчну установку хворого, i на  перебiг хвороби, і на  успiхи профiлактики i лiкування.

 

На занятті з теми: «Поняття про етику ділового спілкування, її предмет і завдання» пропоную студентам прокоментувати  вислови відомих лікарів, попрацювати з текстом:

«Якщо хворому під час розмови з лікарем не полегшало, то це не лікар» (В.М. Бехтєрєв).

«Не можна лікувати тіло, не лікуючи душу».

«Якщо декілька лікарів, один з яких лікує травами, другий – ножем, а третій – словом, то найкраще звернутися до того, хто лікує словом» (Гіппократ).

«Без доброго слова і ліки допомагають погано» (Народна мудрість).

 

 

 

 

Пропоную такі завдання:

 

Прочитати текст, визначте основну думку, стиль мовлення. Сформулюйте поради «Як уникнути комунікативних помилок під час спілкування між лікарем і пацієнтом».

 

Коли слово лікує.

Якось під час відпочинку одного відомого лікаря попросили оглянути сусіда, який відчував біль у лівій частині грудної клітки. Думка, що це інфаркт викликала панічний страх. У очах читалася тривога і розгубленість.

Після кількох запитань і огляду лікар зазначив, що є симптом загострення остеохондрозу. У міру того, як лікар спокійно, з упевненістю в голосі розказував про свої спостереження, самопочуття хворого покращувалося на очах. Тривога минула. Так, справжній професіоналізм – а й уміння говорити з хворим. Спостереження свідчать, що спілкування з пацієнтом 80 відсотків випадків. Допомагає поставити правильний діагноз хворому стає легше, коли він упевнений, що його скарги почуті, зафіксовані у свідомості лікаря і він їх обдумує. Це підсилюється коли лікар каже: «Я вас чую і розумію», - або висловлює це кивком голови. Деколи доводиться говорити про неприємний прогноз чи значний ризик операції. Але хворому треба вселяти надію. Успіх лікування можливий при поєднанні довірчих людських стосунків і наукових досягнень.

 

На занятті з теми: «Культура мовлення. Культура мовлення під час дискусії» використовую такі види завдань:

- Опишіть мовні ситуації, використовуючи речення з прямою мовою і потрібні формули ввічливості:

а) Ви запізнилися на заняття.

б) Вас запросили на наукову конференцію до Києва.

в) Вам виплатили заборговану заробітну плату і компенсацію за моральні збитки.

г) Вам повідомили по телефону, що Ви отримали призначення у лікарню.

  Пропоную запам’ятати усталені вислови:

а) вельмишановний добродію;

б) відповідно до пункту укладеної угоди;

в) дозвольте нагадати вам;

г) щиро жалкуємо;

д) проте;

е) незважаючи на;

є) перепрошуємо за зайві хвилювання з приводу, з повагою.

 

 

Пояснити, якою мірою ви згодні з висловленими думками.

Жоден чоловік при здоровому глузді не візьметься будувати дім, не маючи проекту. Як же можна почати виступ, не маючи плану? Публічний виступ – це мандрівка до певної мети, і маршрут має бути нанесений на карту. (Д. Карнегі.)

Людина, яка починає промову, не продумавши її структуру, нагадує корабель, який виходить у море без стерна. (І. Томан.)

Виграні баталії, надійні мости та вдалі виступи – результати добре обміркованого плану. (П.Сопер.)

Імпровізатори, як говорив Квінтіліан, хочуть показати себе розумними перед дурнями, а замість цього показують себе дурнями перед розумними людьми. (П. Пороховщиков.)

 

Прочитайте вісім головних питань, на які повинен відповісти оратор, готуючись до публічного виступу. Поясніть важливість кожного.

  1. Інформаційний аспект повідомлення. Що говорити?
  2. Комунікаційний аспект повідомлення. Як говорити?
  3. Особовий аспект виголошування промови. Хто говорить ?
  4. Орієнтація на аудиторію. Кому говорить?
  5. Вирішення актуальних проблем, орієнтація на потреби й інтереси аудиторії. Навіщо говорити?
  6. Оформлення простору аудиторії. Де говорити?
  7. Обік кількості часу. Скільки говорити?

 

Самостійна творча робота.

Уважно прочитайте текст. Допишіть відповідне закінчення промови.

Шановні студенти!

Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість - одне з найважливіших умов відчуття повноти життя.

Вибір навчального закладу, а згодом професії значною мірою впливає на все подальше життя молодої людини. Тут не можна покладатися на випадковість, квапитися. Необхідне якнайсерйозніше ставлення до цієї проблеми як батьків, так і самих молодих людей.

Тому студенти засвоюють правила пiдготовки i виголошення рiзних видiв i жанрiв публiчних виступiв, ведення й участi у дискусiї, ознайомлюються iз засобами увиразнення публiчного виступу.

 

Вважаю, що одним з ефективних шляхів формування комунікативної компетенції у студентів є використання на заняттях інтерактивної технології колективно – групового навчання,  бо вони дають можливість залучити кожного студента  до обговорення проблеми. Студенти набувають навичок співпраці, вчаться передавати знання іншим. Це робота в малих групах. Малі групи використовую у тих випадках, коли завдання вимагає спільної, а не індивідуальної роботи.

 

  • Ділова гра. «Я – оратор» Робота в малих групах.

Серед поданих назв промов оберіть 2-3, які найбільше вас зацікавили і які ви неодмінно хотіли б послухати. Обґрунтуйте свій вибір.

1. Лікування алергійних ускладнень.

2. Імунотерапія препаратами анатоксинів.

3. Реклама лікарських препаратів.

4. Як зберегти зір?

5. Наскільки чесною має бути реклама?

6. Сучасне обладнання лікарень.

 

«Спільна угода» Кожна група може запропонувати свої правила , для ефективності роботи. Кожна група називає 2 – 3 правила. Викладач записує їх на дошці, обговорює з усією групою. Необхідно виконувати угоду.

 

 

Використання технології ситуативного моделювання  -  це побудова навчального процесу за допомогою гри. Студенти перебувають в інших умовах, ніж у традиційному навчанні. Найчастіше використовую імітаційні  ігри, рольову гру.. Завдання викладача під час застосування гри  у навчанні полягає у тому, щоб змістити  увагу студентів із зовнішніх ознак гри на її суть.  Ігри можна використовувати на різних етапах заняття, залежно від мети, якої хоче досягнути викладач.

Змоделюйте, дотримуючись етикетних норм, ситуацію  між лікарем і пацієнтом про необхідність термінової операції.

Складіть усне невелике висловлювання (3 – 4 речення), можливі ситуації спілкування.

Майбутня професiйна дiяльнiсть медичного працівника  передбачає умiння переконувати партнерiв по спiлкуванню (колег - на нарадах, пацiєнтiв та їхнiх родичiв - на прийомах), уміння володiти основами ораторського мистецтва, тому на заняттях використовую різні види завдань:

 

Робота в парах.

Прочитайте запропоновані ситуації.  Поміркуйте, чи матимуть відповідні виступи успіх? Проаналізуйте причини невдач промовців та визначте, яких помилок вони припустилися.

Ситуація 1. Лектор виходить на трибуну. Головуючий називає його прізвище, не згадуючи при цьому ні про його діяльність, ні про місце роботи, ні про тему лекції. Лектор відразу ж починає з самої суті справи. Ви слухаєте його і з окремих уривчастих фраз силкуєтеся зрозуміти, хто він, звідки, чи те про що він говорить, повя’зане з його професійною діяльністю. Чи це просто його захоплення; скільки часу він працював над цією проблемою.

Ситуація 2. Прийшов лектор – поважний, самовпевнений. Довго рився в портфелі, діставав купу паперів, не поспішаючи розкладав їх на кафедрі, поправляв окуляри і почав читати. Його монотонний голос бринів рівномірно, повільно. Заколисував. У залі запала нудьга, байдужість.

Ситуація 3. У переповненому залі розпочалася лекція. Раптом із задніх рядів озвалося кілька чоловічих голосів: «Голосніше! Нічого не чути!» Лектор знітився. Почав було говорити голосніше, але через кілька хвилин його голос стишився, і знову зауваження із залу. Промовець ще раз підвищив голос, але цього разу на якусь хвилину. Слухачі в останніх рядах втратили до лекції інтерес і перестали просити лектора говорити голосніше

 

Вирішення ситуативного завдання.

Змоделюйте комунікативну ситуацію на одну з тем:

  1. «Перший робочий день»;
  2.  «Подяка за роботу»;
  3.  «Настанови керівника».

При вивченні теми «Мовленнєвий етикет» проводжу рольову гру «Діалог медичного працівника з пацієнтом». Для реалізації ігрового методу попередньо опрацьовую моделі запитань та відповідей, створюю сценарій рольової гри, розподіляю мовні ролі серед учасників.

  • Гру «Телефонна розмова» пропоную студентам за заздалегідь змодельованою ситуацією (дзвінок до приймального відділення лікарні, дзвінок пацієнта до лікаря).

Приблизний план рольової гри:

  1.  привітання;
  2.  пояснення мети Вашого дзвінка;
  3.  запит інформації (основні питання щодо оголошення);
  4.  запит роз'яснення (додаткові питання);
  5.  висловлення вдячності. Прощання.
  • Прочитайте уважно текст. Утворіть діалог.

Викликаю швидку медичну допомогу:

Алло! 103? Швидка! Прошу негайно прислати допомогу.

- Добре, що швидка вже виїжджає. Постараюся виконати ваші поради: покласти хворого, підстелити щось під голову, розстебнути гудзики.

- Чекаю на вас. Поспішаю до хворого.

Ви звернули увагу, що говорить одна сторона. Складіть текст для другої особи на тему: «Швидка відповідає і дає поради».

 

Це має знати кожен.

 Нецензурне слово, яке вбиває.

Нецензурна брудна лайка, напівблотний жаргон стали звичайним явищем у нашому повсякденні, неначе більша половина населення забула звичайну людську мову. Можна почути матюки повсюди: на вулиці, в метро, в установі.

Ми переконані: люди не розуміють, якою згубною силою є лайливі слова. В інституті квантової генетики кандидат біологічних наук П. Горяєв і кандидат технічних наук Г. Тертишний проводили дослідження, котрі дають змогу відповісти на питання, що ж відбувається з родом людським. За допомогою апаратури подали мову у вигляді електромагнітних коливань, щоб побачити, як вона впливає на людський геном.

Коливання, що створюються словами, впливають на структуру молекул ДНК, які відповідають за спадковість людини.

Якщо людина постійно чує або використовує лайливі слова, її хромосоми починають змінювати свою структуру - запускається руйнівна програма самоліквідації.

Лайка спричиняє мутагенний ефект, аналогічний радіаційному опроміненню.

Причому матюки згубні як для того хто їх вживає, так і для того, хто їх змушений слухати. І для ДНК не має значення, є співрозмовник живою людиною чи телевізійним героєм. Звідси хвороби - фізичні і психічні. І такий спадок людина передає своїм нащадкам

 

Використовую  технології опрацювання дискусійних питань. Це публічне обговорення спірних питань, яке впливає на критичне мислення, дає можливість визначити власну позицію, формує уміння відстоювати власну думку, поглиблює знання з обговорюваної теми. При проведенні  фронтальної роботи на заняттях ефективними будуть такі форми: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Інтерв’ю», наприклад: «Мікрофон»

Чи згодні ви з тим, що риторика – це наука успіху та мистецтво реалізації мовної особистості? Чому люди прагнуть пізнати її секрети?

 

«Мозковий штурм»

Прокоментуйте. Які, на вашу думку, правила ведення дискусії найважливіші?

 

Цікавими для студентів є діалог або стратегія «Інтерв`ю».

Уявіть ситуацію: ви стали учасником бесіди з кореспондентом молодіжної програми на тему «Етика професійного спілкування як критерій культури особистості».

На чому б ви зосередили свою увагу, які тези сформулювали, які приклади навели?

 

Щоб навчити студентів дискутувати використовую фронтальні і кооперативні форми організації навчальної діяльності студентів. Найчастіше – це такі технології, як: робота в парах, робота в малих групах. Наприклад, на занятті з теми «Літературна мова. Культура мови. Культура мовлення під час дискусії» проводжу диспут у малих  групах.

1) Аборт, за, чи проти?

2) Традиційна чи народна медицина?

3) Ставлення до щеплення. За чи проти?

Доречними тут будуть і такі методи, як: «Прес», «Обери позицію», дебати.

 

З метою позитивної мотивації на занятті, свідомого засвоєння теми, використовую методику створення проблемних ситуацій. Це зобов’язує викладача зробити кожного студента активним шукачем шляхів і засобів вирішення тієї чи іншої проблеми; На занятті з теми «Лексичний аспект української мови у професійному спілкуванні» пропоную студентам такі завдання:

  •     Визначте проблеми, запропонуйте способи вирішення цих проблем.
  •     Чи завжди доречно використовувати фахову термінологію за умов неформального спілкування ділових партнерів?

На занятті з теми «Державотворча роль мови. Функції мови. Стилі, типи і форми мовлення» використовую “Прес”

  • Як вирозумієте вислів самодостатність української мови?
  • Доведіть або спростуйте твердження про самодостатність української  мови.

 

Для успішної реалізації технології проектного навчання організовую відповідні умови: тема повинна бути цікавою і актуальною, заохочую студентів до різностороннього пошуку інформації, різних методів дослідження, стараюсь консультувати на різних етапах роботи.

Це може бути виконання наслідувальних робіт, рольових проектів на зразок ток – шоу, брейн – рингу, телевізійного шоу.

На занятті з теми «Поняття про етику ділового спілкування, її предмет і завдання» пропоную провести уявне телевізійне шоу на одну з тем:

  • Контакт, ще контакт, або Як удосконалити свої комунікативні навички?
  • Мистецтво слухати, або Будьмо уважними до співрозмовника.
  • А ось і я або Чи готові ми до спілкування?

Етапи підготовки проекту:

  •     Оберіть тему шляхом голосування.
  •     Об’єднайтеся в групи: авторська, ведучі, група учасників, група глядачів.
  •     Розподіліть обов’язки . Авторська група  має скласти сценарій та тісно співпрацювати з ведучими. Група глядачів має продумати запитання до учасників та підготуватися до обговорення проблемних питань. Учасники повинні підготувати невеликі виступи.
  • Розподіліть обов’язки в групі, підготуйтеся до участі в проекті.

 

Вживання суржику у мові –  ознака неосвіченості. Щоб досягти результату потрібно на кожному занятті  проводити роботу по подоланню «антисуржику», виконувати вправи на засвоєння студентами нормативних варiантiв мовлення, усунення огріхів мовлення, на культуру слововживання, наприклад:

Наведені словосполучення замініть за необхідності нормативними лексико – граматичними формами:

Взяти пробу крові, самий престижний учбовий заклад, підприємства Дніпропетровщини, ліпше зробити так, входячий документ два десятка апаратів, більша половина присутніх, впроваджувати нові технології, завтра відпочиватимемо, я вибачаюсь, пробачте мені, за чверть до 10 ранку.

Відредагуйте, обгрунтуйте своє редагування.

Других таблеток не призначено, іти за водою, інфекціонне захворювання. Інформувати медсестрі, інструкція по вживанню ліків. Відправляйся, хворий, у палату, Іра, тебе кличе медсестра, ізолювати хворого, зарубіжна мова, інститут по кадрах, іначе кажучи, ігнорує хворим, у психіці нелади, у нього перспективна ідейка, ігнорує призначення ліками.

Обгрунтуйте нормативне написання.

а) Відплив кадрів, а не відтік. Відтік – пристосування для стікання води.

б) Втратив здоров’я, а не загубив. Загубити можна якусь річ.

в) Іншомовні слова, а не іноземні – іноземною може бути мова, гості, преса.

г) Ставлення до підлеглих, а не відношення до – Відношення – це причетність до чого – небудь.

д) Стосунки в сім’ї, а не відносини - Відносини між державами, між студентом та викладачем тощо.

Для вільного володіння усною та писемною формами професійного спілкування студенти повинні мати чималий активний лексичний запас фахової термінології. Продуктивність засвоєння термінів багато в чому залежить від системи підготовчих вправ, спрямованих як на переклад та вдумливе засвоєння термінології, так і на активізацію вмінь говоріння та слухання, необхідних для застосування цієї термінології у конкретних робочих ситуаціях. Ефективними є використання таких завдань:

Замініть запозичені слова відповідними власне українськими.

Анемія, абдукція, агонізувати. адаптуватися, баланс, вібрувати, генезис, дезінфекція, еквівалентний, мікроб, мікстура, шприц, конвульсії.

Поясніть лексичне значення слів

А-каротин, фосфат - діабетний, покришково-спинномозковий, очноямково - повіковий, привушно-жувальний, діаметрально протилежний, різко окреслений, авітаміноз, автопсія, агнозія, аденома, адинамія балістокардіографія, бальнеотерапія, барокамера

Складіть речення з фахової тематики з такими прийменниками: відповідно до, на шляху, у зв’язку, незважаючи на, в інтересах.

Уявіть ситуацію: ви повинні запропонувати колезі зробити певну справу; знаєте, що він може відмовитись. запишіть можливі зразки мовноетичних шаблонів, які б допомогли вам досягнути свого.

Колективний проект.

Укладіть словник термінів вашої майбутньої професії. Оформіть анотацію. Презентуйте словник.

 

Безперечно, найбільш доцільним для формування мовленнєвої фахової компетенції на основі професійної термінології є використання текстів зі спеціальності. Невеликих за обсягом, доступних за змістом, насичених словами, стійкими словосполученнями та граматичними конструкціями, характерними для мови спеціальності. Тільки на рівні тексту виучувані професійні терміни постають як цілісна комунікативна система, придатна для використання в певних робочих ситуаціях.

 

Уміння спілкуватися мовою професії сприяє кращому засвоєнню спеціальних дисциплін, підвищує ефективність праці, допомагає орієнтуватись у професійній діяльності та ділових контактах.

При вивченні дисципліни враховую мiжпредметні зв’язки, наприклад:

Дайте відповіді на запитання. Зверніть увагу на відмінювання власних імен та прізвищ:

1) Прізвище якого хірурга пов’язане із розвитком нейрохірургії?

2) Ким із вчених була вперше виділена анаеробна бактерія, що засвоює азот із атмосфери?

3) Про кого із фізіологів ми говоримо як про основоположника науки про вищу нервову діяльність?

4) Хто з лікарів увів у практику протидифтерійне щеплення?

5) Кому належить заслуга опису жовтяниці, яка стала називатися його прізвищем? (хвороба кого?)

6) Яким хірургом була започатковано анатомо - експериментальний напрям у практичній хірургії?

7) Кого з вчених ми знаємо як активного діяча у сфері охорони материнства і дитинства?

Ключ:

1. М. Н. Бурденко.

2. С. М. Виноградський.

3. І. П. Павлов.

4. Г. Н. Габричевський.

5. С. П. Боткін.

6. М. І. Пирогов.

7. Г. Н. Сперанський.

 

Робота над розвитком мовних здібностей студентів сприяє покращенню професiйних якостей майбутнiх медичних працівників, вчить  не тільки сумлінно виконувати обов’язки, а й отримувати  задоволення від роботи.  Це також важливий фактор у процесі формування тих нацiонально свiдомих кадрiв, якi надалi зможуть розвивати як медицину, так i сучасну українську лiтературну мову. А це сприятиме пiднесенню престижу лiтературної мови, приведе до розширення суспiльних сфер україномовного спiлкування, для утвердження державної мови в Українi.

doc
Додано
15 січня 2019
Переглядів
2727
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку