«У 1918-му Україна здобула незалежність, у 1991-му – відновила, сьогодні – захищає»
(початок проєкту з укладання інтерактивної стрічки часу, яка відображає неперервність і спадкоємність державотворчих процесів у ХХ–ХХІ ст.).
Навчальний проєкт. 10-й клас
Подорож до витоків української державності: українське національно-державне відродження 1917-1921 рр.
Революційні події в Україні стали логічними наслідком розвитку події, що відбувалися в контексті європейської історії. У лютому 1917 р. розпалася Російська імперія, до складу якої входили більшість українських земель, а в 1918 р. така сама доля спіткала й Австро-Угорську монархію, під владою якої перебували західноукраїнські землі. Українці, звільнившись з-під імперського панування, доклали зусиль для створення власної держави.
З позиції сьогодення цікавими буде аналіз державотворчої діяльності українських урядів Української Народної Республіки, Української Держави, Західноукраїнської Народної Республіки та УНР доби Директорії, зокрема їхньої внутрішньої й зовнішньої політики. Окрім того, маловивченим залишаються питання щодо ставлення в українському середовищі різних держав до розгортання революційних подій в Україні, а також бачення українських подій представниками інших націй.
Повчальним буде й дослідження причин поразки Української революції 1917-1921 рр., винесення історичних уроків із боротьби українців за право жити на своїй землі.
Водночас на події першої чверті XX ст. можна подивитися й у ширшому контексті. Від Національно-визвольної революції українського народу 1648-1676 рр., через Українську революцію 1917-1921 рр. і до революції на граніті 1990 р., Помаранчевої революції 2004 р., Революції гідності 2014 р. та сьогодення. У цьому контексті доречним видається висловлювання закордонного українського історика Івана Лисяка-Рудницького події 1917-1921 р р.: ”Було б помилково говорити про поразку української революції. Вона не досягла своєї остаточної мети, але вона внутрішньо переродила суспільство України, вона створила Україну як модерну політичну націю. На цьому фундаменті з цього часу розвивається все дальше українське життя”.
Девіз, слоган, цитата:
«Без історії суспільство не здатне складати плани на майбутнє» (Наталія Яковенко).
«Нація без держави є неповна і незакінчена, хоч би була не знати яка численна, багата і здібна; вона не буде вважатися повцінною, аж доки не стане господарем на своїй власній землі. Це – життєва аксіома, якої не можна нічим заступити. Таким чином, утворення й збереження держави було, є й буде найвищим ідеалом нації на землі. У «своїй хаті своя правда, і сила, і воля», - казав Шевченко. Лиш у своїй власній державі народ може створити найкращі умови для розвитку Богом даних йому здібностей та сприяти поступу загальнолюдської думки і культури» (І. Нагаєвський).
Обґрунтування вибору проблеми:
Актуальність проєкту:
Проєкт дає учням можливість:
Мета проєкту:
Ключове питання: що краще: вмерти стоячи чи жити на колінах?
Завдання проєкту:
Державні стандарти та навчальні програми
Характеристика проєкту
За результатом: практико-орієнтований.
За змістом: міжпредметний.
За кількістю учасників: колективний (груповий).
За тривалістю: короткочасний.
За ступенем самостійності: частково-пошуковий.
За характером контактів: внутрішній.
Термін реалізації проекту: протягом вивчення розділу 2. «УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ» і розділу 3. «У БОРОТЬБІ ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ».
Прогнозований результат:
Ресурси:
Оцінювання знань і вмінь: для оцінювання розроблених учнями робіт розроблено спеціальні форми оцінювання (критерії) взаємо- та самоперевірки.
Результати проєкту:
Висновки
Рефлексія:
Етапи реалізації проєкту
Завдання
Етап І. Дослідження
Завдання для групи «Історики»
Завдання для групи «Політики»
Завдання для групи «Державотворці»
Завдання для групи «Архіваріуси-аналітики»
Проаналізуйте значущість творчого доробку українських митців для національної і світової культури.
Етап ІІ. Обговорення в групах
Етап III. Презентація результатів дослідження
ДОДАТОК 1
Розробка історичної години для старшокласників
Історична години для старшокласників
(виховний захід з елементами гри для учнів 9-11 класів)
Мета: ознайомити учнів зі сторінками історії становлення незалежної Української держави під час революції 1917 – 1921 років; актуалізувати базові цінності українського суспільства, осмислити непростий досвід державотворення, вшанувати героїзм учасників визвольного руху; розвивати творчі здібності учнів, навички самостійної роботи в групах; виховувати учнів на найкращих зразках патріотизму, мужності і звитяги українського народу.
Обладнання: мультимедійна дошка, відеоматеріал, афіші «Фотодокумент», «Калейдоскоп подій», «Портретна», дидактичні ігри для глядачів «Творче спостереження», «Хто Я?», «Крізь призму історії» фліпчарт «Цитатний ряд», роздавальний матеріал
Епіграф: От де, люди, наша слава,
Слава України.
Т. Г. Шевченко
Перебіг заходу
Вступне слово вчителя. Історія кожної сучасної нації зберігає пам'ять про сторінки, без яких цю націю неможливо собі уявити. Однією з таких сторінок для нашого народу є Українська революції 1917 – 1921 років. Тоді українці прагнули віднайти самих себе, тобто стати повноцінною політичною нацією. Зробити цього без власної державності неможливо.
Показ відео «Історія України 1917-1918 рр.»
Тож сьогодні нашим із вами завданням є здійснення історичної мандрівки в 1917 – 1921 роки.
На уроці працюють групи «Історики», «Політики», «Державотворці», «Архіваріуси-аналітики».
1-ший учень-історик. До 1917 року українська національна державницька ідея тривожила і переповнювала ненавистю до імперської Росії небагато сердець. Національна самоідентифікація була розмита. Далеко не кожен з гордістю говорив: «Я – українець».
У лютому 1917 р. розпалася Російська імперія, до складу якої входили більшість українських земель, а в 1918 р. така сама доля спіткала й Австро-Угорську монархію, під владою якої перебували західноукраїнські землі. Українці, звільнившись з-під імперського панування, доклали зусиль для створення власної держави.
Із перших днів національно-демократичної революції 1917 р. відбувалося згуртування національних сил, а згодом з’явився загальноукраїнський громадсько-політичний центр, покликаний очолити масовий народний рух, - Українська Центральна Рада.
1-ший учень-аналітик. В умовах загальнонаціонального піднесення с.19 «Півгодини..»
Гра «Калейдоскоп подій».
2-гий учень-історик. Шановні учасники заходу, перевірити ваші знання та увагу ми вирішили за допомогою експрес-гри. Вам потрібно за одну хвилину дати якомога більше відповідей на поставлені питання.
Гра «Творче спостереження»
1-ший учень-аналітик. Уважно прочитайте уривок із документа, відновіть текст, вставляючи пропущені слова з довідки; скажіть, що це за документ, який стосунок він має до Української революції 1917-1921 років?
________ ___________Української ______________ Ради
Народе _________! Народе селян, робітників, трудящого люду!
Волею своєю ти поставив нас, __________ ___________ ___________, на сторожі прав і
вольностей Української Землі.
___________ ______ __________, виборні люде від сел, від фабрик, від солдатських казарм, од усіх громад і товариств українських вибрали нас, Українську Центральну Раду, і наказали нам стояти й боротися за ті _____ і ___________.
Твої, народе, виборні люде заявили свою волю так:
Хай буде Україна __________. Не одціляючись від всієї Росії, не розриваючи з державою російською, хай народ український на своїй землі має право сам порядкувати своїм життям. ...Всі закони, що повинні дати той лад тут у нас, на Вкраїні, мають право видавати тільки наші_____________ _____________.
...Ніхто краще _______ не може знати, чого нам треба, і які закони для нас лучші.
Ніхто краще _________ _________не може знати, як порядкувати своєю землею. І через те ми хочемо, щоб після того, як буде одібрано по всій Росії поміщицькі, казенні, царські, монастирські та інші землі у власність народів, як буде видано про це закон на Всеросійському Учредительному Зібранні, право порядкування нашими українськими землями, право користування ними належало тільки нам самим, нашим українським Зборам (Сеймові).
Так сказали виборні люди з усієї Землі Української.
Сказавши так, вони вибрали з-поміж себе нас, Українську Центральну Раду, і наказали нам бути на чолі нашого народу, стояти за його права і творити новий лад вільної
___________ _______________.
І ми, Українська Центральна Рада, вволили волю свого народу, взяли на себе великий тягар будови нового життя і приступили до тієї великої роботи...
Народе Український! У _________ руках ________ твоя. В сей трудний час всесвітнього безладдя й розпаду докажи своєю одностайністю і державним розумом, що ти, народ робітників, народ хліборобів, можеш гордо і достойно стати поруч з кожним організованим державним народом, як _________ з __________.
Українська Центральна Рада
Ухвалено: у Києві, року ________, місяця червня (іюня) числа 10
ДОВІДКА: автономної України, твоїх, доля, наших селян, Українські Збори, права і вольності, вільною, Найкращі сини твої, Перший Універсал, 1917, Український, Центральної, рівний з рівним, нас, Українську Центральну Раду.
ВІДПОВІДЬ:
Перший Універсал Української Центральної Ради
Волею своєю ти поставив нас, Українську Центральну Раду, на сторожі прав і воль- ностей Української Землі.
Найкращі сини твої, виборні люде від сел, від фабрик, від солдатських казарм, од усіх громад і товариств українських вибрали нас, Українську Центральну Раду, і наказали нам стояти й боротися за ті права і вольності.
Твої, народе, виборні люде заявили свою волю так:
Хай буде Україна вільною. Не одділяючись від всієї Росії, не розриваючи з державою російською, хай народ український на своїй землі має право сам порядкувати своїм життям. ...Всі закони, що повинні дати той лад тут у нас, на Вкраїні, мають право видавати тільки наші Українські Збори.
...Ніхто краще нас не може знати, чого нам треба, і які закони для нас лучші.
Ніхто краще наших селян не може знати, як порядкувати своєю землею. І через те ми хочемо, щоб після того, як буде одібрано по всій Росії поміщицькі, казенні, царські, монастирські та інші землі у власність народів, як буде видано про це закон на Всеросійському Учредительному Зібранні, право порядкування нашими українськими землями, право користування ними належало тільки нам самим, нашим українським Зборам (Сеймові).
Так сказали виборні люди з усієї Землі Української.
Сказавши так, вони вибрали з-поміж себе нас, Українську Центральну Раду, і наказали нам бути на чолі нашого народу, стояти за його права і творити новий лад вільної автономної України.
І ми, Українська Центральна Рада, вволили волю свого народу, взяли на себе великий тягар будови нового життя і приступили до тієї великої роботи...
Народе Український! У твоїх руках доля твоя. В сей трудний час всесвітнього безладдя й розпаду докажи своєю одностайністю і державним розумом, що ти, народ робітників, народ хліборобів, можеш гордо і достойно стати поруч з кожним організованим державним народом, як рівний з рівним.
Українська Центральна Рада
Ухвалено: у Києві, року 1917, місяця червня (іюня) числа 10
2-гий учень-аналітик. Учасники заходу проаналізуйте розрізану інфографіку. Правильно складіть пазл і назвіть документ, який стосунок він має до Української революції 1917-1921 років?
ВІДПОВІДЬ: укладення УНР Брестського мирного договору.
Гра «Цитатний ряд»
1-ший учень з групи «Політики». Шановні учасники заходу, за 5 хвилин ви маєте з’ясувати, кому належать цитати (портрети державотворців – М. Грушевського, С. Петлюри, В. Винниченка, П. Скоропадського, М. Міхновського – вивішені на дошці (фліпчарті).
Умови: учасники гри отримують паперові смужки із висловлюваннями видатних діячів революційного періоду.
М. Грушевський:
Є. Коновалець:
Є. Чикаленко:
С. Петлюра:
Є. Петрушевич:
П. Скоропадський :
В. Винниченко:
1-ший учень з групи «Державотворці». Необхідно впізнати подію за зображеною картою.
Учень. Сьогодні майже кожен знає, як 29 січня 1918 р. під Крутами проти добре озброєного більшовицько-московського війська М. Муравйова зважилися виступити курсанти Київської юнацької школи ім. Б. Хмельницького та сотня підпоручника Омельченка, переважно студенти Київського університету Св. Володимира і гімназисти.
2-гий учень з групи «Державотворці». Історики закликають нагадати про подвиг юних українських бійців під Крутами, які стримали наступ російських окупантів та більшовиків на Київ і засвідчили: українська державність без україномовної армії неможлива.
Бій під Крутами стримав більшовицький наступ на 4 дні. І це були вирішальні дні для української дипломатії, аби домогтися від міжнародної спільноти визнання України – завдяки цьому стало можливим укладання Брест-Литовського миру, що de-facto означало міжнародне визнання української незалежності. Це був бій за майбутнє, який показав, що Україна стала можливою саме завдяки армії.
Загалом, за різними підрахунками, у Крутах 29 січня 1918 року перебувало від 420 до 520 українських юнаків та студентів, які мали на озброєнні до 16 кулеметів, бронепотяг під командою сотника М. Ярцева і бойовий потяг сотника С. Лощенка.
Близько шести годин тривав бій з переважаючими російськими військами, загальною чисельністю близько 4800 осіб.
Після бою, користуючись присмерком, українські війська організовано відступили зі станції Крути до ешелонів. 27 студентів та гімназистів — одна чота – під час відступу потрапили у полон. І наступного дня вони були розстріляні або замордовані. Розстріл студентів під Крутами був одним із перших випадків розправи над полоненими у роки російсько-української війни, яка розпочалася в грудні 1917-го і тривала з перервами до листопада 1921 року. Він показав, що росіяни ведуть цю війну за іншими правилами, адже на фронтах Першої світової воюючі сторони дотримувались міжнародних Женевських конвенцій щодо полонених, за якими останнім гарантувалося життя.
Тіла загиблих студентів і гімназистів з-під Крут були перевезені до Києва, де 19 березня 1918 року урочисто поховані на Аскольдовій могилі. Участь у траурному мітингу на Аскольдовій могилі взяли державні й політичні діячі УНР, представники інтелігенції.
За сучасними підрахунками втрати українських військ під Крутами оцінюють у 70–100 загиблих.
Втрати більшовицької армії під Крутами були значними, сягали тільки вбитими 300 солдатів.
3-тій учень-аналітик.
ПАМ'ЯТІ ТРИДЦЯТИ
На Аскольдовій могилі
Поховали їх –
Тридцять мучнів українців,
Славних молодих…
На Аскольдовій могилі
Український цвіт! –
По кривавій по дорозі
Нам іти у світ.
П. Тичина
2-гий учень з групи «Державотворці». Тож і нам, українцям, які живуть у ХХІ столітті, варто пам’ятати, що зведення храму нашої державності, яке розпочалося ще далекого 1917 року, триває до нині. Борімося за свою країну й вірмо, що ми «єсть народ, якого Правди сила ніким звойована ще не була»!
Щоб жить – ні в кого права не питаюсь.
Щоб жить – я всі кайдани розірву.
Я стверджуюсь, я утверждаюсь,
Бо я живу!
П. Тичина
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ