У чому полягає роль родини і громади в житті людини

Про матеріал
урок 5. НУШ «Україна і світ. Вступ до історії та громадянської освіти. 5-6 класи (інтегрований курс)» (авт. Кафтан М. В., Козорог О.Г., Костюк І. А., Мудрий М. М., Селіваненко В. В.). «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) «Україна і світ. Вступ до історії та громадянської освіти» 5 клас
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок 5 У чому полягає роль родини і громади в житті людини

Номер слайду 2

Перевірка домашнього завдання цікаві факти по областях України ( Крим, Вінницька, Донецька) https://www.youtube.com/watch?v=u. Xm. C-NOC6f8 https://jamboard.google.com/d/1s8 MNv1 Rx. Uxc. BDarwgl. Fr. Mlva. Rz. Oyd. QQIag. P-h. XWjmjo/viewer?f=14прочитати по підручнику стор. 12-18, переказати, відповісти на всі питання усно. Переглянути презентацію матеріал до уроку 4 https://padlet.com/svetakrivoruchko/Bookmarks Запитай дорослих чи однолітків про ситуації, у яких відбувалося порушення права на повагу до людської гідності або це право дотримувалося. Запиши одну ситуацію коротко. Дай одну­-дві поради, як уникнути приниження людської гідності, підготуйся до розповіді на уроці

Номер слайду 3

Як і навіщо люди утворили родини та громади?Джамборд “родина”, “громада” на сторінціhttps://jamboard.google.com/d/1s8 MNv1 Rx. Uxc. BDarwgl. Fr. Mlva. Rz. Oyd. QQIag. P-h. XWjmjo/viewer?f=15

Номер слайду 4

Якою була родина в минулому і тепер. Сімейний кодекс України так пояснює, що таке родина (або сім’я): це люди, які мешкають разом, пов’язані спільним побутом (хатніми справами) та піклуються одне про одного (мають взаємні права та обов’язки). Наприклад, допомагають одне одному, турбуються про слабших членів родини. Сім’ї також можуть створюватися внаслідок усиновлення/удочеріння. Утім, не всі родини є або були саме такими. Вони бувають маленькими та розширеними. Зазвичай сім’ї в містах невеликі та мають меншу кількість дітей. Але не завжди. Десь прийнято, що вся родина — від прабабусі до найменших праонучків — живе разом, десь дорослі діти прагнуть жити окремо й будувати власні сім'ї самостійно.

Номер слайду 5

Цікавий факт. Напевне, у молодшій школі ви складали генеалогічне дерево (родовід) своєї родини. У наші часи люди зазвичай знають два-три покоління своїх предків. А от найдовший відомий і задокументований родовід — у китайського філософа Конфуція, який жив приблизно дві з половиною тисячі років тому. Він веде свій рід від першого правителя Китаю з династії Шан — Тана. Родовід Конфуція налічує десятки поколінь, а зараз у світі — майже півтора мільйона його нащадків.

Номер слайду 6

У часи, коли в деяких суспільствах існувало рабство, а професії навчалися, живучи і працюючи в майстра, до розширеної родини належали і раби, і підмайстри, і слуги, які жили в родині роками. Звісно, вони не мали тих самих прав, що і кровні члени сім’ї, але були її невід’ємною частиною. Упродовж століть і в різних культурах змінюються ролі членів родини. Наприклад, ще донедавна (сто років тому) діти змалечку мусили працювати й допомагати батькам господарювати, а також пильнувати молодших братиків і сестричок. Яку професію обрати, з ким одружитися — вирішували батьки. Головою родини зазвичай вважався чоловік. Але на українських теренах цю роль часто перебирала на себе жінка. На відміну від багатьох інших суспільств, українки могли отримувати спадок і самостійно розпоряджатися майном.

Номер слайду 7

Родина та її роль у громадіДо початку бурхливого розвитку заводів, переїзду молоді в місто (тобто до кінця 19 ст.) українське традиційне суспільство трималося на стосунках у родині. Одруження було справою дуже практичною — для примноження статків. Що багатшими були наречені, то менше в них було шансів обрати собі самостійно пару через приязнь чи кохання. Однак у сучасному світі ситуація дещо змінилася. Родини стають меншими, стали можливими розлучення, права жінок і чоловіків у родині — однакові. Тепер родина — не так спосіб виживати, спільно вести господарство й виховувати дітей, як місце підтримки, турботи, кохання, піклування одне про одного.Історія родини, мабуть, майже рівна за тривалістю історії людства. Вона налічує десятки тисяч років. І весь цей час родини гуртувалися, щоб допомагати одне одному.

Номер слайду 8

Проаналізуй історичні джерела 1-4. Зверни увагу на час і місце їх створення. Родини, які на них зображені, розділяє час і простір. Чи є в них щось спільне? Що їх відрізняє?

Номер слайду 9

Навіщо люди утворюють родини? Прочитай історії цих трьох персонажів. Персонаж 1. Живе 5 тисяч років тому. Мешкає в селі, вирощує зерно й городину, утримує свійських тварин. Його виживання залежить від того, що він виростить. Персонаж 3. Наш час. Мешкає в невеликому містечку, працює в офісі. На вихідних їде до села допомагати батькам господарювати. Персонаж 2. Живе 100 років тому. Людина щойно переїхала до міста й починає працювати на заводі. Жити вона зможе в маленькій кімнаті неподалік, один раз на тиждень отримуватиме зарплату.

Номер слайду 10

Поміркуй, які причини в кожного з персонажів створити родину:1. кохання, бажання близьких стосунків;2. потреба об'єднуватися заради виживання;3. потреба об'єднуватися, щоби піклуватися про слабших, немічних, малих.5 тисяч років тому 100 роківтому Наш час

Номер слайду 11

Що таке взаємна турбота й відповідальність- Що з цього, на твою думку, є громадою: сім'я, клас/школа, де я навчаюся; мешканці та мешканки під'їзду, будинку, вулиці, міста, села, де я живу; народ України, група в соцмережі?- Перебування в якій із перелічених громад є для тебе важливим і чому?- Яку роль, на твою думку, має відігравати громада в житті людини та людина в житті громади?

Номер слайду 12

Як ти розумієш вираз "Громада — це партнерство заради загальної користі"? Як можна відчути партнерство? Через які дії воно проявляється?Життя кожної людини неодмінно пов’язане із життям громади. Люди об’єднуються, щоб досягати якихось цілей, допомагати одне одному і мати підтримку. Такі стосунки називають партнерськими. Домовлятися про те, хто і як братиме участь у партнерстві, можна по-різному. Найважливіше — визнавати рівноправність і незалежність кожного учасника і кожної учасниці. Це означає, що всі можуть брати участь в ухваленні рішень, а в команді діють спільні правила. Можливо, у твоєму житті траплялося, що під час гри хтось із учасників намагався змінити правила на свою користь. Було не дуже приємно, правда? Така поведінка нищить довіру та інтерес до гри з таким партнером.

Номер слайду 13

Тож, як в іграх чи спорті, у будь-якій громаді необхідно встановити правила. Важливо, щоб вони спиралися на права людини, не принижували гідність і забезпечували рівність усіх учасників. Також треба звертати увагу на те, щоб правила, створені більшістю, враховували й інтереси меншості. Тоді кожна людина почуватиметься важливою, цінною та в безпеці.

Номер слайду 14

Встановлення правил — це дуже важливо. Проте чого варті правила, якщо вони не виконуються. Щоб усі партнери, об’єднані в громаду, пристали на нові правила, важливо залучати їх до створення цих правил. Завдяки цьому посилиться і відповідальність за їх дотримання. Подаємо кілька підказок, як краще створювати правила:у розробленні й обговоренні правил обов’язково мають брати участь ті, хто потім цих правил дотримуватиметься;правила мають бути зрозумілими та реальними для виконання;уся громада має прийняти правила як цінність і те, що несе користь для кожного і кожної.

Номер слайду 15

Школа — це також громада, у якій учні та учениці, учителі й учительки, батьки мають ухвалювати спільні рішення для того, щоб шкільне життя було цікавим, безпечним і зручним для всіх. Тому в школі створюються правила, що мають відповідати всім критеріям партнерської співпраці.

Номер слайду 16

Домашнє завдання. Запропонуй три правила для свого класу.

pptx
Додано
2 жовтня 2022
Переглядів
2801
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку