У чому виявляється милосердя

Про матеріал

Розробка містить в собі пояснення та харастеристика навчального матеріалу у чому виявляється милосердя. Розглядається питання альтруїсту та егоїсту. Окрім прозового тексту варто звернути увагу на віршований матеріал, Сформувати уміння вчителя вислухати приклад з власного життя учня, і не засуджувати позицію учня

Перегляд файлу

Дата:

Клас: 6

Предмет: етика

Вчитель:

 

Тема:  У чому виявляється милосердя

Мета: ознайомити учнів з проявами милосердя у житті людини, пояснити відмінності альтруїста та егоїста, збагатити словниковий запас поняттями «милосердя», «чуйність», «людяність», «егоїзм», «альтруїзм»;

сформувати уміння пояснювати поняття з даної теми, розвинути уміння наводити приклади вияву милосердя у вчинках, висловлювати власне ставлення та розуміння милосердя та співчуття, характеризувати прояви егоїзму та альтруїзму у власній поведінці на основі художніх творів;

виховати високе почуття моральності.

Девіз уроку: Хто співчуває, той журбу проганяє (Українське прислів’я)

Тип урок: комбінований

 

 

Х І Д  У Р О К У

І. Організаційний момент

Організація учнями робочого місця. Перевірка присутніх на уроці.

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності учнів

Представлення теми уроку, ознайомлення з основними завданнями та засобами роботи на уроці. Учитель повідомляє, що сьогодні учні познайомляться та усвідомлять ще одну з найважливіших моральних людських якостей, як милосердя та співчуття. Зможуть складати усний портрет людини егоїстичної на альтруїста, зможуть самостійно виявити риси альтруїста та егоїста у власній поведінці.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Розповідь

Людина –це істота, особистість, котра, живучи серед людей у суспільстві, потребує спілкування. Кожного дня ми помічаємо, що інші люди потребують нашої участі – допомоги, гарного та ввічливого слова, посмішки, підтримки, присутності. Недарма у народі побутує така мудрість: «Поділена біда – півбіди, поділена радість – подвійна радість».

Не важко спілкуватися з людиною, яка радісна та щаслива, випромінює посмішкою та у якої все добре. А як бути у тому випадку, коли трапилося нещастя, як знайти потрібні слова підтримки та розради, як не лише словом, а і ділом допомогти у певній життєвій ситуації, як себе поводити, щоб не образити ту особистість, яка знаходиться з тобою поруч?

Адже розділити радість чи горе з іншими є людський обов’язок кожного. А вміння допомогти – виявляється через турботу та підтримку, милосердя та співчуття.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

План теми уроку

  1. Що таке милосердя.
  2. Альтруїст та егоїст.
  3. Вияв співчуття та милосердя словом та ділом.

1.Що таке милосердя

Колективна робота з художнім твором «Лист до Бога».

Учні ознайомлюються з текстом твору (один-два учені читають в голос) та виконують завдання.

ЛИСТ ДО БОГА

Раптово помер один бідняк, залишивши дружину з трьома маленькими дітьми. У нещасних не вистачало навіть хліба. Одного разу, коли мама вийшла з дому,маленька сестричка стала просити у старшого брата хліба. Але той не міг її нагодувати. Дівчинка гірко плакала від голоду, але їжі в домі не було.

  Хлопчик у розпачі вирішив написати лист до Самого Бога: «Святий, Милостивий Боже! Моя маленька сестричка хоче їсти. Ти пошли мені трохи грошей, щоб я купив їй трохи хліба».

Написавши це, він згорнув свій лист і побіг, аби вкинути його у поштову скриньку. Але хлопчик був ще малим, а скринька висіла високо, і він не міг до неї дотягнутися. У цей час проходив поблизу священик. Він взяв із рук хлопчика згорток паперу, прочитав і пішов у домівку, де мешкала родина. Переконавшись у бідності нещасної сім’ї, він залишив їм гроші. Наступної неділі у храмі священик говорив про милосердя і згадав про лист хлопчика. Потім пішов по храму з блюдцем. Бідній сім’ї було зібрано гроші.

(Хрестоматія з етики (з елементами християнської етики): навч. посіб. для учнів 5-6 кл / Хоружа Л.Л., Мовчун А.І. – К.: Сім кольорів, 2008. )

ЗАВДАННЯ

  1. Визначте головну думку розповіді.
  2. Які труднощі спонукали хлопчика написати листа до Бога?
  3. Чому священик дав гроші бідній родині?
  4. Що зробив священик, щоб допомогти хлопчику та його сім’ї?
  5. Якими моральними якостями на Ваш погляд наділено священика?

Пояснення

Милосердя – це почуття, яке виявляється з такими людськими проявами – жалем, прагненням допомогти, прагненням справедливості. Бути милосердним – це безкорисливо ділитися з нужденним, піклуватися про немічних, хворих, допомагати слабким людям та дітям. Милосердям керує простий принцип людського співжиття: «Можеш – допоможи!!!»

Співчуття – це чуйне ставлення до чужого горя та переживань.

 

Повідомлення

Милосердя – найвища серед християнських чеснот. Зображують її символічно у вигляді жінки з дитиною на руках.

ЗАПИТАННЯ

  1. Чому милосердя має саме такий вигляд?

 

2.Альтруїст та егоїст

Робота в групах

За наведеними ситуаціями учні мають виявити людські якості, що притаманні для двох героїв (альтруїста та егоїста). Ці якості вони записують на аркуші. Складають до скриньки, з’ясувавши хто такий альтруїст та егоїст, вчитель пропонує учням дістати одну з якостей та визначити хто це.

АЛЬТРУЇСТ

Софійка двічі на тиждень, не зважаючи на погодні умови, навчання в школі та відвідування спортивної секції, заходить відвідати стареньку сусідку: то хліба купити, то молока занесе, то просто поспілкується.

ЕГОЇСТ

Усе мені! Усе для мене!

Бо більш за все себе люблю.

Чи думати за інших треба,

Коли я щось собі роблю?!

Мене усі мають жаліти,

Все краще мають віддавати.

Ото, як виросту великий,

То, може,й я захочу дати!

Навряд чи хлопчик розуміє,

Наскільки шкодить сам собі,

Бо він без Серця «обідніє».

Чи він сподобався тобі?

 

Пояснення

Егоїст – це людина, риси характеру якого полягають у себелюбстві, байдужості до людей, постійними нехтуваннями суспільних інтересів задля особистих, честолюбстві, самовихвалянні, марнослів’ї.

Альтруїст – це особистість, яка піклується безкорисливо на благо інших, готовність жертвувати заради інших своїми особистими інтересами.

 

Учні поняття записують до зошита.

 

3. Вияв співчуття та милосердя словом та ділом

Метод «Дерево рішень»

Учні самостійно пропонують варіанти, як людина може виявляти і словом, і ділом співчуття та милосердя. Можуть наводити власні приклади.  Одні з найкращих пропозицій учні записують на дошці.

 

V. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок

Метод «Мікрофон»

Роль мікрофону виконує м’ячик. Учень закінчує речення «Милосердя виявляється у …», на основі власної думки. Учень за вибором передає «мікрофон» наступному учню (який сидить поряд) на власний вибір.

 

Розповідь

Милосердя – вияв людяності, на жаль на це відразу здатен не кожен. Ця риса прищеплюється людині суспільством, родиною і поступово виховуються людиною, що згодом виявляється у розумінні почуттів та думок інших, у вияві моральної підтримки, у готовності сприяти здійсненню підтримки.

Милосердя передбачає толерантність і повагу, до того на кого вона направлена.

На жаль сьогодні вияви співчуття і милосердя до тих хто цього потребує трапляються не так часто, як би цього хотілося. Але разом з тим відроджується політика благодійництва, безкорислива допомога тим, хто її потребує. Яким буде ставлення до цього залежить саме від нас і саме зараз.

Милосердя

Яке чудове слово – Милосердя!

Як всі ми потребуємо його.

Згадай, як мама вдарить спересердя,

А потім пестить хлопчика свого.

Згадай бабусі милі, добрі руки.

Великі, мужні руки татуся

І маминих казок найкращих звуки,

Запам’ятай цю Ніжність на Життя!

Бо мама постаріє  і бабуся,

Ти виростеш і будеш гордість їх.

Саме тоді віддати мусиш

Усе тепло, що ти зберіг.

 

VІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати параграф №20.

2.Вивчити нові поняття з даної теми.

3.Міркування письмово на тему: «Здатне милосердя зробити світ кращим?» (на основі прикладу батьків, або власного досвіду )

 

docx
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Розробки уроків
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
4210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку