Мета:
-навчити пояснювати взаємозв'язок фізичного і духовного зоров'я людини;
-обґрунтовувати необхідність дотримання правил особистої гігієни, наводити приклади зумовленості здоров'я людинистаном довкілля;
-висловлювати своє судження про роль фізичної культури в формуванні здорового способу життя, наводити приклади шкідливих звичок і характеризуватиїх з позицій фізичного і морального здоров'я людини;
-формувати здоровий спосіб життя, виховувати екологію душі.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Очікувані результати: учні зможуть: пояснювати взаємозв'язок між фізичним та духовним здоров'ям людини; обґрунтовувати необхідність дотримання правил особистої гігієни та занять фізичною культурою у формуванні здорового способу життя; наводити приклади зумовленості здоров'я людини станом довкілля; називати шкідливі звички і характеризувати їх з позицій фізичного та морального здоров'я людини.
Відкритий урок з етики
Тема: Як пов’язані довкілля і здоров’я людини.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Очікувані результати: учні зможуть: пояснювати взаємозв’язок між фізичним та духовним здоров’ям людини; обґрунтовувати необхідність дотримання правил особистої гігієни та занять фізичною культурою у формуванні здорового способу життя; наводити приклади зумовленості здоров’я людини станом довкілля; називати шкідливі звички і характеризувати їх з позицій фізичного та морального здоров’я людини.
Обладнання: мультимедійна дошка, проекор,
Основні поняття: здоров’я, нездоров’я, здоровий спосіб життя, шкідливі звички.
Міжпредметні зв'язки: біологія – знання про організм людини, валеологія – поняття здоров'я, хімія – забруднювачі, процес очищення води, географія –біосфера, екологія – екологічна безпека, навколишнє середовище.
Епіграф: «Сама природа – той «внутрішній лікар», якого кожний з народження носить в собі і який більше розуміє у хворобах, ніж спеціаліст, який тільки намацує зовнішні ознаки». (Стефан Цвейг).
Структура уроку:
І. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Вступна частина:
ІІІ. Основна частина:
1.Спосіб життя та здоров’я людини.
2. Що значить бути здоровою людиною.
3. Шкідливі звички.
ІV. Заключна частина:
V. Домашнє завдання.
Хід уроку.
І. Перевірка домашнього завдання.
Проведення хвилинки-аутотренінгу
Учитель :
Доброго дня ! Приємно бачити вас здоровими та енергійними. Перш ніж ми почнемо наш урок, я хочу, щоб ви на хвилинку заспокоїлись та зосередились. Будь ласка, закрийте очі, уявіть, що ви знаходитесь у квітучому весняному садку і тихо промовляєте про себе : « Сьогодні - чудовий день. У мене - гарний настрій. Навколо мене - мої друзі .Я - буду плідно працювати. Я - дізнаюсь багато нового та корисного, бо я – завжди кмітливий та розумний ».
Сподіваюсь, що тепер ви готові слухати, сприймати та співпрацювати зі мною.
1.Бесіда з учнями (слайд 1).
ІІ. Вступна частина.
Здоров’я – одне з основних джерел радості, щасливого та повноцінного життя. З давніх-давен унашій країні цінували здоров’я. Здоров’я – це стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб, фізичнихз дефектів, психологічне, соціальне і духовне благополуччя. Тому про нього складено так багато прислів’їв. У багатьох піснях, новорічних засіваннях, привітаннях і прощаннях ми висловлюємо побажання міцного здоров’я: “Доброго вам здоров’я”, «Бувайте здорові» тощо.
Подивіться, будь ласка, на дошку. У нас є речення, спробуйте їх закінчити (слайд 2).
Отже, ми з вами бачимо, що здоров’я людини тісно пов’язане з довкіллям.
Тема нашого уроку «Як пов’язане довкілля і здоров’я людини”. Ми дізнаємося який зв’язок існує між станом навколишнього середовища, способом життя людини і його здоров’ям, а також, які звички є шкідливими для нашого організму (слайд 3,4).
ІІІ. Основна частина.
Що, по-вашому, означає слово «здоров’я”?
Які думки, почуття воно викликає?
А слово «Хвороба»?
Здоров’я Хвороба
В науці термін «Здоров’я” має ось таке тлумачення: Здоров’я – це стан живого організму, при якому організм у цілому і всі органи здатні виконувати свої життєві функції (слайд 5).
Сучасною наукою доведено, що здоров’я людини складається з трьох складових: тіла, душі та розуму.
Складові здоров’я (слайд 6)
Отже, здоров’я – це сукупність культури фізичної (здатності керувати своїм тілом), культури фізіологічної ( здатності керувати фізіологічними процесами в організмі, вміння нарощувати їх потужність), культури психічної ( здатності керувати своїми почуттями), культури інтелектуальної ( здатності керувати своїми думками).Здоровою людиною потрібно вважати, якщо всі види культур сформовані в ній. Саме тоді людина є всебічно розвиненою особистістю.
Схема здоров’я (слайд 7).
А чи є зв’язок між духовним, психічнм та фізичним здоров’ям?
Давайте проаналізуємо декілька ситуацій.
Ситуація 1.
Учениця Оксана посварилася зі своєю подругою Оленкою, бо була незадоволена тим, що Оленка розповіла всім у класі про її секрет. Оленка прийшла до школи втомлена, з головним болем, роздратована. Як ви гадаєте, чому?
Ситуація 2.
Богдан сьогодні не вивчив вірша. Він сидів і тремтів, щоб його не викликала вчителька. Йому було б соромно отримати погану оцінку. Раптом він весь почервонів і йому стало погано. Чому?
Ситуація 3.
Марія сьогодні побачила у сусідки календарик, який давно хотіла придбати. Сусідка вийшла на перерву, а календарик залишився. Марія непомітно його поклала у свій щоденник. Коли сусідка по парті повернулася, вона вже забула про свій календарик. Але Марія знервувалась, і в неї почав боліти живіт. Чому?
Ми з вами з’ясували, що наше фізичне здоров’я залежить від психічного та духовного стану людини.
Не секрет, що український фольклор увібрав у себе мудрість багатьох поколінь нашого народу. Пісні, легенди, прислів’я, приказки, загадки – у кожному жанрі ми можемо знайти приховану перлину народної мудрості. Здоров’я завжди цінувалося українцями як найвищий скарб. Люди намагалися жити за законами природи, цінували її, дбали про її збереження, а вона віддячувала їм гарним врожаєм, корисними рослинами та іншими природними ресурсами. Зараз ми перевіримо ваші знання народних прислів’їв про здоров’я, дізнаємося, які ви кмітливі та обізнані.
(Діти мають 2 хвилини для обдумування, а потім обговорення прслів’їв).(Слайд 8).
Приємно, що ви добре знаєте народні прислів’я та розумієте їх значення. Здоров’я – це невід’ємна складова життєвого успіху людини.
Міцне здоров’я дає людині можливість розвиватися, зростати, працювати, самореалізовуватися в суспільстві. Здорова людина впевнена у своїх силах, більш оптимістично сприймає навколишній світ, може більше уваги приділяти своїм близьким і знайомим. У народі часто кажуть: «Здорова людина – це щаслива людина».
Разом із цим, проблема здоров’я є актуальною в останні десятиліття, бо, незважаючи на всі досягнення медицини, здоров’я людей неухильно погіршується.
Проблемне питання:
( діти по-черзі дають відповіді) (слайд 9)
Як відомо, якщо умовно прийняти рівень людського здоров’я за 100%, то тільки 5 % залежить від рівня розвитку медицини, 20% від спадкоємних факторів, 25% від екологічної ситуації в державі, а понад 50 % від людини, способу її життя, яким шляхом вона йде у своє майбутнє.
Схема впливу різних факторів на здоров’я людини
Я буду розказувати про те , якою повинна має бути здорова людина, а ви, якщо згодні зі мною - показуєте червону картку «Так», а якщо не згодні то показуєте білу картку «Ні».
Здорова людина: весела, енергійна, стомлена, млява, розумна, товариська, роздратована, бліда, похмура.
Хвора людина: роздратована, пасивна, байдужа, кмітлива, швидка, весела, оптимістична, рухлива.
Прошу вас підсумувати прослухані характеристики та заповнити таблички
ознак здорової людини (слайд 10):
Здорова людина |
Хвора людина |
Перед вами умови, дотримання яких допомагає людині зберегти здоров’я. Визначте, чи всі їх ви вважаєте обов’язковими, щоб бути здровим. Чому? Які з них, на вашу думку, є найважливішіми? (слайд 11).
Здоров’я не існує саме по собі, воно не дається на все життя, не є постійним і незмінним. Воно потребує турботи протягом усього життя людини. Тоому треба з раннього дитинства загартовувати свій організм спортом, заняттями фізкультурою, обтиратися мокрим рушником, обливатися водою, щоб організм звикав до посильних навантажень і ставав дедалі міцнішим і здоровішим.
Фізкульт. хвилинка
( діти під ліричну музику промовляють слова та виконують рухи)(слайд 12)
Вітерець нам дме в лице,
Захиталось деревце.
Вітерець все тихше, тихше,
Деревце все вище, вище.
Діти всі за парти сіли,
Ручки рівно положили.
А чи залежить наше здоров’я від звичок?
Які ми знаємо звички? (Слайд 13-16)
Звички
Корисні Шкідливі
Вчитель називає звички, учні сигналізують картками: білий ліхтарик – корисно, червоний – шкідливо.
Відгадування загадок.
(Мед)
(Тютюн)
(Вітаміни)
- що необхідно для здоровя?
- що небезпечне для здоровя?.
Значний відсоток виникнення хвороб залежить від шкідливих звичок самої людини, порушнення санітарно-гігієнічних норм, неправильного харчування, відсутності режиму праці й відпочинку. Дуже часто діти хочуть стати дорослими, а дорослість свою вбачають у тому, щоб закурити цигарку, випити пива на людях, як це показують у фільмах і як це роблять батьки. Такі діти із задоволенням спробують викурити цигарку із наркотичною травкою чи нанюхатися різних речовин, щоб зловити кайф. Вони знищують не тільки своє здоров’я, а й здоров’я своїх майбутніх дітей. Паління вражає генетичний апарат, затримує фізичний і психічний розвиток. Адже до складу тютюнового диму входить близько 30 отруйних речовин. Англійський філософ Томас Пен вважав, що у людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом взяті. Це алкоголізм, тютюнопаління і наркоманія (слайд 17).
Підведемо підсумки (слайд 18).
ІV. Заключна частина.
Давайте разом із вами зберемо словничок здоров’я .Прошу вас назвати слова, які мають відношення до здоров’я людини та починаються на літери: з, д, о, р, о, в, і. ( Учитель на дошці збирає фразу: Ми маємо бути здорові.) (слайд 19)
З –зарядка, загартування… |
Д - дієта, дзю-до… |
О - окуляри, обтирання… |
Р- режим, ракетка, рослини… |
О - очищення, оптимізм … |
В – вітаміни, вода… |
І - імунітет, ігри… |
- Оцінювання вчителем роботи на уроці кожного учня.
- Мотивація виставлених оцінок.
1. Як фізичне здоров’я людини пов’язано з його душевним станом7
2. Які звички, притаманні людині, яка дотримується здорового способу життя?
3. В чому небезпека шкідливих звичок для людини?
V. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 11 на сторінці 63, відповісти на запитання, виконати завдання в робочому зошиті на сторінці 25.
Наш урок хочеться завершити на приємній ноті, щиро вам усім побажати:
Нехай для вас не згасне сонце,
Нехай не віють в душу холоди,
Хай хліб на столі і Бог у душі
Вас завжди порятують від біди.
Хай Бог охороняє вас від злого,
Хай світить сонце й колосяться жита,
Щоб ви були щасливі і здорові
На многії і многії літа!
Будьте завжди здорові та щасливі!