У музичному театрі: Опера

Про матеріал
Мета: Навчальна: розкрити значення та роль літератури в оперному жанрі, привернути увагу учнів до їх нерозривного зв’язку; ознайомити учнів із поняттями «арія», «лібрето», «опера»; розкрити учням найхарактерніші риси мистецтва писанки, особливості його проникнення в музичне мистецтво; Розвивальна: розвивати вокально – хорові навички, образно – асоціативне мислення учнів, здатність до інтерпретації мистецьких творів через їх порівняння; Виховна: прищеплювати учням зацікавленість народним мистецтвом.
Перегляд файлу

Урок 28

Тема: У музичному  театрі: Опера

Мета:

Навчальна: розкрити  значення  та  роль  літератури в оперному  жанрі, привернути  увагу учнів до їх  нерозривного  зв’язку; ознайомити  учнів із  поняттями «арія», «лібрето», «опера»; розкрити  учням  найхарактерніші  риси  мистецтва  писанки, особливості  його  проникнення  в  музичне  мистецтво;

Розвивальна: розвивати вокально – хорові  навички, образно – асоціативне  мислення  учнів, здатність  до  інтерпретації  мистецьких  творів  через  їх  порівняння;

Виховна: прищеплювати  учням  зацікавленість  народним  мистецтвом.

Музичний  матеріал: В.А.Моцарт. Арія Цариці  Ночі, дует Папагено та Папагени, хор «Звідки приємний та ніжний той дзвін» (із опери «Чарівна флейта»); В.Таловиря «Писанки».

Наочні  посібники: нотна  хрестоматія; портрет  В.А.Моцарта; фотозображення  писанок.

Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія

Тип  уроку: комбінований  урок.

Хід  уроку

 Учні  входять  до  класу  під  музичний  супровід  В.Таловиря  «Писанки».

  1. Організаційний  момент

Перевірка  готовності  класу  до  уроку. Музичне  вітання.

  1. Мотивація  навчальної  діяльності

Майже  кожен  із  вас  відвідував  театр – драматичний  або  ляльковий. Але  є  ще  один  особливий  театр –музичний, де  зміст  вистави  розкривається  мовою  музики  у  поєднанні  з  іншими  видами  мистецтва.

  1. Основна  частина

Музичний театр  має  багатовікову  історію. У  давньогрецькому  театрі  музика  була  обов’язковою: актори  плавно, наспівно  промовляли  ролі;  хор  уособлював  водночас  і  голос  народу, і голос  автора. Вважається, що  опера  виникла в Італії. 1601  року  у  Флоренції  відбулася  вистава  першої  опери, що  дійшла  до  наших  часів. Відрізнялась  вона  від  попередніх  тим,  що  актори  не  декламували  вірші, як  раніше, а співали  їх  під  музику. Так  започаткувався  в  історії  культури  новий жанр  музики – опера.

Робота  з поняттями

 Опера – це  найскладніший  музичний  жанр, в якому  поєднуються  поряд  із  музикою  та  літературою  елементи  хореографії, театрального  й  образотворчого  мистецтва. Літературною  основою  опери  є  лібрето

 Літературний  твір, на  якому  засновано  оперу, має  бути  пристосованим  до  вимог  оперного  жанру. Лібрето  містить  слова  для  співу, в ньому  закладено  послідовність  і  розвиток  подій  сюжету, характеристики  дійових  осіб,  воно  визначає  головну  мету  й  зміст  опери.

ЛІТЕРАТУРНИЙ ТВІР – ЛІБРЕТО – ОПЕРА

Слухання  музики

 Опері  особливу  увагу  в  своїй  творчості  приділяв  В.А.Моцарт.

  • Що  вам  відомо  про  творчість  цього  композитора?

«Чарівна  флейта» - це  остання  опера  композитора, створена  на  сонові  казкового  літературного  сюжету. У ній   ідеться  про  перемогу  розуму  й  добра  над  забобонами  та  злом. Головні  дійові  особи – мудрий  і  добрий  чарівник  Зарастро та  безжалісна  і  мстива  Цариця  Ночі. У  мелодіях  опери  композитор  використав  австрійські   та  німецькі  народні  пісні. Особливо  це  відбилося  у  темах  персонажа  Папагено. «Приємний  та  ніжний» дзвін  чарівних  дзвіночків  допомагає  йому  та  його  друзям  не  раз  перемагати  зло  і  нарешті  знайти  своє  щастя.

  • Прослухайте  уважно  хор  із  опери  та  охарактеризуйте  його  засоби  музичної  виразності

Слухання  хор  «Звідки  приємний  та  ніжний  той  дзвін»  з  опери  «Чарівна  флейта» В.А.Моцарта

Робота з поняттями

 Музику  опери  виконує  оркестр.

Оркестр – колектив музикантів – інструменталістів, об’єднаних  для  спільного  виконання  різних  за  характером  музичних  творів.

 Головні  партії, тобто  ролі, виконують  співаки – солісти. У  найнапруженіші  моменти  вони  виконують  арії – завершені  музичні  епізоди  опери.

Слухання

 Послухайте  арію  Цариці  Ночі  та  дайте  відповідь  на  запитання.

  • Як  називають  такий  голос?

Слухання  арії  Цариці  Ночі  з  опери  «Чарівна  флейта» В.А. Моцарта

 Іноді  спів  окремих  виконавців  нагадує  усне  мовлення – це  називають  речитативом, під  час  якого  розгортається  оперний  сюжет.

 Сольні  епізоди  чергуються  з  ансамблями – дуетами, тріо, квартетами.

Послухайте дует   Папагено  та  Папагени  та  дайте  відповідь  на  запитання.

  • Які  це   персонажі – трагічні  чи  комічні?

Слухання  дуету  Папагено  та  Папагени з опери «Чарівна флейта» В.А,Моцарта

  • Як  музика  передає   характер  героїв  опери?

Отже, коли  ми  слухаємо  твори  Моцарта, нас зачаровують  краса, легкість, прозорість  його  муззики  поряд  із  глибокими  почуттями, відтвореними  нею.

Вокально – хорова  робота

 Учитель  розповідає  про  народні  звичаї, пов’язані  зі  святкуванням  Великодня, зокрема  розписування  яєць.

Робота  з  поняттями

 Писанки – розписані  фарбами  за  допомогою  розтопленого  воску  пташині  яйця, один  із  найдавніших  видів  українського  декоративно – ужиткового  мистецтва.

 Українські  писанки  також  можуть  «звучати», виблискуючи  усім  багатством  форм  та  візерунків – символів у  музичному  мистецтві. Як  виконавці, ми  теж  можемо  долучитися  о  цього  прекрасного  єднання  мистецтва.

 Послухайте  пісню  В.Таловирі «Писанки» і дайте  відповідь  на  запитання.

  • Які ж візерунки  малювала  матуся, готуючись  до  Великодня?

Розспівування

Слухання та розучування пісні В.Таловирі «Писанки» (робота  над м’яким, округлим  звучанням)

  1. Підбиття  підсумків  уроку

Бесіда

  • Як  виникла  опера?
  • З яких  частин  складається  опера?
  • Що  таке  лібрето? Навіщо  воно  потрібне?

Учні  виходять  із  класу  під  музичний  супровід  В.Таловирі «Писанки»

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
2434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку