Урок 28
Тема: У музичному театрі: Опера
Мета:
Навчальна: розкрити значення та роль літератури в оперному жанрі, привернути увагу учнів до їх нерозривного зв’язку; ознайомити учнів із поняттями «арія», «лібрето», «опера»; розкрити учням найхарактерніші риси мистецтва писанки, особливості його проникнення в музичне мистецтво;
Розвивальна: розвивати вокально – хорові навички, образно – асоціативне мислення учнів, здатність до інтерпретації мистецьких творів через їх порівняння;
Виховна: прищеплювати учням зацікавленість народним мистецтвом.
Музичний матеріал: В.А.Моцарт. Арія Цариці Ночі, дует Папагено та Папагени, хор «Звідки приємний та ніжний той дзвін» (із опери «Чарівна флейта»); В.Таловиря «Писанки».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет В.А.Моцарта; фотозображення писанок.
Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід В.Таловиря «Писанки».
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання.
Майже кожен із вас відвідував театр – драматичний або ляльковий. Але є ще один особливий театр –музичний, де зміст вистави розкривається мовою музики у поєднанні з іншими видами мистецтва.
Музичний театр має багатовікову історію. У давньогрецькому театрі музика була обов’язковою: актори плавно, наспівно промовляли ролі; хор уособлював водночас і голос народу, і голос автора. Вважається, що опера виникла в Італії. 1601 року у Флоренції відбулася вистава першої опери, що дійшла до наших часів. Відрізнялась вона від попередніх тим, що актори не декламували вірші, як раніше, а співали їх під музику. Так започаткувався в історії культури новий жанр музики – опера.
Робота з поняттями
Опера – це найскладніший музичний жанр, в якому поєднуються поряд із музикою та літературою елементи хореографії, театрального й образотворчого мистецтва. Літературною основою опери є лібрето
Літературний твір, на якому засновано оперу, має бути пристосованим до вимог оперного жанру. Лібрето містить слова для співу, в ньому закладено послідовність і розвиток подій сюжету, характеристики дійових осіб, воно визначає головну мету й зміст опери.
ЛІТЕРАТУРНИЙ ТВІР – ЛІБРЕТО – ОПЕРА
Слухання музики
Опері особливу увагу в своїй творчості приділяв В.А.Моцарт.
«Чарівна флейта» - це остання опера композитора, створена на сонові казкового літературного сюжету. У ній ідеться про перемогу розуму й добра над забобонами та злом. Головні дійові особи – мудрий і добрий чарівник Зарастро та безжалісна і мстива Цариця Ночі. У мелодіях опери композитор використав австрійські та німецькі народні пісні. Особливо це відбилося у темах персонажа Папагено. «Приємний та ніжний» дзвін чарівних дзвіночків допомагає йому та його друзям не раз перемагати зло і нарешті знайти своє щастя.
Слухання хор «Звідки приємний та ніжний той дзвін» з опери «Чарівна флейта» В.А.Моцарта
Робота з поняттями
Музику опери виконує оркестр.
Оркестр – колектив музикантів – інструменталістів, об’єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів.
Головні партії, тобто ролі, виконують співаки – солісти. У найнапруженіші моменти вони виконують арії – завершені музичні епізоди опери.
Слухання
Послухайте арію Цариці Ночі та дайте відповідь на запитання.
Слухання арії Цариці Ночі з опери «Чарівна флейта» В.А. Моцарта
Іноді спів окремих виконавців нагадує усне мовлення – це називають речитативом, під час якого розгортається оперний сюжет.
Сольні епізоди чергуються з ансамблями – дуетами, тріо, квартетами.
Послухайте дует Папагено та Папагени та дайте відповідь на запитання.
Слухання дуету Папагено та Папагени з опери «Чарівна флейта» В.А,Моцарта
Отже, коли ми слухаємо твори Моцарта, нас зачаровують краса, легкість, прозорість його муззики поряд із глибокими почуттями, відтвореними нею.
Вокально – хорова робота
Учитель розповідає про народні звичаї, пов’язані зі святкуванням Великодня, зокрема розписування яєць.
Робота з поняттями
Писанки – розписані фарбами за допомогою розтопленого воску пташині яйця, один із найдавніших видів українського декоративно – ужиткового мистецтва.
Українські писанки також можуть «звучати», виблискуючи усім багатством форм та візерунків – символів у музичному мистецтві. Як виконавці, ми теж можемо долучитися о цього прекрасного єднання мистецтва.
Послухайте пісню В.Таловирі «Писанки» і дайте відповідь на запитання.
Розспівування
Слухання та розучування пісні В.Таловирі «Писанки» (робота над м’яким, округлим звучанням)
Бесіда
Учні виходять із класу під музичний супровід В.Таловирі «Писанки»