Урок 29
Тема: У музичному театрі: опера (продовження)
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів з особливостями оперного мистецтва; навчити характеризувати особливості вираження життєвого змісту музично – сценічними жанрами; ознайомити учнів із поняттями «увертюра», «дует»; надати знання про українського композитора С.Гулака – Артемовського;
Розвивальна: удосконалювати слухацькі вміння та навички учнів, уміння аналізувати твори музичного мистецтва; формувати уявлення про вплив музики на людину;
Виховна: прищеплювати учням шанобливе ставлення до національного музичного мистецтва.
Музичний матеріал: С.Гулак – Артемовський. Дует Одарки і Карася та фінальна сцена «Там, за тихим, за Дунаєм» (із опери «Запорожець за Дунаєм»); В. Таловиря «Писанки»
Наочні посібники: нотна хрестоматія; картки з вивченням нового матеріалу; портрет С.Гулака – Артемовського.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку:
Учні входять до класу під музичний супровід С.Гулак - Артемовський. Увертюра до опери «Запорожець за Дунаєм»
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
Споконвіку Україну називають квітучою. Проте наша земля не лише квітуча, а й співуча. Саме вихідців з України обирали для придворної капели та Імператорських оперних труп Петербурга і Москви. Хто з українських музикантів уславляв столичні оперні сцени? Як виникла опера на українській сцені? Про цеми поговоримо сьогодні на уроці.
Робота з поняттями
Один із головних героїв опери - оркестр, який розпочинає оперну виставу увертюрою.
Увертюра в опері – симфонічний вступ до вистави, у якому передається загальна емоційна атмосфера, звучать головні теми твору.
Між діями опери звучать симфонічні картини, а деякі композитори відповідно до сюжету вводять до опери хореографічні сцени.
Першою українською оперою стала лірико – комічна опера С.Гулака – Артемовського «Запорожець за Дунаєм».
Гра «Учитель» (робота в групах)
Об’єднати учнів у три групи: «біографи», «музикознавці», «Літературознавці». Кожна група ознайомлюється із карткою, потім представник кожної групи – «учитель» - пояснює класу новий матеріал. Учитель коригує пояснення.
«Біографи»
«Учитель» із групи «біографи» розповідає про життєвий шлях С.Гулака – Артемовського.
«Музикознавці»
«Учитель» із групи «музикознавців» розповідає про творчий доробок С.Гулака – Артемовського.
«Літературознавці»
«Учитель» із групи «літературознавців» розповідає про сюжет опери «Запорожець за Дунаєм», історію її написання С.Гулака – Артемовським.
Слухання музики
Учитель розповідає про національний колорит, тему та ідею опери С.Гулака – Артемовського «Запорожець за Дунаєм», аналізує характери та музику, що відповідає образам головних (Івана Карася, Андрія, Оксани, Одарки) та другорядних (родина Івана, Султан і його слуги) героїв опери.
Опера складається з пісень, хорів, дуетів, танців.
Послухайте дует Одарки і Карася і дайте відповідь на запитання.
Слухання дуету Одарки і Карася з опери «Запорожець за Дунаєм» С.Гулака - Артемовського
Надзвичайно образно змальовує композитор у дуеті два живі народні портрети – гарячої, доброї та клопітливої Одарки, що легко переходить від гніву та погроз до сліз і туги, і її розумного й дотепного чоловіка Карася, який, загулявши, відчуває свою провину і з усіх сил намагається вгамувати дружину. У музиці відображено різний настрій героїв, що сперечаються. У фіналі опери запорожці отримують довгоочікувану змогу повернутися на батьківщину. В урочистому хорі «Там, за тихим, за Дунаєм» виражені радісні почуття героїв та їхні сподівання на кращу долю. Послухайте фінальну сцену.
Слухання фінальної сцени «Там, за тихим, за Дунаєм» з опери «Запорожець за Дунаєм» С.Гулака - Артемовського
Вокально – хорова робота
Розспівування
Продовження розучування пісні В.Таловирі «Писанки» (робота на м’яким, округлим звучанням)
Бесіда
Скласти невелику колекцію із творів різних видів мистецтва, що присвячені одній темі.
Учні виходять із класу під музичний супровід С.Гулак – Артемовський. Увертюра до опери «Запорожець за Дунаєм»