У музичному театрі: опера (продовження)

Про матеріал
Мета: Навчальна: ознайомити учнів з особливостями оперного мистецтва; навчити характеризувати особливості вираження життєвого змісту музично – сценічними жанрами; ознайомити учнів із поняттями «увертюра», «дует»; надати знання про українського композитора С.Гулака – Артемовського; Розвивальна: удосконалювати слухацькі вміння та навички учнів, уміння аналізувати твори музичного мистецтва; формувати уявлення про вплив музики на людину; Виховна: прищеплювати учням шанобливе ставлення до національного музичного мистецтва.
Перегляд файлу

Урок 29

Тема: У музичному театрі: опера (продовження)

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з особливостями  оперного  мистецтва; навчити характеризувати особливості  вираження  життєвого  змісту  музично – сценічними жанрами; ознайомити учнів із поняттями  «увертюра», «дует»; надати  знання  про  українського  композитора С.Гулака – Артемовського;

Розвивальна: удосконалювати  слухацькі  вміння та навички учнів, уміння  аналізувати  твори музичного  мистецтва; формувати уявлення про  вплив  музики на людину;

Виховна: прищеплювати учням  шанобливе  ставлення  до національного  музичного  мистецтва.

Музичний матеріал: С.Гулак – Артемовський. Дует Одарки і Карася та фінальна  сцена  «Там, за тихим, за Дунаєм» (із опери «Запорожець за Дунаєм»); В. Таловиря «Писанки»

Наочні  посібники: нотна хрестоматія; картки з вивченням  нового  матеріалу; портрет  С.Гулака – Артемовського.

Обладнання: ТЗН; дитячі  музичні  інструменти; фонохрестоматія

Тип уроку: комбінований урок

Хід  уроку:

 Учні входять до класу під музичний супровід  С.Гулак  - Артемовський. Увертюра до опери «Запорожець за Дунаєм»

  1. Організаційний момент

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

  1. Мотивація навчальної діяльності

Споконвіку Україну називають квітучою. Проте наша  земля  не лише  квітуча, а  й співуча. Саме  вихідців  з  України  обирали для  придворної  капели  та  Імператорських  оперних  труп Петербурга і Москви. Хто з українських  музикантів  уславляв  столичні  оперні  сцени? Як  виникла  опера  на  українській  сцені? Про цеми поговоримо сьогодні на уроці.

  1. Актуалізація опорних  знань
  • Пригадайте, що таке опера?
  • Які  опери зарубіжних  композиторів  вам відомі?
  • Які  види  мистецтва  об’єднує  опера?
  • Що таке  лібрето?
  • Де можна   дізнатися про репертуар  оперних  театрів  і  про  виконавців  головних  ролей в опері?

 

  1. Основна частина

Робота з поняттями

 Один  із  головних  героїв  опери -  оркестр, який  розпочинає  оперну  виставу  увертюрою.

 Увертюра в опері – симфонічний вступ  до  вистави, у якому  передається  загальна  емоційна  атмосфера, звучать головні  теми  твору.

 Між  діями  опери  звучать симфонічні  картини, а  деякі  композитори відповідно до сюжету  вводять  до  опери  хореографічні  сцени.

 Першою  українською   оперою стала  лірико – комічна опера  С.Гулака – Артемовського  «Запорожець за Дунаєм».

Гра «Учитель» (робота в групах)

 Об’єднати  учнів  у  три  групи: «біографи», «музикознавці», «Літературознавці». Кожна  група  ознайомлюється  із  карткою, потім  представник  кожної  групи – «учитель» - пояснює  класу  новий матеріал. Учитель коригує  пояснення.

«Біографи»

 «Учитель»  із  групи «біографи» розповідає  про  життєвий  шлях  С.Гулака – Артемовського.

«Музикознавці»

 «Учитель» із  групи «музикознавців» розповідає  про  творчий  доробок  С.Гулака – Артемовського.

«Літературознавці»

 «Учитель»  із групи «літературознавців»  розповідає  про  сюжет  опери  «Запорожець за Дунаєм», історію  її  написання  С.Гулака – Артемовським.

Слухання  музики

 Учитель  розповідає  про  національний  колорит, тему  та  ідею  опери С.Гулака – Артемовського «Запорожець за Дунаєм»,  аналізує  характери  та  музику, що відповідає  образам  головних (Івана  Карася, Андрія, Оксани, Одарки) та  другорядних  (родина Івана, Султан і його  слуги) героїв  опери.

Опера  складається  з  пісень, хорів, дуетів, танців.

Послухайте  дует  Одарки і Карася і дайте  відповідь  на  запитання.

  • Яким  є  цей  дует – ліричним  чи  комічним?

Слухання  дуету  Одарки і Карася  з  опери «Запорожець  за Дунаєм» С.Гулака  - Артемовського

  • Якими  музичними  засобами  композитор  характеризує  головних  героїв?

Надзвичайно  образно  змальовує  композитор у дуеті  два  живі  народні  портрети – гарячої, доброї  та  клопітливої  Одарки, що легко  переходить  від  гніву  та  погроз  до  сліз  і  туги, і її   розумного  й  дотепного  чоловіка  Карася, який, загулявши, відчуває свою  провину і з усіх  сил  намагається  вгамувати  дружину.  У  музиці  відображено  різний  настрій  героїв, що  сперечаються. У  фіналі  опери  запорожці  отримують  довгоочікувану  змогу  повернутися  на  батьківщину. В  урочистому  хорі  «Там, за тихим, за  Дунаєм» виражені  радісні  почуття  героїв  та  їхні  сподівання  на  кращу  долю. Послухайте  фінальну  сцену.

  • Схарактеризуйте  музичні  засоби, що притаманні  фінальній  сцені опери.

Слухання  фінальної  сцени  «Там, за тихим, за  Дунаєм» з опери  «Запорожець за Дунаєм» С.Гулака -  Артемовського

Вокально – хорова  робота

Розспівування

Продовження  розучування  пісні В.Таловирі «Писанки» (робота на м’яким, округлим звучанням)

  1. Підбиття  підсумків  уроку

Бесіда

  • Які  опери  українських  композиторів вам відомі?
  • Що  таке  увертюра?
  • Хто виконує  оперу?
  • Які  головні  персонажі  опери С.Гулака – Артемовського  «Запорожець за Дунаєм» вам  запам’яталися?
  1. Домашнє  завдання

Скласти  невелику  колекцію  із  творів  різних  видів  мистецтва, що присвячені  одній  темі.

Учні  виходять  із  класу  під  музичний  супровід С.Гулак – Артемовський. Увертюра до опери «Запорожець за Дунаєм»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
2414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку