Вшанувати світлу пам'ять безвинно замучених голодом та політичними репресіями людей, виховувати в учнів особистісні риси громадянина України, патріотизм, розвивати у дітей траурний етикет, дотримання традицій вшанування померлих і загиблих.
«У пам’яті натомленій спливає голос правди:
МИНУЛЕ СТУКАЄ В НАШІ СЕРЦЯ»
(виховна година)
Мета: вшанувати світлу пам’ять безвинно замучених голодом та політичними репресіями людей, виховувати в учнів особистісні риси громадянина України, патріотизм, розвивати у дітей траурний етикет, дотримання традицій вшанування померлих і загиблих.
Ведучий 1: Кажуть, що минуле не належить нікому зокрема. Воно - надбання нинішніх і майбутніх поколінь, бо саме їм належить винести з нього всі найсерйозніші уроки, щоб подібні людські трагедії не повторилися.
Разом: Ніде і ніколи!
Ведучий 2: У цей пам’ятний день – день голодомору ми прийшли зі свічками, як до храму. Тож нехай наша гімназія сьогодні стане храмом духовності та храмом пам’яті мільйонів мученицьких жертв тих трагічних для України часів.
Ведучий 3: Пам’ять – нескінченна книга, в якій записано все: і життя людини, і життя країни. Та й багато сторінок вписано кривавим і чорним! Читаєш подумки і здригаєшся від жаху.
Ведучий 4:Особливо вражають сторінки, де смертним шрифтом вкарбовано слова про голод і сатанинські обіцянки «вождів»:
Учень 1: Багаті? – Старцюватимете!
Співучі? – Заплачете, затужите!
Горді? – Впадете на коліна!
Густолюдні? – Прополимо!
В історію оглянетесь? – Очі виколимо!
Ведучий 1: 1933 рік… Навіть через півсторіччя боляче ступати стежками жахливої трагедії, яка сталася на благословенній землі квітучого укр. краю. Ніде у світі не було зафіксовано голоду, подібного тому, що випав на долю однієї з найродючіших країн.
Ведучий 2: Як могло трапитись, щоб у житниці світу зник хліб, а люди залишилися без жодної зернини. Смерть чатувала на людей і вдень і вночі. Пухли від голоду малі і старі, вимирали цілі родини й села.
(документальне відео) та вірш Н. Тривайло «Полум’я скорботи»
Учень2: На підвіконні палахтить
Скорботи полум’я священне –
То свічка пам’яті горить
За всіх безвинно убієнних.
Моя бабуся, сирота,
Мені колись розповідала,
Як батька з матір’ю вона
В свої шість років поховала:
„Забрали з хати геть усе,
Зернину кожну вигрібали…
І на морозі крижанім
Водою неньку обливали.
Вона зізнатись не могла,
Де порятунок заховала –
Торбинку з житом і вівсом
Для діток в землю закопала.
Щоб доньки вижити змогли
У рік страшний голодомору,
Щоб рід нащадкам зберегли,
Щоб підвелись з колін угору.
І батька Голод переміг …
Зелених зерен дочекався,
Він їсти їх заборонив,
А сам не витримав, зірвався.
Він був щасливий у ту мить,
Коли жував зерно зубами…
Але кишечник так болить –
Він розривається шматками.
Останні ласощі свої
Сльозами рясно поливає,
І на очах своїх дітей
У страшних муках помирає.”
Та залишилося дитя –
Дівча сиріткою назвали,
Мою бабусю все життя
Повсюди кривдили й штурхали.
Немає рідного села,
Немає жодної хатини,
Тепер там зорані поля,
Що кормлять Голоду могили.
Моя бабуся вже пішла
За обрій сонце зустрічати,
Вона інакше не могла
Свою матусю обійняти.
Прошу, у серці запаліть
Скорботи полум’я священне
Та крізь століття пронесіть
Сльозу безвинно убієнних!
Ведучий 3: Це був не голод, а зумисно підготовлений голодомор. Ще у жовтні 1932 року партійно-державна верхівка прийняла рішення вийти із кризи через конфіскацію всіх запасів зерна. За кілька місяців надзвичайні комісії викачали із селян внутрішні фонди – продовольчий, фуражний, насіннєвий.
Ведучий 4: У селах було організовано спеціальні бригади, які поводили подвірні обшуки з конфіскацією всіх запасів їжі. Фактично це було дія свідомо спрямована на фізичне винищення селянства.
Ведучий 1: Голодомор в Україні... Чорні крила розпростерли голод та смерть над нашою рідною землею. Найбурхливішими були 1930-1932 роки, коли людей змушували вступати до колгоспів. Записували всіх членів сім’ї.
Ведучий 2: Вступ до колгоспу вважався добровільним лише на словах, а насправді все це здійснювалося насильно, під загрозою позбавити усього і навіть виселити із землі дідів-прадідів.
Ведучий 3: До колгоспу забирали все, що було у господарстві: коней, корів, плуги, борони. Восени 1932 року почалася так звана контрактація – викачування залишків хліба. Коли здавати було нічого, організовували «буксир», який ходив дворами та відбирав хліб. Спочатку збирали ніби залишки, а потім усе підряд: зерно, бобові та інші продукти.
Ведучий 4: Настав голод. Навесні 1932 року в Україні помирало щохвилини 17 людей, щогодини – 1.011, щодоби – 25000!! У цей страшний час на могилах не ставили хрестів, у цвинтарні книги не вписували імена померлих, не йшли селом похоронні процесії. Нікому це було робити. Навкруги розстелилося горе.
Учень 2: Історія дівчинки з Луганщини:
«Зайдя в землянку, я увидела мамочку, лежащую на лохмотьях с распущенной косой. По лицу ползали вши, живот прилип к спине. Я стала ей лить в рот из бутылки молоко, но оно не проходило. Я плачу. А отец говорит: «Дочка, ей это уже не поможет».
Отец стал бредить и хрипеть. Я прошу: «Папа, не хрипи». Он умер на следующий день после мамы. Мы с братиком остались среди мертвых родителей. Сколько это продолжалось – не знаю.
Потом нас забрали в ясли. Братика положили на земляной пол, под печкой. Он умирал. С его опухшего тела сочилась жидкость… я сидела рядом. Братик умер… его завернули в одеяло и похоронили рядом с яслями.
Все, что я рассказала, - истинная правда. Да такое нельзя и придумать нарочно. Такое не приснится и в страшном сне»
Ведуча! 1: На вулиці буяла весна, а над селом нависла чорна хмара. Діти не бігають, не граються. Ноги тонесенькі, складені калачиком, великий живіт між ними, голова велика, похилена лицем до землі. А лиця майже немає, самі зуби зверху.
Ведучий 2: Сидить дитина на гойдалці І постійно на півголосом наспівує пісню: «їсти, їсти, їсти» ні від кого не вимагаючи – ні від матері, ні від батька, а так, у простір, у світ: «їсти, їсти., їсти».
Ведучий3: Не всі однаково переносили голод. Одну пухли, що аж шкіра лопалася і витікала вода. Відкривалися рани, ятрилися і загнивали. Другі висихали на тріску – сама шкіра та кістки. На лиці опухи, під очима набряки. валялися кістки. За зиму 1932-1933 з’їли всіх собак, котів, щурів, переловили горобців та ворон.
Ведучий4: Щодня на цвинтар десятками вивозили мертвих. На деяких возах ще були живі, вони ворушилися і стогнали дорогою до могили.
(пісня «Свіча», музика Н. Май)
Ведучий 1: Несхожі ні на що своїм цинізмом дії тодішнього режиму призвели до того, що на початку 1930-х років ХХ століття українців було відкинуто мало не у кам’яний вік. Люди від голоду божеволіли. Вони їли людей, матері їли своїх дітей та продавали їхнє м’ясо на базарі. На вулиці стояв трупний сморід.
Учень 3: Згадує мешканка Бердичева Марія Степанівна Майборода:
«Я тоді була маленька. По сусідстві жила подружка Галя, з якою я завжди гралася. В той час хліба не вистачало. Мій дядько, що був священиком у Козятинському районі, надсилав нам черстві шматки хліба, які ми вимочували. А родина Галі сильно голодувала. Одного разу я прийшла до подружки, а її мати сказала мені, що вона пішла надвір. А коли я виходила, то випадково побачила під ліжком миску, з якої виглядала кусок скривавленої руки. А по хаті витав м’ясний запах бульйону… Усвідомивши Що це за запах, я втекла, а вдома закрилася в хаті, а потім залізла у шафу і плакала: було шкода галю та дуже страшно. .. У шафі я просиділа аж до вечора, поки не прийшла мама…».
Вірш «Голодная мати додому прийшла»
Учень: Голодная мати додому прийшла.
Маленькії діти упали додолу:
- О мамочко рідная! Їстоньки дай,
Умремо ми скоро без хлібця святого.
А матінка в жменьці стиска картоплину,
І плаче над дітьми, і тихо блага:
- О Господи милий!
Чи добра я мати,
Як дітям картоплю віддати шкода?
Чи добра я мати,
Чи добра дружина?
Чому я не вмерла раніше за сина?
Чому не віддала себе на пожертву?
Чому я живу?
Чому я не мертва?
Та дні мої лічені…
Нате вам, діти,
Останню поживу, що я добула…
І вибачте мамі,
Бо я не зуміла
Дітей врятувати
Від долі страшної…
Від долі страшної,
Що вас всіх чека…
Ведучий 1: Пам’ять народу наше най достовірніше джерело. Вона жива, це її тривожні дзвони закликають кожного з нас сьогодні перепустити крізь власне серце цей велетенський біль, зробити висновки відповідно до свого розуміння моралі, добра і перед усім - відповідальності.
Учень 1: Сьогодні настав час для правди, до неї безмовно закликають безневинно загиблі.
Учень 2: Відродження України можливе тільки тоді, коли народ поверне свою історичну пам’ять.
Учень 3: Пам’яті українських сіл і хуторів, які щезли з лику землі після найбільшої трагедії ХХ століття.
Учень 4: Пам’яті мільйонів українських селян, які загинули мученицькою смертю від голоду, заподіяного сталінським режимом у 1932 – 1933 роках.
Разом: Пам’яті наших земляків, безвинно убієнних.
(Повільно гасне світло, плавною ходою до образу Божої Матері зі свічкою в руках рухається жінка в білому, стає на коліна й застигає в молитві)
Жінка в білому: Прости, народ, Боже! Прости Цю Прокляту землю, Цей милий рай, в якому оселився диявол. Усіх нас грішних прости, що мовчали, за упокій твій молебнів не справляли, поминальних свічок не світили, обідів за тебе не робили. І ми покарані за безпам’ятство. Прости ж нас, роде наш замордований, лише сирою землею зігрітий. Царствіє небесне вам, душі убієнні!
(пісня «Свіча» з репертуару О. Білозір)
Учень 1: Хай простять нам наше безпам’ятство всі жертви голодомору, що лежать у сирій землі.
Учень 2: З давніх часів люди очищувалися вогнем. Запалювали свічку і мовчки клялися, що пам’ятають, що не забудуть. І тягар з душі спадав.
Разом: Вічна пам’ять померлим!
Учень 3 :Запалімо свічу пам’яті, згадаємо всіх, хто загинув на цій землі, яка називається Україна і яку американський історик Тімоті Снайдер назвав «кривавою землею»…
(хвилина мовчання)
(світло вимкнути, до залу входять учні, говорять слова і стають між рядами зі свічами по черзі. На сцені – мікрофон-стойка)
1.Ти скажеш , не було голодомору?
І не було голодного села?
2. А бачив ти в селі пусту комору,
З якої зерно вимели до тла?
3. Як навіть марево виймали із печі
І забирали прямо із горшків,
4. Окрайці виривали з рук малечі,
Із торбинок нужденних стариків?
5. Ти скажеш, не було голодомору?
Чого ж тоді, як був і урожай,
Усе суціль викачували з двору, -
Греби, нічого людям не лишай!
6. Хто ж села вимерли на Україні,
Російським людом поспіль заселяв?
7. Хто? На чиєму це лежить сумлінні?
Імперський молох світ нам затуляв!
8. Я бачив сам у ту зловісну пору
І пухлих, і померлих на шляхах.
9. І досі ще стоять мені в очах…
Всі: А кажеш – не було голодомору?
(пісня «Боже. Я молю за Україну»)
(на сцені із запаленими свічками)
Ведучий 1: Нинішнє покоління українців пам’ятає про 32-33 роки. Ці спогади будуть жити у вінках і живих квітах, що встелятимуть могили та пам’ятні знаки, вони житимуть у вогниках свічок, якими останньої суботи листопада осявається Україна.
Ведучий 2: Навряд чи можна описати у піснях й віршах горе щедрої та багатої на врожаї землі, що ховала у собі тисячі й тисячі синів та доньок, заморених голодом.
Ведучий 3: Це вони, мабуть, ллється з рядків, проросли на полях житом і пшеницею, аби ніколи народ український не пізнав страшної голодної муки.
Ведучий 4: Усі ми хочемо правди. Кажуть, що вона, навіть гірка, краща за солодку брехню. Але дуже прикро й сумно, коли ця гірка правда біжить за нами, кричучи, як біль, що його вже не зменшити, про ворогів, яким вже не глянути у вічі, про життя, що вже не повернути.
Ведучий 1: Тому прийшли ми сюди не для того, аби судити та карати гнівом історію свого народу, а для того, щоб добре пам’ятати її уроки, щоб не повторювати помилок, ціною яких є людські життя.
Учень 2 : Ніхто не змусить Україну
Пустити роки в забуття.
Які поклали в домовину
Народ, що так любив життя!
Учень 3 : Кажуть, час лікує душевні рани. Але рану в серці України, пов’язану з голодомором 1932-1933 років, загоїти неможливо…
(панахида)