Історія в анекдотах
Учнівський проект
«Жарт, насмішкувате слово часто буває влучніше і визначає важливі речі краще, ніж серйозне і глибоке вивчення»
Квінт Горацій Флакк
Назва проекту: Історія в анекдотах
Обґрунтування вибору проблеми
Анекдот виступає інструментом психологічної розрядки.
Анекдот історичного змісту за певних умов може стати повноцінним джерелом історичної інформації, оскільки з моменту свого виникнення анекдоти завжди несли певний прихований історичний смисловий контекст, що не підлягав офіційному публічному розголосу.
Мета проекту: зібрати зразки анекдотів на історичну тематику та оформити папку.
Завдання проекту:
Дослідити анекдот як вид усної народної творчості, його зміст та походження.
Показати анекдот історичного змісту як повноцінне джерело історичної
інформації.
Створити папку з матеріалами до різних тем.
Характеристика проекту
За кінцевим результатом: практико-орієнтований.
За змістом: монопредметний.
За кількістю учасників: колективний (груповий).
За тривалістю: короткочасний.
За ступенем самостійності: репродуктивно-дослідний.
За характером контактів: внутрішній.
База реалізації проекту: Білогірський НВК.Історія в анекдотах
Учнівський проект
«Жарт, насмішкувате слово часто буває влучніше і визначає важливі речі краще, ніж серйозне і глибоке вивчення»
Квінт Горацій Флакк
Назва проекту: Історія в анекдотах
Обґрунтування вибору проблеми
Анекдот виступає інструментом психологічної розрядки.
Анекдот історичного змісту за певних умов може стати повноцінним джерелом історичної інформації, оскільки з моменту свого виникнення анекдоти завжди несли певний прихований історичний смисловий контекст, що не підлягав офіційному публічному розголосу.
Мета проекту: зібрати зразки анекдотів на історичну тематику та оформити папку.
Завдання проекту:
Дослідити анекдот як вид усної народної творчості, його зміст та походження.
Показати анекдот історичного змісту як повноцінне джерело історичної
інформації.
Створити папку з матеріалами до різних тем.
Характеристика проекту
За кінцевим результатом: практико-орієнтований.
За змістом: монопредметний.
За кількістю учасників: колективний (груповий).
За тривалістю: короткочасний.
За ступенем самостійності: репродуктивно-дослідний.
За характером контактів: внутрішній.
База реалізації проекту: Білогірський НВК.
Учасники проекту:
Співучасники проекту: районний методкабінет, ХОIППО.
Термін реалізації проекту.
Початок: 1 жовтня 2016 року.
Закінчення: 14 жовтня 2016 року.
Прогнозований результат.
Папка з анекдотами на історичну тематику.
Ресурси.
Людські: учні-дослідники, вчитель-консультант.
Матеріально-технологічні: комп’ютер, ксерокс.
Інформаційні: доступ до Інтернету, історична література.
Потреби: папка, листи ксероксного паперу.
Види історичних анекдотів за змістом
Історичний анекдот – унікальне джерело наших знань, що містять такі
культурно-психологічні нюанси розвитку суспільства, які не знайшли свого відображення в інших письмових пам’ятках.
Анекдот — це стисле жартівливе оповідання про яку-небудь смішну подію.
Анекдот є одним з найпоширеніших видів усної народної творчості, який виник дуже давно. Складається анекдот на основі недоладних і смішних випадків у самому житті, різних непорозумінь у стосунках між людьми або й вигадується дотепниками. Кожен із нас в анекдоті цінує жартівливий зміст, несподіване й влучне закінчення. Анекдоти добре запам'ятовуються завдяки малій кількості дійових осіб, діалогу між діючими особами та малому обсягу.
Термін «анекдот» з'явився у Візантії завдяки книзі історика Прокопія Кесарійського, котра мала назву «Таємна історія» (550 р.) і була присвячена скандальній хроніці імператорського двору. В цьому творі історик розповів про різні випадки з особистого життя імператора Юліана та його придворних.
«Анекдот» (у перекладі з грецької — те, що не підлягає розголосу й виданню) у розумінні сучасників Прокопія — це різноманітні плітки, чутки, пересуди. З часом анекдотами стали називати смішні випадки з життя видатних історичних особистостей, відомих людей, оповідання про їхні незвичайні вчинки, судження або ж кумедні ситуації, у котрих вони опинялися. Анекдоти досить рано почали потрапляти до рукописних книжок, де були твори й інших видів. З XVIII ст. видаються збірки й самих лише анекдотів, записаних збирачами фольклору.
Тема: Громадсько-політичне життя в Україні в 30-ті роки
1. Чужинець запитує радянського громадянина:
— Як поживаєте?
— Як пасажири в автобусі ...
— ??
— Одні сидять, а інші трусяться.
Запитання: Які емоції і почуття домінують в свідомості людини, що живе в тоталітарному суспільстві, згідно з поданим історичним джерелом? Як анекдот характеризує психологічну атмосферу 30-х років в Радянському Союзі? Як ви розумієте заключну фразу «Одні сидять, а інші трусяться»?
2. Біографія радянського громадянина. В понеділок народився, у вівторок — у ЗАГС прийшов, в середу— арештували, в четвер — допитували, в п'ятницю — засудили, в суботу — розстріляли, в неділю — поховали.
Запитання: Які типові й характерні для біографії радянського громадянина факти знайшли своє відображення в цьому анекдоті? Чому біографія радянського громадянина вмістилася в тиждень?
3. Колгоспник гризе сіно. Це бачить урядовець і обурено кричить:
— Але ж, товаришу, а що ж робитимеш взимку? Тепер, влітку, траву їдять?
4. — Як ся маєте, як живете?
— Як Ленін.
— ??
Запитання: Які особливості життя знайшли своє
відображення в цьому анекдоті? Як ви гадаєте, цей анекдот з'явився до голодомору чи після?
5. Спіткало на курорті Сталіна нещастя: купався і ледве не втопився — рибалка витяг посинілого в човен.
— Чим тебе нагородити: патефон, велосипед чи, може, орден Леніна дати?
— Не першого тебе, чоловіче, рятую; віддячували, але не так, — здивувався рибалка. — Хто ж ти є, що можеш орден дати?
— Невже не пізнаєш? Я Сталін!
— Сталін?! — Викрикнув, бо аж злякався рятівник. А потім шепотом, щоб бувало не почули, хоч нікого поблизу не було:
— Так ви Сталін? Ні патефона, ні ордена мені не треба... Мовчіть, ото й буде найкраща нагорода. Бо як узнають колгоспники, що я врятував від смерті вас, Сталіна, то, їй-же Богу, вб'ють мене за це.
Запитання: Яким було ставлення до Сталіна зі сторони простого народу? Виходячи з аналізу історичного джерела, чи можна твердити, що все населення СРСР обожнювало Сталіна? На кого перекладав вину народ за події, що відбувалися в країні?
6. Чому люди в СРСР простягають руки на державне добро?
— Бо якщо б не простягали рук, то простягнули б ноги.
Запитання: Яким було ставлення до державної власності у простого народу? Чим пояснити таке ставлення? Чи можна твердити, що соціально-економічні умови життя впливають на моральний стан суспільства?
7. Поїхали селяни до Петровського жалітись:
— Робимо в колгоспі, а взутися нема в що... Скоро, як москалі, в постолах будемо. Одягнутися теж немає— ходимо напівголі...
— Товариші! — як на зборах, почав Петровський, — наша влада молода, переживає труднощі росту — потерпіть і ви, доки остаточно завершимо будування першої стадії комунізму... Ви напівголі? В Африці є племена, які зовсім голі ходять, — на жарт хотів перевернути скаргу селян Петровський.
— А хіба там радянська влада стара і комунізм уже збудовано, що ходять зовсім голі? — запитали селяни.
Запитання: Які асоціації викликало у населення поняття про радянську владу? Порівняйте ці асоціації з сучасними уявленнями про життєвий рівень населення в роки радянської влади.
Тема: Тоталітаризм
1. Сталін загубив люльку й подзвонив в НКВС, щоб знайшли. Через якийсь час
люлька знайшлася, і Сталін дзвонить в НКВС, що не треба шукати, бо люлька є. Звідти повідомляють, що за люльку арештовано вже десять осіб.
— Випустити, — наказує Сталін.
— Не можна, — відповідають з НКВС.
— Чому? — питає Сталін.
— Усі десять призналися, що вкрали вашу люльку.
Запитання: Які методи в діяльності НКВС викриває анекдот, створений народом? Хто на думку простих людей, ставав жертвами каральних радянських органів? Наведіть конкретні історичні факти, які б підтверджували справедливість народного сприйняття історичних реалій 30-х років.
2. В Москві відбувся конкурс проектів на пам'ятник Т. Шевченкові. Жоден не пройшов. Тоді один архітектор подав на розгляд свій проект пам'ятника, що зображав Сталіна з «Кобзарем» у руках. Цей проект був схвалений.
Запитання: Які зміни в діяльності та становищі діячів культури за тоталітарного режиму знайшли своє відображення в цьому анекдоті?
3. На сцені висить портрет Сталіна. Доповідач говорить про Сталіна. Хор співає пісні про Сталіна. Артисти декламують вірші про Сталіна. Що це таке?
Відповідь: Вечір, присвячений пам'яті Т Шевченка.
Запитання: Яка риса тоталітарного режиму була осміяна народом в цьому анекдоті? Чи можна вважати на основі таких анекдотів, що тоталітарному режиму не вдалося повністю контролювати стан свідомості народних мас?
4. При вступі до компартії запитують кандидата:
— Чи брали раніше участь у бандах?
— Ні, ні! Це я вперше ...
Запитання: Які риси організації партії стали об'єктом народного гумору? Які історичні факти дали можливість народу зробити порівняння комуністичної партії з бандою? Чи погоджуєтесь ви з таким порівнянням?
5. — Чому в СРСР немає повені?
— Тому що все населення набрало води в рот.
Запитання: На порушення якого права людини
вказується в цьому історичному джерелі? Які ще права людини порушувалися в тоталітарній державі?
6. Провадиться набір молодих хлопців до Червоної армії. Підходить до лікаря один. Скаржиться:
— У мене легені хворі.
— Нічого, он у Андреева теж хворі легені, а служить радянській владі.
— У мене серце хворе.
— У Ворошилова теж хворе серце, а служить Червоній армії.
Один підслухав це, і коли дійшла до нього черга, жалібно заявив:
— Я ідіот.
— Нічого, Калінін цілковитий ідіот, а служить радянській владі.
Запитання: Яку роль при тоталітаризмі відіграє партійно-державна еліта? Яким було ставлення, судячи з цього анекдоту, до представників правлячої еліти з боку народу?
Тема: СРСР у 20-30-х роках
7. Слова — ваші, музика — моя
Під час боротьби Сталіна з троцькістами у 1925 — 1927 pp. Сталін захотів помиритися з Троцьким. Через третіх осіб він пропонує Троцькому: «Ми зберемо засідання ЦК. Наприкінці засідання ми даємо вам слово і ви скажете лише три фрази:
«Сталін — учень Леніна. Соціалізм в одній країні збудувати можна. Прошу пробачення».
Троцький погодився. Усе йде за умовою. Коли наприкінці засідання Троцькому було надано слово, він сказав:
— Сталін — учень Леніна? Соціалізм в одній країні збудувати можна? Прошу пробачення.
Всі були здивовані й запитували Троцького, чого це він таке наробив. Троцький відповів: «Слова — ваші, музика — моя».
8. Анекдот, але не мій
Одного разу Сталін викликає до себе Радека й робить йому догану: «Ти, каже, мене компрометуєш своїми анекдотами. Не забувай, що я не лише Йосип Сталін, а й вождь світового пролетаріату».
— Пробачте, Йосип Віссаріонович, — відповідає Радек, — хоч це й анекдот, але не мій».
9. Оголошення
По дорозі до комунізму загублено надію на світову революцію. Тих, хто знайде її, просимо приставити на таку адресу: Москва. Кремль. Сталіну.
10. Частівка
Подивися, Сталін, сам,
Як танцює комнезам:
Ноги босі, штани в клітку —
Виконує п'ятилітку.
Батько в Допрі, мати в Созі,
А я живу на дорозі.
Голодую, навіть влітку —
Виконую п'ятилітку.
11. Для товариша Сталіна
Одного разу збирали гроші на машинно-тракторні станції (МТС). Збір йшов дуже погано: хто давав карбованець, хто два, хто — нічого. Нарешті один робітник пожертвував, 500 карбованців — місячний заробіток. Збирачі були дуже здивовані й запитали: «Чому ви жертвуєте так багато на МТС?
— Як же не жертвувати, — відповів робітник, — це ж на МТС — Могилу Товариша Сталіна.
12. Майже комуніст
В одній радянській анкеті художник на запитання «партійність» відповів «майже комуніст». Його викликали у партком.
— Що то таке «майже комуніст»?
— А я, бачите, згоден з усією програмою партії за винятком одного пункту по земельному питанню.
— Яке відношення ви — художник — взагалі маєте до землі і в чому ваша незгода?
— Дуже просто: комуністи хочуть забрати собі всю землю, а я хочу, щоб земля усіх їх забрала собі. А з рештою програми я повністю погоджуюсь.
13. Чому в Жовтанцях не заснували колгоспу
У нас в Жовтанцях також мали заснувати колгосп. Але в нас люди розважні й відважні. Перш, чим колгосп засновувати .рішили вислати делегацію перевірити, чи колгосп — корисна справа.
Вислали вглиб «радянської країни» свиню, корову і осла.
Минув місяць — і повернулася свиня.
— Я пробувала пробути в колгоспі місяць, та мало не вмерла. Там люди з'їдають те, що призначено для свиней, а свині гинуть з голоду.
Минув ще місяць і вернулася корова:
— Там корові важко витримати, істи не дають, а по-стахановському доїти хотять.
Минув місяць, два, а осел не вертає. Аж ось раптом прийшла депеша: «Я не вернуся. Мені тут добре, я голова колгоспу. Осел».
14. В клубі самогубців
В Америці, як відомо, є Клуб Самогубців, кожний член якого мусить поквитатися з життям цілком оригінальним способом, ніким ще не використаним. Члени цього клубу стрибали з хмарочосів, кидалися в клітки з левами та тиграми, та взагалі виявляли стільки винахідливості, що вже багатьом просто бракує фантазії. А проте, один із членів клубу додумався до нового способу вкоротити собі віку: він поїхав до СРСР і вступив до колгоспу.
15. Більшовицькі темпи
Якось за «гарну роботу», послали колгоспника в Москву на з'їзд. Сидить він у залі, аж ось виходить батько Сталін і почав говорити: «Так, і так, товариші, нам потрібні темпи в роботі, темпів нам потрібно, чуєте!» Тут колгоспник штовхає в бік свого сусіду: «А скажіть, будь ласка, що таке темпи, бо я нічого не второпаю». Той глянув на нього й каже: «Ви бачите той будинок?»
— Бачу, — відповідає колгоспник.
— За скільки років ви його побудували б?
— Та за років п'ятнадцять.
— А більшовики, — каже, — побудували за два роки. Оце й є темпи.
Коли колгоспник повернувся додому, його стали розпитувати, що бачив, що чув у столиці.
— О, — каже колгоспник, — Сталін говорив про темпи. Жаль, що тут будинків немає таких, як там, я пояснив би добре! Але візьмемо... ну що... Нехай хоч і отой цвинтар. За який час таке кладовище виникло б?
— Та за років двісті, — відповідають в громаді.
— А більшовики створили лиш за одну весну 1933 року. Оце вам і є більшовицькі темпи!
16. Кого треба
В зв'язку з вбивством Кірова в Ленінграді там був великий переляк. Одна бабуся запитує на вулиці в міліціонера: «Скажіть, будь ласка, кого вбито?»
— Проходь, бабко, проходь, — відповідає міліціонер, — кого треба, того й вбито.
17. Нетямущий селянин
Одному селянинові, що вперше приїхав до Москви, вказуючи на Кремль, розповіли, що там міститься сталінський уряд.
— А нащо ж збудовано навколо отакий мур? — запитує селянин, показуючи на кремлівську стіну.
— Це щоб бандити не перелазили,
— Звідки? Звідси туди, чи звідти сюди? ...
18. Сталінська конституція
— До якого сонця подібна Сталінська конституція?
— До намальованого: воно не світить, ані гріє, тільки має підпис: «Сонце. Малював Сталін».
19. Сталінська люлька (казка)
Не раз оце писалось, не двадцятий раз читалось. Десь на Уралі, проїжджаючи в дрімучому лісі, на великій дорозі, Сталін загубив люльку і не просту, а іменну.
Багато людей, чесних і нечесних її підіймали і, прочитавши ім'я Сталіна, тут же кидали, приказуючи: «Нехай її біс візьме», і швиденько втікали.
Літ через двадцять Сталін знову їхав по тій самій дорозі і уздрівши на землі якусь річ, пізнав свою люльку. Та й каже: «Бачте, який чесний мій народ, 20 літ лежала, зотліла і ніхто її не взяв.
20. Червоні долоні
— Чого у вас, куме, такі червоні долоні?
— Та я був на мітингу і сидів у першому ряді. Секретар парткому щось там горлав і все дивився на мене, то я мусив без перерви плескати в долоні...
21. Частівка
Ой спасибі тобі, Сталін,
Що «заможні» усі стали:
Ходим босі, ходим голі,
Слізьми змочуємо поле.
Всі голодні, хочуть їсти,
Зате ситі комуністи,
Колективно зерно сієм,
Колективно і жнемо,
Тільки їсти катма чого,
Колективно й помремо.
Устань, Ленін, подивись,
Як колгоспи розжились.
Хата боком, клуня боком,
Ще й кобила з одним оком.
22. Правдива відповідь
На одному із засідань Центрального Комітету партії Хрущов запропонував ввести на Україні єдине привітання «Добрий день» замість широковживаного — «Здрастуй».
Сталін, уважно вислухавши цю пропозицію, поплескав свого намісника по плечу і, багатозначно усміхаючись, сказав:
— Поки, Нікітушка, більшовики при владі, ніхто на Україні не буде мати доброго дня.
23. Умовний рефлекс
Два радянські службовці, вибираючись на працю, щоранку зустрічалися на розі однієї з вулиць. Один з них був книговодом, а другий служив в НКВС. Якось енкаведист звернув увагу, що книговод, коли б не зустрічався з ним, завжди каже тільки «Добрий вечір».
— Та бачите... Коли я зустрічаюся з вами, в мене завжди в очах темніє...
24. Таємниця
— Скажіть, будь ласка, Іване Івановичу, скільки вам років?
— Тридцять.
— Ти бач, як ви не добре збереглися. На вигляд вам років 50.
Тема: Проблеми і прорахунки у реформуванні економіки України (початок ХХI ст.)
1. - Привіт! Як справи?
- Навіщо питаєш – в одній країні живемо...
2. Заповідь олігарха: якщо не встигнеш узяти своє з держави, вона візьме своє з тебе.
3. - Чим відрізняється українська парламентська республіка від президентської?
- Тим, що народ дурить не одна людина, а 450.
4. Вступні іспити, кафедра математики. У першого абітурієнта комісія запитує:
- Скільки буде два плюс два?
- Мммм... Може, три?
- А якщо подумати?
- Ну, може, п’ять...
Комісія між собою:
- Дурень, але постійно перебуває в пошуку... Беремо!
Наступному абітурієнтові ставлять те саме запитання. У відповідь:
- П’ять!
- А якщо подумати?
- П’ять!
Комісія:
- Теж дурень, але наполегливий! Беремо.
Третій вступник, те саме запитання. Хлопець, не роздумуючи:
- Чотири!
Комісія:
- Ого-о, розумний! Так місць уже нема.
Тема: Міжнародні зв’язки незалежної України.
1. Оголошення: міняю двох битих – Абхазію і Південну Осетію – на одного небитого – Крим. Звертатися у Кремль.
2. Держдума Росії визнала незалежність Абхазії та Південної Осетії. Тепер у планах російського парламенту визнання незалежності Придністров’я, району Брайтон-Біч у Нью-Йорку й обов’язково Московської площі і Московського моста в Києві.
3. АКМ – автомат Калашникова миротворчий.
4. Ну й хитруни ці американці! Це ж треба до такого додуматися, щоб під час кризи негра поставити!