Урок літературного читання в 2 класі
Грищук Тетяна Миколаївна, вчитель початкових класів
Миколаївської гімназії № 17 ім. В. Г. Саражана
Тема: Україна наша – вічна. (за творами В.О.Сухомлинського «Верба, мов дівчина золотокоса» та «Вічна тополя»).
Мета: Продовжувати знайомити учнів з творами В.Сухомлинського. Формувати читацькі, мовленнєві, літературнознавчі компетентності школярів. Вчити визначати дійових осіб твору, головну думку твору, висловлювати морально-оцінні судження і доводити їх. Збагачувати мовлення учнів. Використати можливості уроку для виховання в учнів патріотичних почуттів, любові до України, моральних якостей людини.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань з використанням міжпредметної інтеграції.
Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, мультимедійна презентація, проектор, роздатковий матеріал, твори В.О.Сухомлинського "Квітка сонця" та "Всі добрі люди одна сім'я", малюнки дітей до творів письменника, картки для тестування, смайлики.
(Урок супроводжується слайдами на великому екрані)
Хід уроку |
Методичні рекомендації |
І . Організаційний момент Вчитель: Продзвенів уже дзвінок, Починається урок. Любих гостей привітайте, За парти тихенько сідайте. Вчитель: Сьогодні на уроці ми: Уважні. Розумні. Організовані. Кмітливі. Зараз урок читання. А… (хором)
«Читання – це віконце, через яке діти збагачують і пізнають світ і самих себе». (В.О.Сухомлинський). - Що ви очікуєте від цього уроку? (Відповіді дітей) ІІ Мовленнєва розминка 1. Фонетична зарядка: - Як капає дощ? (кап-кап-кап). - Як гуркоче грім? (гр-р-р-р). - Як гуде машина (гу-у-у). - Як дзижчить комар? (дз-дз-дз). - Дмухаємо на кульбабку.
2. Робота над чистомовкою Ба-ба-ба, ба-ба-ба! Он на березі верба! Бу-бу-бу, бу-бу-бу! Доглядаємо вербу! Бі-бі-бі, бі-бі-бі! Сидить голуб на вербі! Би-би-би, би-би-би! Голуб полетів з верби! Бу-бу-бу, бу-бу-бу! Я люблю свою вербу!
3. Робота над скоромовками. Кожен учень розповідає скоромовки за вибором напам'ять.
ІІІ Повідомлення теми та мети уроку. (На екрані портрет В.Сухомлинського)
Вчитель. «В своїх мріях я бачу вас дорослими людьми, мої дорогі діти. Кожного з вас я бачу мужнім патріотом, людиною з чесним і гарячим серцем, ясним розумом, золотими руками». Із книги В.О.Сухомлинського «Серце віддаю дітям». - Кого ви бачите на екрані, хто хотів вас бачити такими? (В.Сухомлинський). - Так, діти. Сьогодні на уроці ми продовжуємо знайомитись з творами В.О.Сухомлинського. Будемо читати і обговорювати його нові оповідання, знаходити головну думку твору, міркувати над ним, висловлювати свої почуття. IV Актуалізація читацького досвіду та знань - Діти, а що ви знаєте про В.О.Сухомлинського? а) Повідомлення «бібліотекарів»
б) Екскурсія за малюнками дітей. - Діти, а які твори ви вже читали? (На екрані – малюнки. Діти розповідають до якої казки малюнок і коротко про що вона) в) Інсценування казок. (Діти в костюмах казкових героїв показують короткі казочки.) - Відгадайте, що це за казка?
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться. Землі нашій поклоніться. За щасливий день вчорашній, (Діти виконують з рухами) І до сонця потягніться. В різні боки похиліться, Веретеном покрутіться. Раз – присядьте, два – присядьте І за парти тихо сядьте.
V Усвідомлення нового матеріалу
Є багато країн на землі, В них – озера, річки і долини. Є країни великі і малі, Та найкраща завжди – Батьківщина.
Проливала дрібні сльози Молода дівиця. Полоскала довгі коси У чистій криниці. (Верба) - Що ви знаєте про вербу? Опис верби. (Це символ України. Верба росте біля води. У неї довгі віти, схожі на дівочі коси).
- Де росла верба? - Хто жив на вербі? - Чи весело було вербі? - Що сталося з пташкою? - Чому верба стала золотокосою? - Яку надію мала верба? - Чому буде щаслива верба? - Яка головна думка твору? - Як автор змалював вербу? (У вигляді образу) - Які слова це підтверджують? (Дівчина золотокоса, сумує, зітхає)
Тести
а) край дороги б) край села в) край лісу
а) як стовп б) як солдат в) як сторож
а) 10 б) ніхто не знає в) 20
а) з народженням України б) з народженням мами в) з народженням дідуся
а) тополя буде жити вічно б) Україна наша – вічна - Що об’єднує ці два оповідання? (Головна думка. Любов до України) 7. Робота в групах. Складання прислів’їв про Україну І група. Людина без Вітчизни як соловей без пісні ІІ група. Без верби й калини нема України ІІІ група. Та земля мила, де мати народила 8. Складання «асоціативного куща» - Яка Україна?
Висновок: В.О.Сухомлинський дуже любив Україну і хотів, щоб ми теж любили свою Батьківщину, рідний край.
VІ. Рефлексія - Чи любите ви Україну, як любив її В.Сухомлинський? - За що ви любите Україну? (Відповіді дітей) Вчитель. - Як ти любиш Україну, мій маленький друже?
Діти. - Нашу рідну Україну Люблю дуже, дуже! - З Україною нічого В світі не боюся! - І щоранку я до Бога За неї молюся. - Щоб була щаслива, дуже, Щоб була багата. - Я її люблю так дуже, Як маму і тата. О.Лупій
VІІ Підсумок уроку - Чи справдилися ваші очікування? - Чи цікаво було на уроці? - Чи запам’яталися нові твори В.Сухомлинського? - Чому вони вас навчили? (Діти вибирають смайлики відповідно до свого настрою і виходять до дошки) VІІІ Заключна частина Учениця. Українка я маленька Україна – моя ненька. В неї щира я дитина, Добра, люба та єдина. Вірна я дочка народу, Славна, з козацького роду, Щиро я свій рід кохаю, Роду іншого не знаю. Так я завжди буду жити, Рідний край буду любити, Українцям помагати, Бо Вкраїна – наша мати! (Діти співають пісню М. Поплавського «Україна». Показують вибрані смайлики)
|
Стимуляція розумової діяльності учнів. Самоорганізація. Розвиток ключової компетентності - вміння вчитися.
Розвиток мовленнєвої компетентності, навичок швидкого читання. Комунікативна спрямованість діяльності.
Підвищення пізнавального інтересу. Розвиток життєвої компетентності.
Розиток літературознавчої, літературно-творчої, емоційної компетентностей. Формування монологічного і діалогічного мовлення школярів. Використання міжпредметної інтеграції - читання з образотворчим мистецтвом та творчістю учнів.
Розвиток логічного мислення. Пізновальна спрямованість діяльності. Опора на власні знання. Міжпредметний зв'язок з природознавством та українською мовою.
Формування вміння працювати з дитячою книгою. Розширення кола читання. Розвиток читацької, літературознавчої, життєвої, емоційно - цілісної компетентностей. Формування цілісної картини світу і бачення себе частиною світу. Самостійний пошук вирішення проблеми.
Використання міжпредметних зв'язків - української мови та літературного читання. Самостійність у вирішенні проблеми. Розвиток мовленнєвої та самоосвітньої компетентностей. Формування навичок роботи в групах.
Репродуктивна діяльність учнів.
Розвиток емоційно – чуттєвого світоставлення. Створення ситуації успіху у дитини. Формування цілісної картини світу засобами міжпредметної інтеграції - читання і музики.
|