Україна наша – вічна. (за творами В.О.Сухомлинського «Верба, мов дівчина золотокоса» та «Вічна тополя»).

Про матеріал
Продовжувати знайомити учнів з творами В.Сухомлинського. Формувати читацькі, мовленнєві, літературнознавчі компетентності школярів. Вчити визначати дійових осіб твору, головну думку твору, висловлювати морально-оцінні судження і доводити їх. Збагачувати мовлення учнів. Використати можливості уроку для виховання в учнів патріотичних почуттів, любові до України, моральних якостей людини.
Перегляд файлу

Урок літературного читання в 2 класі

Грищук Тетяна  Миколаївна, вчитель початкових класів

Миколаївської ЗОШ I-III ст. № 17 ім. В. Г. Саражана

 

Тема: Україна наша – вічна. (за творами В.О.Сухомлинського «Верба, мов дівчина золотокоса» та «Вічна тополя»).

 

Мета: Продовжувати знайомити учнів з творами В.Сухомлинського. Формувати читацькі, мовленнєві, літературнознавчі компетентності школярів. Вчити визначати дійових осіб твору, головну думку твору, висловлювати морально-оцінні судження і доводити їх. Збагачувати мовлення учнів. Використати можливості уроку для виховання в учнів патріотичних почуттів, любові до України, моральних якостей людини.

 

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань з використанням міжпредметної інтеграції.

 

Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, мультимедійна презентація, проектор, роздатковий матеріал, твори В.О.Сухомлинського "Квітка сонця" та "Всі добрі люди  одна сім'я", малюнки дітей до творів письменника, картки для тестування, смайлики.

(Урок супроводжується слайдами на великому екрані)

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

Методичні рекомендації

І . Організаційний момент

         Вчитель: Продзвенів уже дзвінок,

                         Починається урок.

                         Любих гостей привітайте,

                         За парти тихенько сідайте.

Вчитель: Сьогодні на уроці ми:

Уважні.

Розумні.

Організовані.

Кмітливі.

Зараз урок читання. А… (хором)

 

 «Читання – це віконце, через яке діти збагачують і пізнають світ і самих себе». (В.О.Сухомлинський).

  • Що ви очікуєте від цього уроку? (Відповіді дітей)

ІІ Мовленнєва розминка

1. Фонетична зарядка:

 - Як капає дощ? (кап-кап-кап).

 - Як гуркоче грім? (гр-р-р-р).

 - Як гуде машина (гу-у-у).

 - Як дзижчить комар? (дз-дз-дз).

 - Дмухаємо на кульбабку.

 

2. Робота над чистомовкою

 Ба-ба-ба, ба-ба-ба!

 Он на березі верба!

 Бу-бу-бу, бу-бу-бу!

 Доглядаємо вербу!

 Бі-бі-бі, бі-бі-бі!

 Сидить голуб на вербі!

 Би-би-би, би-би-би!

 Голуб полетів з верби!

 Бу-бу-бу, бу-бу-бу!

 Я люблю свою вербу!

 

3. Робота над скоромовками. Кожен учень розповідає скоромовки за вибором напам'ять.

 

ІІІ Повідомлення теми та мети уроку.

(На екрані портрет В.Сухомлинського)

 

Вчитель. «В своїх мріях я бачу вас дорослими людьми, мої дорогі діти. Кожного з вас я бачу мужнім патріотом, людиною з чесним і гарячим серцем, ясним розумом, золотими руками». Із книги В.О.Сухомлинського «Серце віддаю дітям».

  • Кого ви бачите на екрані, хто хотів вас бачити такими? (В.Сухомлинський).
  • Так, діти. Сьогодні  на уроці ми продовжуємо знайомитись з творами В.О.Сухомлинського. Будемо читати і обговорювати його нові оповідання, знаходити головну думку твору, міркувати над ним, висловлювати свої почуття.

IV Актуалізація читацького досвіду та знань

  • Діти, а що ви знаєте про В.О.Сухомлинського?

а) Повідомлення «бібліотекарів»

  1. В.Сухомлинський народився 28 серпня 1918 р. в селі Василівка на Кіровоградщині в родині селян.
  2. Це великий педагог, мудрий вчитель, чудова людина. Він дуже любив дітей і написав для них 1500 оповідань і казок.
  3. Його оповідання і казки навчають людяності, дружбі, працьовитості, відповідальності, доброті, любові до природи і рідної землі.
  4. «Школа радості» - так назвали діти свою школу. Вони любили уроки мислення серед природи, складали свої казки.
  5. В.О.Сухомлинський створив у своїй школі «Кімнату казок». Двічі на рік проводилося свято Казки, де діти показували свої казки.

б) Екскурсія за малюнками дітей.

 - Діти, а які твори ви вже читали? (На екрані – малюнки. Діти розповідають до якої казки малюнок і коротко про що вона)

в) Інсценування казок. (Діти в костюмах казкових героїв показують короткі казочки.)

 - Відгадайте, що це за казка?

 

Фізкультхвилинка

 

 Встаньте, діти, посміхніться.

 Землі нашій поклоніться.

 За щасливий день вчорашній,              

(Діти виконують з рухами)

 І до сонця потягніться.

 В різні боки похиліться,

 Веретеном покрутіться.

 Раз – присядьте, два – присядьте

 І за парти тихо сядьте.

 

V Усвідомлення нового матеріалу

 

 Є багато країн на землі,

 В них – озера, річки і долини.

 Є країни великі і малі,

 Та найкраща завжди – Батьківщина.

 

  1. Відгадування загадки.

Проливала дрібні сльози

Молода дівиця.

Полоскала довгі коси

У чистій криниці. (Верба)

  • Що ви знаєте про вербу? Опис верби. (Це символ України. Верба росте біля води. У неї довгі віти, схожі на дівочі коси).
  1. Читання оповідання «Верба, мов дівчина золотокоса» (Вчитель і учні).
  2. Виявлення первинного засвоєння змісту прочитаного.
  • Де росла верба?
  • Хто жив на вербі?
  • Чи весело було вербі?
  • Що сталося з пташкою?
  • Чому верба стала золотокосою?
  • Яку надію мала верба?
  • Чому буде щаслива верба?
  • Яка головна думка твору?
  • Як автор змалював вербу? (У вигляді образу)
  • Які слова це підтверджують? (Дівчина золотокоса, сумує, зітхає)

 

  1. Вибіркове читання. Вибрати слова, в яких головна думка оповідання.
  2. Вправа «Бджілки». Самостійне читання тексту «Вічна тополя»
  3. Перевірка сприйняття тексту. (На екрані тести. Діти вибирають правильну відповідь і показують картками).

Тести

  • Де стоїть тополя?

а) край дороги

б) край села

в) край лісу

  • З чим порівнюється тополя?

а) як стовп

б) як солдат

в) як сторож

  • Скільки їй років?

а) 10

б) ніхто не знає

в) 20

  • З чим порівнюється народження тополі?

а) з народженням України

б) з народженням мами

в) з народженням дідуся

  • Головна думка твору

а) тополя буде жити вічно

б) Україна наша – вічна

  • Що об’єднує ці два оповідання? (Головна думка. Любов до України)

7. Робота в групах. Складання прислів’їв про Україну

 І група. Людина без Вітчизни як соловей без пісні

ІІ група. Без верби й калини  нема України

ІІІ група. Та земля мила, де мати народила

8. Складання «асоціативного куща»

- Яка Україна?

 

                     

 

Висновок:

В.О.Сухомлинський дуже любив Україну і хотів, щоб ми теж любили свою Батьківщину, рідний край.

 

VІ. Рефлексія

  • Чи любите ви Україну, як любив її В.Сухомлинський?
  • За що ви любите Україну?

(Відповіді дітей)

Вчитель.

  • Як ти любиш Україну, мій маленький друже?

 

Діти.

  • Нашу рідну Україну

Люблю дуже, дуже!

  • З Україною нічого

В світі не боюся!

  • І щоранку я до Бога

За неї молюся.

  • Щоб була щаслива, дуже,

Щоб була багата.

  • Я її люблю так дуже,

Як маму і тата.

   О.Лупій

 

VІІ Підсумок уроку

  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Чи цікаво було на уроці?
  • Чи запам’яталися нові твори В.Сухомлинського?
  • Чому вони вас навчили?

(Діти вибирають смайлики відповідно до свого настрою і виходять до дошки)

VІІІ Заключна частина

Учениця.

Українка я маленька

Україна – моя ненька.

В неї щира я дитина,

Добра, люба та єдина.

Вірна я дочка народу,

Славна, з козацького роду,

Щиро я свій рід кохаю,

Роду іншого не знаю.

Так я завжди буду жити,

Рідний край буду любити,

Українцям помагати,

Бо Вкраїна – наша мати!

(Діти співають пісню М. Поплавського «Україна». Показують вибрані смайлики)

 

 

 

 

 

 

 

 

Стимуляція розумової діяльності учнів. Самоорганізація. Розвиток ключової компетентності - вміння вчитися.

 

 

 

 

 

Розвиток мовленнєвої компетентності, навичок швидкого читання. Комунікативна спрямованість діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підвищення пізнавального інтересу. Розвиток життєвої компетентності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розиток літературознавчої, літературно-творчої, емоційної компетентностей. Формування монологічного і діалогічного мовлення школярів. Використання міжпредметної інтеграції - читання з образотворчим мистецтвом та творчістю учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток логічного мислення. Пізновальна спрямованість діяльності. Опора на власні знання. Міжпредметний зв'язок з природознавством та українською мовою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування вміння працювати з дитячою книгою. Розширення кола читання. Розвиток читацької, літературознавчої, життєвої, емоційно - цілісної компетентностей. Формування цілісної картини світу і бачення себе частиною світу. Самостійний пошук вирішення проблеми. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання міжпредметних зв'язків - української мови та літературного читання. Самостійність у вирішенні проблеми. Розвиток мовленнєвої та самоосвітньої компетентностей. Формування навичок роботи в групах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Репродуктивна діяльність учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток емоційно – чуттєвого світоставлення. Створення ситуації успіху у дитини. Формування цілісної картини світу засобами міжпредметної інтеграції - читання і музики.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 лютого 2019
Переглядів
1704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку