Українська авторська пісня або " співана поезія".

Про матеріал

Це проектна робота виконана разом з учнями. Матеріали можуть бути використані в позаурочний час для проведення тижнів Музики, так і на уроці в 7 класі . Учні мали можливість для себе краще дізнатися про становлення авторської , бардівської пісні саме українських виконавців. Це - Берковський, Бурмака, Галич, Драч, петриненко,постніков, Шишкін.

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Музика Душі

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Оркестр скоморохів на фреске в Київській Софії

Номер слайду 4

Середньовічна гравюра виступу шпільманів

Номер слайду 5

Жонглери, середньовічна ілюстрація

Номер слайду 6

Кобзарі Древченко та Кравченко в Харкові в 1902 р.

Номер слайду 7

Худ. Васнецов Аполлінарій Михайлович Скоморохи. 1904 рік.

Номер слайду 8

Оуен Пфайв — сучасний менестрель

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Берковський Віктор Семенович. Дата народження13 липня 1932 Місце народження. Запоріжжя. Дата смерті22 липня 2005(73 роки)Місце смертіМосква. Країна СРСР →   Росія. Жанравторські пісні

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Ім’я при народженні Постніков Тарас Народження 25 листопада 1975 Суми, Україна. Громадянство українське. Рід діяльності співак і кобзар, актор театру і кіно. Роки діяльності 1998 до теперішнього часу. Нагороди заслужений артист України

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Олександр Аркадійович Галич (Гінзбург)Народився 19 жовтня 1918 Катеринослав (Дніпропетровськ)Помер15 грудня 1977 Париж (Франція)Діяльністьписьменник, драматург,бард

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Марія Бурмака. Дата народження16 червня 1970 Місце народження Харків. Жанри Поп-рок. Нагородинародний артист України, заслужений артист України,орден княгині Ольги ІІІ ст.

Номер слайду 17

Петриненко Тарас Гаринальдович. Дата народження10березня 1953 УкраїнаІнструмент Гітара, клавішніКолектив «Еней», «Дзвони», «Мрія», «Чарівні гітари», «Красные маки», «Гроно»

Номер слайду 18

Дякую за урок!

Номер слайду 19

Використані сайти:http://uk.wikipedia.org/wiki/http://www.pisni.org.ua/personlist/bards.htmlhttp://my.mail.ru/community/bardsukraina/http://znaimo.com.ua/Авторська_пісняhttp://www.pisni.org.ua/personlist/bards.html - Барди Україниhttp://my.mail.ru/community/bardsukraina/ - группа Барди Україниwww.kmstudio.com

Перегляд файлу

Кобза́р — український народний співець і музикант. Кобзарі були творцями, хранителями і передавачами епічної традиції у формі історичних пісень, дум (мелодійних речитативів змінюваних форм), релігійних піснеспівів, моралізаторських пісень, а також казок та переказів, супроводжуваних грою накобзі, лірі або бандурі, звідки інша їхня назва — лірники або бандуристи. Значення їх для українського народу можна порівняти зі значеннямдавньогрецьких поетів у давній Греції, арабських поетів для Арабії, або степових співців-акинів для людей Середньої Азії, Монголії і Казахстану.

У своїй творчості кобзарі утверджували дух українського народу, основи християнської моралі в суспільстві і побуті.

Зміст

  [сховати] 

Історія[ред.  ред. код]

Значення народних співців (поетів і музик) було надзвичайно велике для розвитку людства, особливо в дописьмову епоху. Адже саме вони зберігали і передавали наступним поколінням найважливіші знання про минуле і світогляд їхніх предків, у найдоступнішій формі, яка легко запам'ятовується — пісень-оповідань. Недаремно вони існували у всіх народів — скальди у вікінгів Скандинавії, поети-кіфареди у давній Греції, трубадури у середньовічній Європі, поети-співці Аравії, співці-акини Великого Степу, руські кобзарі, лірники і гуслярі. Багато підручників з філософії твердять, що саме в середовищі поетів в Давній Греції зародилась філософія, арабські поети (так само як і поети інших народів) мали велике значення у формуванні загальноарабської народної мови. Звернемо увагу, що в стародавні часи народні співці виконували функцію новинарів, незалежних від влади мас-медіа. Постійно подорожуючи саме вони знали останні новини і могли ними поділитися, попередити людей про небезпеку нападу чужинців, феодалів тощо. Так само як і журналісти в нинішніх суспільних умовах, вони розуміли, що є у певному розумінні владою і тому вимагали належного ставлення до себе. У свою чергу, релігійна і світська влада намагалася обмежити їх вплив, щоб поставити під контроль передачу інформації на підконтрольних їм територіях. Про це можна зустріти згадки в літературі, зокрема художній. Напр. Костянтин Паустовський у своїх спогадах згадує випадок з свого дитинства, під час перебування на українському Поліссі (кінець XIX — початок XX ст.) коли одного лірника вигнали з двору одного поміщика і жорстоко побили. У відповідь невідомі спалили його маєток.

Кобзарство своїм корінням сягає часів Київської Русі. "Генеалогічне дерево наших українських бандуристів дуже високе, — писав Гнат Хоткевич. — Прямий їх попередник — се віщий Боян, «соловій старого времені». Попередниками кобзарів були також музиканти, зображені на фресках у Софії Київській. З князівських часів дійшло до нас ім'я Мануйла, «певца гораздого». У Галицько-Волинському літописі згадується, що у 1240 році жив і творив при дворі галицького архієпископа співець Митуса. Кобзарі були творцями славнозвісних дум та історичних пісень, що відображали найважливіші події життя українського народу впродовж багатьох століть і закликали його на боротьбу проти поневолювачів. Сюжети дум та пісень про боротьбу проти турецько-татарських нападників і польської шляхти стали важливими історичними джерелами, створеними кобзарями — безпосередніми учасниками подій — під час походів або після них. Героями творів кобзарів ставали улюблені в народі історичні постаті: Самійло Кішка, Байда, Маруся Богуславка,Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, Петро Дорошенко, Іван Богун Кобзарі завжди прославляли бойові походи Війська Запорозького, а козакинад усе любили пісню. «На війну було йдуть з радістю, а з війни повертаються з музиками та піснями, чи поб'ють турка, чи пошарпають ляха, зараз же й пісню складуть на той випадок», — писав Д.Яворницький. Польський історик XVI століття Папроцький свідчив: «Козаки показували дивовижні штуки, співали, стріляли та грали на кобзах». М.Гоголь вважав кобзарів охоронцями бойової слави України, талановитими поетами та літописцями. Безіменні народні співці передавали з покоління в покоління своє мистецтво, яке виховувало в народу патріотизм, почуття національної гордості, високу духовність. Недаремно Тарас Шевченко, який зізнавався, що як поет зростав на думах та піснях кобзарських, з поваги до цих народних співців назвав збірник своїх творів «Кобзар», а в повісті «Прогулка с удовольствием и не без морали» зауважив, що коли б грецький сліпець Гомер воскрес і послухав хоч одну думу у виконанні українського сліпого співця, «то розбив би на тріски свій козуб, званий лірою, і пішов би міхоношею до самого бідного нашого лірника».

Незрячі співці утворювали братства або гурти на взірець ремісничих цехів. У братствах існували майстри й учні, які впродовж двох років опановували не тільки кобзарську майстерність, а й таємну так звану «лебійську» мову й мали дотримуватися встановлених корпоративних правил, порушення яких каралося. Незрячі кобзарі були не жебраками, що випрошують милостиню, а професійними виконавцями, які грою на бандурі та співом заробляли собі на життя.

Історично склалися три типи кобзарів. Співці першого типу виконують думи та пісні, не вносячи у виконання творчого елементу, тобто співають і грають на кобзах так, як вони навчилися від своїх учителів. Другий, найпоширеніший тип — кобзарі-імпровізатори, які щоразу вносять у виконуваний твір якісь зміни, що залежать від їхнього таланту, а також від умов і часу виконання твору. До третього типу належать кобзарі-творці власних пісенних творів.

 

Знищення та відродження[ред.  ред. код]

У 1930-их р. було розгорнуто кампанію боротьби проти українського націоналізму. Багато кобзарів були заарештовані та й зникли без сліду. Відомості про те, що було скликано З'їзд кобзарів, після якого всіх учасників було знищено, досі офіційно не підтверджені. Наприкінці XX ст. Київський Кобзарський Цех почав відродження традиції Кобзарства.

Нині в Україні діє Національна спілка кобзарів України.

Відомі кобзарі[ред.  ред. код]

Терміну "кобзар" в широкому побутовому значенні включає не лише автентичних народних співців, але і придворних бандуристів, сліпих бандуристів, бандуристи які стилізують свою творчість під брендом кобзарства - кобзарі-артисти. Також до загальної категорії кобзарів можуть включати репродуктивні бандуристи які наслідують виконання та репертуар автентичних народних кобзарів. Іноді до категорії включають лірників, поетів та виконавці на оркестрових 4 струнних домр та круглих 6-7 струнних гітар які переіменували на кобз.

Короткий список найвідоміших кобзарів:

Автентичні кобзарі:

Придворні бандуристи

Гайдамацькі кобзарі

Лірники

Кобзарі часів радянської влади

Сліпі бандуристи

Сучасні кобзарі-артисти

Репертуар[ред.  ред. код]

Кобзарська «пісенна наука» містила:

  1. Молитви,псальми і канти;-кожен співець (стихівничий, кобзар або лірник) до Одклінщин мусить знати не меньше 12 псальмів.
  2. «Журні» пісні — (наприклад, «Сирітка» тощо).
  3. «Запросницькі» пісні;(наприклад, жебранки та інші).
  4. «Причити»;(серед цього й голосіння).
  5. «Сердешні подяки».
  6. «Битовщини» — співані оповідання про життя буття.
  7. «Старини» (билини) — співані оповіді про «богатирські часи».
  8. «Козацькі псальми», або «козацькі пісні» — цей жанр із початку XIX ст. почали називати думами (серед дум — також і побутові — наприклад, «Про сестру та брата» тощо).
  9. «Звичайні» — світські та обрядові пісні.
  10. «Гуртоправські», «пияцькі», «гультяйські» та сороміцькі («срамні») пісні.
  11. Крім «пісенної навуки», у кобзарському репертуарі є сила силенна інструментальних творів — танців, усяких козачків тощо.
zip
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
1598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку