навчати учнів розпізнавати виражальні особливості камерно – інструментальної музики; ознайомити учнів із поняттями «квартет», «ансамбль»; поглибити знання учнів про творчість Василя Барвінського;
Конспект уроку музичного мистецтва в 5 класі
Тема уроку: Грає ансамбль.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Мета: Поглибити знання з музичного мистецтва
Завдання
навчальні: навчати учнів розпізнавати виражальні особливості камерно – інструментальної музики; ознайомити учнів із поняттями «квартет», «ансамбль»; поглибити знання учнів про творчість Василя Барвінського;
розвивальні: розвивати в учнів здатність виявляти та розуміти головну думку літературного твору про музику;
виховні: виховувати критичне та самокритичне ставлення до виконавців музичних творів, кращі моральні цінності особистості.
Музичний матеріал: В. Барвінський. Квартет; Український гопак у виконанні квартету народних інструментів; Норвезька народна пісня «Чарівний смичок», Розспівка Н. Май «Веселі бегемоти» .
Наочне обладнання: схема уроку, підручник, портрет В. Барвінського, Картки з музичними інструментами.
Технічне обладнання: Ноутбук. фонохрестоматія.
Хід уроку
ВСТУПНА ЧАСТИНА
2. Оголошення теми уроку. Актуалізація знань (повторення вивченого матеріалу). Мотивація учіння.
(На дошці – тема уроку, портрет композитора, картки з музичними інструментами,
написи кросворд ).
Учитель: Словами можна сказати багато, і все сказане нами сприймається дуже просто та зрозуміло. Тоді навіщо людям музика? Може, вона зовсім непотрібна, а якщо потрібна – то яка? Для того щоб добре робити якусь справу, необхідні вміння та старанність. А чи потрібне це в музичній справі? Спробуймо розібратися сьогодні на уроці.
Учитель: Якщо ви відгадаєте загадки та правильно розв’яжете кросворд, то дізнаєтеся назву одного з музичних інструментів.
|
1 |
|
|
|
|
|
5 |
|
||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Учитель: Як смичок струни торкнеться, вона піснею озветься. Дуже ніжну душу має, що сміється і ридає.
Учні: Скрипка.
Учитель: Це дерево – не полінце: шість дірочок має, весело співає.
Учні: Сопілка.
Учитель: Ну й велика оця скрипка – не можна відвести очей,
Звук низький, баритональний – це і є …
Учні: Віолончель.
Учитель: У нього три куточки, а грає як дзвіночки.
Учні:Трикутник.
Ключове слово: Альт
ОСНОВНА ЧАСТИНА
3. Бесіда та слухання музики.
Учитель: Музика, як і живопис, має свої кольори. Як художник використовує велику кількість кольорів та відтінків, так і композитор через поєднання різних музичних кольорів, тобто тембрів, щоб знайти новий колір звучання, пише музику одразу для двох, трьох, чотирьох та більше музичних інструментів.
Учитель: Виконання твору одразу кількома музичними інструментами називають ансамблем.
Ансамблі можуть бути як вокальними, так й інструментальними. Залежно від кількості в ансамблі музикантів він може називатися дуетом (двоє музикантів), тріо (троє музикантів), квартетом (четверо виконавців). У професійній класичній музиці найпоширенішим є струнний-квартет. Розрізняють також духовий квартет (флейта, гобой, кларнет, фагот), фортепіанний квартет (скрипка, альт, віолончель, фортепіано) та струнно-духовий (флейта або гобой, скрипка, альт, віолончель). Квартетом називають музичний твір для чотирьох виконавців (музикантів або співаків). Існують два типи квартетів: однорідний, який складають інструменти однієї групи (струнний, духовий), та мішаний, до складу якого входять інструменти різних груп.
Розповідь учителя
Учитель: Для спільного виконання (гри в ансамблі) від музикантів потребуються особливі вміння та навички роботи в колективі. І тоді музика зачарує нас досконалим, витонченим звучанням та багатством музичних кольорів.
Музиці присвячено безліч віршованих літературних творів, зокрема байок, де висміюються різні вади людських характерів і взаємин. Послухаймо повчальну байку видатного російського байкаря Івана Крилова «Квартет».
Учитель: Чому у музикантів не вийшло ладу у виконанні музики?
Учні: Тому що, вони грали незлагоджено.
Учитель: Скільки було виконавців та на яких інструментах вони намагалися грати?
Учні: Чотири виконавці. 2 скрипки, альт, контра бас.
(Відео «Байка Івана Крилова «Квартет» ).
Учитель: Скільки справжньої музики у горе – квартету так і не вийшло, послухаймо справді красиву музику – Квартет для двох скрипок, альта і віолончелі Василя Барвінського. Василь Барвінський - український композитор, піаніст, музичний критик, педагог, диригент, організатор музичного життя. У творі Квартет для двох скрипок, альта і віолончелі В.Барвінського звучать ті самі музичні інструменти, на яких так і не спромоглися зіграти «музики» з байки Івана Крилова: ми переконаємось, як майстерно звучать інструменти струнного квартету в руках справжніх музикантів.
(Звучить В. Барвінський. Квартет).
Учитель: Чи злагоджено звучить музика?
Учні: Так.
Учитель: Який тип квартету прозвучав у цьому квартеті?
Учні: Однорідний.
Учитель: А зараз прослухаємо Український гопак у виконанні квартету народних інструментів
Учитель: Які музичні інструменти грають український гопак.
Учні: Сопілка, скрипка, баян, бас.
Учитель: Що вам більше сподобалось? Який тип квартету прозвучав у цьому квартеті?
Учні: Мішаний.
4. Вокально – хорова робота
Розспівування: Розспівка Н. Май «Веселі бегемоти»
А Зелені Крокодили
За морозивом ходили.
А Веселі Бегемоти
Їх чекали у болоті.
5. Виконання пісні. Норвезька народна пісня «Чарівний смичок».
Виконання пісні під фонограму. Розучування другого та третього куплетів. Конкурс на найкраще виконання пісні.
6. Підсумки
Учитель: Що називають ансамблем?
Учні: Виконання твору одразу кількома музичними інструментами.
Учитель: Що таке квартет?
Учні: Музичний твір для чотирьох виконавців
Учитель: Які групи інструментів ви знаєте?
Учні: Струнний, духовий, фортепіанний, струнно-духовий.
Учитель: Що потрібно для того, щоб ансамблеве виконання було красивим та злагодженим?
Учні: Потрібно вміти грати на музичних інструментах.
7. Оцінювання.
8. Оголошення домашнього завдання.
Учитель: Знайдіть вірші або байки про музику.
Учні входять із класу під музичний супровід Квартет В.Барвінського
Барвінський Василь Олександрович
1888-1963