«Українська – це мова єднання»

Про матеріал
Мета: розширити знання здобувачів освіти про рідну мову, показати її красу і велич; розвивати усне мовлення вихованців, пам'ять, увагу; формувати ціннісне ставлення до рідної української мови; прищеплювати чинники народної моралі (ідеали добра, справедливості, патріотизму).
Перегляд файлу

 

«Українська – це  мова єднання»

Мета: розширити знання здобувачів освіти про рідну мову, показати її красу і велич; розвивати усне мовлення вихованців, пам'ять, увагу; формувати ціннісне ставлення до рідної української мови; прищеплювати чинники народної моралі (ідеали добра, справедливості, патріотизму).

Обладнання: вислови про мову на плакатах, карта України, портрети письменників, музичний супровід, виставка книг (збірки українських народних пісень, прислів'їв, приказок, легенд,  казок, загадок).

Місце проведення: святково прикрашений клас.

 

Хід заходу

 

Надія Дерев'яна «Батьківська мова»

https://www.youtube.com/watch?v=JoLPL2uzON8

 

       Учень. Щасливі ми, що народилися і живемо в такій чудовій, мальовничій землі - в нашій славній Україні. Тут живуть наші батьки, тут жили наші прадіди – тут корінь роду українського, що сягає історією не на сотні, а на тисячі років. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємось до сліз, зачувши рідне слово.

 

       Учень. Шановні вчителі, діти! Ми запросили вас на хліб-сіль, на щире слово, на бесіду мудру, на свято наше – торжество рідної мови! Віримо, що у цій залі зібралися щирі українці, котрим не байдужа доля рідного слова. Хай це свято відкриє перед вами  розум, гумор і мудрість нашого талановитого народу.

 

       Учень.  Ми – українці. Живемо в незалежній державі – Україні. Розмовляємо рідною державною мовою. А мова у нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа нашого народу.

 

       Учень. Учені довели, що вік нашої мови – 7 тисяч років. З покоління в покоління, в часи розквіту та падіння передавали нам предки скарб – мову. Народ плекав рідну мову у піснях, легендах, переказах і передавав від роду до роду, щоб не загинула.

    

       Учень. Говорячи сьогодні про рідну українську мову, не можна не згадати про безмежно відданих синів українського народу, які зберегли її і донесли до нас.

(Виходять учні з портретами поетів, письменників і говорять їхні вислови про мову).

 

       Учень. Рідна мово! У нашій літературі, мабуть, немає жодного письменника, який би від усього серця не висловив любові до тебе і своєї тривоги за твою долю, який би не поклав на тебе найбільших надій.

 

       Учень. Українська мова, одна з найбагатших, наймилозвучніших в індоєвропейській мовній сім’ї, пройшла нелегкий, тернистий шлях, поки стала державною в незалежній Україні. ЇЇ державний і офіційний статус закріплений десятою статтею Конституції України.

 

       Учень. Пам’ятаєте, як Бог покарав будівельників Вавилонської вежі? Люди почали говорити різними мовами і не могли зрозуміти один одного. За легендою, саме так і виникли мови світу. Сучасні жителі Землі володіють тисячами мовв, та все-таки розуміють один одного. А самі мови відкривають нам багато цікавого. Отож, перегляньмо  деякі цікаві факти саме про нашу – українська мову.

https://www.youtube.com/watch?v=tFgnu_v7FnM

 

       Учень. Мово рідна! Світлоносна! Ти – як море. Безкрайнє і бездонне. І не вистачить життя, аби переплисти твій мовний океан. Бо ти є вічність, ти – часточка народу, ти єднаєш родину, ти – рушник вишиваний, який стелиться від батьківської хати і показує нам дорогу у світ.

(Учень і учениця читають вірш)

*Коли не мовиш ти ще слова —

Та словом ти уже живеш:

Від мами чуєш колискову

І уві сні, коли заснеш!

 

*Від маминого поцілунку

Промовиш слово, потім два,

І, як на ниточку, на думку

Нанижуться твої слова.

 

*А потім вересень святковий

У айстрах прийде — ти школяр!

І вперше! сам! напишеш слово,

І прочитаєш сам буквар!

 

*А в юності, у час ранковий,

Як сріблом міниться роса,

Знайти єдине схочеш слово,

Коханій слово це сказать.

 

*Затим слова своєму сину

І доні мусиш ти знайти:

Щоб вірність мали лебедину,

Щоб від марнот уберегти.

 

*Коли ж літа впадуть в покоси,

Життя — донизу, до кінця,

Прощення в Бога ти попросиш,

У Сина, Духа і Отця…

 

*Цінуймо Рідне Слово, друзі,

З яким прийшли ми у життя:

Воно лиш творить з нас Людину,

Об’єднує сердець биття!

 

       Учень. Що є найцінніше в житті кожної людини? Рідна мати, рідна земля, рідна мова. А щире материнське слово, повчання буде для всіх нас оберегом та духовним джерелом життя.

(Діалог мами і доньки під музичний супровід)

https://www.youtube.com/watch?v=5oZa5AYziZE

 

-         Ой чого ж це, мамо, у Вас коси білі?

А були ж ті коси чорними колись…

-         Вибілила коси тяжка доля , доню.

Не на коси - в серце ти моє дивись.

-         Та у Вашім серці стільки віри, мамо!

А любові скільки! Вистачить на всіх.

-         Що ж, бери, дитино, і живи так само,

Щоби в твоє серце не вселився гріх.

-         Та чи зможу жити так, як Ви, матусю?

Чи зумію щиро я усіх любить?

-         Знаю я , що зможеш, якщо будеш в Бога

Кожен день в молитві помочі просить.

-         Дякую Вам, мамо, за усе, що маю,

За благословення, за любов без меж.

-         Кожен день твій, доню, я благословляю,

І тому щаслива в світі ти живеш…

  

 Учень. Пісня і українська мова! Вони супроводжують людину з перших до останніх хвилин життя. Пісня – душа народу, його краса і доброта. Українська мова вважається однією з наймилозвучніших мов у світі.

 

       Учень. На одній з міжнародних конференцій було названо три мови, які є найкращими для співу: італійська, українська, грузинська. 300 тисяч пісень склала Україна цією мовою.

 

       Учень. Пісня – це трепетне серце народу, його крила (учні виконують пісню).

http://x-minus.pro/track/213249/%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0

"Українська мова"

     

Українська мова,

Мова барвінкова,

В лузі запашнім квітка польова.

Поруч ти зі мною,

Чаруєш красою,

У серцях гарячих ти жива.

 

Мово пустотлива,

Дзвінка і грайлива,

Мелодійна, легка, сонячна й проста.

Веселково-ніжна,

І морозно-сніжна –

Ти лікуєш серце і вуста.

 

Приспів:

 

Мово лебедина,

Ти одна-єдина,

Ти як соловейка пісня у гаю.

Мово калинова,

Дивна, загадкова,

Рідну свою мову я люблю.

 

Українська мова

Лагідна, святкова,

Й будеш ти з народом завжди навіки!

Тож шануймо мову,

Бережімо мову,

Що дали навіки нам батьки!

 

        Учень. Серед нас є ті, хто пробує свої сили в поезії. Якщо вони й не будуть поетами, то прагнення прилучитися до світу художнього слова заслуговує на повагу. Запрошуємо ......з поезією......

 

       Учень. А згадаймо дотепний український жарт! Загальновідомо, що українці – творці найтоншого гумору.

 

       Учень. Я з тобою згодна. Українці сміються відтоді, відколи себе пам’ятають, бо гумор, дотепність – це одні з найкращих рис.

 

       Учень. А ти,........., любиш жартувати?

 

       Учень. Звичайно, але зараз надамо слово нашим гумористам.

 

(Сценка)

Павло Глазовий  «Кухлик»

 

Дід приїхав із села, ходить по столиці.

Має гроші – не мина жодної крамниці.

Попросив він:

– Покажіть кухлик той, що з краю. –

Продавщиця:

– Что? Чево? Я нє понімаю.

– Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.

– Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка. –

Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:

– На Вкраїні живете й не знаєте мови. –

Продавщиця теж була гостра та бідова.

– У мєня єсть свой язик, ні к чему мнє мова. –

І сказав їй мудрий дід:

– Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда в моєї корови:

Має, бідна, язика і не знає мови.

 

Дивний школяр
Двох онуків дід старий
Посадив на руки
Та й розказує казки,
Слухають онуки.
Раптом менший запитав:
— А скажіть, дідусю,
Ви ходили в перший клас?
— Та ходив, Павлусю.
— От був номер! — малюки
Сміхом залилися,
— Як до школи ви прийшли
З бородою й лисі.

Зразковий предок
Як зразковий предок, та близька людина,
батько витягнув щоденник із портфеля сина.
Відкриває, там оцінок як у полі гички,
пара трійок, кілька двійок, решта — одинички.
Подививсь на сина скоса, синок здогадався,
і під стіл від артрозносу евакуювався.
Вилазь звідти, каже батько, вилазь буде краще.
Ну і в кого ж ти вдалося отаке ледаще?
Неохоче полоненник вибрався з під столу,
— так то ж я знайшов твій щоденник і носив у школу,
показав, щоб наш учитель більше не чіплявся,
у кого я такий олух ледачий удався.

Гумореска про братів молодших
— Зараз, дітки, — каже вчитель,
— будем твір писати про братів молодших наших
 — птахів та звіряток,
про пернатих наших друзів і чотириногих.
От Володя і нашкрябав, сам, без допомоги:
 «Ми із татом у суботу йшли по лісосмузі
 і підстрелили з берданки
трьох пернатих друзів.
Біг ще друг чотириногий,
 тільки дуже спритний,
як шурнув у кукурудзу
— не вдалося вбити.
Все одно у нас в коморі м'яса є багато:
брата меншого в неділю вполював мій тато.
 А наступної неділі підем на лисичку.
Гадом буду, як не встрелим бісову сестричку».

Школярі в гуморесках
Петя Коржик той, що ходить до третього класу,
Листа в село накарлякав дядькові Панасу.
—Добрий день вам любий дядьку, я ходжу до школи,
Ми чули, що ви на тім тижні свиню закололи.
Ми вас просимо у гості мама, я і тато,
І всі разом на вокзалі будем зустрічати.
На пероні між людьми я вас перший побачу,
Держіть в руках банку смальцю і ногу свинячу.

Контракт
«Заключив контракт мільйонний
Футболіст Дмитрина»,
Чита батько у газеті й погляда на сина.
Той уроки вчить старанно
Давно й без спочину.
Розлютився раптом батько
Й кричить на хлопчину:
— Все гризеш оту науку,
Хочеш вченим стати?
Краще йшов би на подвір'я
М'яча поганяти!


ПЕРШИЙ ЛИСТ
Петя Коржик,
той, що ходить
До другого класу,
Листа в село накарлякав
Дядькові Панасу:
«Добрий день вам,
Дядьку й тітко!
Я ходжу до школи
І чув, що ви на тім тижні
Свиню закололи.
Ми вас просимо у гості —
Татко, я і мати,
І всі разом на вокзалі
Будем зустрічати.
Я вас перший на пероні
Між людьми побачу:
Держіть в руках
банку смальцю
І ногу свинячу».

ГЕНІАЛЬНЕ ДИТЯ
В мами є синок маленький,
Ростом — мамі до колін.
Мама певна, що талантів
Більш нема таких, як він.
Син наївся мухоморів,
Промивали живота,
А матуся всім говорить:
— Грибоєдов вироста!

 

      Учень. Так! У нас чудові гумористи! А наскільки наші учні кмітливі?

 

      Учень. А зараз ми перевіримо! Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати їх одним словом.

-          Мати батька або матері (бабуся)

-          Народообрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка).

-          Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка).

-          Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голови дівчата (вінок).

-          Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар).

-          Страва з варених крупів (каша).

-          Наука про минуле (історія).

-          Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було (байка).

-          Чоловік стосовно своїх дітей (батько).

-          Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба).

-          Особа, що керує оркестром чи хором (диригент).

-          Крупа з проса (пшоно).

-          Мати дружини (теща).

-          Мати чоловіка (свекруха).

-          Одна дванадцята частина року (місяць).

 

      Учень. Дуже добре! Ви справжні розумники й розумниці!

 

      Учень. Так! І сьгодні стало зрозуміло, що ми справжня шкільна родина, яку єднає наша мова.

 

      Учень. Мова – це той інструмент, який єднає народ в єдине ціле.

 

      Учень. Отже, українська мова – це краща мова єднання!

 

Танець «Краща мова єднання»

https://www.youtube.com/watch?v=Z769hzuviGc

 

На карту України (на кожну область) учні наклеюють сердечка і називають область.

Звучить пісня «Перлина Україна»

https://minus.lviv.ua/minus/artist/%D0%92%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%B3/rec/43254/

 

(Краща мова єднання – це українська (всі хором))

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Іванова Тетяна Сергіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
3577
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку